Ajöss Buell

Chopperbyggarn

New member
Oavsett eventuella kvaliteer, brister, omdömen och egenheter, kan jag tycka att det är sorgligt att ett egensinningt och udda märke ska gå i graven för att giriga ägare inte tycker att vinsten är stor nog.
De av kapitalet så omhuldade "fria valmöjligheterna" blir ytterligare begränsade och konformiteten mer påträngande.
I förlängningen blir det väl bara 3 olika sorters hojar med vardera 2 motorstorlekar och färger att välja på....

Trist, trist, trist.

Håller helt med dig om att det är sorgligt när ett udda och egensinnigt märke går i graven! Om det sedan beror på att vinsten inte är stor nog eller om det inte går att sälja tillräcklig många hojar för att överhuvudtaget få lönsamhet i Buell det känner jag inte till.
Anders.J
 

flex

New member
Ursprungligen postat av Hund
Nej, länge sen USA levererad nåt värdigt faktiskt. Känns konstigt, men deras idiotiska inställning till "big is better" känns som en folksjukdom. Finns det NÅN usa-prduktion öht som levererat ens kvalresultat inom bil/mc de senaste 10-15 åren?
Ursprungligen postat av Marie
Jag skulle snarast vilja ifrågasätta om amerikansk fordonsindustri ö.h.t. producerat någonting användbart de senaste 30 åren?
__________________
BMW K100 RS, Yamaha XJ-900 F och en Yamaha XJ-600 XJ-600:an nu till salu
Svenska BMW MC Klubben:2660230
SMC:265234, ADAC-Plusmitglied:167982654

Ställ den frågan till dom som kör amerikanskt så får ni ett helt annat svar.:rolleyes:
 

V Saarela

New member
Personligen tycker jag att det är kuliga modeller som Buell gjort. Minns när XB12orna kom o man bara häpnade av beundran. Sjyst look:)

Minns också när Ulysseus kom. En äventyrshoj med offroaddäck(läs modell regndäck). Det jag än idag inte fattat, en äventyrshoj(deras reklam) med remdrift?!? För mig är offroaddäck och äventyrshoj lika med gruspartier emellanåt, Vad som händer när en sten kommer in i remmen vet väl dom flesta. Udda firmafestinnovation? :)
 

-ah

New member
Vart gick du i skolan, Warzawa?

Buells "giriga ägare" lär knappast stänga fabriken med miljonvinster i behåll. Och även om de gjorde det, varför ska de driva den 1 år till för att sen gå i graven utan miljonvinster? Nu har de (i så fall) iaf möjlighet att investera i andra spännande projekt!

Och det är inte ägarnas fel att Buell gick i graven, det är (med ditt resonemang) DITT fel eftersom du inte köpt en av dem!


Man behöver varken gått i skola i Warszawa, Norrköping eller Boston för att ha meningar om giriga ägare som inte tillför någonting annat än vinstkrav utan långsiktiga intressen.
Och jag plägar ett annat udda märke som inte passar in i dina konformitetskrav.
 
H

honda cbf 500

Guest
Att japanerna är fantastiskt duktiga på affärer, teknik och kvalité och effektivitet och dessutom har mycket lojala arbetare det är helt klart. Misstänker att detta har något med den japanska kulturen att göra. Läste en gång för många år sedan att det var mycket vanligt att japanska arbetare arbetade 1 timme övertid per dag utan lön helt frivilligt...!

Mkt bra sagt Anders!;) Du drog rätt slutsats! enligt mig iaf:cool:

Det kanske är något som bör införas i flera länder.

// Amir



Harley har varit en riktig framgångssaga från att dom har varit en hårsmån ifrån total konkurs och denfinitivt slut som mc-tillverkare i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Sedan har det varit en spikrak försäljningsutvecking uppåt till runt ca 2005 då det började plana ut och är nu ett av världens värdefullaste varumärken. Man tillverkar bara stora och dyra motorcyklar i övrigt får man stora inkomster från kläder o annat krims krams med dera logga på..det är faktist konstigt att nedgången inte har varit större för dessa dyra hojar i denna finans kris.
Om man inte har tappat fotfästet helt pga all framgång så får vi nog räkna med att Harley hänger med länge än om än i något mindre skala än man förväntat sig före krisen.

Buell är en annan historia...

Att japanerna är fantastiskt duktiga på affärer, teknik och kvalité och effektivitet och dessutom har mycket lojala arbetare det är helt klart. Misstänker att detta har något med den japanska kulturen att göra. Läste en gång för många år sedan att det var mycket vanligt att japanska arbetare arbetade 1 timme övertid per dag utan lön helt frivilligt...!

Anders.J
 
Top