I MC-Folket 2/04 fanns en artikel som visade skillnaden i pris på service mellan olika hojar och modeller. Det var stora skillnader mellan olika firmor. Därför kan det vara läge att ringa runt och kolla. Och, har man köpt en ny hoj med garanti, kräver tillverkaren att man gör service på märkesverkstäder för att garantin ska gälla.
Sedan är det ju alltid upp till mig som ägare att avgöra om jag gör service själv eller lämnar den till verkstad och i så fall vilken.
Enligt EU:s konsumentlagstiftning (ändrad 2001) så kan dom inte kräva en märkesverkstad utan bara en auktoriserad verkstad, (dvs en verkstad med F-skatt som jag förstod det) Alla auktoriserade verkstäder för utföra garantirep och köpa originalreservdelar till marknadsmässiga priser från generalagent eller fabrik.
Verkstaden jobbar ALLTID under tidspress med en ekonomisk ram, det innebär i klartext att dom aldrig kan utföra ett jobb lika noggrant som den som dels äger hojen men också sitter i eget garage med obegränsat med tid. Det är inte så konstigt.
För att täcka alla kostnader med lokaler, hyror, försäkringar, löner, lager, misstag, svinn, dåliga leveranstider från leverantörer och så vidare så måste verkstaden ta ut det dom tar ut av kunden. Vissa mer och vissa mindre. En liten verkstad är ju i regel billigare eftersom dom har lägre kostnader, men dom har å andra sidan inte det utbud som vi som konsumenter kräver. Vårat köpbeetende skapar monsteråterförsäljare som säljer 20 olika märken, med så låga lönekostnader som möjligt, dvs taskig service och dyr timdebitering.
Förr så handlade vi hojen av "Nisse på hörnet" men han var så liten att generalagenten inte gav honom speciellt låga inköpspriser. Sen när "Olles MC-Supermarket" öppnade så gick vi dit istället, dom hade ju så stort utbud och vi slapp åka till flera handlare. Han köpte så mycket mer så han fick lägre priser på hojarna och kunde sälja dom billigare, och vi som konsument gör det klassiska misstaget att BARA titta på inköpspriset, inte på totalkostnaden för att äga en motorcykel (gör vi det så sover vi inte gott
)
Om vi hade kollat på totalpriset så hade vi fortsatt att handla av "Nisse" eftersom hans lilla verksamhet kan hålla mycket lägre priser på eftermarknad och framförallt service. Dessutom lever Nisse på att hans kunder tycker att han är bra, totalpriset, dvs "Bang for the buck" blir betydligt lägre men det tar vi ingen hänsyn till.
Det är likadant inom vitvaru- tv och radio och datorbranchen. Vi kräver kunnig personal, vi kräver stora handlare så vi slipper leta och vi kräver låga priser...bara det är motsägesfullt...
Sen handlar vi iallafall på internet och blir förvånade när "Nisse" och hans kollegor går i putten...
Sorry, nu drog jag iväg men ämnet ligger mej varmt om hjärtat...