125;ans dag 11-12/5 2013 "Andra sommaren" Start Jönköping

gundj

New member
Det är rätt gundj. Du vinner den här bilden att skriva ut och sätta som affisch på valfri plats.

RIMG0164.JPG-for-web-normal.jpg

Jippiieeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hampe

Skriver massor!
Ja, varför skall allt vara så enkelt...?

Dock måste jag byta hjälm för resan. Skärmen på min Arai TourX är ett hinder för sikten när man försöker ducka motvinden.
Sedan tvingas jag nog lämna crosskängorna hemma. Dom får liksom inte plats på fotbrädorna, och låses dessutom fast i en enda fixerad position tack vare utrymmesbristen. Tänk slalompjäxor fixerad i en bindning. Fast utan den flexande skidan - bara... ...FAST, liksom.

En Vision 110 är inte så himla stor, om man säger. Själva maskineriet är dessutom mindre ändå: 108 cc och 8,43 hk.
Ja, det står faktiskt uttryckt så i Hondas material - med 2 decimaler.
Antar att det är dessa 0,43 hk som kommer att betyda skillnaden mellan 23:36 eller 24:09.
Jo, decimaler är viktiga i denna branschen - när man tänker efter lite.

Skye har knåpat ihop en förklarande grafik:

Schema.jpg

Vi startar alltså 03:00 från ny plats i år: Shell A6 (avfart 97)
Detta är också varvning mitt på dagen samt målpunkt mitt i natten med efterföljande umgänge och tjöt på Mc Donalds just brevid.

Tidsangivelserna i grafiken kasar som synes mer och mer ju längre dygnet går.
Det hela hänger på hur vi disponerar våra pauser.
Väljer vi att utnyttja all tillgänglig vilotid så hamnar vi i det bortre hörnet av tidsfönstret på respektive ställe.

Är det istället så att förarna väljer att spara pauser till senare så landar vi mer i mitten av det planerade tidsintervallen.
Vi hoppas verkligen att det är MC-folk som tar sig tid att lufta hojen och heja på oss.
125-åkare är extra välkomna! Antingen på de ställen vi annonserat att vi skall stanna, eller hänga med och köra en bit.

Ta gärna hjälp av den gemensamma Spotwalla-sida vi upprättat där våra positioner kommer att synas i hyfsad realtid.
Var dock medvetna över att Satspoten ibland kan missa att koppla upp mot sin satellit och då blir det ett glapp i pluttarna på skärmen.

Vidare så lämnar spottarna sina signaler vid olika tidsmellarum. Detta innebär att det på skärmen ibland kan se ut som de tre förarna som kör utrustade med Spot kör åtskilda, men planeringen är att alla 125:eek:r skall köra i en grupp.

...men kanske inte jag på scootern. Det kan bli så att jag tar mig en liten headstart och därefter planerar mina pauser lite annorlunda. Jag är i så fall ursäktad: jag kör ju inte ens 125a. *flin*

Risken är att vi inte är alltför pratsamma under stoppen, men lita på att vi uppskattar lite peppning ändå.

Hoppas vi ses!

Hampe

Last edited:

roffe_s

Active member
Men - 16-åringarna har tydligen väldigt mycket skäggväxt och fårade pannor numera! Kör snyggt nu ynglingar :)

Hampe

Skriver massor!
Dagens tonåringar är helt enkelt mycket mer mogna och livserfarna. Tror det har med internet att göra.

Nå! Lelles bjussar oss på frukost vid 7:30 cirka. Sisten dit har bara fat kvar att slicka.
Go! Go!! GOO!!!

H

roffe_s

Active member
...Tror det har med internet att göra...
Jo. Sådana arbetshärdade kroppar, väderbitna pannor och solblekta lockar formas naturligtvis bäst framför det blekblåa skenet från en bildskärm, på en diet av joltcola och dillchips, det förstår ju alla? ;)

Go for it!

Edit - vad Ni spridit på Er enligt trackingen, har Skye åkt vilse eller talar vi mekaniska mankemang?

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det var nog Skye som letade bra fotoställen, bara... :)

Kort uppdatering: samtliga startande 125-or genomförde körningen inom tidsramen.
Oh yes, även de gamla 2-taktsräsrarna 80-talet, och även lillscootern. Den sistnämnda med 12 minuters marginal efter 24-timmars körning och tillhörande pauser.

Bilder o sånt följer.

Hampe

Skye

Kör Mycket!
Min spot ville inte dela med sig till spotwalla och hade inte riktigt tiden och utrustning för att åtgärda problemet ute i fält..

Vad som däremot redan har dykt upp är film men inte från min kamera.

[video=youtube;QufhhkzqvhY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QufhhkzqvhY[/video]

roffe_s

Active member
Hmm, när det skulle tankpressas kan jag ana ett visst svaj i chassit, måhända var fjädringen inte riktigt anpassad för fullvuxna män? :)

Snyggt kört, nu måste jag nästan börja klura ut om och i så fall hur en 50cc måste vara beskaffad för att upprepa Er bragd? En 110cc fyrtakts Sydostasienvolvo blir nog svårslaget... Grattis allihopa, även tvitaktsrelikerna förtjänar ett hedersomdöme tycker jag, utan att förta något från samtliga deltagare. Det ni gjort är att köra, inte bara snacka... :)

Det var roligt att kunna följa Er rutt, ett riktigt bra initiativ! Något för en viss app...? ;)

Skye

Kör Mycket!
Här kommer en liten del av dagen. Som speglar lite hur dagens början var. När filmen slutar är det 16 timmar och 105 mil kvar...

Last edited: