3510 nya motorcyklister första halvåret!

F800ST

Member
Anledningen till att vissa haft svårare att klara körprovet ska enligt en utredning från Statens väg- och trafikinstitut (VTI) vara att kortare personer missgynnats vid manöverprovet i låg fart.

– Det som är skillnaden är att man tar bort ett av två möjliga lågfartsprov. Kvinnor har sämre förutsättningar vid dessa eftersom de i genomsnitt är kortare än män – samt att proven genomförs på viss typ av motorcykel som de kanske inte når ner till marken på. Så förändringen kommer att göra skillnad, säger Maria till Bytbil.com.

Mtp att man inte får sätta ned fötterna så är det än märkligare att de haft just längd som stöttesten i att ändra reglerna.
 

Alexander76

Member
Mtp att man inte får sätta ned fötterna så är det än märkligare att de haft just längd som stöttesten i att ändra reglerna.
Alltså jag fattar att man kan få en extra rädsla över hela momentet om man känner att man kanske slår sig ifall man behöver sätta mer foten. Och givetvis är det ju då motorcykeln som behöver vara rätt för provtagaren. Om man ändrar banan istället för hojen så säger man att trafiken inte ser ut som på krypkörningsmomentet och att provtagarens enorma tåspetshoj kommer fungera alldeles utmärkt i praktiken, ute i verkligheten.

Förövrigt så ingår det i den nuvarande krypbanan att man SKA stanna och sätta ner foten mellan konpar vid ett eller två tillfällen. Så hur går resonemanget? Jag vill verkligen veta!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Regeringen gav VTI i uppdrag att utreda detta. Den visade att:
- kvinnor tar mer lektioner i trafikskola än män, kvinnor övningskör mer, kvinnor underkänns oftare i körprovet jämfört med män och att detta sannolikt beror på att kvinnor är kortare än män i genomsnitt. Även om trafikskolor skaffat lägre MC är det inte en garanti att man når marken.
- kvinnor underkänns främst i manöverdelen.
- störst del av körkortsutbildningen för samtliga läggs i en manövergård - inte ute i trafiken.
- att inte nå ner till marken ökar nervositeten och gagnar inte godkännandegraden.
- det var mycket stora skillnader i godkännande mellan provorterna.
Rapporten: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...igheter att genomföra förarprov N17-2015.pdf

Mot bakgrund av denna rapport fick Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag för att minska skillnaderna. SMC var med i denna arbetsgrupp. Syftet var dels att minska fokus på manöverprov och öka fokus på andra trafiksäkerhetsaspekter, dels att försöka lösa svårigheter som hänger ihop med provfordon. Eftersom många svar i enkätundersökningar som genomförts av SMC visar att man inte får tillräcklig utbildning i kurvteknik - där 7 av 10 dödas i singelolyckor - var detta viktigt på flera sätt än att minska skillnaden mellan kön.

Ett av två lågfartsprov togs bort i syfte att minska fokus på manöverprov och öka fokus på trafik. Det gagnar alla som tar körkort. Däremot gjordes inget rörande provfordon vilket framgår av Transportstyrelsens rapport: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...eter att genomföra körprov för mc-körkort.pdf

Alla utredningar visar tydligt att de som bokar genom trafikskola har en betydligt högre godkännandegrad än de som bokar privat. Även elever som går i trafikskola men vill köra upp på egen MC kan vara tvungen att boka privat - det beror på trafikskolan om man måste hyra deras MC eller inte. Så - även om andelen kvinnor som går i trafikskola är högre jämfört med män betyder det inte att de får köra upp på sin egen anpassade MC vid körprovet om man inte bokar privat.

Nästa år införs nästa steg av det tredje körkortsdirektivet - man skärper kraven på provfordon för A. Eftersom just krav på provfordon verkar vara negativt för godkännandegraden för kvinnor påtalade FEMA detta och (statistiken på godkännande visar att kvinnor underkänns oftare än män i EU-länder där vi tagit del av statistik). Tyvärr blev vi överkörda och beslut fattades på rekordtid. Grunden för detta är att man vill ha större skillnad mellan provfordon för A och A2. Vad de nya reglerna kommer att innebära - det återstår att se.

Dagens regler:
A förbränningsmotor: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik och ha en effekt av minst 40 kW.
Fr o m 1 januari 2019: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik, minst 50 kW och ha en tjänstevikt som överstiger 175 kilo.
A elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
 

Alexander76

Member
Jag minns att jag inte köpte en 690 Duke eftersom den hade 169kg tjänstevikt och skulle därmed inte gå att köra upp med om jag tog för lång tid på mig :)

Jag anade inte att det inte skulle bli ett egentligt problem eftersom körskolorna insisterar på att man kör med deras hojar pga risk för "försäkringsproblem", så min splitter nya Versys 650 stod i garaget med 0 mil tills dagen jag tog kortet :(
 

F800ST

Member
Alltså jag fattar att man kan få en extra rädsla över hela momentet om man känner att man kanske slår sig ifall man behöver sätta mer foten. Och givetvis är det ju då motorcykeln som behöver vara rätt för provtagaren. Om man ändrar banan istället för hojen så säger man att trafiken inte ser ut som på krypkörningsmomentet och att provtagarens enorma tåspetshoj kommer fungera alldeles utmärkt i praktiken, ute i verkligheten.

Förövrigt så ingår det i den nuvarande krypbanan att man SKA stanna och sätta ner foten mellan konpar vid ett eller två tillfällen. Så hur går resonemanget? Jag vill verkligen veta!

Visst fan, det skulle man göra en gång ja. Det går fin fint, köp en hoj som passar eller sänk den. Fler frågor där du inte kan tänka fram världens enklaste lösning själv?

Det jag är ute efter är mentaliteten om jämställdhet har gått så långt att vi ändrar spelreglerna åt ena hållet men inte andra.


Män har enligt statistiken svårare för teori, då bör väl det vara så att kuggar du på första får du ett lättare prov nästa gång så att du kommer klara dig?

Ser du vad det är jag avser i grunden? om inte så kan jag inte hjälpa dig, man måste koppla på den egna tankeverksamheten ibland.
 

Alexander76

Member
Män har enligt statistiken svårare för teori
Nähä du :) Om män klarar teoriprov sämre än kvinnor beror det på att vi hellre kollar på TV/spelar fotboll/petar navelludd osv när vi vet att vi egentligen borde sitta med körkortsboken (vilket iofs betyder att vi ÄR korkade). Just teoriprovet är dessutom så otroligt simpelt att kuggar du den har du bara dig själv att skylla - speciellt eftersom man allra allra oftast redan gjort provet en gång innan för bil.

Men i slutändan gagnar det alla provtagare att halva krypet är borta, killar som tjejer, oavsett vad som råkade ligga bakom förändringen denna gång.
 

jan-olovj

Active member
Att bara sänka en hoj är inte så enkelt. Först skall svingen sänkas, o framgaffeln och glöm inte stödet som skall kapas o svetsas. Centralstödet, blir helt omöjligt om det inte kapas till rätt längd. Detta är inte så enkelt för gemene man att fixa i ett vanligt garage.
 

jpe70

New member
Att bara sänka en hoj är inte så enkelt. Först skall svingen sänkas, o framgaffeln och glöm inte stödet som skall kapas o svetsas. Centralstödet, blir helt omöjligt om det inte kapas till rätt längd. Detta är inte så enkelt för gemene man att fixa i ett vanligt garage.
Nya delar till fjädringslänkage finns oftast att köpa, gaffelbenen är väldigt enkelt att släppa upp och sidostöd finns justerbara i längd att köpa. Relativt få hojar har idag centralstöd, och sänker man hojen blir det ändå oanvändbart pga felaktig balanspunkt. Strängt taget nånting som går att göra på en söndageftermiddag, om man nu inte bara köper en hoj som passar på en gång eller lär sig hantera den man har.

Vad är det som är så svårt att det knappt går att göra i ett garage?

För att återgå har jag nog missat om andelen kvinnor som underkänns har ökat, eller om det bara handlar om att det konstant är högre andel än män. Troligen det senare väl? För annars skulle resonemanget tyda på att kvinnor ganska snabbt blir kortare vilket är märkligt... [emoji846]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Det är ju inte ett par jeans man köper, det är mycket som skall stämma med stil o plånbok antal hästar mm.
MC köps till stor del med hjärtat.
 

gundj

New member
För att återgå har jag nog missat om andelen kvinnor som underkänns har ökat, eller om det bara handlar om att det konstant är högre andel än män. Troligen det senare väl? För annars skulle resonemanget tyda på att kvinnor ganska snabbt blir kortare vilket är märkligt... [emoji846]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Inte kortare men tjockare, vilket också påverkar förmågan att köra.
Nu gäller det i o f s båda könen (och eventuella tredje, fjärde, femte osv) men i kombination med kort kroppslängd blir det förödande.
 

F800ST

Member
Nya delar till fjädringslänkage finns oftast att köpa, gaffelbenen är väldigt enkelt att släppa upp och sidostöd finns justerbara i längd att köpa. Relativt få hojar har idag centralstöd, och sänker man hojen blir det ändå oanvändbart pga felaktig balanspunkt. Strängt taget nånting som går att göra på en söndageftermiddag, om man nu inte bara köper en hoj som passar på en gång eller lär sig hantera den man har.

Vad är det som är så svårt att det knappt går att göra i ett garage?

För att återgå har jag nog missat om andelen kvinnor som underkänns har ökat, eller om det bara handlar om att det konstant är högre andel än män. Troligen det senare väl? För annars skulle resonemanget tyda på att kvinnor ganska snabbt blir kortare vilket är märkligt... [emoji846]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Varesig svårt eller dyrt att ändra hojen.

Jag har 2 sadlar, en i standardhöjd samt en låg, ena följde hojen andra köptes begagnad.
I baäkändan så har jag 2 uppsättningar länkplattor till fjädringen, ena standardhöjd och den andra uppsättningen är +25mm.

Tar kanske 30 min att byta plattor. Sadeln köptes på blocket för 1500kr, höjningsplattorna kostade strax över 400kr på ebay.
Finns även sänkning med 25mm. Så byte av plattor samt sadel så blir hojen 51mm lägre än original på 30 minuter.
 

F800ST

Member
Det är ju inte ett par jeans man köper, det är mycket som skall stämma med stil o plånbok antal hästar mm.
MC köps till stor del med hjärtat.

Fast hur mycket än hjärtat vill så måste man kunna köra hojen vilket inkluderar kunna sätta ned fötterna utan att du rasar i backen med hojen eller halvt kliver av. Vad hjärtat vill får man justera/kompromissa med hjärnan.
 

Alexander76

Member
Jag kollade precis efter youtubematerial på manöverprovet och hittade denna film av STR: https://www.youtube.com/watch?v=iCMS1i8lDoQ

Jag blev ganska förvånad när jag såg hur snabbt han körde på krypkörningen i videon. Jag påstår på allvar att: kör du den hastigheten på riktigt så blir du kuggad. Jag öppnade min runda i garanterat långsammare hastighet än i videon och instruktören rusade ut framför mig och ropade att jag skulle åka "mycket långsammare" vilket jag gjorde. Man ska i princip vara stillastående större delen av banan, killen på videon hade däremot en bekväm hastighet genom hela banan. Ha ha, får man köra så snabbt är det ju liksom inga problem?? Däremot hade instruktören överseende med att jag satte ner foten en gång lite för tidigt innan ett konpar, vilket jag tackar för.

När ni andra ser krypkörningen i videon jag länkade till, hur reagerar ni? Hur är hastigheten mot vad ni minns från eran krypkörning?
 

gundj

New member
Säkrast är väl att gå till körkortsportalen där myndigheten själv har skapat filmer som visar hur det ska gå till. Allt annat är bara tyckande.
Jag saknar slalomkörning och garagevändning, det borde läggas till nuvarande prov.
 

F800ST

Member
Nej, så fort körde jag inte och de gånger jag gjorde det på övning så fick jag bannor av instruktören.
 

Styrman_jansson

New member
Säkrast är väl att gå till körkortsportalen där myndigheten själv har skapat filmer som visar hur det ska gå till. Allt annat är bara tyckande.
Jag saknar slalomkörning och garagevändning, det borde läggas till nuvarande prov.


Garagevändningen var väl världens mest onaturliga manöver. Den saknar jag inte....
 
Top