Hampe
Skriver massor!
125;ans dag - Andra sommaren!
Premiärkörningen 2012 blev en oväntad succé! 6 x 125or startade, 5 x 125or fullföljde både dag- och nattetapp, inga tekniska problem.
Inga problem alls faktiskt, trots hojar som var redigt begagnade, 25 år gamla och även tvåtaktare med i startfältet.
1000 miles inom 24 timmar. På 125;or...
2 ytterligare förare på stora hojar följde med hela sträckan, och många andra dök upp längs vägen och körde med del av sträckan.
Massa mil, massa uppmärksamhet från media, massa glädje på och längs vägen.
SMC mötte upp i Borlänge och skrev en snutt: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/125-ans-dag-firades-12-maj/
som även publicerades i pappersupplagan av MC Folket.
Henning Svedberg och Pell Kjörling dök upp under körningen och det resulterade i ett helt uppslag i MC-Nytt med många bra bilder.
Kan det bli bättre?
Ja för tusan! Extra allt 2013!
Nu när vi går in på andra varvet är det många som vill vara med och skapa glädje tilsammans med oss. http://www.svmc.se/club/125ans-dag-Andra-sommaren/
Följande är samma som 2012:
# Start, varvning och mål i Jönköping. Orten fungerar perfekt för ändamålet. Övernattning på gemensamt hotell. Här finns chansen att nöja sig med halva distansen och ändå komma tillbaka till utgångspunkten.
# Chans att byta förare halvvägs. Som ett företagsjippo, klubbevenemang eller kompisgrej finns chansen att två förare samsas om samma cykel.
Man kan alltså byta förare halvvägs om man tycker 12 timmar i sadeln är lagom.
Det blir inte någon godkänd körning enligt Ironbutt Associations regler på det viset, men det behöver inte vara mindre roligt för det!
Diplom blir det även till deltagarna som kör dag- eller nattvarv.
# Ingen anmälningsavgift. Boende kostar - om man vill bo på hotell. Certiferingsavgift till IBA kostar - om man vill bli medlem efter fullföljd distans.
Soppa kostar - så klart, men arrangören tar inte ut någon avgift för deltagande.
# Fritt fram för även stora hojar att hänga på!
# Fritt fram att möta upp oss längs sträckan och köra med så länge man känner för, med 125a eller stor hoj.
# Ironbutt Association förutsätter att förare som prövar på fulla distansen 1000 miles verkligen är erfarna förare med självkännedom, och kräver att man uppnått myndighetsålder.
Sorry, inga riktiga 125-piloter på denna körning. Vi beklagar verkligen, men litar på att de som är 16 och 17 år och redan kör hoj är så mogna att man förstår varför vi bara kan ha er med längs
en del av sträcken, men tyvärr inte hela distansen.
Däremot skulle vi verkligen uppskatta om någon myndig tonåring som fortfarande känner stolthet över 125an och vad den klarar av väljer att köra med oss!
# Start i svinottan Så klart!
# Ridemasters med koll på rutt och hålltider leder respektive grupp.
# Gemensam frukost på hotellet söndag morgon 09,00 för eftersnack
# Anmälan! Vi behöver ha koll på antalet deltagare för att kunna rådda det hela.
Anmäl absolut senast 1 Maj till ironbutt(at)rocketmail.com
Följande är nytt för 2013;
# Fler deltagare! Vi väntar oss betydligt mycket fler deltagare i år! Branschfolk? Beslutsfattare? Brewdar? Finns bara ett sätt att få veta!
# Indelning i grupper. För få flyt i denna körning delar vi upp deltagarna i olika hastighetsgrupper.
Effektmonstren från nittiotalet som kan och vill sträcka ut ordentligt kör i gruppen "Skyltad hastighet"
Sansade deltagare nöjer sig kanske med "Nördiga Nitto" och de riktiga fakirerna med så lite som endast 7 kW till förfogande
känner sig troligen mest bekväma med sällskapet i "Ämliga Åttio".
# Start med tidsmellanrum. För att inte korka igen bensinstationerna vid start och längs vägen kommer vi att starta med några minuters mellanrum.
Snabbast sist, så klart...
# Offentliga, ungefärliga passagetider Förra året vågade vi inte gå ut med tänkta passagetider eftersom vi inte var säkra på hur vi skulle kunna hålla tempot.
Nu vet vi att det går alldeles utmärkt, och med tillkännagivna tidspassager kommer det att bli enklare för intresserade längs vägen att möta upp och heja på.
# Fler följare! Med passagetider för varje tankning kommer fler intresserade att möta upp vid tankstopp och hänga på under kortare eller längre sträcka.
Vi vet även redan nu att flera IBA-medlemmar kommer att starta andra körningar samtidigt som oss, med målgång på samma ställe. Minst ett försök på en GOLD-distans är aviserad, och mer kommer.
IBA-medlemmen Skye gjorde en fantastisk dokumentation av 2012-års körning.
[video=vimeo;58304106]http://vimeo.com/58304106[/video]
Precis så var det! Minus regnet, då. Det har jag inget minne alls utav...
Zappa fångade benet Sillekrog - Borlänge och den är postad nedan.
Klart att just du skall leta reda på pappren till din gamla 125a, sätta ihop bitarna och vara med på 2013 års roligaste körning!
Eller ta reda på vem som äger hojen i cykelgaraget som inte rört sig på decennier / pröva att leta på Blocket - fixa en hoj, häng med och ha kul!
Frågor på det? Skicka på ironbutt(at)rocketmail.com !!!
Hampe
Eventsektionen IBA SVerige
Premiärkörningen 2012 blev en oväntad succé! 6 x 125or startade, 5 x 125or fullföljde både dag- och nattetapp, inga tekniska problem.
Inga problem alls faktiskt, trots hojar som var redigt begagnade, 25 år gamla och även tvåtaktare med i startfältet.
1000 miles inom 24 timmar. På 125;or...
2 ytterligare förare på stora hojar följde med hela sträckan, och många andra dök upp längs vägen och körde med del av sträckan.
Massa mil, massa uppmärksamhet från media, massa glädje på och längs vägen.
SMC mötte upp i Borlänge och skrev en snutt: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/125-ans-dag-firades-12-maj/
som även publicerades i pappersupplagan av MC Folket.
Henning Svedberg och Pell Kjörling dök upp under körningen och det resulterade i ett helt uppslag i MC-Nytt med många bra bilder.
Kan det bli bättre?
Ja för tusan! Extra allt 2013!
Nu när vi går in på andra varvet är det många som vill vara med och skapa glädje tilsammans med oss. http://www.svmc.se/club/125ans-dag-Andra-sommaren/
Följande är samma som 2012:
# Start, varvning och mål i Jönköping. Orten fungerar perfekt för ändamålet. Övernattning på gemensamt hotell. Här finns chansen att nöja sig med halva distansen och ändå komma tillbaka till utgångspunkten.
# Chans att byta förare halvvägs. Som ett företagsjippo, klubbevenemang eller kompisgrej finns chansen att två förare samsas om samma cykel.
Man kan alltså byta förare halvvägs om man tycker 12 timmar i sadeln är lagom.
Det blir inte någon godkänd körning enligt Ironbutt Associations regler på det viset, men det behöver inte vara mindre roligt för det!
Diplom blir det även till deltagarna som kör dag- eller nattvarv.
# Ingen anmälningsavgift. Boende kostar - om man vill bo på hotell. Certiferingsavgift till IBA kostar - om man vill bli medlem efter fullföljd distans.
Soppa kostar - så klart, men arrangören tar inte ut någon avgift för deltagande.
# Fritt fram för även stora hojar att hänga på!
# Fritt fram att möta upp oss längs sträckan och köra med så länge man känner för, med 125a eller stor hoj.
# Ironbutt Association förutsätter att förare som prövar på fulla distansen 1000 miles verkligen är erfarna förare med självkännedom, och kräver att man uppnått myndighetsålder.
Sorry, inga riktiga 125-piloter på denna körning. Vi beklagar verkligen, men litar på att de som är 16 och 17 år och redan kör hoj är så mogna att man förstår varför vi bara kan ha er med längs
en del av sträcken, men tyvärr inte hela distansen.
Däremot skulle vi verkligen uppskatta om någon myndig tonåring som fortfarande känner stolthet över 125an och vad den klarar av väljer att köra med oss!
# Start i svinottan Så klart!
# Ridemasters med koll på rutt och hålltider leder respektive grupp.
# Gemensam frukost på hotellet söndag morgon 09,00 för eftersnack
# Anmälan! Vi behöver ha koll på antalet deltagare för att kunna rådda det hela.
Anmäl absolut senast 1 Maj till ironbutt(at)rocketmail.com
Följande är nytt för 2013;
# Fler deltagare! Vi väntar oss betydligt mycket fler deltagare i år! Branschfolk? Beslutsfattare? Brewdar? Finns bara ett sätt att få veta!
# Indelning i grupper. För få flyt i denna körning delar vi upp deltagarna i olika hastighetsgrupper.
Effektmonstren från nittiotalet som kan och vill sträcka ut ordentligt kör i gruppen "Skyltad hastighet"
Sansade deltagare nöjer sig kanske med "Nördiga Nitto" och de riktiga fakirerna med så lite som endast 7 kW till förfogande
känner sig troligen mest bekväma med sällskapet i "Ämliga Åttio".
# Start med tidsmellanrum. För att inte korka igen bensinstationerna vid start och längs vägen kommer vi att starta med några minuters mellanrum.
Snabbast sist, så klart...
# Offentliga, ungefärliga passagetider Förra året vågade vi inte gå ut med tänkta passagetider eftersom vi inte var säkra på hur vi skulle kunna hålla tempot.
Nu vet vi att det går alldeles utmärkt, och med tillkännagivna tidspassager kommer det att bli enklare för intresserade längs vägen att möta upp och heja på.
# Fler följare! Med passagetider för varje tankning kommer fler intresserade att möta upp vid tankstopp och hänga på under kortare eller längre sträcka.
Vi vet även redan nu att flera IBA-medlemmar kommer att starta andra körningar samtidigt som oss, med målgång på samma ställe. Minst ett försök på en GOLD-distans är aviserad, och mer kommer.
IBA-medlemmen Skye gjorde en fantastisk dokumentation av 2012-års körning.
[video=vimeo;58304106]http://vimeo.com/58304106[/video]
Precis så var det! Minus regnet, då. Det har jag inget minne alls utav...
Zappa fångade benet Sillekrog - Borlänge och den är postad nedan.
Klart att just du skall leta reda på pappren till din gamla 125a, sätta ihop bitarna och vara med på 2013 års roligaste körning!
Eller ta reda på vem som äger hojen i cykelgaraget som inte rört sig på decennier / pröva att leta på Blocket - fixa en hoj, häng med och ha kul!
Frågor på det? Skicka på ironbutt(at)rocketmail.com !!!
Hampe
Eventsektionen IBA SVerige
Last edited: