Övervakning av trafikbeteenden

Hampe

Skriver massor!
I Sverige fokuseras trafikövervakningen nästan helt och hållet in på hastighet.
Hastighet, hastighet, hastighet.
Om man bara kör i laglig fart kan inget hända. Inget ont heller...
Hastighet är bekvämt att mäta, ger absoluta tal och har en stafflad straffskala som kan lägga över den aktuella förseelsen och enkelt se vilken åtgärd som skall vidtas.
Kort sagt, en sorts övervakning som till och med politiker utan körkort kan förstå och se effekterna av. I form av antal inrapporterade överträdelser.

I Tyskland är det lite annorlunda. Här arbetar man intensivt med att övervaka just trafikbeteenden.
Av två anledningar; dels har man sträckor utan hastighetsgränser (kollektiv inandning på Helgeandsholmen) där man är mycket angelägen att umgänget trafikanter emellan fungerar, och dessutom anser man rent generellt att det faktiskt betyder något för trafiksäkerheten hur man uppför sig i trafiken - hastighetsbegränsad eller ej.

Här ett klipp där man initialt
http://www.youtube.com/watch?v=tAFe8ripfKU

intresserar sig för hojåkaren. Han ligger på rätt hårt, men framför allt kör han med för små avstånd till framförvarande fordon - "rasertendenz", inte populärt i Tyskland.

Men, polisen får byta fokus...
Självklart är klippet roligare om man förstår tyska, men i korthet så urskuldar sig bil-istret med att han blinkat. Polisen är ganska precis så tydliga som man kan vara med kamera med ombord, men killen fortsätter helt sanslöst att tjafsa emot.

Bilföraren får frågan om han inte såg motorcykeln; "Jo, jo, långt därborta, men han kom så snabbt"

Svaret blir att "Självklart kom han snabbt, ser man en motorcykel så skall man ta för givet att det går snabbt". "...men jag blinkade jue..."

Bägge poliserna får i tur och ordning dämpade utbrott på killen som slingrar sig värre än en orm, och i slutet menar han att MCn kört fortare än man får.

Han får svar på tal, och blir dessutom upplyst att det inte spelar någon som helst roll hur fort MCn hade kört, hastighetsbegränsning eller ej - den som byter körfält skall se sig om, och byta först när det kan ske utan fara för andra.

80 € och 2 prickar på körkortet blir priset för något som hade kunnat ta livet av hojåkaren.
Billigt? Tja, dyrare än i Sverige i vart fall - där ingen sådan här övervakning sker mer än kanske i Stockholm och Göteborgsområdet.

Jag vill se mer övervakning av trafikbeteenden i trafiken här hemma. Vi har en grym nedsmutsning av det allmänna trafikrummet med okunnighet, ointresse, fantasilöshet och hänsynslöshet i en otrevlig combo.
Det behövs städpatruller som håller snyggt och tittar på något mer än bara hastigheten vid en stolpe i skogen, mitt i natten.




Hampe
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Tack Hampe för detta inlägg
Detta är nåt jag stört mig länge på och visat med många inlägg.
Vi får lära oss det i körskolan och när vi kör upp att visa hänsyn till andra trafikanter och att hålla oss till höger.

När vi sedan har haft körkort i 15 år:
* Då ligger vi gärna i vänster körfält på motorväg fast vi inte har något att köra om.
* Vi tittar inte bakåt eller åt sidan för vi är fullt upptagna att prata telefon.
* 3-filig motorled. Ja, då ligger vi i mitten. Inte ens lastbilar ligger längst till höger. Det kan ju komma ut något långsamt.
* Vi håller inte tempot och anpassar farten utan vi har all tid i världen och tvingar bakomvarande att göra farliga omkörningar.
* Vid möte ska alla andra flytta på sig, för vi har så svårt att se var våra högra hjul befinner sig. 2 meter till kanten.

Har många gånger velat stanna såna här bilister, få deras körkort och klippa sönder det eftersom polisen inte verkar göra det.
 

Marie

Banned
Gissa varför jag mycket hellre kör både bil och mc i Tyskland (och Österrike) än i Sverige?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Under sen-sommeren 2011, hade Stockholms polisen faktisk fokus på aggressivt beteende i trafiken. (och det var för alla trafikanter, inte endast MC...)
 

Herr Fuggle

New member
Gissa varför jag mycket hellre kör både bil och mc i Tyskland (och Österrike) än i Sverige?

Jag måste erkänna att jag håller med Marie... :eek: Jag trivs i Tyskland!:very_drunk:

Förenade Kungadömet (Storbritannien och Nordirland) är ännu trevligare i mitt tycke.:):very_drunk:

-Det är förbjudet att prata i mobiltelefon under färd, anses TRAFIKFARLIGT och ger böter!
-Man får köra 60 mph, 96 kph, på vägarna även om de är krokiga och smala.
-Det är lagligt att glida mellan köer. (Förbudet i Tyskland är på väg att ändras men kommer troligtvis inte bli lika fritt.)

Favoriten är dock Isle of Man! Inga motorvägar på ön men delar av vägnätet har fri fart!:):):very_drunk: Och inställningen till trafiksäkerhet är inte "svensk".:tummenupp Om du pratar i mobilen sittandes i en bilkö i Douglas och polisen ser dig riskerar du £ 1 000 i böter!:tummenupp 11 tusen svenska Pesetas! Vad kostar det att döda en motorcyklist här?

Men våran Nollvision handlar inte, som många tror, om att få ner antalet olyckor utan antalet svårt skadade och döda i trafiken!
Och inte ens jag kan säga emot att konsekvenserna av en olycka blir större vid högre hastighet. Problemet för oss motorcyklister är att vi kan dö i 30 men överleva en vurpa i 200. Vi måste vara skärpta, vi kan inte som bilister lita på ABS, Antisladd, Antispinn och allt annat Anti(omdöme) ETT mistag kan bli vårat sista.

Men det är lite av tjusningen för mig. Det går inte att "hålla" 60 mph i UK eller 100 kph på en krokig väg i Tyskland utan att till slut få problem, jag måste anpassa farten. Men kör jag 26 - 30 över på en liknande, men 70-begränsad, väg i Sverige så är jag väldigt nära "extremt höga farter"

Även Fru Fuggle kommer att trivas i Tyskland i sommar!:tummenupp
 

enhjuling

New member
Under sen-sommeren 2011, hade Stockholms polisen faktisk fokus på aggressivt beteende i trafiken. (och det var för alla trafikanter, inte endast MC...)

De hade en drive med det då ja men nu är de väl tillbaka med sitt vanliga pinnjagande.
Jag åkte 90 mil volvo i går och såg en fartkontroll på E18 strax väster om Karlstad, tre polisbilar på en mack och det var allt jag såg av ordningsmakten.
Hur många plåtpoliser jag passerade skall vi inte prata om....

/Stefan
 

Hampe

Skriver massor!
Under sen-sommeren 2011, hade Stockholms polisen faktisk fokus på aggressivt beteende i trafiken. (och det var för alla trafikanter, inte endast MC...)

Japp, jag vet det - jag hystade in en passus om just Stockholm och Göteborg just för att inte behöva få det i nacken.
Men, det var en punktinstats - och det riktade sig mot just "aggressivt beteende".
De bil-ister som är verkligt farliga för oss - de oseende, de oengagerade, de läppspelande hade fritt fram då - som även de "aggressiva" har nu igen, när kampanjen avslutats.
Jag saknar en ihållande, uthållig och genomtänkt övervakning med pedagogiska och folkbildande inslag som f ö r k l a r a r för folk vad som är fel med deras beteende och vad deras beteende gör mot övriga trafikanter och trafikmiljön i stort - istället för att bara stumt skala av ännu en böteslapp.

Tusan, det känns konstigt att säga det; men jag saknar den gamla Länstrafikgruppen som låg ute på vägarna 24/7 och visste vad dom gjorde, och visste vad dom skulle titta efter.
Jag kanske inte saknar just deras blågröna syntetoveraller som ofta skar upp mellan skinkorna på dem, och dessutom flaggade på halv stång uppe längs vaden, men jag saknar mentaliteten.
Ordning och reda. ...men med förnuft, typ. Tjänstemän det var lätt att respektera och lyssna på, även om dom inte skrev ut en enda bot på ett arbetspass.

Dessa gubbsen var stolta över sina arbetsuppgifter och gjorde ett bra jobb i att hålla styr på det fögderi dom var satta att sköta. Idag känns det som trafikövervakning är en sorts straffkommendering man skickar folk på som gjort bort sig i någon "viktigare" roll.


<snip>Men våran Nollvision handlar inte, som många tror, om att få ner antalet olyckor utan antalet svårt skadade och döda i trafiken!
Och inte ens jag kan säga emot att konsekvenserna av en olycka blir större vid högre hastighet. Problemet för oss motorcyklister är att vi kan dö i 30 men överleva en vurpa i 200. Vi måste vara skärpta, vi kan inte som bilister lita på ABS, Antisladd, Antispinn och allt annat Anti(omdöme) ETT mistag kan bli vårat sista. <end snip>

Jag kan också säga att jag ibland saknar "Olsson".
I avsaknad av Olsson har vi Herr Fuggle - som sätter fingret precis på varför "Noll-visionen" inte bara skjuter förbi motorcyklisterna, utan faktiskt skjuter alla oss oskyddade tvåhjulingstrafikanter.

Utökad säkerhet åt redan "caged drivers" på bekostnad av oss oskyddade.
Det är summan av noll-visions projektet, sett ur vårt perspektiv.

Övervakning av trafikanters beteenden är något som gynnar alla trafikanter, även oskyddade.
Angeläget för hygienen i umgänget mellan fordonsslag, men sorgligt svårt att värdemäta med nutidens trubbiga skrivbordsverktyg.



H
 
Last edited:

Carnivore

New member
Tack Hampe för detta inlägg
Detta är nåt jag stört mig länge på och visat med många inlägg.
Vi får lära oss det i körskolan och när vi kör upp att visa hänsyn till andra trafikanter och att hålla oss till höger.

När vi sedan har haft körkort i 15 år:
* Då ligger vi gärna i vänster körfält på motorväg fast vi inte har något att köra om.
* Vi tittar inte bakåt eller åt sidan för vi är fullt upptagna att prata telefon.
* 3-filig motorled. Ja, då ligger vi i mitten. Inte ens lastbilar ligger längst till höger. Det kan ju komma ut något långsamt.
* Vi håller inte tempot och anpassar farten utan vi har all tid i världen och tvingar bakomvarande att göra farliga omkörningar.
* Vid möte ska alla andra flytta på sig, för vi har så svårt att se var våra högra hjul befinner sig. 2 meter till kanten.

Har många gånger velat stanna såna här bilister, få deras körkort och klippa sönder det eftersom polisen inte verkar göra det.

Det är så galet att i stort sett varje dag jag kör hem från jobbet på E4:an Haga Norra till Häggvik (typ 1mil) så om jag håller hastighetsbegränsningen och ligger längst till höger så åker jag förbi köerna som är i de två körfält längst till vänster i hyffsad fartskillnad.
Helt galet om ni frågar mig.
 

Skye

Kör Mycket!
Direkt efter att jag svarat på Hampes inlägg så skulle jag ta hojen till en utvecklingskurs. Tänkte att jag filmar på vägen dit så får jag se hur många situationer som dök upp eftersom det bjöds på riktigt gott hojväder.

Det var en hel del. Har bara tagit med 3 stycken i filmen men det var otalt flera. Alla dessa som ska ligga i döda vinkeln i flera mil snett bakåt vänster.. Fattar helt enkelt inte det beteendet.

Nu provocerade jag lite grand i detta filmklipp för att få bilisterna att fatta var de ska ta vägen. Så här ser det ut jämt.

 

Marie

Banned
Svensken har ännu efter snart 45 år inte slutat köra vänstertrafik, dock numera på höger väghalva.....:lemon:
 

Hampe

Skriver massor!
Fasen Skye, du betar ju av infartsvägarna en efter en! 'r u' lookin for trouble....?

Ja, det är då fasen inte svårt att hitta saker att förundras över när man bestämmer sig för att granska sina mottrafikanter kritiskt.

Att höger körfält måste vara pestsmittat ser man bevis på varje dag, men den sista situationen förvånar mig ofta: man ser en situation under uppsegling, släpper av, positionerar sig - men det är alltid en jävel som inte ser vad som sker, som har blicken på fel ställe eller närmast är blind för det som händer bortanför 50-meters zonen.

Visst, en del sitter väl och bloggar, men jag har åkt med människor som gång på gång "hamnar i situationer" och tvingas till panikåtgärder. Det är en fascinerande och skrämmande känsla på en och samma gång:
Jag ser faran som passagerare, men eftersom jag sett mönstret tidigare så är man ju nyfiken på att se var gränsen går och säger ingenting. Färden går vidare, och PLÖTSLIGT är vägen SPÄRRRRRAD!

Alltså, den är ju inte spärrad, men det är så man uppfattar att dom tar in situationen.
I de allra flesta fall så går det en evighet från inandningen/varseblivningen, och nästan alltid är det som på din film:
TVÄRBROMS! Ibland nästan ner till stillastående. Sedan, bra stund efter är det en skamsen koll i bakspegeln som gäller. "Var det bra att bromsa här...?" och först därpå - värdering av läget.
Oj, där - där långtradaren körde förbi, där kanske jag också får plats...?


Mmmmm - skulle tro det...

Nej, jag vill inte utmåla mig som någon superhjälte med röntgensyn. Jag kör visserligen bättre än genomsnittet, men det gör ju de flesta andra också - så även människan jag åker med.

Det är nyttigt att åka med någon som verkar ha en siktlinje som går från öga via motorhuvens kant och sedan rakt ner i backen. Det ger... ...perspektiv, typ. Man fattar vad som kan ligga bakom en hel del "obegripliga" olyckor.

Dessa helt vanliga människor skulle egentligen behöver ha sig en kurs på bana, och lära sig blickens betydelse för framfarten!




Hampe
 

Thure43

New member
Direkt efter att jag svarat på Hampes inlägg så skulle jag ta hojen till en utvecklingskurs. Tänkte att jag filmar på vägen dit så får jag se hur många situationer som dök upp eftersom det bjöds på riktigt gott hojväder.

Det var en hel del. Har bara tagit med 3 stycken i filmen men det var otalt flera. Alla dessa som ska ligga i döda vinkeln i flera mil snett bakåt vänster.. Fattar helt enkelt inte det beteendet.

Nu provocerade jag lite grand i detta filmklipp för att få bilisterna att fatta var de ska ta vägen. Så här ser det ut jämt.


Nej Skye, jag ser inte att dina medtrafikantera gör några allvarliga fel. Däremot är ditt beteende
inte trevligt.
1. Du kör fortare än de övriga och anser därmed att de skall flytta på sig när du kommer.
T.ex. i första delen när bilen som startar en omkörning går tillbaka när han ser dig. Det rätta vore att
du saktar ned och låter honom göra omkörningen först.
2. Du säger att vi skall titta på den röda bilen. Vad gör den för fel? Däremot ligger du alldeles för nära
under lång tid.
3. Du kör upp i häcken på två framförvarande bilar tills de tycker det blir obehagligt och flyttar på sig.
Den vänstra filen var ju ledig, varför gjorde du inte omkörningen i den? Ditt beteende är klart svinaktigt.
4. I sista avsnittet klagar du på att den svarta bilen inte ser hindret i tid. Du säger att du lämnar plats
så han kan köra om hindret, men så ser det inte ut. När du kommer närmare gasar du istället på. Om jag
kört den svarta bilen hade jag också stannat istället för svänga vänster osäker på vad mc-n skulle företa sig.
Med reservation för att avstånd i filmen kan feltolkas.
 

MiaSyrra

New member
Träffade en av våra svenska polis-mc kompisar på Ljungbyhed förra helgen. Han kör en helt civil 1200 GS utan antenner,lanternor och skyltar. Har kör lugnt och stilla bakom dig i 2 mil. Sedan slår han upp dig på Rakeln och väntar hemma hos dig när du kommer hem. Kör du som folk märker du aldrig av honom. Kör du bara bus och bakhjul vet han var din brevlåda bor. Sådant gillas, kör man som en idiot ska det uppmärksammas. You are not alone... Vidare får man väl följa påståendet It´s not the fart that kills you. It´s the smell... Kör med insidan och använd hjälmen så har du inget att plikta för.
 

MiaSyrra

New member
Sanning nr 2. Efter en hojtur som slutar i en olycka med skall-/nackskada krävs det i genomsnitt 18 vårddygn på intensiven för att få en skadad mc-förare i skick för rehab eller vårdboende. Varje vårddygn på intensiven kostar c:a 100.000 SEK. Man kan få 18 helt nya blanka hojar för de pengarna. För de 55 som omkommer i olyckor blir facit ett livsinkomstbortfall på 14 miljoner SEK per person oräknat kostnader för familj/barn. Som föreläsaren från Bil och Mcförsäkringar sa på Avrosten. Skador på fordon är inga pengar, det är personskadorna som kostar premier. Kör med omdöme, sommaren är kort.
 

Hampe

Skriver massor!
http://www.youtube.com/watch?v=ACgpuNpLQRs
http://www.youtube.com/watch?v=qey0R769Uvc

Axplock på inte bara hastighetsöverträdelser. Det är trafikpolisen som arbetar, osäkert om en vanlig ordningspatrull ens hade brytt sig i vissa överträdelser.

Nä, precis!
I Stockholm körde man under förra året en riktad kampanj mot just sådan här nedbusning av trafikmiljön.
Det var bra! Det kommer säkert en ny kampanj vad det lider - men jag skulle vilja se sådan uppmärksamhet på folks uppträdande i trafiken kontinuerligt, över hela landet.
(Okay, jag talar ur ett västkustperspektiv. Det kan ha hänt saker i Stockholmsområdet på senare tid som jag inte har kläm på. Ledsen om jag trampat någon nybildad task force på tårna. Jag är angelägen att hålla mig väl med just er...)


Man förstärkte effekten av insatsen genom att teama ihop sig med Expressen som sedan i sin tur lade på en larvig amerikansk speakertext som kommenterade det alla såg och i vissa fall skapade mer fniss och löje än eftertanke - speciellt när dom vevar samma sekvens gång på gång och försöker blåsa upp beteenden som man tyvärr ser själv varje dag till något samhällsomstörtande.

Som jag förstår det vart det något som liknande ett klickmonster av det hela, så jag är säker på att det kommer tillbaka i en eller annan form. Jag vet inte riktigt hur man skall tolka folks intresse för sådana här klipp.
Är det igenkänningsfaktorn? "Det där kunde vart jag" Är det den sanna skadeglädjen som bubblar upp när vi ser någon åka dit för sådant som vi själva retar oss på varje dag i infartsköerna?


Den sorts övervakning jag skulle vilja se mer av är troligen alldeles omöjlig att skohorna in i det "moderna" polisväsendet.
Att patrullera vägar, iaktta hur folk uppför sig, stanna dom och förklara vad som är galet och kanske tillåta sig en och annan rapporteftergift på folkbildningens altare. Alla som tänker tanken förstår att detta sättet att angripa fult beteende i trafiken är effektivt för trafikhygienen, och kan leda till förbättringar i det mobila umgänget på flera olika plan.
Är det bättre än att ställa sig uppe på en motorvägsviadukt och pricka trafiken med laser...?

Det ena behöver inte utesluta det andra, men vill man uppnå någon slags samförstånd i trafiken och dessutom vårda allmänhetens respekt för trafiklagstiftning och polisarbete så vet i vart jag var jag står...

Problemet i dagens trafiksamhälle är att "sunt förnuft" trängs undan allt mer.
Hur mäter man effekten av sådana här åtgärder?
Hur mäter man enskilda polisdistrikts "effektivitet" när det inte längre finns pinnar att räkna?


Vissa enskilda poliser skiter i vad som är "rätt och fel" inom sin egen omdanade organisation. Dom ser till vad som är rätt och fel ute i verkligheten och jobbar efter sunt förnuft och egen övertygelse. Dom jobbar i motvind, så mycket är klart - men dom förtjänar både respekt och upprättelse.



Hampe
 

hamre

Member
l








Dessa helt vanliga människor skulle egentligen behöver ha sig en kurs på bana, och lära sig blickens betydelse för framfarten!




Hampe

Det är jävligt konstigt att köra bana skall vara undergörande för det mesta!! Man blir tydligen en jävla guru på det mesta då????
Tror inte för ett ögonblick att det stämmer!!!
 

Herr Fuggle

New member
Det är jävligt konstigt att köra bana skall vara undergörande för det mesta!! Man blir tydligen en jävla guru på det mesta då????
Tror inte för ett ögonblick att det stämmer!!!

En gissning, "tydligen" och "tror" betyder det ingen erfarenhet av bana?

Egen erfarenhet säger varken undergörande eller guru däremot DJÄ---GT roligt!!!!:):):)

Om jag sen blir "bättre" så är det bara bonus!:tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
Det är jävligt konstigt att köra bana skall vara undergörande för det mesta!! Man blir tydligen en jävla guru på det mesta då????
Tror inte för ett ögonblick att det stämmer!!!

Det var skrivet som ett skämt, faktiskt - men det händer alltför ofta att mina jokes faller platt till marken, eller snarare drar fokus från det jag vill ha sagt.

Sant är dock att blicken är allt.
Allt, allt allt. Du hamnar där du tittar. Jag ser det i hästhoppning där även erfarna ryttare ibland kan tappa bort banan. Tittar ryttaren för bara lite mer än en sekund på fel hinder så går hästen dit.
I fälttävlan är det den ryttare som har överblick och fokuserar nästkommande hinder som kommer över det förestående utan problem, och med bibehållet flow.
Tro det eller ej, men till och med inom dressyren spelar blicken en avgörande roll.
Den som vet hur man skall hantera blicken sätter rundare volter, jämnare serpentinbågar och kan se domaren i ögonen efter att ha ridit rakare upp längs medellinjen än föregående ryttare.

Jag skall inte trötta dig med vad blicken gör för cross, trial och roadracingförare, men i vardagstrafik finns det alldeles för många förare som håller ögonen på vägen. Det är fel.
Vägen är ointressant - det lilla av värde som finns att hämta där plockar det indirekta seendet upp, och hjärnan processar denna slaskinformation i ett fönsterlöst rum nere i källaren per automatik.
Det som är intressant för säkerheten i vardagstrafiken är det som sker vid horisonten. Har man bara koll på det, tillsammans med det som sker par grader ut åt sidan så sköter hjärnan resten av undervägskalkylerna på egen hand.

Det som är bra med en kurs på bana är att man från en bra instruktör kan få detta förklarat för sig, för att i nästa minut direkt kunna ge sig ut och prova själv. Är det något som kan tjäna som AHA!-upplevelse så är det just blickens betydelse för framfarten. Folk som åkt hoj i 20 år får blåmärken på hakan när det går upp för dom vad dom missat.

Så, ja, Hamre: Att plötsligt förstå blickens betydelse är verkligen undergörande.
En bana är en bra plats att upplysa folk på, men det beror liksom bara på att det ingår i kursplanen.
En bra instruktör kan troligen förmedla denna information i en .pps-presentation, och de mest brighta eleverna kan kanske prova sig fram själva vid tillfälle, men väljer man bara att snurra runt på en bana efter eget huvud får man nog finna sig att muttra runt böjarna precis som tidigare.


Btw: jag tyckte mycket bättre om din förra avatar.
Vad hände? Gick hon ifrån dig? ;)



Hampe




Edit:
Vi är väldigt långt från trådens ämne, och det är mitt eget fel som försökte skoja till det med ett så brännbart ämne som förarutveckling.
Jag vill inte att vi driver iväg ändå längre, in i ett flammande ordkrig kring kursers vara eller inte vara - men jag vill slå fast ett par saker:


# Det jag skriver ovan handlar om blickens betydelse för trafiksäkerheten.
Den som i vardagstrafiken, oavsett fordon lägger upp blicken längst fram i horisonten och låter blicken övervaka en så lång sträcka som möjligt, aktivt svepande i en liggande åtta med den tänkta vägen som skärningspunkt är mycket bättre rustad att snabbt reagera RÄTT på all förändring som sker hitom den punkten.

Otränade, ointresserade, oengagerade, okunniga förare låser i mycket större omfattning fast blicken blicken vid vägbanan och stirrar stelt på den minst viktiga punkten av dem alla: färdvägen. Ju sämre förare desto närmare bilen hamnar blicken, och man blir ofta "överraskad" av sådant som händer i trafiken.

Nu är det inte många bil-ister ur denna katatoniska kategori som ens funderar på att skaffa MC-kort, men om man tar med sig detta "synsätt" som är vanligt bland bilförare över till MC-körning så riskerar man dels att inte ha speciellt roligt på sin motorcykel, men framför allt riskerar man att snabbt bli tråkig statistik.


# Bland bilister finns överhuvudtaget inga utvecklande förarkurser att tillgå. Den mikroskopiska andel bilförare som vill ta sin bilkörning till en högre nivå är hänvisade till rena racingkurser. Utomlands.
Jag dristar mig att påstå att det är inte just dom individerna som kanske behöver vidareutbildas i första hand. Det är alla dom andra. Dom som lyckats nå den ribba uppkörningen utgjorde och sedan tillåtits sjunka ner i dyn igen.

Andelen motorcyklister som är öppna för vidareutbildning är skyhögt mycket större.
Dels för att SMC har byggt ramverket, dels för att man har fyllt det med hängiven mjukvara och framförallt för att vi kör motorcykel för att vi vill veta vad som finns bakom kröken, på andra sidan krönet - och vill veta vad mer som finns inuti oss själva.

Att dessa sinnesutvidgande kurser råkar hållas på banor är en olycklig bisak. Det är det man lär sig som är viktigt. Livsviktigt.

H
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Håller med dig om det du skriver om blicken Hampe, fullt ut och till hundra procent, däremot att det inte finns kurser för bil är ju inte sant, dom flesta märkesklubbar, lokala sportvagnsklubbar har körningar som fokuserar på just köra bil och lära dig hur din bil uppför sig, har själv varit på porscheklubbens körningar ett flertal gånger,ingen tidtagning och erfarna instruktörer, i övrigt så finns det ett enkelt sätt att lära sig titta på rätt ställe det är att söka bortesta punkten obs söka inte stirra på, då brukar man få med det mesta man behöver i information men det finns säkert fler o bättre sätt.
 
Top