Ajöss Buell

Trist är ordet. När de äntligen börjar producera lite skoj och häftiga hojar som dessutom har motorer som fungerar för hojtypen. Snyggt HD!

Köpte inte HD nåt italienskt märke nyligen? Kan det finnas ett samband tro?
Magnus
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Trist är ordet. När de äntligen börjar producera lite skoj och häftiga hojar som dessutom har motorer som fungerar för hojtypen. Snyggt HD!

Köpte inte HD nåt italienskt märke nyligen? Kan det finnas ett samband tro?
Magnus

Japp - den ekonomiska krisen är tuff...
Amercian Motorcyclist Association (SMC USA :)) fick till ett initativ i vintras med att skattebefria amerkansk procucerade nya som säljs i på hemmamarknaden - tyvärr var det inte nog..

MV Agusta som HD köpte, är tyvärr på säljlistan enligt vad jag har noterad på webben under dagen..
 
H

honda cbf 500

Guest
Varför händer detta inte japanska märken?:rolleyes:

Eller finns det något japansk märke som ska läggas ner?

// Amir
 

Marie

Banned
Jag tycker lite synd om Erik Buell....

Men egentligen är det skönt att bli av med en tillverkare av amerikanska skakelseverk....

Man kan bara hoppas att även "moderbolaget" HD går på näsan, det är ju en nåd att stilla bedja om...
Då kanske det äntligen kan bli lite stil på mc-världen
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Varför händer detta inte japanska märken?:rolleyes:

Eller finns det något japansk märke som ska läggas ner?
Det händer även med japanerna, det har vi bl.a. sett på nyhetstorkan de senaste åren, inte minst från Honda. Till 2010 satsar dom igen med bl.a. nya VFR1200 efter många års stiltje.

Men det är också stor skillnad på HD och de japanska märkena. Medan HD satsar på att stenhårt marknadföra en livsstil så satsar japanerna på kvalitet och hi-tech. Buell är iofs hi-tech tills man kommer till motorn, men samtidigt är dom små och väldigt speciella.

Återstår att se hur det kommer att gå för Roehr Motorcycles som också bygger på en HD motor (eller nåt), men till skillnad mot Buell så är det en mer traditionell hoj (om man nu kan kalla en hoj som ser ut som ett mellanting av Ducati och MV Agusta för traditionell) samtidigt som dom har "lekt" lite med motorn (ombyggd i grunden, förstärkt, kompressor och 180 hk).
 

Chopperbyggarn

New member
Ja det var ju tråkiga nyheter, Erik Buell har ju varit en riktig entusiast för sina motorcyklar!
När det gäller Harley var det inte länge sedan jag läste att dom tappat mellan 30-40% i försäljning av stora mc medan Japanerna har tappat 40-50% på stora mc minns ej om det var i AMD eller någon av dom svenska tidningarna jag läste detta, tror att det var på världsmarknaden...brukar inte ta så stor notis om sådan här fakta.
Föga förvånade att krisen drabbar mc- marknaden med tanke på vad som hänt på bilsidan.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Buell var ett skämt från start.. Jag var riktigt sugen på en när jag kollade på bl.a SuperDuke och Speed Triple..

Men en hoj som andas så mkt attityd i design, och går ut för att vara "sportigt brutal" såsom konkurrenterna kan inte vänta annat om man inte får ut mer än ynkliga 80 häst eller vad de ger.


Roehr (stavning?) känns samma lika. 1240cc (var det så?) och 180 häst ska man klara utan laddtryck.. Prova påslag ur kurva med den :eek:.. KTM har stora problem med gaskontrollen på RC8:an, känns inte som ett mindre problem med kompressor.


Nej, länge sen USA levererad nåt värdigt faktiskt. Känns konstigt, men deras idiotiska inställning till "big is better" känns som en folksjukdom. Finns det NÅN usa-prduktion öht som levererat ens kvalresultat inom bil/mc de senaste 10-15 åren?
 
H

honda cbf 500

Guest
Visserligen stämmer det att även japanska märken har drabbats av krisen men varför ser vi inte att någon av dem deklarerar konkurs?

// Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Buell har väl varit illa ute flera gånger under historien. Motorerna har i det längsta varit vanliga Sportster 1200 med lättare veparti o lite annat trim ingen racing motor precis men en rolig motorcykel att köra enligt dom jag har pratat med. I min egen långfärds offroad så har jag en motor ihop plockad av överblivna delar varav motorblock o vevparti är Buell övriga delar Sportster. Mitt intresse för Buell slutade med den när den traditionella sportstermotorn utgick 2002 tror jag det var..var en trevlig donator motor för Chopper/Trike byggen.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Visserligen stämmer det att även japanska märken har drabbats av krisen men varför ser vi inte att någon av dem deklarerar konkurs?

// Amir

För att de:

1. Är stora multinationella bolag med massa affärsområden; MC, ATV, båtar, båtmotorer, bilar mm.

2. För att de är stora, stoooora bolag sen många år som kunnat bygga en finansiell säkerhet. De 4 stora skulle förmodligen överleva många års finanskris innan konkursen var ett faktum (nu skulle de välja konkurs och avsluta med vinst tidigare än så, men de skulle inte BEHÖVA).


3. Buell och andra småbolag står med stora krediter, helt beroende av en stark nyförsäljning nu efter de första åren där uppstartsbudgeten är bränd och de ska stå på egna ben. Krediterna växer, marknaden svajar och de står utan varken utvecklings- eller marknadsföringskapital.. = Konkurs

Ett helt normalt fenomen i en lågkonjuktur. Nystora bolag klarar helt enkelt inte en större kris. Vissa brancher drabbas hårdare än andra, och kräver ofta också att man snabbt går från nystartad till hyfsat stor (inte jämförelsevis, men omsättningsmässigt). Detta skapar en obalans med krediter som kräver en konstant och kraftig tillväxt, första svacka så slår det rejält och snabbt mot bolaget som då saknar likviditetskapital pga för höga kreditvärden.

Typ
 

Chopperbyggarn

New member
Visserligen stämmer det att även japanska märken har drabbats av krisen men varför ser vi inte att någon av dem deklarerar konkurs?

// Amir

Om jag har förstått det hela rätt så är det alla mindre och små motorcyklar som japanerna har som sin största inkomst källa inte minst i fattigare länder där dom dominerar helt när det gäller små motorcyklar. Honda Cub tillverkas fortfarande i stort sett oförändrad efter 50 års produktion och är mycket populär i fattigare länder som bruksfordon.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Om jag har förstått det hela rätt så är det alla mindre och små motorcyklar som japanerna har som sin största inkomst källa inte minst i fattigare länder där dom dominerar helt när det gäller små motorcyklar. Honda Cub tillverkas fortfarande i stort sett oförändrad efter 50 års produktion och är mycket populär i fattigare länder som bruksfordon.

Anders.J

Det, och alla andra affärsområden. Vad de är riktigt duktiga på är att ta tillvara utvecklingstadierna och implementera nya lösningar över hela programmet.

Hittar man en smart lösning i utvecklingen av nya cbr600/1000, så sitter inom några samma lösning på alla båtmotorer, bilar och ATVs också..

Vad japsarna är bra på är att driva stoooora bolag. Något västvärlden aldrig riktigt lärt sig på samma nivå. Att de leder utvecklingen är förmodligen mer en budgetfråga, men den i sin tur kommer från deras outstanding organisatoriska förmåga som ger små kostnader mellan utvecklingskanalerna.

Att de sen i alla plan har en gedigen yrkesstolthet som genererar en helt annorlunda effektivitet är en annan sak, mer sbjektivt. Men faktum är att vi i västvärlden ofta drabbas av symptomet: "Han blev så nöjd med sin lön att han glömde sitt jobb"!
 

Marie

Banned
Nej, länge sen USA levererad nåt värdigt faktiskt. Känns konstigt, men deras idiotiska inställning till "big is better" känns som en folksjukdom. Finns det NÅN usa-prduktion öht som levererat ens kvalresultat inom bil/mc de senaste 10-15 åren?

Jag skulle snarast vilja ifrågasätta om amerikansk fordonsindustri ö.h.t. producerat någonting användbart de senaste 30 åren?
 

-ah

New member
Oavsett eventuella kvaliteer, brister, omdömen och egenheter, kan jag tycka att det är sorgligt att ett egensinningt och udda märke ska gå i graven för att giriga ägare inte tycker att vinsten är stor nog.
De av kapitalet så omhuldade "fria valmöjligheterna" blir ytterligare begränsade och konformiteten mer påträngande.
I förlängningen blir det väl bara 3 olika sorters hojar med vardera 2 motorstorlekar och färger att välja på....

Trist, trist, trist.
 

SuperRetard

New member
Oavsett eventuella kvaliteer, brister, omdömen och egenheter, kan jag tycka att det är sorgligt att ett egensinningt och udda märke ska gå i graven för att giriga ägare inte tycker att vinsten är stor nog.
De av kapitalet så omhuldade "fria valmöjligheterna" blir ytterligare begränsade och konformiteten mer påträngande.
I förlängningen blir det väl bara 3 olika sorters hojar med vardera 2 motorstorlekar och färger att välja på....

Trist, trist, trist.

Vart gick du i skolan, Warzawa?

Buells "giriga ägare" lär knappast stänga fabriken med miljonvinster i behåll. Och även om de gjorde det, varför ska de driva den 1 år till för att sen gå i graven utan miljonvinster? Nu har de (i så fall) iaf möjlighet att investera i andra spännande projekt!

Och det är inte ägarnas fel att Buell gick i graven, det är (med ditt resonemang) DITT fel eftersom du inte köpt en av dem!
 
H

honda cbf 500

Guest
Honda eller andra japanska märken var ju stora märken från början eller?
De började lite smått och har utvecklat sitt företag till stora och mäktiga företag. Hur kommer det sig att de har lyckats medan andra företag som Harley, Buell osv icke lyckats?

Har japanska märken haft sämre eller bättre förutsättningar jmf sina europeiska konkurrenter de senaste 50 åren?

// Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Honda eller andra japanska märken var ju stora märken från början eller?
De började lite smått och har utvecklat sitt företag till stora och mäktiga företag. Hur kommer det sig att de har lyckats medan andra företag som Harley, Buell osv icke lyckats?

Har japanska märken haft sämre eller bättre förutsättningar jmf sina europeiska konkurrenter de senaste 50 åren?

// Amir

Harley har varit en riktig framgångssaga från att dom har varit en hårsmån ifrån total konkurs och denfinitivt slut som mc-tillverkare i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Sedan har det varit en spikrak försäljningsutvecking uppåt till runt ca 2005 då det började plana ut och är nu ett av världens värdefullaste varumärken. Man tillverkar bara stora och dyra motorcyklar i övrigt får man stora inkomster från kläder o annat krims krams med dera logga på..det är faktist konstigt att nedgången inte har varit större för dessa dyra hojar i denna finans kris.
Om man inte har tappat fotfästet helt pga all framgång så får vi nog räkna med att Harley hänger med länge än om än i något mindre skala än man förväntat sig före krisen.

Buell är en annan historia...

Att japanerna är fantastiskt duktiga på affärer, teknik och kvalité och effektivitet och dessutom har mycket lojala arbetare det är helt klart. Misstänker att detta har något med den japanska kulturen att göra. Läste en gång för många år sedan att det var mycket vanligt att japanska arbetare arbetade 1 timme övertid per dag utan lön helt frivilligt...!

Anders.J
 
Top