Jag har sedan första maj av ren djäkla tjurskallighet övergått till att ENDAST tanka V-Power, för att vara säker på att slippa all etanolförorening av soppan....
Detta gäller både bilen och motorcyklarna....
Du kommer något längre på V-Power eller 98 oktan än vad du gör på 95 oktan. Detta beror på att energiinnehållet räknat i MJ/liter bränsle är högre i den dyrare soppan.
Vissa kommer att hävda att detta är struntprat men då har dessa människor inte tillräckligt underlag för sina påståenden. Kanske finns det fordon som inte påvisar lägre bränsleförbrukning i l/mil, men "riktiga" mc med bra motorer visar detta fenomen.
Detta kan tydligt ses på mc där man hela tiden har likartad bränsleförbrukning i l/mil och denna sjunker med ökat energiinnehåll i MJ/l bränsle men värt att notera är att kostnaden i kronor/mil fortfarande i stort sett är densamma.
Det som märks är att aktionsradien dvs räckvidden per full tank blir några mil längre, ett inte helt oviktigt faktum vissa gånger.
Sedan är det precis som Marie skriver att jag inte heller vill ha en massa etanol och en massa andra lågkvalitativa kemiska tillsatser i mitt bränsle.
Vidare bör man ha i åtanke att dessa billiga bränsletillsatser KAN öka korrosion och andra kemiska fenomen i såväl spridare som förgasare eller bensintank med flera komponenter i bränslesystemet...
Är det värt dom fjuttiga örena eller max fem kronorna per full tank? Avgör själv. Jag har bestämt mig...