25.000 Dyrare

Triumph int

New member
Varför är en Triumph Sprint ST ABS 25.000:- dyrare i Sverige än England.

Om nån vill köpa hoj i England så kör jag hem den åt dig om du betalar resepeng.
 

JoS

New member
Hur är det med hojar från UK, måste man byta lampglaset om man importerar hojen till Sverige?
 

Herr Fuggle

New member
Hur är det med hojar från UK, måste man byta lampglaset om man importerar hojen till Sverige?

Det måste man...

Och på semester därborta med svenskreggad hoj ska man egentligen tejpa lykta/or så att det som lyser upp vägrenen här inte bländar mötande där. Det har jag aldrig gjort... (men de flesta av mina sporthojar är heller inte så modärna:))

H-mätare däremot är inget problem i den digitala verkligheten. Några knapptryckningar på färddatorn ändrar mph/kph...
 

HåkanP

New member
Prisbilden visar ju bara på att vi har kartellbildning i Sverige där generalagenter bestämmer vad en MC skall kosta och handlarna fogar sig i denna stalinistiska planekonomi.
 

P-O Noren

New member
Prisbilden visar ju bara på att vi har kartellbildning i Sverige där generalagenter bestämmer vad en MC skall kosta och handlarna fogar sig i denna stalinistiska planekonomi.

Sant är att generalagenten har monopolställning. Tror dock inte det är länkat till stalinismen.

Men kostar inte en Volvo markant mer i UK mot för i Sverige?
 

DearHunter

New member
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=127181329&lang=en

und bitte:

http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____13503.aspx

Die dummen Schweden....
eller
Последнее советское государство ?
:D

Glömde lägga till att här slog jag trådskaparen på fingrarna. Det är nästan 30 000 kr billigare i Tyskland.... för samma produkt. Såvida inte man laddar batteriet med miljövänligare och snällare el för den Svenska marknaden. Vilket ju skulle förklara varför det är dyrare i Sverige :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Nej, det handlar om att volymen sålda hojar i Sverige är så lågt. Inköparna kan inte pressa när de säger "vi tar in 100 stycken", när England eller Tyskland säger "vi tar in 20.000". Så är det bara.
 

DearHunter

New member
Nej, det handlar om att volymen sålda hojar i Sverige är så lågt. Inköparna kan inte pressa när de säger "vi tar in 100 stycken", när England eller Tyskland säger "vi tar in 20.000". Så är det bara.

Har hört argumentet förr och jag köper det inte i dubbel bemärkelse!

Ta tex Schweiz som har ännu mindre befolkning (de är 1.6 m långa :D)
Där kostar samma Honda ca 22540 CHF (dvs ca 155 000 SEK)

I Polen så ligger den på ca 152 000 SEK, dvs ung samma pris som i Tyskland.

I tjeckien (10 milj innevånare l) ca 148 000.

I danmark, där skatterna är perversa på vissa områden, kostar den
ca 300 000 :eek: danska kronor.

Om handlarna ville så kunde de liera sig med en utländsk importör och frakta upp hojarna själva. Knappast att frakten och de kostnader som staten påför kostar 30000/hoj!
Det är något annat som kostar.....

Slutsatsen för oss är: Sluta gnäll. Kolla upp priserna och åk över till riktiga EU och handla! :p

Man ska känna blås, inte bli blåst.
 

HåkanP

New member
Sant är att generalagenten har monopolställning. Tror dock inte det är länkat till stalinismen.

Men kostar inte en Volvo markant mer i UK mot för i Sverige?

Nä det har det naturligtvis inte. men heller inte med "fria marknaden, tillgång och efterfrågan, kundmakt och andra idag gångbara floskler, som man hör till vardags. Vissa ord är moderna andra inte, men betyder i stort sett samma sak, dvs. stalinistisk planekonomi och liberal förtäkt monopolism.
 

HåkanP

New member
Har hört argumentet förr och jag köper det inte i dubbel bemärkelse!

/.../

Om handlarna ville så kunde de liera sig med en utländsk importör och frakta upp hojarna själva. Knappast att frakten och de kostnader som staten påför kostar 30000/hoj!
Det är något annat som kostar.....

Slutsatsen för oss är: Sluta gnäll. Kolla upp priserna och åk över till riktiga EU och handla! :p

Man ska känna blås, inte bli blåst.

Så sant och undrar om det är handlarna som inte vill pressa priser och sälja mer. Kanske men undrar vad generalagenter skulle göra om jag öppnade mc försäljning i min lada och tog 20.000 mindre per hoj då jag inte har lokalkostnader...
 

DearHunter

New member
Så sant och undrar om det är handlarna som inte vill pressa priser och sälja mer. Kanske men undrar vad generalagenter skulle göra om jag öppnade mc försäljning i min lada och tog 20.000 mindre per hoj då jag inte har lokalkostnader...

Skulle inte funka i Sverige.

Kunderna skulle springa omkring i beslutsvåndor som yra höns utan tupp och tro att kvaliteten var sämre eftersom priset är lägre.
 

Herr Fuggle

New member
Sluta gnäll. Kolla upp priserna och åk över till riktiga EU och handla! :p


Just det! Kolla våra grannländer. Både med och utan Euro och både medlemmar och utanför EU, ÄNDÅ är det dyrare i Norge, Danmark och Finland.

Ibland ser man inte skogen för alla träd.
Gräset är alltid grönare...
 
Nej, det handlar om att volymen sålda hojar i Sverige är så lågt. Inköparna kan inte pressa när de säger "vi tar in 100 stycken", när England eller Tyskland säger "vi tar in 20.000". Så är det bara.
Fast det resonemanget funkade för 25 år sedan när nationer fortfarande var egna definierade marknader. Idag är det inte så, den handlare som tror det är frånåkt. Omvärlden i allmänhet och EU i synnerhet är en enda marknadsplats, vilket ju blivit väldigt tydligt t.ex ifråga om däck - där tillverkare och grossister nog börjar inse att det inte går att hålla liv i en konstgjord prisdifferentiering hur länge som helst. Om kunden inte upplever att det finns något mervärde i att handla hoj av en svensk ÅF och en tysk/tjeckisk/whatever ÅF är märkbart billigare så är det inte längre så mycket att snacka om. För att jag skall vara beredd att betala mer än jag behöver så måste det finnas ett incitament i form av ett mervärde.
 

DearHunter

New member
Just det! Kolla våra grannländer. Både med och utan Euro och både medlemmar och utanför EU, ÄNDÅ är det dyrare i Norge, Danmark och Finland.

Ibland ser man inte skogen för alla träd.
Gräset är alltid grönare...

Drar Du bort finnarnas fordonskatt så blir priset ca 160 000 SEK för en VFR1200, inkl finsk moms på 19%.

http://www.honda.brandt.fi/mp/hinnasto_koko.php


Ingen återförsäljare i Sverige behöver följa några rekommenderade priser. Det är bara att sätta 150 - 160 papp på hojen om man vill. ;)
 
Top