Airbagväst?

Insk

New member
Jag har beslutat mig för att investera i en airbag-väst men behöver veta lite mer om dem för att kunna välja.
Vad har ni för erfarenheter av sådana? Är det någon som är klart bättre eller sämre än andra?

H/I.
 

Malcolm

New member
Köpte till denna säsongen själv en Helite Turtle airbagväst efter ett event i Gbg där jag fick prova västen och testa hur den löser ut.

Den känns som att den täcker de viktiga delarna av överkroppen och stabiliserar nacken bra, men har inte haft (o)turen att testa detta i verkligheten.
En nackdel är givetvis att den utlöses mekaniskt och att jag måste få ett visst avstånd till hojen innan den hjälper mig.

Men har sedan dess kommit fler produkter som konkurrerar.
 

Insk

New member
Jo, det finns ju ett par märken till men jag tycker nog att Helite turtle verkar vara bäst.
Man kan väl avgöra själv hur långt snöret ska vara och därmed påverka hur tidigt västen ska lösa ut?

H/Ingrid
 

Malcolm

New member
Ja, precis. Du väljer längden på snöret, och jag hade inget bättre alternativ till mindre än tredubbelt pris när jag köpte i våras. Vet inte hur det ser ut nu, men de helt elektriska är åtminstone väldigt dyra.

Sen räcker det med en ny gaspatron för ca 200-250 kr ifall du råkar utlösa den av misstag, inte för att det hänt mig. Räcker inte att försöka kliva av hojen, ehöver hoppa ifrån den isf. Utan jag märker att det drar i mig när jag försöker kliva av och påminns att knäppa loss.
 
Top