Öppet brev till SMC-Polisen-Trafikverket.

Hasse

New member
Är det inte dags snart att ta fram statistiken och se vad man
kan göra åt MC olyckorna på allvar nu ?

Vänstersvängande bilister är ju ett vanligt dödsghot mot oss.
Om jag kommer åkande på gatan och mötande bilist som får för sig att
svänga vänster UTAN ATT ANVÄNDA BLINKERS vad händer då?

Sannolikt är man som MCåkare chanslös.

Vad kan man göra?
GW persson brukar ju vara kritisk till polisen i sina patrullerande bilar att de
inte alltid är så aktiva.
Här finns stora möjligheter att sätta fart på fläsket .

Att inte använda blinkers i trafiken SKALL beivras är min åsikt.
Polisen SKALL stoppa dem och dela ut böter. Det kommer in mera pengar i kassan på detta sätt än de böter som tas in på att köra enstaka kilometer för fort i trafiken.
Säkert kommer det också att uppfattas som positivt av de flesta
som har lite vanligt trafikvett .
Att sedan bötfälla alla nedskräpare vore också en möjlighet till inkomstkälla. En mycket stor sådan som det börjar se ut på gator och torg.

Nu jävlar får det snart bli lite ordning !
 

adrian_vg

New member
Min personliga åsikt är att ingen lag i världen kommer att få bilisterna att använda blinkers mer, eller alls. Man bryr sig helt enkelt inte. Vad anledningen till detta är kan diskuteras, men faktum kvarstår.

Det enda du kan göra är att vara mer uppmärksam när du kör mc och vidareutbilda dig själv map mc-körning. Trafikklimatet i Sverige är i dag dessvärre som det är. Cyniskt, men så är det...

Kolla Bildrulletråden jag startade i ren frustration på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087. Den talar sitt tydliga språk. :(
 

-ah

New member
Är det inte dags snart att ta fram statistiken och se vad man
kan göra åt MC olyckorna på allvar nu ?

Vänstersvängande bilister är ju ett vanligt dödsghot mot oss.
Om jag kommer åkande på gatan och mötande bilist som får för sig att
svänga vänster UTAN ATT ANVÄNDA BLINKERS vad händer då?

Sannolikt är man som MCåkare chanslös.

Vad kan man göra?
GW persson brukar ju vara kritisk till polisen i sina patrullerande bilar att de
inte alltid är så aktiva.
Här finns stora möjligheter att sätta fart på fläsket .

Att inte använda blinkers i trafiken SKALL beivras är min åsikt.
Polisen SKALL stoppa dem och dela ut böter. Det kommer in mera pengar i kassan på detta sätt än de böter som tas in på att köra enstaka kilometer för fort i trafiken.
Säkert kommer det också att uppfattas som positivt av de flesta
som har lite vanligt trafikvett .
Att sedan bötfälla alla nedskräpare vore också en möjlighet till inkomstkälla. En mycket stor sådan som det börjar se ut på gator och torg.

Nu jävlar får det snart bli lite ordning !


Jo.

Och var och en bör även gå till sig själv och fundera på om man verkligen använder sina blinkers, både på MC OCH i bil. En del icke-blinkande bilister kör sannolikt också MC.

Just hemkommen från en längre MC-resa söderut frapperas jag än en gång av den usla teckengivningen i den (syd-) svenska trafiken, men å andra sidan är jag inte särskild förvånad.
Dagligen cyklar jag genom gator som används flitigt av trafikskolebilar, eftersom Vägverkets uppkörningskontor också ligger här. Det svängs, bromsas och körs in och ut från gator och vägsidor med en sällsynt flit. Och aldrig används blinkersen. En lågprioriterat åtgärd, uppenbart.

Och Polisen har väl inte tid med sådana pyttigheter. Lika lite som med det mesta. :rolleyes:
 

SuperRetard

New member
Framförallt är min tanke att problemet du målar upp inte beror på att bilen inte blinkar, utan att den svänger när den har väjningsplikt. Att inte blinka är sällan ett problem om man kör såsom man har rätt till och är tydlig med att man stannar etc.

Jag är slarvig med blinkandet, nåt jag får höra från sambon rätt ofta. Men de ggr jag INTE blinkar så finns det heller ingen att blinka för. DET är för mig en avgörande skillnad.

Då ska man i så fall kraftigt höja straffen för att orsaka olycka vid situationer där man är skyldig.
 

-ah

New member
Framförallt är min tanke att problemet du målar upp inte beror på att bilen inte blinkar, utan att den svänger när den har väjningsplikt. Att inte blinka är sällan ett problem om man kör såsom man har rätt till och är tydlig med att man stannar etc.

Jag är slarvig med blinkandet, nåt jag får höra från sambon rätt ofta. Men de ggr jag INTE blinkar så finns det heller ingen att blinka för. DET är för mig en avgörande skillnad.

Då ska man i så fall kraftigt höja straffen för att orsaka olycka vid situationer där man är skyldig.


Du menar att du kollar om du har trafik ikring dig, innan du bekvämar dig till att sträcka ut långfingret alternativt tummen o peta till reglaget?

Vore det inte enklare att göra det senare till nån sorts ryggmärgsreflex och sedan använda dina samlade resurser till att hålla koll på trafiken? Du vet väl förhoppningsvis om att du tänkar svänga, innan du verkligen gör det.
 

adrian_vg

New member
Framförallt är min tanke att problemet du målar upp inte beror på att bilen inte blinkar, utan att den svänger när den har väjningsplikt. Att inte blinka är sällan ett problem om man kör såsom man har rätt till och är tydlig med att man stannar etc.

Jag är slarvig med blinkandet, nåt jag får höra från sambon rätt ofta. Men de ggr jag INTE blinkar så finns det heller ingen att blinka för. DET är för mig en avgörande skillnad.

Då ska man i så fall kraftigt höja straffen för att orsaka olycka vid situationer där man är skyldig.

Med tanke på hur mycket annat en del pysslar med när de egentligen borde ägna sig åt trafiken runt omkring, bör nog alla blinka alltid, oavsett situation. Blinkar man alltid blir det en vana, blir det en vana är det mindre risk att glömma den när det verkligen gäller.

Hur vet du förresten att ingen annan finns att blinka för? Du kan ju ha missat nån mörklagd person. Det finns fortfarande en hel del bilister som inte har halvljus påslaget och är därmed helt mörklagda.

Sen har vi också situationerna när bilisterna ser oss, men inte registrerar. Lägg till att de inte blinkar och vi har en situation.

Själv kan jag fortfarande inte, efter alla dessa år, läsa tankar och veta vad den andre tänker göra. För mig är den andres blinkerindikation en bra hjälp, så att jag vet hur jag ska reagera.

Att höja straffen är ingen lösning. Motorcyklisten kör ju ändå alltid för fort och "man såg aldrig denne komma"... Med detta sagt, vore det kanske idé att göra något åt utbildningen för B-körkort. Hittills har man alltid gjort saker för att utbilda bättre motorcyklister (vilket ju är bra), men nu tycker jag det är dags för B-innehavarna också. Hur många bilister vidareutbildar sig på samma sätt som en motorcyklister gör (nu tänker jag på avrostningar på våren och BKK om somrar och höst)?

När vi ändå håller på, vore det inte helt fel med en tvingande uppkörning säg vart femte år och obligatorisk läkarkontroll där syntest ingår. Jag kan tänka mig att man får bort en hel del puckon från vägarna med regelbundet återkommande uppkörningar och ytterligare fler som faktiskt ser som de ska iom syntestet. Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort... Synd bara att den politiker som föreslår detta kommer att begå politiskt självmord.
 

SuperRetard

New member
Du menar att du kollar om du har trafik ikring dig, innan du bekvämar dig till att sträcka ut långfingret alternativt tummen o peta till reglaget?

Vore det inte enklare att göra det senare till nån sorts ryggmärgsreflex och sedan använda dina samlade resurser till att hålla koll på trafiken? Du vet väl förhoppningsvis om att du tänkar svänga, innan du verkligen gör det.

Eftersom jag kör proaktivt och är medveten i trafiken så har jag alltid koll på trafiken omkring mig. Att blinka-svänga utan att veta att det är fritt är vansinne, även om man ser det alltför ofta.

Sen är jag fostrad av sthlms-trafiken. Där körs det tydligare med placeringar och man visar vad man vill genom sidoförflyttningar snarare än att blinka och vänta på en lucka. Börjar man sakta glida mot ett nytt körfält så skapas en lucka, en generositet som tyvärr är ovanlig utanför storstäderna.

Vad jag menar med att blinka är att de allra flesta korsningar etc. har bra sikt, kör man dessutom aktivt HELA TIDEN så behöver man inte kolla precis när man ska svänga, för man har redan koll på vilka som finns, fanns och kommer finnas "i vägen" när man gör det man nu planerar att göra.

Är det då helt fritt och ingen påverkas av min manöver så finns inget skäl till att lyfta vänsterhanden för att blinka.


Tilläggas bör att jag blinkar betydligt mindre nu i glesbygden (Norrköping) än tidigare eftersom det är så lite trafik här.
 

Avarage

New member
Eftersom jag kör proaktivt och är medveten i trafiken så har jag alltid koll på trafiken omkring mig. Att blinka-svänga utan att veta att det är fritt är vansinne, även om man ser det alltför ofta.

Sen är jag fostrad av sthlms-trafiken. Där körs det tydligare med placeringar och man visar vad man vill genom sidoförflyttningar snarare än att blinka och vänta på en lucka. Börjar man sakta glida mot ett nytt körfält så skapas en lucka, en generositet som tyvärr är ovanlig utanför storstäderna.

Vad jag menar med att blinka är att de allra flesta korsningar etc. har bra sikt, kör man dessutom aktivt HELA TIDEN så behöver man inte kolla precis när man ska svänga, för man har redan koll på vilka som finns, fanns och kommer finnas "i vägen" när man gör det man nu planerar att göra.

Är det då helt fritt och ingen påverkas av min manöver så finns inget skäl till att lyfta vänsterhanden för att blinka.


Tilläggas bör att jag blinkar betydligt mindre nu i glesbygden (Norrköping) än tidigare eftersom det är så lite trafik här.

:D

Ha, ha, ha! Sorry men jag finner detta inlägg komiskt! Om inte annat är det ju skrivet av EN enda anledning och det är för att skapa debatt och reta upp människor! Sorry, det funkar inte denna gången "Hund"!

Och till er andra:
- "Hund" råkar nämligen vara den till 100% felfria människan på denna jorden för endast de som ibland gör misstag måste ju bemöda sig med att lägga sig till med vanor som förtydligar för oss andra vad han/hon avser i trafiken! Det gäller dock inte felfria "Hund"! ;)

// Niklas
 

adrian_vg

New member
Sen är jag fostrad av sthlms-trafiken. Där körs det tydligare med placeringar och man visar vad man vill genom sidoförflyttningar snarare än att blinka och vänta på en lucka. Börjar man sakta glida mot ett nytt körfält så skapas en lucka, en generositet som tyvärr är ovanlig utanför storstäderna.

Så i Sthlm kör man med lite hemmasnickrade trafikregler? Grattis... :rolleyes:
 

-ah

New member
Eftersom jag kör proaktivt och är medveten i trafiken så har jag alltid koll på trafiken omkring mig. Att blinka-svänga utan att veta att det är fritt är vansinne, även om man ser det alltför ofta.

Sen är jag fostrad av sthlms-trafiken. Där körs det tydligare med placeringar och man visar vad man vill genom sidoförflyttningar snarare än att blinka och vänta på en lucka. Börjar man sakta glida mot ett nytt körfält så skapas en lucka, en generositet som tyvärr är ovanlig utanför storstäderna.

Vad jag menar med att blinka är att de allra flesta korsningar etc. har bra sikt, kör man dessutom aktivt HELA TIDEN så behöver man inte kolla precis när man ska svänga, för man har redan koll på vilka som finns, fanns och kommer finnas "i vägen" när man gör det man nu planerar att göra.

Är det då helt fritt och ingen påverkas av min manöver så finns inget skäl till att lyfta vänsterhanden för att blinka.


Tilläggas bör att jag blinkar betydligt mindre nu i glesbygden (Norrköping) än tidigare eftersom det är så lite trafik här.


Jotack; jag "fostrades" också i Stockholmstrafiken - där jag fortfarande föredrar att köra framför Malmö-trafiken. Men i motsättning till bytrafiken i Stockholm, kan Berlinare, Milaneser och andra storstadstrafikanter fortfarande utföra denna nesliga handling det uppenbart är att tillkännagiva vad man vill, innan man gör det.
Just sidoförflyttningar gör man bara inte utan att ge tecken, proaktiv eller inte. Även du har döda vinklar, flickvänner som anmärkar på din körning och rullatormaffior som tar uppmärksamhet. Samt medtrafikanter som inte är ett dugg proaktiva.
 

adrian_vg

New member
[...] skrivet av EN enda anledning och det är för att skapa debatt och reta upp människor! [...]

Debatt är bra. Man kommer ingen vart annars. Frun som läser över axeln och gapflabbar i detta nu, säger att hon med ett knappt årsgammalt B-kort inte heller kan läsa tankar hos den andre trafikanten. Blinka på och rationalisera mindre i trafiken så mår alla bättre! ;)
 

flex

New member
Måste bekänna en sak som jag inte är ensam om , att glömma att stänga av blinkersen , säkert lika jobbigt för andra trafikanter när man kör o blinkar vä utan att svänga, hade återgång på min gammla yamaha -81a men har inte på min -99.
 

Chopperbyggarn

New member
Måste bekänna en sak som jag inte är ensam om , att glömma att stänga av blinkersen , säkert lika jobbigt för andra trafikanter när man kör o blinkar vä utan att svänga, hade återgång på min gammla yamaha -81a men har inte på min -99.

Den äldsta typen av "blinkers" fungerar fortfarande bra och då i synnerhet vid landsvägskörning och i samhällen o städer där trafiken inte är så tät.. ARMEN.. en fullt utsräkt arm med fingrarna pekande åt det håll man ska svänga...dessutom glömmer man inte "blinkersen påslagen". Har praktiserat detta i alla år och gör så fortfarande..litar helt enkelt inte på att medtrafikanter ser en mc-blinkers en solig sommardag. Har åkt efter vänstesvängande bilar med stora blinkers och inte sett att dom haft binkersen påslagen förrän jag har kommit mycket nära..jag har förstått deras avsikt med att svänga betydligt tidigare i första hand pga inbromsning och placering nära mittlinjen(detta mycket soliga sommardagar).

Anders.J
 

flex

New member
Den äldsta typen av "blinkers" fungerar fortfarande bra och då i synnerhet vid landsvägskörning och i samhällen o städer där trafiken inte är så tät.. ARMEN.. en fullt utsräkt arm med fingrarna pekande åt det håll man ska svänga...dessutom glömmer man inte "blinkersen påslagen". Har praktiserat detta i alla år och gör så fortfarande..litar helt enkelt inte på att medtrafikanter ser en mc-blinkers en solig sommardag. Har åkt efter vänstesvängande bilar med stora blinkers och inte sett att dom haft binkersen påslagen förrän jag har kommit mycket nära..jag har förstått deras avsikt med att svänga betydligt tidigare i första hand pga inbromsning och placering nära mittlinjen(detta mycket soliga sommardagar).

Anders.J

Armen: fick jag göra med min chopper, saknar både blinkers o bromsljus.
 

Hasse

New member
blinkers

Hej Hund.
Här sätter du nog fingret på en punkt som är ganska vanlig åsikt att det
inte finns något att blinka för.

Att blinka är att visa vart man skall ta vägen.
Inte för att tala om för sig själv .

Risken är ju att man NÅGON gång misstar sig och sedär kommer det en
moppe farandes in i sidan.
Lyssna på din kloka sambo, gör blinkandet till en vana så att du
utför den automatiskt. Det menar jag skall "sitta i ryggmärgen"

Jag är slarvig med blinkandet, nåt jag får höra från sambon rätt ofta. Men de ggr jag INTE blinkar så finns det heller ingen att blinka för. DET är för mig en avgörande skillnad.

Då ska man i så fall kraftigt höja straffen för att orsaka olycka vid situationer där man är skyldig.
 

Hasse

New member
mer kritik

Hej !

Bra inlägg där av dig om bildrullar i allmänhet och att de kan uppföra sig så
i dagens Sverige.

Min åsikt är att du har fetfel. Det går att ändra om folket så kräver.

Om man nu vill ha till en annan ordning så skall det väl inte vara så svårt att få till ett annat arbetssätt för våra poliser ?
Omorganisation rekommenderas.
Ut med alla pappersvändare och jobba med trafiken, utdela varningar sedan bötfäll. Gör nu någonting åt blinkerseländet och skräpsvineriet på gator
och torg.

Min personliga åsikt är att ingen lag i världen kommer att få bilisterna att använda blinkers mer, eller alls. Man bryr sig helt enkelt inte. Vad anledningen till detta är kan diskuteras, men faktum kvarstår.

Det enda du kan göra är att vara mer uppmärksam när du kör mc och vidareutbilda dig själv map mc-körning. Trafikklimatet i Sverige är i dag dessvärre som det är. Cyniskt, men så är det...

Kolla Bildrulletråden jag startade i ren frustration på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087. Den talar sitt tydliga språk. :(
 

Katarina

Helt okej
Låter som man har glömt grundregeln i trafiken: Ansvar, Omdöme, Hänsyn.

Jag slänger alltid på blinkers, av vana stänger jag av den när svängen är nästan eller helt genomförd när jag kommit in på den nya vägen så glöms den inte på. Jag har två mc utan blinkers, den ena har inte ens bromsljus för den är gammal (65 år). Då är det armen och tydliga tecken som gäller på dom hojarna, så fort jag minskar farten eller ska svänga. Hittills har bilister bakom mig begripit vad jag ämnar göra före min handling på hojen peppar, peppar. :)
 

HåkanP

New member
Den äldsta typen av "blinkers" fungerar fortfarande bra och då i synnerhet vid landsvägskörning och i samhällen o städer där trafiken inte är så tät.. ARMEN.. en fullt utsräkt arm med fingrarna pekande åt det håll man ska svänga...dessutom glömmer man inte "blinkersen påslagen". Har praktiserat detta i alla år och gör så fortfarande..litar helt enkelt inte på att medtrafikanter ser en mc-blinkers en solig sommardag. Har åkt efter vänstesvängande bilar med stora blinkers och inte sett att dom haft binkersen påslagen förrän jag har kommit mycket nära..jag har förstått deras avsikt med att svänga betydligt tidigare i första hand pga inbromsning och placering nära mittlinjen(detta mycket soliga sommardagar).

Anders.J

:D:D:D Bästa idé hittills.

Men ser att diskussionen fördes igår. Vad i all världen gör ni inne en sådan underbar, varm, solig dag;)
 
Top