2 + 1 vägar

Triumph int

New member
Jag åkte till Triumph Road show i Sundsvall och det är ju 2+1 väg nästan hela sträckan.

På vissa ställen är det väldigt långa stäckor innan man kan köra om, det kan vara flera km.

Det jag märkte var att när jag kom i kapp en bil så höll den ut till höger så att jag kunde köra om,
det hände tre eller fyra gånger.

Är det nån annan som har märkt nått liknande eller tyckte dom bara synd om mig då det var fem grader varmt.
 

Chauffören

New member
Enda gångerna jag upplevt något liknande var på den tiden jag körde blåvit Honda och hade svart skinnställ och vit hjälm ...! Före 2+1 vägarnas tid, men bilarna flyttade snällt ut på vägrenen när jag kom ifatt, och chefen, notorisk forkörare, höll på att få hjärtsnörp.
 

jan-olovj

New member
Jag skulle inte våga köra om även om bilarna flyttar sig, det är aldeles för lite svängrum om tex. jag möter en långtradare med stort vindfång som fångar upp mig, då kan man sitta i bilen eller staketet. Mycket bättre att hålla långt avstånd och avakta till det är dubbelfil.
 

Catherine

New member
Inga problem att slinka förbi när de gör plats!
Man behöver ju inte göra det just när man möter en långtradare...
 

Pledians

New member
Att vissa håller till höger när en sporthoj dyker upp i backspegeln är ett allmänt fenomen som har ingen koppling till 2+1 vägar.

För övrigt hatar jag dessa vägar, hade varit så mycket smidigare och säkrare med en traditionell enfilig väg med breda körfält och god väggren. Antar att 2+1 vägar är en ritbordsprodukt som är prima i teorin.
 

NeXTer

New member
2+1-vägar är väl OK när det faktiskt finns en vägren på dem. Men man blir bara förbannad på de ställen de har ostskärare både i mitten och på sidan. För oss som kör båge är det ju ett mindre problem då det fortfarande är gott om utrymme för oss, men många burförare saktar ju ned till tio under gränsen i ren panik på sådana avsnitt.
 

Marie

Banned
Det jag märkte var att när jag kom i kapp en bil så höll den ut till höger så att jag kunde köra om,
det hände tre eller fyra gånger.

Är det nån annan som har märkt nått liknande eller tyckte dom bara synd om mig då det var fem grader varmt.

Det händer mig mycket ofta. Mera regel än undantag.

Enda gångerna jag upplevt något liknande var på den tiden jag körde blåvit Honda och hade svart skinnställ och vit hjälm ...! Före 2+1 vägarnas tid, men bilarna flyttade snällt ut på vägrenen när jag kom ifatt, och chefen, notorisk forkörare, höll på att få hjärtsnörp.

Hmmm, jo jag kör med vit hjälm och reflexväst, och vinterhojen är en blå-vit Yamaha....
På sommaren en brandbilsröd BMW...
(och då menar jag verkligt brandbilsröd, solid lack, nästintill fluorecerande röd. Jag har träffat folk som på allvar efteråt varit övertygade om att den var försedd med blåljus också)
 
Last edited:

OH-

Member
vad säger lagen

Man får inte köra utanför heldragen linje och jag tror mig minnas att det ofta är sådan på 2+1 vägarna. Kan göra det svårt att både gå åt sidan och att komma förbi.

Är det inte skyltat omkörningsförbud så går det för sig att köra om när det sker utan fara eller olägenhet som det brukar stå i förordningar.
 

lucifer

New member
tidigare fick man inte köra om ett fordon som befanns sig i samma körfält som den omkörande du måste alltså ha ett eget omkörningsfällt oavsätt om fordonet är bil eller mc men lagen kan vara ändrad
 

mudder

Member
Jag bor ganska nära en avfart från R80 som just här är en 2 + 1 väg. För några år sedan kom en motorcykel upp på avfarten, svängde in på en parkeringsficka nära vårt hus, där ha ramlade omkull. Förklaringen till att han ramlade var att han just hade trängt sig förbi en bil och slagit foten i räcket. Då han stannade på parkeringen gick det inte att stödja på den blodiga köttslamsan vars tår pekade bakåt, så han ramlade omkull. Ambulansen kom tillslut och körde honom till sjukhuset där slamsorna amputerades. Parkeringsplatsen var blodig i flera veckor efteråt.:eek::eek::eek:

Är det någon som tror att jag någonsin kommer att köra om en bil där det är endast en fil? Om ni bara visste vilka slamsor ett vireräcke kan skapa.... det är bland det vidrigaste som jag har sett......usch.
 

Pledians

New member
För mig att det var på nyheterna för några år sedan där det berättades just hur livsfarliga vajerräcken är för motorcyklister. Hur man än hamnar i dessa är allvarliga skador en garanti. Tack och lov att det inte finns några 2+1 vägar där jag normalt kör..
 

Ove 60+

Active member
tidigare fick man inte köra om ett fordon som befanns sig i samma körfält som den omkörande du måste alltså ha ett eget omkörningsfällt oavsätt om fordonet är bil eller mc men lagen kan vara ändrad

:confused: Vid enkelfil med räcke på båda sidor skulle det inte falla mig in att lämna plats oavsett fordon. Den som kör i den äger hela bredden och jag kan inte se annat än att det är dåligt omdöme att tränga sig förbi så jag gör det inte! Naturligtvis ägnar jag mig inte heller åt att tränga den som ändå promt ska förbi.

Kom vid ett tillfälle ifatt en mopedbil som körde nervöst vid kanten och tyckte det såg ut som han skulle kunna kroka i när som helst så jag saktade in bakom med resultatet att farbrorn bakom ratten körde ut i filen och gasade på för fullt = 60 hm/t. Efter en liten stund har jag en bil som försöker stressa mig bakifrån men den fick snällt vänta lite. När det sen blev 2-filigt körde den om och jag körde förbi mopedbilen. Nästa omkörning var när jag körde om den stressande bilen för då fanns det ingen brådska längre.:rolleyes:
 
Last edited:

OH-

Member
tidigare fick man inte köra om ett fordon som befanns sig i samma körfält som den omkörande du måste alltså ha ett eget omkörningsfällt oavsätt om fordonet är bil eller mc men lagen kan vara ändrad

Ett körfält är ett ställe på vägen där ett fordon får plats. En stor del av vägnätet saknar helt körfältsmarkeringar och vad jag vet har det aldrig varit förbjudet att köra om på bonnavägarna. Så vi ska inte blanda ihop körfält och markerat körfält.
 

Ove 60+

Active member
Jag bor ganska nära en avfart från R80 som just här är en 2 + 1 väg. För några år sedan kom en motorcykel upp på avfarten, svängde in på en parkeringsficka nära vårt hus, där ha ramlade omkull. Förklaringen till att han ramlade var att han just hade trängt sig förbi en bil och slagit foten i räcket. Då han stannade på parkeringen gick det inte att stödja på den blodiga köttslamsan vars tår pekade bakåt, så han ramlade omkull. Ambulansen kom tillslut och körde honom till sjukhuset där slamsorna amputerades. Parkeringsplatsen var blodig i flera veckor efteråt.:eek::eek::eek:

Är det någon som tror att jag någonsin kommer att köra om en bil där det är endast en fil? Om ni bara visste vilka slamsor ett vireräcke kan skapa.... det är bland det vidrigaste som jag har sett......usch.

:mad: Som jag hävdat i diskussion med VV och i en del forum - vireräcken är en potentiell livsfara för trafikanter som inte är skyddade av plåtskal. Att komma i kontakt med en stolpe är jämförbart med att komma under gräsklipparen med tårna - kroppsdelar slits bort. :mad:
 

Olle Å

New member
Jag har faktiskt ändrat åsikt om vajervägarna. Tidigare tycke jag de framstod som äggskärare, men efter att ha kört mycket på dem, så verkar de vara säkrare för alla parter. Visst kan man bli strimlad av ett räcke, men man kan lätt bli mosad av en mötande.
Om bilisten lämnar plats frivilligt så kör jag ju om, men det är inte kul om det ligger en sengångare framför. Tänk på att det finns många som transporterar hästar på vägarna i små trailers, som då inte får framföras i mer än 80.
 

Triumph int

New member
Om jag skriver att bilisten lämnade plats för mig att köra om betyder
det inte att jag behövde lyfta fötterna för att pressa mig förbi.

Det är ju olika bredd på dessa 2+1 vägar.

Jag undrade om nån annan också hade blivit förbisläppt,
inte hur många som hade trängt sig förbi.
 

V Saarela

New member
Jag körde ju moppe från Göteborg och sen genom Finland upp till Boden.

Moppe får man ju inte köra på motorväg, så det var bara att på GPS:en plocka bort allt sånt.

Ingen hit att ligg i 40 knyck och en långtradare dundrar förbi....blir fladdrigt som fan när man dras med i suget.
(tagen bild från turen)
090825-2b12.jpg



Kör ju givetvis gärna runt allt med motorväg och framför allt vajervägar om det går, men hur tusan ska jag veta vilken sträckning är vajrat eller inte? Finns det nånstans att läsa?

Det jag nu fundera på är om det finns någonstans man kan läsa vilka vägar är vajrade. Hade tänkt ta en längre tur i sommar och funderar ocm jag ska hoppa över det där med lagboken och istället köra efter motorväg....känns som mycket säkrare
 
Top