Strålande! Och var ska den då placeras och när?
Långt fram, rörlig och alltid! Räcker det svaret? :tummenupp
Gå på kurs för att lära sej var blicken skall vara? Det fick jag lära mej när jag tog körkort på forntiden!
Lär dom inte ut sånt på körskolan idag? Jag fick ju A-kortet på köpet, men vet ändå var blicken skall placeras!!!
Av ovanstående kan man lätt få för sig att svensk trafikmiljö är extremt farlig i förhållande till våra grannländer. Hur var det nu igen?
Gissa länder:
A: 81.8 million inhabitants, 614 vehicles / 1 000 inhabitants, 3 648 road fatalities in 2010, 4.5 deaths / 100 000 inhabitants.
B: 9.3 million inhabitants, 584 vehicles / 1 000 inhabitants, 266 road fatalities in 2010, 2.8 deaths / 100 000 inhabitants
Visst kan en och annan (läs; många) inkl jag bli bättre trafikanter, bl.a. genom att gå SMC:s kurser, följa trafikregler etc. Men generellt är vi nog rätt duktiga och väluppfostrade här i landet.
Att man skulle vara tryggare i den tyska trafiken sätter jag stort tvivel till.
Robert Collin i Aftonbladet skrev:Problemet i Sverige är ju att det är på tok för lite poliser ute på vägarna. Jag kan köra från Stockholm till Malmö, Göteborg, Karlstad eller Luleå utan att se en enda trafikpolis. Och ingen annan polis heller.
Jag vet att de finns. De finns ju på lönelistor och syns i fikarummet på polisstationen. Men varför är de inte ute på vägarna?
Det finns massor att göra för en polis ute i trafiken. Inte bara fånga bovar som kör lite för fort på motorvägen utan ännu hellre för att titta på dåliga beteenden, som att köra i bussfilen, korsa heldraget eller tränga sig mellan filerna. Ligga för nära. Eller hålla på med mobilen.
Robert Collin är inte populär överallt. Han irriterar somliga, skapar debatt och ifrågasätter.
Jag antar att det var därför han en gång anställdes på Aftonbladet.
...men det har man säkert glömt bort nu när papperssnaran dras åt i tidningsbranschen.
Hur som helst - jag har just läst min första svamliga och ofokuserade krönika av just Collin.
Förklaringen till detta kanske syns i slutet av texten. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18055910.ab
Klicka den som vill läsa - det angelägna för just denna tråden kan kondenseras ner till följande:
...och, som av en ren slump berättar GT idag denna lilla solskenshistoria:
http://www.expressen.se/gt/har-avslojar-polisen-bil-med-falska-cigaretter/
800.000 smuggelcigg plockade vid en rutinkontroll. "Rutinkontroll"...? Eller ett spaningsjobb från Tullkrim...?
Jag tror faktiskt inte det. Då hade man inte stoppat bilen halvvägs, utan troligen försökt vidga fångsten.
Nej, "Lugnås" är klassisk mark längs nuvarande E20. "E3-baren" anyone...?
Den dödligaste punkten mitt på en obehagligt dödlig sträcka av lapptäcket E20, i skarp konkurrens med Hol, Åsenkorset och andra vidriga platser där dikena är mättade av blod sedan decennier tillbaka. I korset just vid E3-baren har man ställt ut ett par blinda plåtpoliser, och likaså längs hela sträckan mellan Mariestad och den löjliga motorvägsstumpen förbi Big city Götene. Men folk dör ändå.
Jag skulle tro att en patrull ställt sig på fickan just efter korset och börjat plocka in sådant som kändes rätt. Kollat bälten, belysning, körkort, nykterhet - allt det som en riktig polis klarar, till skillnad mot 'det oseende ögat' i holken.
Bra så! Mer sådant.
Jag tar gärna besväret att stanna ibland för att visa körkort och blåsa alkotest eftersom jag vet att det städar undan bus från vägarna. Det gör aldrig ett kameraskåp, oavsett vilken upplösning kameran har, eller hur bredbandig uppkopplingen är.
Hampe
Förresten:
Bob Sweden var ute en sväng på annandag jul. Stoppad två gånger!
Helt rätt. Sådana där sporthojar med helkåpa och framåtlutad körställning behöver man titta närmare på...
A sign of times to come? ...eller bara en exponent över hur knäppt det verkar med hoj på vintern?
Citat Ursprungligen postat av Robert Collin i Aftonbladet
Problemet i Sverige är ju att det är på tok för lite poliser ute på vägarna. Jag kan köra från Stockholm till Malmö, Göteborg, Karlstad eller Luleå utan att se en enda trafikpolis. Och ingen annan polis heller.
Jag vet att de finns. De finns ju på lönelistor och syns i fikarummet på polisstationen. Men varför är de inte ute på vägarna?
Det finns massor att göra för en polis ute i trafiken. Inte bara fånga bovar som kör lite för fort på motorvägen utan ännu hellre för att titta på dåliga beteenden, som att köra i bussfilen, korsa heldraget eller tränga sig mellan filerna. Ligga för nära. Eller hålla på med mobilen.