Övervakning av trafikbeteenden

hamre

Member
Gå på kurs för att lära sej var blicken skall vara? Det fick jag lära mej när jag tog körkort på forntiden!
Lär dom inte ut sånt på körskolan idag? Jag fick ju A-kortet på köpet, men vet ändå var blicken skall placeras!!!
 

bivius

New member
Gå på kurs för att lära sej var blicken skall vara? Det fick jag lära mej när jag tog körkort på forntiden!
Lär dom inte ut sånt på körskolan idag? Jag fick ju A-kortet på köpet, men vet ändå var blicken skall placeras!!!

Bra att du vet det, det är dock förvånansvärt många på kurserna som får en aha-upplevelse när blicken gås igenom.

Hur man jobbar med "bredblick", hur man med blicken tar ut svängpunkt, apex och utgång, i varje kurva, alltid.
Hur blicken påverkas av överlevnadsreaktioner.
Hur man aktivt måste jobba med blicken för att inte falla in i "närsynthet".

OnT så tror jag att en del av problemet med ouppmärksamma trafikanter är att vi i dag känner oss säkra i våra fordon, det går att slö-köra moderna bilar, annat var det med gamla bilar och motorcyklar som krävde ständig passning för att inte fara av vägen.
 

janric

New member
Av ovanstående kan man lätt få för sig att svensk trafikmiljö är extremt farlig i förhållande till våra grannländer. Hur var det nu igen?:confused:

Gissa länder:

A: 81.8 million inhabitants, 614 vehicles / 1 000 inhabitants, 3 648 road fatalities in 2010, 4.5 deaths / 100 000 inhabitants.

B: 9.3 million inhabitants, 584 vehicles / 1 000 inhabitants, 266 road fatalities in 2010, 2.8 deaths / 100 000 inhabitants

Visst kan en och annan (läs; många) inkl jag bli bättre trafikanter, bl.a. genom att gå SMC:s kurser, följa trafikregler etc. Men generellt är vi nog rätt duktiga och väluppfostrade här i landet.

Att man skulle vara tryggare i den tyska trafiken sätter jag stort tvivel till.
 

widolf

New member
Jag tror att det är mycket viktigt med lite ödmjukhet. Att ha inställningen att "Jag fick höra hur detta fungerar för 10 år sedan", så jag kan och vet allt bäst, är inte samma sak som att man kommer att agera på ett bra sätt när det gäller.

Ta chansen och öka dina möjligheter att överleva i trafiken och titta in på en SMC kurs.
Vi har många tillfällen att välja mellan.
www.svmc.se
 

Hampe

Skriver massor!
Av ovanstående kan man lätt få för sig att svensk trafikmiljö är extremt farlig i förhållande till våra grannländer. Hur var det nu igen?:confused:

Gissa länder:

A: 81.8 million inhabitants, 614 vehicles / 1 000 inhabitants, 3 648 road fatalities in 2010, 4.5 deaths / 100 000 inhabitants.

B: 9.3 million inhabitants, 584 vehicles / 1 000 inhabitants, 266 road fatalities in 2010, 2.8 deaths / 100 000 inhabitants

Visst kan en och annan (läs; många) inkl jag bli bättre trafikanter, bl.a. genom att gå SMC:s kurser, följa trafikregler etc. Men generellt är vi nog rätt duktiga och väluppfostrade här i landet.

Att man skulle vara tryggare i den tyska trafiken sätter jag stort tvivel till.

Äsch, janric - med lite statistik kan man peka på vad som helst, men man måste ha reality checken i drift också:

Tyskland är i en helt annan utsträckning än Sverige ett transitland! Titta på kartan! Alla jävlar måste igenom Tyskland för att komma någonstans. Förut var det bara klimatflyktingar som Marie och Mimmi som sprintade igenom landet i nord-sydlig riktning i jakten efter god öl och trevligt umgänge, men sedan hösten 1989 kör folk kors och tvärs i alla riktningar. Det är en trafikintensitet under dygnets alla timmar som är ljusår från lilla Svedala.

Vad jag vill ha sagt att dina siffor ger en bild av vad som sker i trafiken i dessa två länder.
Verkligheten är lite annorlunda.
Svarar då transittrafiken för den 60%iga skillnaden i dödsfall sett till antalet innevånare i respektive land?
Nä, det tror jag faktiskt inte - men vem vet...? Jag har inte sett någon statisik på det... :)

Sverige ligger i den absoluta toppen när det handlar om trafiksäkerhetsarbete - men arbetet lägger just nu tyngden på att rädda bil-ister från att köra ihjäl varandra.
Oskyddade trafikanter lämnas i allt större omfattning därhän, och vi motorcyklister är i sanning oskyddade.

Därför tycker jag att det är bra med övervakning av trafikbeteenden. Det gynnar mig som oskyddad trafikant mycket mer än lasermän på motorvägsvidadukter eller oseende plåtskåp i natten.

Tryggare i den tyska trafiken...? Det har i vart fall inte jag skrivit. Den dagen jag känner mig trygg i trafiken oavsett land är det dags att lämna ifrån sig lappen.


Hampe
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Statistik är i mina ögon grymt roligt att jobba med, studera och ta del av.

Att däremot bli en del av den är aldrig kul. Den dag man själv sitter i rullstol eller på sin sambos, svärfars eller bästa väns begravning så spelar det inte så stor roll om det så bara var en enda allvarlig olycka i Sverige, europa eller universum.

Jag kan heller inte påverka statistiken i Tyskland, förmodligen inte i Sverige heller. Jag kan däremot se till att rusta mig själv, och jag kan påverka min direkta omgivning att rusta sig själva så att "vi" i mitt liv slipper onödiga begravningar och rullstolsanpassade hus.
 

Hampe

Skriver massor!
Robert Collin är inte populär överallt. Han irriterar somliga, skapar debatt och ifrågasätter.
Jag antar att det var därför han en gång anställdes på Aftonbladet.
...men det har man säkert glömt bort nu när papperssnaran dras åt i tidningsbranschen.

Hur som helst - jag har just läst min första svamliga och ofokuserade krönika av just Collin.
Förklaringen till detta kanske syns i slutet av texten. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18055910.ab
Klicka den som vill läsa - det angelägna för just denna tråden kan kondenseras ner till följande:

Robert Collin i Aftonbladet skrev:
Problemet i Sverige är ju att det är på tok för lite poliser ute på vägarna. Jag kan köra från Stockholm till Malmö, Göteborg, Karlstad eller Luleå utan att se en enda trafikpolis. Och ingen annan polis heller.
Jag vet att de finns. De finns ju på lönelistor och syns i fikarummet på polisstationen. Men varför är de inte ute på vägarna?
Det finns massor att göra för en polis ute i trafiken. Inte bara fånga bovar som kör lite för fort på motorvägen utan ännu hellre för att titta på dåliga beteenden, som att köra i bussfilen, korsa heldraget eller tränga sig mellan filerna. Ligga för nära. Eller hålla på med mobilen.

...och, som av en ren slump berättar GT idag denna lilla solskenshistoria:
http://www.expressen.se/gt/har-avslojar-polisen-bil-med-falska-cigaretter/

800.000 smuggelcigg plockade vid en rutinkontroll. "Rutinkontroll"...? Eller ett spaningsjobb från Tullkrim...?
Jag tror faktiskt inte det. Då hade man inte stoppat bilen halvvägs, utan troligen försökt vidga fångsten.

Nej, "Lugnås" är klassisk mark längs nuvarande E20. "E3-baren" anyone...?
Den dödligaste punkten mitt på en obehagligt dödlig sträcka av lapptäcket E20, i skarp konkurrens med Hol, Åsenkorset och andra vidriga platser där dikena är mättade av blod sedan decennier tillbaka. I korset just vid E3-baren har man ställt ut ett par blinda plåtpoliser, och likaså längs hela sträckan mellan Mariestad och den löjliga motorvägsstumpen förbi Big city Götene. Men folk dör ändå.
Jag skulle tro att en patrull ställt sig på fickan just efter korset och börjat plocka in sådant som kändes rätt. Kollat bälten, belysning, körkort, nykterhet - allt det som en riktig polis klarar, till skillnad mot 'det oseende ögat' i holken.

Bra så! Mer sådant.
Jag tar gärna besväret att stanna ibland för att visa körkort och blåsa alkotest eftersom jag vet att det städar undan bus från vägarna. Det gör aldrig ett kameraskåp, oavsett vilken upplösning kameran har, eller hur bredbandig uppkopplingen är.


Hampe

Förresten:
Bob Sweden var ute en sväng på annandag jul. Stoppad två gånger!
Helt rätt. Sådana där sporthojar med helkåpa och framåtlutad körställning behöver man titta närmare på...
A sign of times to come? ...eller bara en exponent över hur knäppt det verkar med hoj på vintern?
 
Last edited:

VBK

New member
Robert Collin är inte populär överallt. Han irriterar somliga, skapar debatt och ifrågasätter.
Jag antar att det var därför han en gång anställdes på Aftonbladet.
...men det har man säkert glömt bort nu när papperssnaran dras åt i tidningsbranschen.

Hur som helst - jag har just läst min första svamliga och ofokuserade krönika av just Collin.
Förklaringen till detta kanske syns i slutet av texten. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18055910.ab
Klicka den som vill läsa - det angelägna för just denna tråden kan kondenseras ner till följande:



...och, som av en ren slump berättar GT idag denna lilla solskenshistoria:
http://www.expressen.se/gt/har-avslojar-polisen-bil-med-falska-cigaretter/

800.000 smuggelcigg plockade vid en rutinkontroll. "Rutinkontroll"...? Eller ett spaningsjobb från Tullkrim...?
Jag tror faktiskt inte det. Då hade man inte stoppat bilen halvvägs, utan troligen försökt vidga fångsten.

Nej, "Lugnås" är klassisk mark längs nuvarande E20. "E3-baren" anyone...?
Den dödligaste punkten mitt på en obehagligt dödlig sträcka av lapptäcket E20, i skarp konkurrens med Hol, Åsenkorset och andra vidriga platser där dikena är mättade av blod sedan decennier tillbaka. I korset just vid E3-baren har man ställt ut ett par blinda plåtpoliser, och likaså längs hela sträckan mellan Mariestad och den löjliga motorvägsstumpen förbi Big city Götene. Men folk dör ändå.
Jag skulle tro att en patrull ställt sig på fickan just efter korset och börjat plocka in sådant som kändes rätt. Kollat bälten, belysning, körkort, nykterhet - allt det som en riktig polis klarar, till skillnad mot 'det oseende ögat' i holken.

Bra så! Mer sådant.
Jag tar gärna besväret att stanna ibland för att visa körkort och blåsa alkotest eftersom jag vet att det städar undan bus från vägarna. Det gör aldrig ett kameraskåp, oavsett vilken upplösning kameran har, eller hur bredbandig uppkopplingen är.


Hampe

Förresten:
Bob Sweden var ute en sväng på annandag jul. Stoppad två gånger!
Helt rätt. Sådana där sporthojar med helkåpa och framåtlutad körställning behöver man titta närmare på...
A sign of times to come? ...eller bara en exponent över hur knäppt det verkar med hoj på vintern?

Att se en polis i trafiken utanför dom centralare delarna nuförtiden är en ynnest, man blir både glad och förvånad när det händer.
 

Chopperbyggarn

New member
Citat Ursprungligen postat av Robert Collin i Aftonbladet

Problemet i Sverige är ju att det är på tok för lite poliser ute på vägarna. Jag kan köra från Stockholm till Malmö, Göteborg, Karlstad eller Luleå utan att se en enda trafikpolis. Och ingen annan polis heller.
Jag vet att de finns. De finns ju på lönelistor och syns i fikarummet på polisstationen. Men varför är de inte ute på vägarna?
Det finns massor att göra för en polis ute i trafiken. Inte bara fånga bovar som kör lite för fort på motorvägen utan ännu hellre för att titta på dåliga beteenden, som att köra i bussfilen, korsa heldraget eller tränga sig mellan filerna. Ligga för nära. Eller hålla på med mobilen.

2012 körde jag och frugan hela Sverige runt med hoj under semestertid och ja, jag kan bekräfta att då såg vi inte ens ett halvt dussin polisbilar inkluderat en fart kontroll utanför Storuman. Nu tror ni förmodligen att jag ska stämma in i kören att det var för få ? Under hela denna långa hojtur såg vi inte en enda annan trafikant med farligt beteende eller överdrivet hög fart, kanske var trafikanterna mindre stressade då det var semestertider ? Denna prioritering från Polisens sida kunde jag inte uppfatta annat än helt korrekt av vad vi såg!

Farliga beteenden under övriga tider på året som jag sett har varit vanligast vardagar vid tider då folk kör till och från sina arbeten, det är även då jag sett flest Poliser i trafiken.

Kontentan jag drar av detta är att Polisens prioriteringar verkar ganska vettiga samt att det förmodligen är andra faktorer än risken att åka fast som påverkar de flesta trafikanters beteende. Min personliga gissning är att vardags stress är det som påverkar trafiken mest i negativ mening. :)

Anders.J
 
Top