12-13 maj 2012. SMC kurs på Arlanda Test Track

@nderz

New member
Hej på er körsugna.
Samtidigt som jag skriver det här varnar meteorologerna för en ”snökanon” som är på väg mot Upplandskusten från öster och det känns långt till sommaren och varma soliga dagar.
Även om det i dagsläget kan kännas avlägset med hojåkning börjar det bli dags att fundera på om du inte skall prova på att gå kurs med SMC. Även du som gått kurs med oss tidigare är såklart välkommen.

Vill du utvecklas som förare kan jag varmt rekommendera att prova Arlanda Test Track lördagen den 12e maj och/eller söndagen den 13e maj. Anmälan och information om SMCs kurser hittar du här https://www2.svmc.se/school

ATT, som den också kallas, ligger bredvid Benstockens långtidsparkering.

Kursen startar med samling kl. 07.00 och vi avslutar dagen kl. 17.30.
Dagen börjar med inskrivning, därefter besiktning av din hoj och personliga skyddsutrustning, uppdelning i olika grupper samt ett informationsmöte där vi går igenom lite regler som gäller på övningsområdet.

Du kommer att få köra ca 15 mil under dagen uppdelat på 7 st pass om 20 minuter. Innan varje pass går instruktören genom olika övningar som ni kommer att träna på. Under passet på övningsbanan finns instruktörerna med hela tiden för att ge tips och råd för att få er att utvecklas som förare. Efter passet får ni återkoppling på hur det gått. Självklart görs detta i diskussionsform och inte som en monolog. Ju mer ni deltager i diskussionerna desto mer kommer ni att lära er.

För att få deltaga i kursen ska du ha körkort för den motorcykel du avser att köra, den skall vara minst trafikförsäkrad, påställd och genomgått en godkänd besiktning, med andra ord hojen ska vara laglig att köra på gatan. Kör du med "kraschkåpor" är det ok under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad.
Dessutom ska du ha hjälm, kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning på dig. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.

När det gäller buller har vi väldigt strikta krav, max 90 db. Kravet kommer från kommun och ska vi få fortsätta köra utbildningar på ATT måste vi hålla oss under den gränsen. Det brukar inte vara något problem i och med att vi kommer att kona upp en chikan på rakan. Vi provade det förra året med mycket gott resultat.

Priset för en rolig och utvecklande dag är 1800 kr, i det ingår teorigenomgångar och praktiska övningar tillsammans med en eller flera duktiga instruktör. Självklart ingår även fika på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch.

Som en extra service till er kursdeltagare kommer MC-gruppen finnas på plats för att hjälpa er om något behöver göras med hojen, vad det kostar att få hjälp beror självklart vad som behöver åtgärdas. Mer info om MC-gruppen finns här http://www.mcgruppen.se/.

Ha det bra i vintervädret och hoppas vi ses på bland annat ATT i sommar
//Anders
Träningsledare på ATT 12-13 maj 2012
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Dessutom ska du ha kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning på dig. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.

Går ju nästan att tolka den formuleringen som att man inte behöver ha hjälm :)
 

nordicbiker

New member
Jag körde förra våren på ATT och är redan anmällad för i år, söndagen. Tror den där banan har flera fördelar:
- det gå bara en dag att tå kurs på den, inte två eller tre för att komma till/från Gelleråsen eller liknande storbana
- banans uttforming likna mer vanliga landsvägar och det blir mindre racing/tävlingskänsla hos deltagerna. Jag betala för en sån dag för att lära mig någonting om t ex kurvtagning och inte för att slå banrekord!

Sammanfattningsvis kan jag säger att den här 1800SEK eller vad det nu kosta är väldigt bra investerad penger. Jag kommer igen, söndag den 13. Mai är det dags. Och en vecka senare blir det årets första mc resa - perfect timing! ;)
 

@nderz

New member
Trådlyft.
Det finns några platser kvar till lördagen och gott om platser kvar till söndagen
 

@nderz

New member
Nu börjar det bli fullt på lördagen, bara 9 platser kvar.
Söndagen däremot har ca 50 platser kvar.
 
Top