3510 nya motorcyklister första halvåret!

smcrobot

New member
Trafikverket publicerar statistik från förarprov varje månad. SMC jämför körkortstagandet halvårsvis. Vi konstaterar att ungefär lika många har gjort teoriprov jämfört med ifjol men att färre klarat sig. Nästan varannan blivande motorcyklist, drygt 47 procent, fick göra om teoriprovet.  Det leder till köer när så många måste göra om teoriprovet. Det är viktigt att man kommer väl förberedd till...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Antalet-tjejer-som-tar-MC-kort-minskar/
 

F800ST

Member
I den teoretiska delen har kvinnor statistiskt sett alltid varit bättre än män, medans männen klarade körprovet, praktiska delen bättre.
2015 ändrades praktiska provet för att underlätta för kvinnor.

Varför jobbade ni inte lika hårt med att göra ett enklare teoriprov för män ?

Vi måste ju agera lika åt båda kön i de delar de har svårt tycker, annars blir det ju hyckleri...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC jobbade för att få ett prov som är fokuserat på att köra MC i trafik, inte i låga farter på avlysta områden. Det är ju ute i trafiken i högre farter som olyckor sker. Däremot kuggas de flesta i manöverdelen. Det handlar inte om att göra det enklare att ta körkort. Att arbeta i den riktningen ser varken jag eller SMC som hyckleri. Läs mer i denna nyhet som vi publicerade när förändringen i körproven genomfördes. https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisare-korprov-pa-motorcykel/

De stora skillnader mellan könen år efter år enbart på MC-körkorten har inte bara SMC uppmärksammat. Även regeringen, riksdagen, VTI, Trafikverket, Transportstyrelsen och STR har ifrågasatt skillnaderna och vidtagit åtgärder för att minska dem.

SMC jobbar för att förbättra för alla som kör MC. Teoriprovet är lika svårt för alla, oavsett kön. Tyvärr pekar godkännandegraden i kunskapsprov neråt för alla som tar körkort, både A och B, både tjejer och killar. Här arbetar SMC för att teoriprovet för MC ska kunna genomföras på fler språk än svenska, något som efterfrågas av många varje år, främst på engelska. På B-sidan kan teoriprovet göras på 14 språk, på A-sidan enbart svenska. Det gör det givetvis inte enklare att klara provet.
 

Alexander76

Member
2015 ändrades praktiska provet för att underlätta för kvinnor.

Varför jobbade ni inte lika hårt med att göra ett enklare teoriprov för män ?

Vi måste ju agera lika åt båda kön i de delar de har svårt tycker, annars blir det ju hyckleri...
Var det inte så att ändringarna mest berörde kvinnors fysiska begränsningar pga längd? Män däremot, om vi är dåliga på teoriprov så är det förmodligen för att vi går dit dåligt förberedda - det är ju nånting vi får skylla oss själva för. Ens längd känns svårare att jobba bort :)
 

Lottafia

Member
Trafikverket publicerar statistik från förarprov varje månad. SMC jämför körkortstagandet halvårsvis. Vi konstaterar att ungefär lika många har gjort teoriprov jämfört med ifjol men att färre klarat sig. Nästan varannan blivande motorcyklist, drygt 47 procent, fick göra om teoriprovet. *Det leder till köer när så många måste göra om teoriprovet. Det är viktigt att man kommer väl förberedd till...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Antalet-tjejer-som-tar-MC-kort-minskar/
3510 nya. Jovisst, men hur många A-kort försvann ur rullorna under samma tid?
Väldigt många födda på 20-, 30-, 40- och 50-talen och som nu dör hade A-kort.

Det måste väl ändå vara nettot som är intressant?
Och så vitt jag förstår minskar antalet giltiga A-kort ständigt...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr har du rätt Lottafia. Varje år försvinner cirka 50 000 A-körkortsinnehavare, främst av naturliga skäl. 1990 fanns 1,4 miljoner personer som hade A-körkort i Sverige. 2017 fanns 967 000, inklusive de som har AM. Under samma period har antalet B-körkortsinnehavare ökat från 5 124 miljoner till 6.413 miljoner. Det är viktigt att vi alla bidrar till att vi får fler MC-körkortsinnehavare!
 

Alexander76

Member
Det är viktigt att vi alla bidrar till att vi får fler MC-körkortsinnehavare!
Korta versionen:
Sänk kraven för MC-kort så får vi fler motorcyklister.

Långa:
Ta bort trafikdelen av uppkörningen och teoriprovet för MC. Helt. Det är nämligen exakt samma trafik man åker i, med exakt samma regler. Låt biluppkörning och teoriprov gälla även för MC.

Processen skulle för många bli denna, hos trafikverket:
Du: "Hej, jag skulle vilja ha MC-kort tack!"
Dom: "Har du B-kort?"
Du "Klart jag har"
Dom: "Aha men då vet du ju redan hur det funkar i trafiken"
Du: "Yes och jag har dessutom tagit ett par lektioner på körskola"
Dom: "Perfekt då kommer du klara manöverprovet galant, du ska visa att du kan göra undanmanöver och hård inbromsning. Välter du en kon gör det ingenting, vi kommer ändå snabbt kunna se på dig om du kan hantera hojen. Allt kommer ta max 5 minuter."
Du: "Krypkörning då?"
Dom: "Hur många fötter har du?"
Du: "Två"
Dom: "Dåså. Vill du kunna i princip stå still med hojen utan att sätta ner landningsstället får du lära dig det på någon cirkuskurs på egen tid."

Jag är inte full eller påverkad när jag skriver detta förresten, jag sitter på jobbet framför datorn och jobbar redan på dagens andra kopp. Förresten, kika lite på hur det har gått de senaste tio åren för alla som kört MP3. Skulle inte förvåna mig om hela grejen med trehjulingar (alltså köra MC utan A-kort) är ett experiment för att bredda beslutsunderlaget för att fimpa motorcykelkörkortet helt eller i alla fall kraftigt sänka kraven. Eller titta på hur det gått för alla födda fram till 50-talet - känns de som ett osäkert och trafikfarligt gäng? Nä just det :) Om något kanske man känner sig lite specialklubb med sitt fina A-kort och tror att man kan det där med köra snabbt i trafiken extra bra.

Tjing.
 

F800ST

Member
SMC jobbade för att få ett prov som är fokuserat på att köra MC i trafik, inte i låga farter på avlysta områden. Det är ju ute i trafiken i högre farter som olyckor sker. Däremot kuggas de flesta i manöverdelen. Det handlar inte om att göra det enklare att ta körkort. Att arbeta i den riktningen ser varken jag eller SMC som hyckleri. Läs mer i denna nyhet som vi publicerade när förändringen i körproven genomfördes. https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisare-korprov-pa-motorcykel/

De stora skillnader mellan könen år efter år enbart på MC-körkorten har inte bara SMC uppmärksammat. Även regeringen, riksdagen, VTI, Trafikverket, Transportstyrelsen och STR har ifrågasatt skillnaderna och vidtagit åtgärder för att minska dem.

SMC jobbar för att förbättra för alla som kör MC. Teoriprovet är lika svårt för alla, oavsett kön. Tyvärr pekar godkännandegraden i kunskapsprov neråt för alla som tar körkort, både A och B, både tjejer och killar. Här arbetar SMC för att teoriprovet för MC ska kunna genomföras på fler språk än svenska, något som efterfrågas av många varje år, främst på engelska. På B-sidan kan teoriprovet göras på 14 språk, på A-sidan enbart svenska. Det gör det givetvis inte enklare att klara provet.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oRVp2B/reglerna-andras-korkortet-ska-bli-enklare-for-kvinnor
 

F800ST

Member
Var det inte så att ändringarna mest berörde kvinnors fysiska begränsningar pga längd? Män däremot, om vi är dåliga på teoriprov så är det förmodligen för att vi går dit dåligt förberedda - det är ju nånting vi får skylla oss själva för. Ens längd känns svårare att jobba bort :)

Finns hojar med alla möjliga höjder, att låna fel hoj är väl ingen orsak att ändra reglerna, bara låna en annan hoj.:wink:
 

jan-olovj

Active member
Custom är låga men inte optimala när det gäller smidigheten, en cross är väldigt bra ur samma synvinkel men, hitta en låg cross är inte lätt, måste anpassas.
Jag har korta ben så min hoj har jag anpassat. Ha en medåkare och inte nå ner det funkar inte för mig, så problemet är inte så enkelt för alla så regeländringen var bra.
 

F800ST

Member
Custom är låga men inte optimala när det gäller smidigheten, en cross är väldigt bra ur samma synvinkel men, hitta en låg cross är inte lätt, måste anpassas.
Jag har korta ben så min hoj har jag anpassat. Ha en medåkare och inte nå ner det funkar inte för mig, så problemet är inte så enkelt för alla så regeländringen var bra.

går att ordna med sänkt fjädring. Man får finna ett sätt att anpassa sig, inte ändra spelreglerna. Det går att få en hoj som passar. Män som inte klarar provet får inte ett enklare, de får helt enkelt anpassa sig, dvs läsa på och lära.

Det jag är ute efter är hyckleriet, det ska anpassas för vissa parter enbart, ser så ut i det mesta i samhället numer. Curlande, inte lärande.
 

jan-olovj

Active member
En ung person som har skrapat ihop slantar till ett körkort så är det inte självklart att ha råd att både köpa och sedan anpassa en lämplig hoj och troligen få lämna bort jobbet. Nej det är bra att reglerna justeras så att merparten har en möjlighet att få ta kort om viljan är där. I övrigt kolla på Marias inlägg.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
När jag tog mot körkort i Danmark - var det absolut INGEN manövergård. Det var ingen snirkliga övningar i 1 km/t runt nån kon eller dylikt.

Ett teoriprov, som var krävde man har tatt lektioner, och läst på.
Ett praktisk prov, i Själlands värsta korsning, med kö, trafik från alla riktningar etc., och skarpa sväng - alltså verkliga livet för en motorcyklist.
- i och med detta, var det bara att ku ha koll på hojen och självfallet trafiken.
Det vi inte lärde oss, var att köra kurvor - där vart hälften av Sveriges MC dödsolyckor händer när folk drutter av vägen. Kanske vi inte sku lära kurvor i Danmark 1977 eftersom det liksom inte fanns några kurvor!!

Vi ser idag att 4 av 10 som dör i MC olyckor inte har giltigt körkort.
Kanske läget är så att vi ska våga tänka nytt och annorlunda. Därför tycker jag om principen i Alexander76´s tankesätt.
Det kanske är bättra att justera kraven lite - och se till att flera får nån typ av kunskap..
 

F800ST

Member
En ung person som har skrapat ihop slantar till ett körkort så är det inte självklart att ha råd att både köpa och sedan anpassa en lämplig hoj och troligen få lämna bort jobbet. Nej det är bra att reglerna justeras så att merparten har en möjlighet att få ta kort om viljan är där. I övrigt kolla på Marias inlägg.

Så kass privatekonomi ska styra kraven? då får de väl spara ihop nått år till och komma tillbaka.

Tycker det hela liknar det vad gäller att bli brandman, kvinnor orkade inte bära dockan i brandövningar, kraven sänktes för att de skulle klara det. HallÅ?! om de hittar en medvetslös kan de väl för fan inte kapa benen av den nödställde för de orkar inte annars....

Curlande.

Nej, ha krav sen kan de som uppfyller dom hålla på de andra får gott inse att de inte räckte till, det är inte farligt att inte få göra allt bara för man vill. Man ska vara lämplig oxå.

Vad gäller hojar finns hur mycket som helst och då får man anpassa sig, kanske den som är 150cm lång får inse att en 1200gs inte är rätt hoj utan istället välja en f650gs med sänkt fjädring och låg sadel. Oavsett hur mycket viljan är att ha en 1200gs.
 

Seth

New member
Custom är låga men inte optimala när det gäller smidigheten, en cross är väldigt bra ur samma synvinkel men, hitta en låg cross är inte lätt, måste anpassas.
.
Och för inte att förglömma att det inte är många Crossar som är godkända för uppkörning för A-behörighet
 

jan-olovj

Active member
Nej kass ekonomi skall inte få styra provens innehåll men proven måste vara så att inte bara män med långa ben skall kunna ta kort utan provet skall vara så att det känns relevant och vara rimligt mot verkligheten. Det är inte klokt om man inte får att inte få sätta ner fötterna för att inte ramla, räcker man inte ner så går det inte, vi skall inte syssla med cirkuskonster.
 

F800ST

Member
Nej kass ekonomi skall inte få styra provens innehåll men proven måste vara så att inte bara män med långa ben skall kunna ta kort utan provet skall vara så att det känns relevant och vara rimligt mot verkligheten. Det är inte klokt om man inte får att inte få sätta ner fötterna för att inte ramla, räcker man inte ner så går det inte, vi skall inte syssla med cirkuskonster.
Som sagt, bara att välja en hoj som passar ens kropp och/eller anpassa hojen att göra så.

Vad gäller att proven ska vara relevanta håller jag med, att inte få sätta ned en fot är ju bara där och då på provet, just för att kunna visa att man kan hantera/balansera en hoj. Skulle aldrig få för mig att med flit leka på slak lina med hojen ute i trafiken, delarna att laga en hoj är på tok för dyra, klart man stöder med fötterna, är ju naturligt att göra.
 

Alexander76

Member
Var det verkligen längden som spelade roll? Dom ändrade en av krypkörningsbanorna men jag minns inte anledningen exakt.
 

F800ST

Member
Var det verkligen längden som spelade roll? Dom ändrade en av krypkörningsbanorna men jag minns inte anledningen exakt.

Det var längden. Alltså något som kunde fixats genom att skaffa hoj som passar personen. Eller anpassa hojen så den gjort det, istället ändrades reglerna.
 

Alexander76

Member
Det var längden. Alltså något som kunde fixats genom att skaffa hoj som passar personen. Eller anpassa hojen så den gjort det, istället ändrades reglerna.
Var tanken alltså att man inte skulle behöva sätta ner fötterna lika ofta eftersom banan var enklare? Egentligen är väl det ett steg i rätt riktning (där målet är att ta bort det momentet helt) men det är ju inte otänkbart att man måste sätta ner foten i alla fall, och till vardags sätter åtminstone jag ner fötterna varje gång jag kommer till ett rött ljus. Tror inte ett gäng människor åker omkring på hojar dom är rädda för, man väljer väl nåt man är bekväm med?

Jag klagar inte, jag är glad att jag inte behövde göra garagevändningen, tycker bara att den påstådda anledningen till förändringen är märklig.
 
Top