”Gummi-asfalt”?

Katarina

Helt okej
Läste på glidarhoj.se om Långebrogatan i Kristianstad, där är det tydligen gummibeklädd asfalt som blir jättehal i regn för motorcyklister. :eek:
Jag kan förstå att Vägverket vill testa olika underlag, dels för kostnader och dels för säkerheten men gång på gång slås jag av att man inte ägnat en enda tanke på motorcyklisterna. Hur kan man bara lägga gummi som underlag när det blir jättehalt i regnet för motorcyklister? Att lägga gummi kanske man gör för att dämpa trafikbullret men suck och stön, de kommer aldrig nå någon nollvision när de inte ägnar en enda tanke på motorcyklisterna.

Jag trodde i min enfald att man ville minska olyckorna men jag har nog fel. Man gör visst allt för att hålla statistiken uppe. :confused:
 

Sad Glad

New member
Blir det verkligen halt på sån asfalt? Det borde ju förlänga bromssträckan för bilar också och det är ju inte så jäkla genomtänkt i så fall.

Eller är det så att det bara är när den är nylagd som den är hal? Precis som vanlig asfalt alltså.
 

Katarina

Helt okej
Blir det verkligen halt på sån asfalt? Det borde ju förlänga bromssträckan för bilar också och det är ju inte så jäkla genomtänkt i så fall.

Eller är det så att det bara är när den är nylagd som den är hal? Precis som vanlig asfalt alltså.

Mnja, bilar kan ju köra på de vita strecken på övergångsstället i regn utan att halka omkring. En mc däremot kan glida omkull på dom, man ska köra emellan ränderna på ren asfalt, även undvika pilarna som är målade i gatan för de är alltjämt hala i regn liksom blöta brunnslock. En bil klarar sig också bättre på kurviga vägar som har blöta löv medan en mc riskerar dansar av vägen.
Så det kanske är samma sak på gummiklädd asfalt, det går bra för bilarna som har fyra hjul men en mc kan ha problem på samma underlag.
 

Jåke

New member
Om det nu är gummi eller helt enkelt bindemedel så är det enkelt att jämföra med en del järnvägsövergångar där man lagt gummi istället för trä eller asfalt. Blött gummi/bindemedel har väldigt låg friktion och som Katarina säger: det är ju ett mindre problem när man sitter i en bil som inte är beroende av balans eller har fler hjul som går på asfalten...

Har en sån övergång (nu ombyggd) på väg till Karlskoga. Händelsevis mitt i en ganska tvär sväng, där har jag haft ett par intressanta upplevelser när det varit blött/fuktigt :eek:

Jag har för mig att det finns regler för friktion på vägen, tycker det är konstigt att man får lägga ut vad som helst.
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Mnja, bilar kan ju köra på de vita strecken på övergångsstället i regn utan att halka omkring. En mc däremot kan glida omkull på dom, man ska köra emellan ränderna på ren asfalt, även undvika pilarna som är målade i gatan för de är alltjämt hala i regn liksom blöta brunnslock. En bil klarar sig också bättre på kurviga vägar som har blöta löv medan en mc riskerar dansar av vägen.
Så det kanske är samma sak på gummiklädd asfalt, det går bra för bilarna som har fyra hjul men en mc kan ha problem på samma underlag.

Ja det har du nog rätt i.
 
P

Pingo

Guest
Om det nu är gummi eller helt enkelt bindemedel så är det enkelt att jämföra med en del järnvägsövergångar där man lagt gummi istället för trä eller asfalt. Blött gummi/bindemedel har väldigt låg friktion och som Katarina säger: det är ju ett mindre problem när man sitter i en bil som inte är beroende av balans eller har fler hjul som går på asfalten...

Har en sån övergång (nu ombyggd) på väg till Karlskoga. Händelsevis mitt i en ganska tvär sväng, där har jag haft ett par intressanta upplevelser när det varit blött/fuktigt :eek:

Jag har för mig att det finns regler för friktion på vägen, tycker det är konstigt att man får lägga ut vad som helst.

Beläggning med dålig friktion är ju ingen höjdare och rimmar dåligt med nollvisionen. Själv så ondgör jag mig sedan gammalt över den vanliga svarta släta asfalten och vill istället ha oljegrus som är lite skrovligare och framförallt ljusare. Oljegruset är riktigt bra i mörker eftersom man ser djur och människor betydligt tydligare samtidigt som man har bättre friktion i regn.

Nackdelen med oljegruset är en högre ljudnivå men moderna bilarna är så ljudisolerade att det nog inte skadar med lite däcksljud så bilförarna inte somnar bakom ratten.
 
Top