280-däck på Intruder

tommysollen

New member
Hej!

280-däck är _möjligt_ att montera på en Suzuki Intruder m1800r - men är det bra?
Jag har sett i intruderforum att det är hur ok som helst men jag har snackat med en intruderkunnig mekaniker som säger det är urkorkat. :confused:

Har någon här mer input i frågan?
 

Hellman

New member
Bra är det inte. Bredare bakdäck har egentligen bara ett syfte och det är att få ner all kraft i backen vilket inte är ett problem på en Intruder.
Hos custom-hojar används sjukt breda bakdäck för att det har varit en designfluga i många år, det enda man får är en mer trögstyrd hoj, speciellt i låga farter.

Kolla bara på ett avsnitt av American Choppers, de har inget annat än 300 däck och motorn de monterar i har säkert 50 hästkrafter...:rolleyes:
Inget annat än design, dyr sådan dessutom då bredare däck oftast kostar ganska mycket.

De starkaste sporthojarna, som har mest kraft att översätta i asfalten, har ju idag oftast 190 som bredd standard. Många som kör mycket bana (hojtypens rätta element) byter gärna till 180 för att få en mer kvickstyrd hoj.

Nu kanske jag ska lägga in en liten brasklapp. Gissar att en Intruder 1800 har ett hel*etes vrid. Men spinner det verkligen loss ofta och för mycket?

Så, bortser man från den designmässiga aspekten, om man nu skulle gilla däck av enorm kaliber, så är det bara nackdelar.
Jag håller med din mekaniker.

Bättre att hitta ett däck som ger egenskaperna och miltalet man önskar.
 

tommysollen

New member
Bra är det inte. Bredare bakdäck har egentligen bara ett syfte och det är att få ner all kraft i backen vilket inte är ett problem på en Intruder.
Hos custom-hojar används sjukt breda bakdäck för att det har varit en designfluga i många år, det enda man får är en mer trögstyrd hoj, speciellt i låga farter.

Kolla bara på ett avsnitt av American Choppers, de har inget annat än 300 däck och motorn de monterar i har säkert 50 hästkrafter...:rolleyes:
Inget annat än design, dyr sådan dessutom då bredare däck oftast kostar ganska mycket.

De starkaste sporthojarna, som har mest kraft att översätta i asfalten, har ju idag oftast 190 som bredd standard. Många som kör mycket bana (hojtypens rätta element) byter gärna till 180 för att få en mer kvickstyrd hoj.

Nu kanske jag ska lägga in en liten brasklapp. Gissar att en Intruder 1800 har ett hel*etes vrid. Men spinner det verkligen loss ofta och för mycket?

Så, bortser man från den designmässiga aspekten, om man nu skulle gilla däck av enorm kaliber, så är det bara nackdelar.
Jag håller med din mekaniker.

Bättre att hitta ett däck som ger egenskaperna och miltalet man önskar.

Mmm.... det som oroar mig mest är att mekanikern sa att det skulle kännas som att jag körde med en punktering. Det låter inte bra. Jag har dock aldrig kört med en punktering så jag vet inte hur det känns.

Att det är trögt i långsamma hastighter stör mig inte.
Bara det inte känns dumt på landsväg och snabbare...
 

Pisken

New member
Fetare bakdäck på en cruiser som stoltserar men att dom redan har fetaste standarmonterade .... mja vafför inte :)

Kört en M1800 med "luft o buller" , ca 130 bakhjulshästar , och ja , den spinner med ovarsam gashantering , riktigt kul faktiskt :D (tror han har 280 bredd i bak) ... men i mitt tycke så är "klunsen" väldigt svårsvängd oavsett bredd på svålar...rakt fram e en helt annan femma ;)

Köpte ett 190 (mot 170) orginal när jag bytte på min 1600'a , märkte ingen egentlig skillnad vid kurvtagning , något "spårigare" möjligen pga större skillnad i bredd mot bak<>fram ... egentliga enda skillnaden är nog bara utseendemässig
 
Last edited:

tommysollen

New member
Vad är syftet med att göra ett sånt ingrepp då?

Looks...
Efter att man flyttat bort blinkers och sidmonterat regplåten så att hela bakdäcket syns i sin fulla prakt blir Suzuki intruder m1800 en helt annan hoj utseendemässigt.
Detta förstärks rejält med ännu större däck. Och som sagt så går det att montera ett 280-däck på befintlig fälg. (men kanske är 260 max rekommenderat, enligt mekanikern)
 

Pisken

New member
Looks...
Efter att man flyttat bort blinkers och sidmonterat regplåten så att hela bakdäcket syns i sin fulla prakt blir Suzuki intruder m1800 en helt annan hoj utseendemässigt.
Detta förstärks rejält med ännu större däck. Och som sagt så går det att montera ett 280-däck på befintlig fälg. (men kanske är 260 max rekommenderat, enligt mekanikern)

280 går , och går bara finfint , tror att tillomed upp till 300 "går" utan större ingrepp på hojjen , men det sätter jag inte emot på :)
 

bosseman

New member
280 går , och går bara finfint , tror att tillomed upp till 300 "går" utan större ingrepp på hojjen , men det sätter jag inte emot på :)
Många som kör med 280 är nöjda, själv är jag inne på mitt andra 260 metzeler
och det fungerar alldeles utmärkt. Ska du gå upp till 300 så måste du byta svingen.
 

sporTlovER

New member
Fetare bakdäck på en cruiser som stoltserar men att dom redan har fetaste standarmonterade .... mja vafför inte :)

Kört en M1800 med "luft o buller" , ca 130 bakhjulshästar , och ja , den spinner med ovarsam gashantering , riktigt kul faktiskt :D (tror han har 280 bredd i bak) ... men i mitt tycke så är "klunsen" väldigt svårsvängd oavsett bredd på svålar...rakt fram e en helt annan femma ;)

Köpte ett 190 (mot 170) orginal när jag bytte på min 1600'a , märkte ingen egentlig skillnad vid kurvtagning , något "spårigare" möjligen pga större skillnad i bredd mot bak<>fram ... egentliga enda skillnaden är nog bara utseendemässig

Som du säger så är inte skillnaderna något större vid "cruising" eller gatåka. Jag har testat lite olika bakbredd, och upplever inte någon större skillnad för mig vid 190 mot 180 bakdäck varken vid gata eller knix/storbana. Största skillnaden vid däcksbyte är när man byter 2 st däck som gått en bra bit och blivit lite "platta" det gör mer skillnad få på 2 helt runda däck igen:)
 

SuperRetard

New member
Looks...
Efter att man flyttat bort blinkers och sidmonterat regplåten så att hela bakdäcket syns i sin fulla prakt blir Suzuki intruder m1800 en helt annan hoj utseendemässigt.
Detta förstärks rejält med ännu större däck. Och som sagt så går det att montera ett 280-däck på befintlig fälg. (men kanske är 260 max rekommenderat, enligt mekanikern)


På befintig fälg??? :confused:

Däcket blir väl ändå inte bredare än fälgen (om nu inte tillverkaren gör ett brett däck anpassat för en från början för smal fälg), utan borde ju bara ge en högre profil?

Kränger man på ett 190-däck på en 180-fälg så är den stora skillnaden att profilen blir spetsigare, och att skuldran kan hamna lite märkligt och inte jobba riktigt där det är tänkt. Men bredden ändras ju ytterst lite.

Är glidardäck så annorlunda?
 

Triumph int

New member
På befintig fälg??? :confused:

Däcket blir väl ändå inte bredare än fälgen (om nu inte tillverkaren gör ett brett däck anpassat för en från början för smal fälg), utan borde ju bara ge en högre profil?

Kränger man på ett 190-däck på en 180-fälg så är den stora skillnaden att profilen blir spetsigare, och att skuldran kan hamna lite märkligt och inte jobba riktigt där det är tänkt. Men bredden ändras ju ytterst lite.

Är glidardäck så annorlunda?

Det enda som är viktigt är hur det ser ut, vi som kör mc tycker ju att däckets funktion är det viktigaste.

Dom som åker har en annan inställning till hela mc-grejen, men mc-intresset kan vara lika stort eller större.
 

SuperRetard

New member
Det enda som är viktigt är hur det ser ut, vi som kör mc tycker ju att däckets funktion är det viktigaste.

Dom som åker har en annan inställning till hela mc-grejen, men mc-intresset kan vara lika stort eller större.

Men det undantar ju inte (vad jag vet) faktumet att inget däck blir bredare än fälgen det sitter på. Ett 300-däck på en 200-fälg blir väl bara ihoptryckt och får en skarpare profil (instabilt och snabbsvängt) och väldigt marginellt bredare.
 
Top