125;ans dag 11-12/5 2013 "Andra sommaren" Start Jönköping

Hampe

Skriver massor!
125;ans dag - Andra sommaren!

At17Vq1rAkRQmIzwDtfU.jpg


Premiärkörningen 2012 blev en oväntad succé! 6 x 125or startade, 5 x 125or fullföljde både dag- och nattetapp, inga tekniska problem.
Inga problem alls faktiskt, trots hojar som var redigt begagnade, 25 år gamla och även tvåtaktare med i startfältet.
1000 miles inom 24 timmar. På 125;or...

2 ytterligare förare på stora hojar följde med hela sträckan, och många andra dök upp längs vägen och körde med del av sträckan.
Massa mil, massa uppmärksamhet från media, massa glädje på och längs vägen.

SMC mötte upp i Borlänge och skrev en snutt: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/125-ans-dag-firades-12-maj/
som även publicerades i pappersupplagan av MC Folket.
Henning Svedberg och Pell Kjörling dök upp under körningen och det resulterade i ett helt uppslag i MC-Nytt med många bra bilder.

Kan det bli bättre?
Ja för tusan! Extra allt 2013!

Nu när vi går in på andra varvet är det många som vill vara med och skapa glädje tilsammans med oss. http://www.svmc.se/club/125ans-dag-Andra-sommaren/



Följande är samma som 2012:

# Start, varvning och mål i Jönköping. Orten fungerar perfekt för ändamålet. Övernattning på gemensamt hotell. Här finns chansen att nöja sig med halva distansen och ändå komma tillbaka till utgångspunkten.

# Chans att byta förare halvvägs. Som ett företagsjippo, klubbevenemang eller kompisgrej finns chansen att två förare samsas om samma cykel.
Man kan alltså byta förare halvvägs om man tycker 12 timmar i sadeln är lagom.
Det blir inte någon godkänd körning enligt Ironbutt Associations regler på det viset, men det behöver inte vara mindre roligt för det!
Diplom blir det även till deltagarna som kör dag- eller nattvarv.

# Ingen anmälningsavgift. Boende kostar - om man vill bo på hotell. Certiferingsavgift till IBA kostar - om man vill bli medlem efter fullföljd distans.
Soppa kostar - så klart, men arrangören tar inte ut någon avgift för deltagande.

# Fritt fram för även stora hojar att hänga på!

# Fritt fram att möta upp oss längs sträckan och köra med så länge man känner för, med 125a eller stor hoj.

# Ironbutt Association förutsätter att förare som prövar på fulla distansen 1000 miles verkligen är erfarna förare med självkännedom, och kräver att man uppnått myndighetsålder.
Sorry, inga riktiga 125-piloter på denna körning. Vi beklagar verkligen, men litar på att de som är 16 och 17 år och redan kör hoj är så mogna att man förstår varför vi bara kan ha er med längs
en del av sträcken, men tyvärr inte hela distansen.
Däremot skulle vi verkligen uppskatta om någon myndig tonåring som fortfarande känner stolthet över 125an och vad den klarar av väljer att köra med oss!

# Start i svinottan Så klart!

# Ridemasters med koll på rutt och hålltider leder respektive grupp.

# Gemensam frukost på hotellet söndag morgon 09,00 för eftersnack

# Anmälan! Vi behöver ha koll på antalet deltagare för att kunna rådda det hela.
Anmäl absolut senast 1 Maj till ironbutt(at)rocketmail.com


Följande är nytt för 2013;


# Fler deltagare! Vi väntar oss betydligt mycket fler deltagare i år! Branschfolk? Beslutsfattare? Brewdar? Finns bara ett sätt att få veta!

# Indelning i grupper. För få flyt i denna körning delar vi upp deltagarna i olika hastighetsgrupper.
Effektmonstren från nittiotalet som kan och vill sträcka ut ordentligt kör i gruppen "Skyltad hastighet"
Sansade deltagare nöjer sig kanske med "Nördiga Nitto" och de riktiga fakirerna med så lite som endast 7 kW till förfogande
känner sig troligen mest bekväma med sällskapet i "Ämliga Åttio".

# Start med tidsmellanrum. För att inte korka igen bensinstationerna vid start och längs vägen kommer vi att starta med några minuters mellanrum.
Snabbast sist, så klart...

# Offentliga, ungefärliga passagetider Förra året vågade vi inte gå ut med tänkta passagetider eftersom vi inte var säkra på hur vi skulle kunna hålla tempot.
Nu vet vi att det går alldeles utmärkt, och med tillkännagivna tidspassager kommer det att bli enklare för intresserade längs vägen att möta upp och heja på.

# Fler följare! Med passagetider för varje tankning kommer fler intresserade att möta upp vid tankstopp och hänga på under kortare eller längre sträcka.
Vi vet även redan nu att flera IBA-medlemmar kommer att starta andra körningar samtidigt som oss, med målgång på samma ställe. Minst ett försök på en GOLD-distans är aviserad, och mer kommer.



IBA-medlemmen Skye gjorde en fantastisk dokumentation av 2012-års körning.

[video=vimeo;58304106]http://vimeo.com/58304106[/video]

Precis så var det! Minus regnet, då. Det har jag inget minne alls utav...

Zappa fångade benet Sillekrog - Borlänge och den är postad nedan.



Klart att just du skall leta reda på pappren till din gamla 125a, sätta ihop bitarna och vara med på 2013 års roligaste körning!
Eller ta reda på vem som äger hojen i cykelgaraget som inte rört sig på decennier / pröva att leta på Blocket - fixa en hoj, häng med och ha kul!


Frågor på det? Skicka på ironbutt(at)rocketmail.com !!!



Hampe
Eventsektionen IBA SVerige

IBA564290.jpg
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
...å eftersom man inte kan posta mer än en film per inlägg så landar Zappas film här:


 

Skye

Kör Mycket!
Utåt A6 och Elmia till, klockan 03:00, målet är att snabbt ta sig ut på E4 norrut mot Stockholm.
Filmen från Skye säger en del om stopp och passertider
 
Last edited:

Bodensaren

New member
Låter bra ska försöka komma med, har dock inte bestämt mig om det blir med 125:an eller storbumsen.
 

Hampe

Skriver massor!
Låter bra ska försöka komma med, har dock inte bestämt mig om det blir med 125:an eller storbumsen.
Kul! Det verkar blir bra uppslutning i år.
Har du en frisk 125:a så vore det jättekul om den fick komma ut och leka med de andra jämnstora kompisarna.


H
 

Hampe

Skriver massor!
Mail #1 med vidare information om bland annat hotellbokning och specialpriser har gått ut till de som anmält sig, skickat intresseanmälan eller bara är väldigt, väldigt sugna på att vara med.

Saknar du ditt mail så kolla så att inte ditt spamfilter gripit in eftersom sändlistan är väldigt lång och avsändaradressen bara sådär serijös...

Eller också har väl jag strulat till det då - maila din anmälan/intresseanmälan på nytt till ironbutt(krumelur)rocketmail.com

Även nytillkomna som vädrar vårluft är välkomna att höra av sig!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Kanske denna gamla SMC bild passar in i sammanhanget??

Anders.J

Tack för den - det är inte så lite "Guldhjälmstämning" över den - en pärla!


Go' vänner - infomail #2 har gått ut till de som anmält intresse, och det är en mess alltihop.
Sändlistan är korrupt, så det finns alla chanser att jag har lyckats utelämna något av alla de namn den omfattar.
Ber om ursäkt för detta, känner du dig sviken, kränkt, omkörd och bortkommen - maila mig direkt så fixar vi detta.

ironbutt (kanylbulle) rocketmail.com

15 förare klara för start ifrån Jönköping till denna körning ännu så länge, men inte alla av dessa är 125or.
Många stora hojar hänger med och agerar omvända lotsfiskar, och ytterligare förare hoppar på vid stoppet i Uppsala.

Karta och passertider kommer att offentliggöras här inne om en vecka ungefär, och det finns fortfarande chans att anmäla sig om man vill vara med från start på antingen hela eller halva varvet.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
ride_position_w800.jpg



Perfekt ergonomi, avslappad körposition - så enkel att köra så tillochmed en krockdocka kan ut och ta sig en sväng.
Den här körningen blir en promenad i parken! :stortflin:


Guess my ride...?
Dom som redan vet får vänta lite och släppa fram lite gissningar först.


Hampe
 

V Saarela

New member
När man kör(speciellt en såndär åtta) så innebär det med stor sannolikhet att, är man ensam så kommer motvinden förr eller senare. En effektsvag maskin tappar drastiskt i topfart, riktigt drastiskt.
Det som slog mig förra året efter att ha hängt på en bit där att , godkänner alltså IBA för en godkänd körning att man har större maskiner som draghjälp. Faktum är ju att det går nog inte att klara sig ensam utan deras hjälp. Uppenbarligen har man ju godkänt men, frågan man då ställer sig är om man kan reglementsmässigt haka på en moped efter en bil och......?


Förresten, gissar att din ride är en Polaris SKS 600?
 

Hampe

Skriver massor!
I ett land med stadigare väderlek än Sverige så kan man planera sin körning på lillcykel så man har medvind hela varvet runt, mer eller mindre - om man känner de lokala förhållandena och är metereologiskt intresserad.

En som studererar allt detta och mer där till är Bob Munden från Kanada.

H+to+H+and+CC50+24.jpg


Han har tagit det hela till en helt annan nivå - på bland annat en Honda CBR 125 har han kört alla de "stora körningarna" på den amerikanska kontinenten och dessutom piskat en Honda NS 50 med HRC-trim tvärs över kontinenten Coast-to-Coast på under 50 timmar inklusive sovpauser och allt: CC 50 heter körningen, och självklart var det en ball namn på körningen som satte det hela i rullning: "CC50 on a 50cc"

View attachment 5672

Vi snackar alltså en trimmad moped som klarar att stadigt marscha 55 miles/hour flera dygn i sträck med stopp bara för bränsle, mat och sömn - inget underhåll av maskinen annat än tillsyn av kedja.
Hojen kördes dessutom "falskskyltad" som NS "250" på kåpan för att inte bli ifrågsatt ute på freewayen stup i kvarten...

Galet, ja visst. Men kul. Vansinnigt roligt att kunna landa en sådan körning.
Bänk till en av Bob Mundens ställen på nätet: http://bobmunden.blogspot.se/2010/12/iron-butt-week-on-little-bike-first.html


Vad gäller slipstreaming specifikt finns inget sagt, varken bu eller bä.
Istället träder två andra IBA-regler in. "Reckless driving" accepteras inte, samt att man i allt och alltid skall agera som en ambassadör för motorcyklismen i stort.

Alltså är det direkt olämpligt att försöka haka på en vilt främmande bil överhuvudtaget.
Att bli "dragen" av en aldrig så införstådd motorcykelkompis i omgivande trafik är heller inte bra, även om man anser sig ha koll:
det ser helt enkelt inte snyggt ut.

Att däremot parera besvärande vind som kommer snett framifrån - "för om tvärs" genom att ta en position snett bakom en annan motorcyklist är ju bara föredömlig "zig-zag placering", eller hur?

Sunt förnuft tillåts alltså råda. Vad som sker i Smålands mörka skogar mitt i natten utan trafik och utan åskådare kan ingen övervaka eller råda över. ...och ingen kommer höra dig skrika.

Sedan skall man inte blunda för att slipstreaming sliter! Det sliter mentalt eftersom du måste sitta på helspänn hela tiden, och det sliter fysiskt eftersom man sitter i en turbulensgenerator av gigantiska mått. Man klarar inte långa perioder på det viset.

Jag kan ärligt säga att jag tittade på väder- och vindprognosen när jag spikade hoj för detta äventyret nu i helgen.
Det ser inte lika roligt ut nu...
Men, det får gå. Fördelen med den ått-formade slingan är att det är så enkelt att bryta halvvägs om man halkar efter i körschemat, eller inte känner sig så på topp som man behöver för att landa en sådan här körning.

...och nej, jag skall inte köra Polaris! :)

Hampe
 
Last edited:

gundj

New member
Det var ju inte svårt att lista ut vad du ska köra.
Men för att hålla spänningen uppe kan jag väl gissa på att den du valt ligger ca 15 cc under maxgränsen?

Tyvärr är jag borta den helgen, hade varit kul att stå och hejja på er eller åkt med en bit, men nu blir det annat.
Lycka till allihop i alla fall!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vi bjussar på en bild till!

gas_zpse6b198b0.jpg



Mastigt gashandtag med kort slag för snabba, riviga starter och en hastighetsmätare graderad 140 km/h som på ett märligt sätt ändå syns genom glasets exklusiva facettslipning...
Vad kan gå fel här?


H
 

gundj

New member
Då säger jag det väl då, Honda Vision 110.
.
.
.
Hoppas bara jag har rätt nu, det är säkert något fint pris ;-)
 

Skye

Kör Mycket!
Det är rätt gundj. Du vinner den här bilden att skriva ut och sätta som affisch på valfri plats.

RIMG0164.JPG-for-web-normal.jpg
 
Top