Bra är det inte. Bredare bakdäck har egentligen bara ett syfte och det är att få ner all kraft i backen vilket
inte är ett problem på en Intruder.
Hos custom-hojar används sjukt breda bakdäck för att det har varit en designfluga i många år, det enda man får är en mer trögstyrd hoj, speciellt i låga farter.
Kolla bara på ett avsnitt av American Choppers, de har inget annat än 300 däck och motorn de monterar i har säkert 50 hästkrafter...

Inget annat än design, dyr sådan dessutom då bredare däck oftast kostar ganska mycket.
De starkaste sporthojarna, som har mest kraft att översätta i asfalten, har ju idag oftast 190 som bredd standard. Många som kör mycket bana (hojtypens rätta element) byter gärna till 180 för att få en mer kvickstyrd hoj.
Nu kanske jag ska lägga in en liten brasklapp. Gissar att en Intruder 1800 har ett hel*etes vrid. Men spinner det verkligen loss ofta och för mycket?
Så, bortser man från den designmässiga aspekten, om man nu skulle gilla däck av enorm kaliber, så är det bara nackdelar.
Jag håller med din mekaniker.
Bättre att hitta ett däck som ger egenskaperna och miltalet man önskar.