Öppet brev till SMC-Polisen-Trafikverket.

adrian_vg

New member
Hej !

Bra inlägg där av dig om bildrullar i allmänhet och att de kan uppföra sig så
i dagens Sverige.

Min åsikt är att du har fetfel. Det går att ändra om folket så kräver.

Om man nu vill ha till en annan ordning så skall det väl inte vara så svårt att få till ett annat arbetssätt för våra poliser ?
Omorganisation rekommenderas.
Ut med alla pappersvändare och jobba med trafiken, utdela varningar sedan bötfäll. Gör nu någonting åt blinkerseländet och skräpsvineriet på gator
och torg.

Tack. Tror jag. :rolleyes: ;)

Om nu så många faktiskt vill ha en bättre trafikkultur i Sverige, varför händer isf inget redan?

Läste nånstans att polisen numer är ute mer på gatorna än innan, men ändå beter sig vissa trafikanter som svin. Är det polisens fel? Jag tror inte det. Jag tror att trafikanterna i sig måste ta sig i kragen, och detta misstänker jag att man uppnår bäst med bättre utbildningar, dvs svaret är inte att motorcyklister ska hinna bli pensionerärer innan de får ta A-kort, eller vänta i några extra år innan de får ta sitt tunga A-kort.

Jag tror att Sverige har en av Europas bästa A-behörighetsutbildningar, och dessutom en hel del tillfällen att vidareutbilda sig privat, och för att de vill via BKK och SHK-kurser.
När får vi se en fullödig utbildning för B-behörighet av samma typ som för MC? Varför vidareutbildar sig inte bilister på samma sätt som motorcyklister på exvis BKK? Varför måste motorcyklisterna utbildas mer och få körkort senare när de blir ihjälkörda av bilister som "aldrig såg motorcyklisten komma"?

Fler synliga poliser på vägarna är kanske en lösning, men inte en hel lösning. Personligen skulle jag vilja se fler mc-poliser.
 

SuperRetard

New member
:D

Ha, ha, ha! Sorry men jag finner detta inlägg komiskt! Om inte annat är det ju skrivet av EN enda anledning och det är för att skapa debatt och reta upp människor! Sorry, det funkar inte denna gången "Hund"!

Och till er andra:
- "Hund" råkar nämligen vara den till 100% felfria människan på denna jorden för endast de som ibland gör misstag måste ju bemöda sig med att lägga sig till med vanor som förtydligar för oss andra vad han/hon avser i trafiken! Det gäller dock inte felfria "Hund"! ;)

// Niklas

Personangrepp? Oväntat från dig Niklas...


Inlägget är helt seriöst och pekar på att folk är dumma i huvet och lata i det att de slutar köra så fort filbytet, korsningen etc är förbi. Att vara konstant aktiv och hålla koll på situationerna omkring en borde vara en självklarhet för alla som vistas i trafiken.


Men pilla på stereon, peta dig i näsan och sms:a vidare du. Glöm bara inte blinkersen :mad:
 

SuperRetard

New member
Ett irriterande fenomen gör sig uppenbart i den här tråden.

Om jag säger att jag inte blinkar när det inte finns något att blinka för kommer genast påhopp om "moppar som kommer från ingenstans" osv..

På en tom Essingeled, i en rondell med 800 m fri sikt åt alla håll utan gångvägar ex. Varifrån ska moppen eller bilen komma?

Normalt vädras mkt åsikter här, nu är det verkligen bara moraliserande och påhopp!
 

adrian_vg

New member
Ett irriterande fenomen gör sig uppenbart i den här tråden.

Om jag säger att jag inte blinkar när det inte finns något att blinka för kommer genast påhopp om "moppar som kommer från ingenstans" osv..

På en tom Essingeled, i en rondell med 800 m fri sikt åt alla håll utan gångvägar ex. Varifrån ska moppen eller bilen komma?

Normalt vädras mkt åsikter här, nu är det verkligen bara moraliserande och påhopp!

Ta det inte så. Jag är väl en av de skyldiga antar jag.

Min åsikt är att det alltid finns nån man missat eller inte ser. Det handlar lite om fantasi och att tänka på vad som eventuellt skulle kunna hända. För oss som inte regelbundet kör på Essingeleden eller i en rondell med 800m fri sikt åt alla håll är det en bra idé att vara förberedd och alltid blinka, se sig om osv innan man byter fil eller riktning eller vad det nu är.
 

SuperRetard

New member
Ta det inte så. Jag är väl en av de skyldiga antar jag.

Min åsikt är att det alltid finns nån man missat eller inte ser. Det handlar lite om fantasi och att tänka på vad som eventuellt skulle kunna hända. För oss som inte regelbundet kör på Essingeleden eller i en rondell med 800m fri sikt åt alla håll är det en bra idé att vara förberedd och alltid blinka, se sig om osv innan man byter fil eller riktning eller vad det nu är.

Så om du svänger vänster på en bonn-väg mitt på en åker där du har kilometervis sikt och missar blinkersen så tänker du: Och NEJ!!! Shit, tänk om det kommit en moppe från... nej just det. Eller från ÅKERN!! "Psycho theme-music"!
 

Kent@

New member
Ett irriterande fenomen gör sig uppenbart i den här tråden.

Om jag säger att jag inte blinkar när det inte finns något att blinka för kommer genast påhopp om "moppar som kommer från ingenstans" osv..

På en tom Essingeled, i en rondell med 800 m fri sikt åt alla håll utan gångvägar ex. Varifrån ska moppen eller bilen komma?

Normalt vädras mkt åsikter här, nu är det verkligen bara moraliserande och påhopp!

Skriver du så här lär du nog få räkna med vissa påhopp.

Kontentan av ditt inlägg är att Du kan avgöra när det är ok att använda blinkers eftersom du är fostrad av Stockholmstrafiken.
Tror du överdriver en smula.
Tom Essingeled är nog snudd på omöjligt.
Visa mig en rondell med 800 m fri sikt åt alla håll.


Det finns ingen människa som är helt felfri och aldrig missar någon väginformation. Situationer uppstår vilket gör att något kan ha missats. Har man det här i åtanke inser de flesta varför man ska ge tecken.
 

Chopperbyggarn

New member
även polisen fuskar..

När jag åkte hem från ett arbete på annan ort sent igår kväll så körde jag efter en polisbil igenom ett samhälle och polisbilen blinkade inte när han körde ur första rondellen (själv blinkade jag).. i andra och tredje rondellen kom föraren av polisbilen ihåg att blinka när han körde ur dessa rondeller....även polisen glömmer/fuskar ibland:) Tilläggas att det inte fanns kotte ute att blinka för:rolleyes:

Anders.J
 

adrian_vg

New member
Så om du svänger vänster på en bonn-väg mitt på en åker där du har kilometervis sikt och missar blinkersen så tänker du: Och NEJ!!! Shit, tänk om det kommit en moppe från... nej just det. Eller från ÅKERN!! "Psycho theme-music"!

Faktum är att jag blinkar alltid. Även ute på bonnväg mitt på en åker; traktorer håller till ibland där har jag hört och de har en förmåga att komma ut där man minst anar det. Iaf, mitt blinkande är resultatet av att öva in en ryggmärgsreflex. Det händer att jag glömmer mig ibland och inte blinkar, men det beror oftast på att nåt annat har tagit uppmärksamheten och som är högre pririterat än att blinka just där och då. Men utan att överdriva tror jag att jag använder min blinkers i 98 fall av 100. Jag stannar också för rött ljus mitt i natten och trots att jag inte ser en käft i närheten nånstans. Min åsikt är att börjar man töja på gränserna, vet man inte var det kommer att sluta. Trafikreglerna finns av en anledning - alla trafikanter ska spela på samma sätt och enligt samma regler (även om långt ifrån alla gör det). Jag kör inte perfekt alltid, men jag försöker.

När jag åkte hem från ett arbete på annan ort sent igår kväll så körde jag efter en polisbil igenom ett samhälle och polisbilen blinkade inte när han körde ur första rondellen (själv blinkade jag).. i andra och tredje rondellen kom föraren av polisbilen ihåg att blinka när han körde ur dessa rondeller....även polisen glömmer/fuskar ibland:) Tilläggas att det inte fanns kotte ute att blinka för:rolleyes:

Anders.J

Även poliser är människor har jag hört sägas. ;) Man kan dock tycka att de borde föregå med gott exempel. :rolleyes:
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Skriver du så här lär du nog få räkna med vissa påhopp.

Kontentan av ditt inlägg är att Du kan avgöra när det är ok att använda blinkers eftersom du är fostrad av Stockholmstrafiken.
Tror du överdriver en smula.
Tom Essingeled är nog snudd på omöjligt.
Visa mig en rondell med 800 m fri sikt åt alla håll.


Det finns ingen människa som är helt felfri och aldrig missar någon väginformation. Situationer uppstår vilket gör att något kan ha missats. Har man det här i åtanke inser de flesta varför man ska ge tecken.

1. Litslenakorset på 55:an mellan Uppsala och Enköping.
2. Infart mot skokloster/sigtuna från g:a vägen mellan bålsta enk.
3. vänster mot St:Anna längs V 210

Hur många exempel vill du ha?

4. Och tom essingeled är inte alls omöjligt, jag har bott med balkong mot leden ett antal år och har hyfsat bra koll på när, vilken och hur mkt trafik det är där!

5. Absolut, visst missas det saker i trafiken. En blinkers lär knappast ändra på det. Jag skulle aldrig lita på att någon ser mig för att jag blinkar, jag kanske litar på det när jag SER att de ser mig. En handling som är exakt densamma med eller utan blinkers för den delen!


Tror ni att användandet av blinkers är en bov i statistiken så är ni förjävla blinda. Det måste vara den mest överskattade säkerhetsdetaljen ever. Den hjälper till planerandet, absolut. Att den skulle göra det säkrare, inte en chans. Tvärtom är det sannolikt ett större problem att folk blinkar UTAN att svänga, än att de svänger utan att blinka. En sväng sker oftast med väjningsplikt, varpå den svängande ändå är den som avvaktar, blinkers eller ej. Att blinka utan att svänga däremot lurar övrig trafik att köra, när det är som att slänga sig ut framför vem som helst.
 

adrian_vg

New member
Tror ni att användandet av blinkers är en bov i statistiken så är ni förjävla blinda. Det måste vara den mest överskattade säkerhetsdetaljen ever. Den hjälper till planerandet, absolut. Att den skulle göra det säkrare, inte en chans. Tvärtom är det sannolikt ett större problem att folk blinkar UTAN att svänga, än att de svänger utan att blinka. En sväng sker oftast med väjningsplikt, varpå den svängande ändå är den som avvaktar, blinkers eller ej. Att blinka utan att svänga däremot lurar övrig trafik att köra, när det är som att slänga sig ut framför vem som helst.

Klart det är en bov i statistiken. Man blir precis som du säger, lurad till att köra ut eller svänga, och så smäller det om man inte hinner bromsa edyl.

Överskattad? Inte det minsta. Om blinkers är en säkerhetsdetalj eller inte beror lite på hur du definierar säkerhet. Jag tycker att den är det, men att lita på att folk (läs bilister) vet vad de gör är bara dumt.
 

Chopperbyggarn

New member
1.
Tror ni att användandet av blinkers är en bov i statistiken så är ni förjävla blinda. Det måste vara den mest överskattade säkerhetsdetaljen ever. Den hjälper till planerandet, absolut. Att den skulle göra det säkrare, inte en chans. Tvärtom är det sannolikt ett större problem att folk blinkar UTAN att svänga, än att de svänger utan att blinka. En sväng sker oftast med väjningsplikt, varpå den svängande ändå är den som avvaktar, blinkers eller ej. Att blinka utan att svänga däremot lurar övrig trafik att köra, när det är som att slänga sig ut framför vem som helst.

Måste nog hålla med lite här...för planering är blinkers bra om den änvänds isamband med tydlig placering,inbromsning,ögonkontakt. Ser ofta förare från väg med väjningsplikt som svänger ut rakt framför MC,Bil o andra fordon som färdas på 50,70,90 väg så for dom ser att blinkersen är påslagen utan att fordonet som blinkar har visat något övrigt tecken på att svänga. Själv vågar jag aldrig lita på ett annat fordons blinkers utan att detta kombineras med placering, inbromsning, ögonkontakt ..vid filbyte fartminskning/fartökning, placering o om möjligt ögonkontakt.
Något jag har sett i USA bland bilister vid filbyte är att utöver blinkers så sträcker man dessutom ofta ut armen tydligt..fungerar mycket bra där.

Anders.J
 

ezzo

New member
Framförallt är min tanke att problemet du målar upp inte beror på att bilen inte blinkar, utan att den svänger när den har väjningsplikt. Att inte blinka är sällan ett problem om man kör såsom man har rätt till och är tydlig med att man stannar etc.

Jag är slarvig med blinkandet, nåt jag får höra från sambon rätt ofta. Men de ggr jag INTE blinkar så finns det heller ingen att blinka för. DET är för mig en avgörande skillnad.

Då ska man i så fall kraftigt höja straffen för att orsaka olycka vid situationer där man är skyldig.

Först och främst.
Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd. (ännu iaf)
Finns det ingen att blinka för så behöver du inte använda blinkers.
Fick det förklarat av en trafikpolis.

Jag kör bil varje dag i jobbet. Jobbar ju som servicetekniker. Det blir rätt många mil i sthlm's trafiken varje dag.
Att folk inte använder blinkers blir vanligare och vanligare. Man byter filer hux flux. Vilket gör att man får bromsa, ofta hårt.

Jag blir personligen helt rasande på IDIOTER som skiter i att använda spaken för blinkers. Hur jobbigt är det?.. Sträck ut fingret.. vicka det uppåt eller nedåt... och det börjar blinka..
 

adrian_vg

New member
Exakt. Skitlöjligt är det.

Så man behöver inte använda blinkers om man inte själv vill? Är det det du menar?

Jag kör bil varje dag i jobbet. Jobbar ju som servicetekniker. Det blir rätt många mil i sthlm's trafiken varje dag.

Kommentaren nedan är inte riktad mot dig personligen ezzo, det är mer en allmän reflektion.

Bara för att man kör mycket och varje dag, betyder inte det att man kör bra. Rutinen man övar in beror mycket på vad man lär in. Tycker man att det är rimligt att den som kommer på en större väg har "förkörsrätt" istf att lämna företräde för någon som kommer från höger trots att den andra kommer från en mindre väg, så är det det som man själv kommer att använda sig av sen. Samma sak med blinkers. När man börjar tumma på användandet av blinkers när ingen är där kommer man att börja skippa blinkers även när folk finns runt omkring en. Man brukar säga att övning ger färdighet, men det handlar också om vilken övning man lär in.

Om ingen finns i närheten behöver man inte blinka enl din trafikpolis. Ok, det kan jag leva med och acceptera, handlar lite om sunt förnuft också. Om vi säger så här då; ingen finns i närheten av dig och ditt fordon, är det då okej att köra mot rött ljus i en trafikreglerad korsning? Vem bestämmer när fel är rätt så att säga? Vad händer om någon trafikant plötsligt kommer och krockar edyl? Förstår du/ni vad jag är ute efter här?
 
Last edited:

Kent@

New member
1. Litslenakorset på 55:an mellan Uppsala och Enköping.
2. Infart mot skokloster/sigtuna från g:a vägen mellan bålsta enk.
3. vänster mot St:Anna längs V 210

Hur många exempel vill du ha? .

Jag tror fortfarande du överdriver fortfarande. 800 m är en väldigt lång sträcka åt alla håll.

4. Och tom essingeled är inte alls omöjligt, jag har bott med balkong mot leden ett antal år och har hyfsat bra koll på när, vilken och hur mkt trafik det är där! .

Då kan jag upplysa dig om att Essingeleden i princip aldrig är tom på trafik. Den är lite glesare vissa tider på dygnet, men tom i ordets bemärkelse är den i pricip aldrig.

5. Absolut, visst missas det saker i trafiken. En blinkers lär knappast ändra på det. Jag skulle aldrig lita på att någon ser mig för att jag blinkar, jag kanske litar på det när jag SER att de ser mig. En handling som är exakt densamma med eller utan blinkers för den delen!
.

Där håller jag med men det var inte det jag hade synpunkter på. Det var ditt resonemang att DU var uppfödd med trafiken här i Sthlm och därmed själv kan avgöra om du måste ge tecken eller inte.

Tror ni att användandet av blinkers är en bov i statistiken så är ni förjävla blinda. Det måste vara den mest överskattade säkerhetsdetaljen ever. Den hjälper till planerandet, absolut. Att den skulle göra det säkrare, inte en chans. Tvärtom är det sannolikt ett större problem att folk blinkar UTAN att svänga, än att de svänger utan att blinka. En sväng sker oftast med väjningsplikt, varpå den svängande ändå är den som avvaktar, blinkers eller ej. Att blinka utan att svänga däremot lurar övrig trafik att köra, när det är som att slänga sig ut framför vem som helst.

Nej, det tror jag inte. Men faktum kvarstår att om alla anväde trafikreglerna rätt så skulle mycket underlättas. Hur många olyckor har inte skett pga att föraren inte "såg" eller trodde han var ensam.

Jag förstår ditt resonemang och håller med dig om att ibland finns det situationer då man vet att man är ensam på vägen. Då är det upp till var och en hur man agerar.
Jag vände mig bara mot hur du förenklar och hur du i mitt tycke framhåller dig själv som bror duktig.

//Edit stavfel
 
Last edited:

Kent@

New member
Om ingen finns i närheten behöver man inte blinka enl din trafikpolis. Ok, det kan jag leva med och acceptera, handlar lite om sunt förnuft också. Om vi säger så här då; ingen finns i närheten av dig och ditt fordon, är det då okej att köra mot rött ljus i en trafikreglerad korsning? Vem bestämmer när fel är rätt så att säga? Vad händer om någon trafikant plötsligt kommer och krockar edyl? Förstår du/ni vad jag är ute efter här?

Du får inte köra mot rött utan att först ringa 114 14 och berätta vad du tänker göra. Då kan du klara dig... om nu en polis står bakom busken.
Sen kan man tycka vad man vill om situationen, ensam, tidigt en morgon och du har fri uppsikt i korsningen.
Men vem tar upp mobilen i det läget, iklädd hjälm och full mundering med telefonen nerpackad i någon väska. :rolleyes:

Men sådan är lagen vad jag vet...
 

SuperRetard

New member
Jag tror fortfarande du överdriver fortfarande. 800 m är en väldigt lång sträcka åt alla håll.

Eniro Kartor, sök Litslena. Korsningen 263 och 55:an.. Tror tom man ser på kartbilden hur öppet det är, så nej.. 800 meter är inte överdrivet!


Dessutom...
Efter nästan 4 år på lilla essingen med utsikt över bron så... jag har hyfsad koll på hur mkt trafuik det var med tanke på att varenda bil mullrade i vardagsrummet om balkongdörrn var öppen.
 
Top