2 hjul framtill eller baktill?

RobotScooter

New member
Hej

Jag har sett att det finns även sk trikes men som har 2 hjul baktill istället, även många handikappscootrar har detta också. Är det någon skillnad i stabiliteten på dessa om det sitter 2 hjul baktill eller framtill eller är det bara en utseendegrej?

Har avståndet mellan hjulens axel någon betydelse för stabiliteten, om det är längre spårvidd mellan hjulen borde den ju vara mera stabil än en trike med mindre spårvidd, ex har ju MP3 300cc och 500cc ganska liten spårvidd framtill?

Jag har tittat på många videor på youtube där man testat MP3:an och står man still med den och slår till knappen som låser framhjulen samt drar i handbromsen så sägs det att både 300cc och 500cc är så otroligt stabila att man inte ens behöver sätta ner fötterna i marken stämmer detta?
 

Alexander76

Member
Min farsa skaffade sig en trike efter att han blev av med benet i en olycka på sin MC. Den hade en folkvagnsmotor baktill och var ganska skrämmande att köra, rätt olik nånting annat jag varit med om. Ett jävla ljud och fartkänsla var det. Grejen med dom är att du har två fasta hjul bak vilket innebär att de känns mer som en bil att köra än en MC vad gäller vägegenskaper, eller snarare som en gokart nästan. Lite otäckt är att "förarmiljön" ser ut ungefär som en MC med styret och allt så man glömmer i början hur bred bakdelen är - det gäller att ta ut svängarna.

Vad gäller MP3:ans stabilitet så är det sant att du med lite övning kan få till det så att du planerar stoppen så att du kan låsa framhjulen innan du stannat helt och på så vis i teorin aldrig behöver sätta ner fötterna men det är ingenting du ska räkna med som ett verktyg i din körning så att säga, snarare ett roligt partytrick. Som jag sa i mitt andra inlägg, om du känner att du har fysiska begränsningar som gör att du inte kan köra "vanlig" MC så ska du inte köra MP3 heller.
 

Lottafia

Member
Så här skrev jag i en annan tråd:

Jag har inte minsta erfarenhet av Mp3 eller liknande, men själva tanken med dem är väl att skapa så mycket mckänsla som möjligt, men ändå kunna köra legalt med bara B-kort?
Då frågeställaren genom neurologisk funktionsstörning har nedsatt balans ställer jag mig frågande till lämpligheten att köra ett trehjulsfordon som konstruerats för att balansmässigt efterlikna ett tvåhjulsfordon. Mot denna tveksamhet står dock att frågeställaren säger sig ha positiv erfarenhet av EUmoped - förhoppningsvis tvåhjulig sådan.

Det stämmer ganska väl med vad Alexander76 skriver. Tvekar du över att köra tvåhjuling är MP3 minst lika tveksam. Den har enbart ett enda syfte, nämligen att kringgå kravet på A-kort...
 

RobotScooter

New member
I mitt allra första inlägg skrev jag att när jag var runt 20 års ålder så körde jag en EU 45 klass 1 moped. Den var trimmad elektroniskt och egentligen olaglig eftersom den klassades som lätt MC pga trimningen. Så jag har faktiskt kört en tvåhjuling också även om det var för mer än 20 år sen jag gjorde det. MP3 är ju trehjulig och jag har letat länge efter en trehjulig scooter som man får köra på B-kort och man får köra på alla vägar utom cykelvägar, förstår bara inte varför italienarna byggt en trehjulig scooter som uppför sig som en tvåhjuling.
 
Last edited:
En trehjuling blir stabilare med två hjul framtill än med två hjul baktill.

Anledningen är att i en kurva så vill en trehjuling välta utåt i svängen och får då mer stöd av ett yttre framhjul än av ett yttre bakhjul.

Mvh,
Ingvar
 

Lottafia

Member
I mitt allra första inlägg skrev jag att när jag var runt 20 års ålder så körde jag en EU 45 klass 1 moped. Den var trimmad elektroniskt och egentligen olaglig eftersom den klassades som lätt MC pga trimningen. Så jag har faktiskt kört en tvåhjuling också även om det var för mer än 20 år sen jag gjorde det. MP3 är ju trehjulig och jag har letat länge efter en trehjulig scooter som man får köra på B-kort och man får köra på alla vägar utom cykelvägar, förstår bara inte varför italienarna byggt en trehjulig scooter som uppför sig som en tvåhjuling.

Avsikten är som jag redan antytt, inte att bygga ett handikappfordon, utan att bygga ett fordon som så långt sig göra låter känns som en vanlig tvåhjulig mc, men ändå legalt kan köras på B-kort. Det finns en marknad bland folk som inte vill lägga tid och pengar på att ta sitt A-kort, men ändå vill köra nånting som känns som en hoj och körs med motstyrning och nedlägg... Sett på hela EU är den marknaden tyvärr inte så liten.
 

Zopilote

New member
Bredare spårvidd ger givetvis mer stabilitet på ett trehjuligt fordon, men inte i fallet MP3,där hjulupphängningen tillåter hela ekipaget att luta vid kurvtagning. Hade piaggion haft en normal stel framaxel (eller länkarmsupphängning som på en bil) hade den inte varit körbar alls i hastigheter över promenadtakt.
Om du är ute efter ett fordon med viss MC-känsla, men som inte kräver balans eller benstyrka och kan köras på B-kort, skulle jag hellre leta efter en begagnad Can Am Spyder. Hyfsat vass motor, öppen för elementen och skulle vara rätt kul att köra om det inte var för alla elektroniska strypkoppel...
http://se.brp.com/spyder/
 

Alexander76

Member
En trehjuling blir stabilare med två hjul framtill än med två hjul baktill.

Anledningen är att i en kurva så vill en trehjuling välta utåt i svängen och får då mer stöd av ett yttre framhjul än av ett yttre bakhjul.

Mvh,
Ingvar
Detta gäller dock inte MP3 där hela grejen lutar, utan snarare fordon som Can-am spyder som har fast framvagn.
 
Top