4000 spänn för 1200-mila service

heb

New member
Hej!

Har en Honda Shadow vt750 C2 som ska in på 1200-mila service.
Frågade på en verkstad vad det skulle kosta och de sa 2500-3000:-. Frågade nästa verkstad och fick reda på att det vid 1200 mil ska göras en ventiljustering, därav den horribla kostnaden på 4000 spänn :( (tydligen mycket som behöver demonteras eftersom ventilerna sitter dumt till).

Blir lite förvirrad och undrar om det är någon här som gjort 1200-mila servicen på sin knarr av liknande, eller av samma fabrikat?

/Henrik
 
Last edited:

demoniak

New member
Suzukis verkstäder verkar ju inte ha rimliga priser de heller.
Måste allt verkligen vara så galet dyrt bara för att det handlar om motorcyklar? :mad:
Jag har precis gjort en "1200 mils"-service på min SV650s hos Din MC i Rotebro.
Den gick på 3195:- Och då var det inte ens aktuellt med ventilspelet, för det fick man ny olja, oljefilter, tändstift och bromsvätska.
Och de debiterade 3 timmar och 18 minuter arbetstid trots att jobbet var klart inom 1 timme och 50 minuter. :confused:
Dessutom försökte de kränga på ett par däck som de ville ha 4200:- för, och då skulle de vara "bussiga" och bjuda på monteringen. Samma däck kan man köpa från godtycklig handlare på nätet inkl. frakt för 2300:-
 

iceman1975

New member
Har en 929-01.. Och på den justeras inte ventlierna förresn 2400 mil.. Och det är inte billigt att göra den.. Har ingen exakt summa,bytte drivpaket och div andra grejer samtidigt.. Men är det säkert att det verkligen ska göras på 1200mila på din?
 

Marie

Banned
Man börjar inse vad man sparat in genom att aldrig ha anlitat nån hojverkstad.:D

Byter motorolja, filter o tändstift samt kollar /och vid behov justerar/ ventilspel samt byter olja i slutväxel och gaffelben samt byter bromsvätska är väl sånt man gör själv????

Mc-verkstad är väl till för de svåra jobben när något gått sönder på allvar?
 

Pegaso

New member
skulle få betala nånstans 4-5000 för en 1200-service på min också. Kunde visst få ner det till omkring 3-3500 om jag kom dit med den utan kåpor.
det är inte bara försäkringar som är dyrt :mad:
 

iceman1975

New member
Man börjar inse vad man sparat in genom att aldrig ha anlitat nån hojverkstad.:D

Byter motorolja, filter o tändstift samt kollar /och vid behov justerar/ ventilspel samt byter olja i slutväxel och gaffelben samt byter bromsvätska är väl sånt man gör själv????

Mc-verkstad är väl till för de svåra jobben när något gått sönder på allvar?

Visst spar man pengar på att meka själv..
Mekar mycket själv jag med, men lämnar in för att få en stämpel i boken.
Mycket för att garanti osv ska gälla..
Sen ÄR det lättare att sälja en hoj med stämplad bok än utan..
Det gäller ju även bil..
 

V Saarela

New member
Ventilkoll med shimsar på typ en CBR 900 brukar normalt ha en ventilkoll vid 2400 mil.
En VT750 med traditionellt skruvande vid justering har ventilkoll var 1200 mil. Lekmannagissning på en sån service är i allafall att 4000:- lät lite väl häftigt.

Vi har visserligen lite annan timdebitering jämfört mer er söderut, men en sån service torde kosta ca 2700:- här uppe(drygt tre timmars jobb i detta)
 

Marie

Banned
Visst spar man pengar på att meka själv..
Mekar mycket själv jag med, men lämnar in för att få en stämpel i boken.
Mycket för att garanti osv ska gälla..
Sen ÄR det lättare att sälja en hoj med stämplad bok än utan..
Det gäller ju även bil..

Själv har jag aldrig frågat efter stämplad servicebok, eftersom man då kan förutsätta att mindre än hälften av de listade jobben verkligen är gjorda och de som till äventyrs är gjorda är sannolikt slarvigt utförda......

Sen har jag aldrig hört skrotnisse fråga efter serviceboken, och vad gäller de allra flesta fordon jag ägt så är han ende tänkbare köparen, för jag brukar köra slut på mina fordon (såg nyligen att dagsnoteringen i bilregistret f.n. är 10 st). Undantaget är XJ-600:an jag har till salu, för den tröttnade jag på efter ett par månader, eftersom den hade för klen motor och kedjedrift....
 

jan-olovj

New member
Visst spar man pengar på att meka själv..
Mekar mycket själv jag med, men lämnar in för att få en stämpel i boken.
Mycket för att garanti osv ska gälla..
Sen ÄR det lättare att sälja en hoj med stämplad bok än utan..
Det gäller ju även bil..

Jag undrar hur viktigt det är med dessa stämplar? Vid mina bilbyten tycks inte säljaren bry sig något nämnvärt, jag har alltid skrivit upp vad som åtgärdats med datum och milantal. Detta har gält när bilens garantitid har gått ut. Har man nu en halvgammal cyckel så borde det vara samma sak. Olje och filterbyte klarar de mesta av oss av.
Jan-Olov
 

iceman1975

New member
Jag undrar hur viktigt det är med dessa stämplar? Vid mina bilbyten tycks inte säljaren bry sig något nämnvärt, jag har alltid skrivit upp vad som åtgärdats med datum och milantal. Detta har gält när bilens garantitid har gått ut. Har man nu en halvgammal cyckel så borde det vara samma sak. Olje och filterbyte klarar de mesta av oss av.
Jan-Olov

Har man nyare Bil/Mc så ska man ju ha stämplar för att garanti osv ska gälla.
Sen är det ju svårt att sälja saker som är så nya och saknar just stämplar..
(JAg själv skulle aldrig i livet köpa nyare fordon utan stämplar, varför slarva med det när man köpt nått dyrt..Då kan man ju undra hur den igentligen är vårdad/omskött)

Men till lite äldre saker så skulle även jag mer titta på själva skicket än en massa stämplar..

Men trådskaparen har nog fått svar på sin fråga nu, så nu kanske det är bäst vi slutar spamma mer här..
 

ceicli

New member
Servicen på Hondan gick på 4000kr.
Det var för att jag ville ha allt rätt justerat åtminstone en gång.
Jag har inte alla redskap som behövs.
Och att ta isär allt tar sin tid, det vet jag. Så debiteringen fick bli som den blev.

Sedan ville de byta kamkedjesträckaren också (skramlar rätt bra) för 3500kr men det sade jag nej till.
Den rullar bra ändå!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
I MC-Folket 2/04 fanns en artikel som visade skillnaden i pris på service mellan olika hojar och modeller. Det var stora skillnader mellan olika firmor. Därför kan det vara läge att ringa runt och kolla. Och, har man köpt en ny hoj med garanti, kräver tillverkaren att man gör service på märkesverkstäder för att garantin ska gälla.
Sedan är det ju alltid upp till mig som ägare att avgöra om jag gör service själv eller lämnar den till verkstad och i så fall vilken.
 

sporTlovER

New member
Suzukis verkstäder verkar ju inte ha rimliga priser de heller.
Måste allt verkligen vara så galet dyrt bara för att det handlar om motorcyklar? :mad:
Jag har precis gjort en "1200 mils"-service på min SV650s hos Din MC i Rotebro.
Den gick på 3195:- Och då var det inte ens aktuellt med ventilspelet, för det fick man ny olja, oljefilter, tändstift och bromsvätska.
Och de debiterade 3 timmar och 18 minuter arbetstid trots att jobbet var klart inom 1 timme och 50 minuter. :confused:
Dessutom försökte de kränga på ett par däck som de ville ha 4200:- för, och då skulle de vara "bussiga" och bjuda på monteringen. Samma däck kan man köpa från godtycklig handlare på nätet inkl. frakt för 2300:-

Byta olja och filter på en SV, max 10 minuters jobb, längsta tiden är väl för att oljan att rinna ut, tändsift vet jag inte om tanken måste bort el om man tar dem från sidan(snabbare)? MEN tar allt detta mer än 1 1/2 timme inklusive byta bromsvätska, då vette tusan vad det är för meka:confused: , när jag som lekman klarar detta lätt på denna tid i ett garage utan specialverktyg och underlättande mc-lift.
Skaffa en handbok och plugga lite så hade du kommit undan lätt med 500-600 kr för olja, filter, bromsvätska och tändstift.
Däck är horribelt dyrt att handla hos mc-firmer, såg ett exakt likadant däck jag köpt för 2950 kr(bara bakdäck..)då man själv köpt från Tyskland med både fram och bakdäck för 2400 kr!! Jag har spart 1000-tals kronor på sådant lätt och snabbt mek, det är LÄTT att meka hoj, inget rostigt och svårt, el trögt att få bort för det mesta rena mekanot mot bilmek.

Ett bakdäck tar 5 minuter att skruva bort och max 10 minuter att skruva dit(kan småkrångla vid inpassning ibland.)
Länk på film som visar bakdäck och montering:
http://bikerpunks.com/2007/04/29/rear-wheel-installation-and-chain-adjustment/
 
Last edited:

demoniak

New member
Skaffa en handbok och plugga lite så hade du kommit undan lätt med 500-600 kr för olja, filter, bromsvätska och tändstift.
Jag brukar fixa sådant själv för det mesta, ganska enkelt, har Suzukis original verkstads-handbok så den är till bra hjälp. Kände bara att jag ville lämna in den på "riktig" service så att inget viktigt skulle bli bortglömt. Trodde att det ingick mycket mer saker, som t.ex. byte av broms- och bränsle-slangar, som det står i service-schemat att de skall bytas efter ett visst antal år. Minns nu varför jag undvikit att lämna in hojen på några år...
 

sporTlovER

New member
Jag brukar fixa sådant själv för det mesta, ganska enkelt, har Suzukis original verkstads-handbok så den är till bra hjälp. Kände bara att jag ville lämna in den på "riktig" service så att inget viktigt skulle bli bortglömt. Trodde att det ingick mycket mer saker, som t.ex. byte av broms- och bränsle-slangar, som det står i service-schemat att de skall bytas efter ett visst antal år. Minns nu varför jag undvikit att lämna in hojen på några år...

Tyvärr så händer det även att verkstäder glömmer bort sån viktig sak som att fylla i motorolja..har en kompis som lämnade in sin hoj pga oljeläckage, de bytte den felaktiga delen(vilket har fått bytats en gång till på garantitiden...) och han var "färdig" för att åka enligt dem, han frågade lite fint om han ändå kunde få olja i motorn oxå:eek:
För mig är det tvärtom, jag gör det själv, då vet jag det blir rätt gjort, ok alla vill inte meka alla ggr pga tidsbrist och etc, och ibland tycker jag det kan vara tråkigt..men jag försöker passa in tråkiga jobb på höst/vintern. På våren har jag alltid hojen "turn-key" färdig, många börjar på när de drar bort täcket den första riktigt fina dagen:-Visst ja, Ny olja och filter borde i, nya bromsbelägg och bromsvätska, bakdäcket dåligt..
 

witecat

New member
Meka själv vs. lämna in

Jag tycker att det bästa är en kombination.
Olja/filter/tändstift/ventilspel/kädjespänning o dyl. klarar man ju själv. Sen om det är gaffeloljebyte, växel- eller motorreparationer kan det vara bra idé att lämna in såvida inte man känner sig mycket säker på vad man ger in sig på.

Jag hade samma problem - BMW ville ha 5500kr (!!) för 2däck+demon/mont+däckbyte. :(
Jag ringde runt om verkstäder i Stockholm, och hamnade hos Micke på Vanadis gummi, han tog 2500 inkl. moms och gjorde ett jättebra jobb med tanke på vilka knasiga mått jag har på framdäcket... :)

De utför även service/rep på cyklar (auktoriserad verkstad), och uppenbarligen till mycket bättre priser är "Originalleverantör".

Det lönar sig absolut att inte ha brott och höra sig för innan.
 
Last edited:

Dr.Bike

New member
Suzukis verkstäder verkar ju inte ha rimliga priser de heller.
Måste allt verkligen vara så galet dyrt bara för att det handlar om motorcyklar? :mad:
Jag har precis gjort en "1200 mils"-service på min SV650s hos Din MC i Rotebro.
Den gick på 3195:- Och då var det inte ens aktuellt med ventilspelet, för det fick man ny olja, oljefilter, tändstift och bromsvätska.
Och de debiterade 3 timmar och 18 minuter arbetstid trots att jobbet var klart inom 1 timme och 50 minuter. :confused:
Dessutom försökte de kränga på ett par däck som de ville ha 4200:- för, och då skulle de vara "bussiga" och bjuda på monteringen. Samma däck kan man köpa från godtycklig handlare på nätet inkl. frakt för 2300:-

Hör av dig nästa gång. jag gör jobbet för halva priset...
 

Marie

Banned
BirdTown skrev:
Olja, filter, tändstift håller jag med om att det kan vara enkelt att byta själv. Ventilspelet är också enkelt att kolla, men hur gör du när du justerar? Jag blir lite nyfiken. Köper du lösa schims med de storlekar du behöver, eller tjackar du upp dig på hela satser på en gång? Har du köpt specialverktyg för att slippa lyfta bort kammarna när schimsen ska bytas?
Fölr jag hoppas vi inte snackar skruvjustering nu, eftersom du hade en XJ 600.
Shimsen är samma på både XJ-600 och XJ-900. Jag har en skrotmotor (sönderdragna kamaxellageröverfall) som medföljde 600:an när jag köpte den, och den har jag plundrat på shims, och hittills har puzzlet lyckats. Ja, jag köpte Yamaha specialverktyg så att jag kan skifta shims utan att plocka av kamaxlarna. Kostade inte mycket (ett par hundra har jag för mig) och det lär vara inbesparat ett par gånger om vid den första justeringen. När det blir aktuellt skall jag kolla om shimsen rent av duger även på BMW... ;)
 

Niklasinorr

New member
I MC-Folket 2/04 fanns en artikel som visade skillnaden i pris på service mellan olika hojar och modeller. Det var stora skillnader mellan olika firmor. Därför kan det vara läge att ringa runt och kolla. Och, har man köpt en ny hoj med garanti, kräver tillverkaren att man gör service på märkesverkstäder för att garantin ska gälla.
Sedan är det ju alltid upp till mig som ägare att avgöra om jag gör service själv eller lämnar den till verkstad och i så fall vilken.

Enligt EU:s konsumentlagstiftning (ändrad 2001) så kan dom inte kräva en märkesverkstad utan bara en auktoriserad verkstad, (dvs en verkstad med F-skatt som jag förstod det) Alla auktoriserade verkstäder för utföra garantirep och köpa originalreservdelar till marknadsmässiga priser från generalagent eller fabrik.

Verkstaden jobbar ALLTID under tidspress med en ekonomisk ram, det innebär i klartext att dom aldrig kan utföra ett jobb lika noggrant som den som dels äger hojen men också sitter i eget garage med obegränsat med tid. Det är inte så konstigt.
För att täcka alla kostnader med lokaler, hyror, försäkringar, löner, lager, misstag, svinn, dåliga leveranstider från leverantörer och så vidare så måste verkstaden ta ut det dom tar ut av kunden. Vissa mer och vissa mindre. En liten verkstad är ju i regel billigare eftersom dom har lägre kostnader, men dom har å andra sidan inte det utbud som vi som konsumenter kräver. Vårat köpbeetende skapar monsteråterförsäljare som säljer 20 olika märken, med så låga lönekostnader som möjligt, dvs taskig service och dyr timdebitering.

Förr så handlade vi hojen av "Nisse på hörnet" men han var så liten att generalagenten inte gav honom speciellt låga inköpspriser. Sen när "Olles MC-Supermarket" öppnade så gick vi dit istället, dom hade ju så stort utbud och vi slapp åka till flera handlare. Han köpte så mycket mer så han fick lägre priser på hojarna och kunde sälja dom billigare, och vi som konsument gör det klassiska misstaget att BARA titta på inköpspriset, inte på totalkostnaden för att äga en motorcykel (gör vi det så sover vi inte gott:) )

Om vi hade kollat på totalpriset så hade vi fortsatt att handla av "Nisse" eftersom hans lilla verksamhet kan hålla mycket lägre priser på eftermarknad och framförallt service. Dessutom lever Nisse på att hans kunder tycker att han är bra, totalpriset, dvs "Bang for the buck" blir betydligt lägre men det tar vi ingen hänsyn till.

Det är likadant inom vitvaru- tv och radio och datorbranchen. Vi kräver kunnig personal, vi kräver stora handlare så vi slipper leta och vi kräver låga priser...bara det är motsägesfullt...
Sen handlar vi iallafall på internet och blir förvånade när "Nisse" och hans kollegor går i putten...:rolleyes:

Sorry, nu drog jag iväg men ämnet ligger mej varmt om hjärtat...
 
Top