Hampe
Skriver massor!
I Sverige fokuseras trafikövervakningen nästan helt och hållet in på hastighet.
Hastighet, hastighet, hastighet.
Om man bara kör i laglig fart kan inget hända. Inget ont heller...
Hastighet är bekvämt att mäta, ger absoluta tal och har en stafflad straffskala som kan lägga över den aktuella förseelsen och enkelt se vilken åtgärd som skall vidtas.
Kort sagt, en sorts övervakning som till och med politiker utan körkort kan förstå och se effekterna av. I form av antal inrapporterade överträdelser.
I Tyskland är det lite annorlunda. Här arbetar man intensivt med att övervaka just trafikbeteenden.
Av två anledningar; dels har man sträckor utan hastighetsgränser (kollektiv inandning på Helgeandsholmen) där man är mycket angelägen att umgänget trafikanter emellan fungerar, och dessutom anser man rent generellt att det faktiskt betyder något för trafiksäkerheten hur man uppför sig i trafiken - hastighetsbegränsad eller ej.
Här ett klipp där man initialt
http://www.youtube.com/watch?v=tAFe8ripfKU
intresserar sig för hojåkaren. Han ligger på rätt hårt, men framför allt kör han med för små avstånd till framförvarande fordon - "rasertendenz", inte populärt i Tyskland.
Men, polisen får byta fokus...
Självklart är klippet roligare om man förstår tyska, men i korthet så urskuldar sig bil-istret med att han blinkat. Polisen är ganska precis så tydliga som man kan vara med kamera med ombord, men killen fortsätter helt sanslöst att tjafsa emot.
Bilföraren får frågan om han inte såg motorcykeln; "Jo, jo, långt därborta, men han kom så snabbt"
Svaret blir att "Självklart kom han snabbt, ser man en motorcykel så skall man ta för givet att det går snabbt". "...men jag blinkade jue..."
Bägge poliserna får i tur och ordning dämpade utbrott på killen som slingrar sig värre än en orm, och i slutet menar han att MCn kört fortare än man får.
Han får svar på tal, och blir dessutom upplyst att det inte spelar någon som helst roll hur fort MCn hade kört, hastighetsbegränsning eller ej - den som byter körfält skall se sig om, och byta först när det kan ske utan fara för andra.
80 € och 2 prickar på körkortet blir priset för något som hade kunnat ta livet av hojåkaren.
Billigt? Tja, dyrare än i Sverige i vart fall - där ingen sådan här övervakning sker mer än kanske i Stockholm och Göteborgsområdet.
Jag vill se mer övervakning av trafikbeteenden i trafiken här hemma. Vi har en grym nedsmutsning av det allmänna trafikrummet med okunnighet, ointresse, fantasilöshet och hänsynslöshet i en otrevlig combo.
Det behövs städpatruller som håller snyggt och tittar på något mer än bara hastigheten vid en stolpe i skogen, mitt i natten.
Hampe
Hastighet, hastighet, hastighet.
Om man bara kör i laglig fart kan inget hända. Inget ont heller...
Hastighet är bekvämt att mäta, ger absoluta tal och har en stafflad straffskala som kan lägga över den aktuella förseelsen och enkelt se vilken åtgärd som skall vidtas.
Kort sagt, en sorts övervakning som till och med politiker utan körkort kan förstå och se effekterna av. I form av antal inrapporterade överträdelser.
I Tyskland är det lite annorlunda. Här arbetar man intensivt med att övervaka just trafikbeteenden.
Av två anledningar; dels har man sträckor utan hastighetsgränser (kollektiv inandning på Helgeandsholmen) där man är mycket angelägen att umgänget trafikanter emellan fungerar, och dessutom anser man rent generellt att det faktiskt betyder något för trafiksäkerheten hur man uppför sig i trafiken - hastighetsbegränsad eller ej.
Här ett klipp där man initialt
http://www.youtube.com/watch?v=tAFe8ripfKU
intresserar sig för hojåkaren. Han ligger på rätt hårt, men framför allt kör han med för små avstånd till framförvarande fordon - "rasertendenz", inte populärt i Tyskland.
Men, polisen får byta fokus...
Självklart är klippet roligare om man förstår tyska, men i korthet så urskuldar sig bil-istret med att han blinkat. Polisen är ganska precis så tydliga som man kan vara med kamera med ombord, men killen fortsätter helt sanslöst att tjafsa emot.
Bilföraren får frågan om han inte såg motorcykeln; "Jo, jo, långt därborta, men han kom så snabbt"
Svaret blir att "Självklart kom han snabbt, ser man en motorcykel så skall man ta för givet att det går snabbt". "...men jag blinkade jue..."
Bägge poliserna får i tur och ordning dämpade utbrott på killen som slingrar sig värre än en orm, och i slutet menar han att MCn kört fortare än man får.
Han får svar på tal, och blir dessutom upplyst att det inte spelar någon som helst roll hur fort MCn hade kört, hastighetsbegränsning eller ej - den som byter körfält skall se sig om, och byta först när det kan ske utan fara för andra.
80 € och 2 prickar på körkortet blir priset för något som hade kunnat ta livet av hojåkaren.
Billigt? Tja, dyrare än i Sverige i vart fall - där ingen sådan här övervakning sker mer än kanske i Stockholm och Göteborgsområdet.
Jag vill se mer övervakning av trafikbeteenden i trafiken här hemma. Vi har en grym nedsmutsning av det allmänna trafikrummet med okunnighet, ointresse, fantasilöshet och hänsynslöshet i en otrevlig combo.
Det behövs städpatruller som håller snyggt och tittar på något mer än bara hastigheten vid en stolpe i skogen, mitt i natten.
Hampe
Last edited: