Regeringen gav VTI i uppdrag att utreda detta. Den visade att:
- kvinnor tar mer lektioner i trafikskola än män, kvinnor övningskör mer, kvinnor underkänns oftare i körprovet jämfört med män och att detta sannolikt beror på att kvinnor är kortare än män i genomsnitt. Även om trafikskolor skaffat lägre MC är det inte en garanti att man når marken.
- kvinnor underkänns främst i manöverdelen.
- störst del av körkortsutbildningen för samtliga läggs i en manövergård - inte ute i trafiken.
- att inte nå ner till marken ökar nervositeten och gagnar inte godkännandegraden.
- det var mycket stora skillnader i godkännande mellan provorterna.
Rapporten:
https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...igheter att genomföra förarprov N17-2015.pdf
Mot bakgrund av denna rapport fick Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag för att minska skillnaderna. SMC var med i denna arbetsgrupp. Syftet var dels att minska fokus på manöverprov och öka fokus på andra trafiksäkerhetsaspekter, dels att försöka lösa svårigheter som hänger ihop med provfordon. Eftersom många svar i enkätundersökningar som genomförts av SMC visar att man inte får tillräcklig utbildning i kurvteknik - där 7 av 10 dödas i singelolyckor - var detta viktigt på flera sätt än att minska skillnaden mellan kön.
Ett av två lågfartsprov togs bort i syfte att minska fokus på manöverprov och öka fokus på trafik. Det gagnar alla som tar körkort. Däremot gjordes inget rörande provfordon vilket framgår av Transportstyrelsens rapport:
https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...eter att genomföra körprov för mc-körkort.pdf
Alla utredningar visar tydligt att de som bokar genom trafikskola har en betydligt högre godkännandegrad än de som bokar privat. Även elever som går i trafikskola men vill köra upp på egen MC kan vara tvungen att boka privat - det beror på trafikskolan om man måste hyra deras MC eller inte. Så - även om andelen kvinnor som går i trafikskola är högre jämfört med män betyder det inte att de får köra upp på sin egen anpassade MC vid körprovet om man inte bokar privat.
Nästa år införs nästa steg av det tredje körkortsdirektivet - man skärper kraven på provfordon för A. Eftersom just krav på provfordon verkar vara negativt för godkännandegraden för kvinnor påtalade FEMA detta och (statistiken på godkännande visar att kvinnor underkänns oftare än män i EU-länder där vi tagit del av statistik). Tyvärr blev vi överkörda och beslut fattades på rekordtid. Grunden för detta är att man vill ha större skillnad mellan provfordon för A och A2. Vad de nya reglerna kommer att innebära - det återstår att se.
Dagens regler:
A förbränningsmotor: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik och ha en effekt av minst 40 kW.
Fr o m 1 januari 2019: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik,
minst 50 kW och ha en tjänstevikt som överstiger 175 kilo.
A elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.