Önskemål om nya funktioner på SMCs forum?

Carnivore

New member
Jag har läst vad tråden heter. Vad menar du?

Att på SMCs FORUM så finner du medlemnumret högst upp på sidan under knapparna jag skrev.

Anmälningssidan till aktiviteter är en helt annan femma.

Och nej, jag sätter mig inte emot själva idén men när du ställde frågan utgick jag ifrån vad tråden heter och därmed finns inte problemet på så sätt, först senare kom det fram att du ville ha det på "mitt konto" under själva anmälningssidan.
 

BusAnna

New member
Att på SMCs FORUM så finner du medlemnumret högst upp på sidan under knapparna jag skrev.

Anmälningssidan till aktiviteter är en helt annan femma.

Och nej, jag sätter mig inte emot själva idén men när du ställde frågan utgick jag ifrån vad tråden heter och därmed finns inte problemet på så sätt, först senare kom det fram att du ville ha det på "mitt konto" under själva anmälningssidan.
Det tog nästan ett dygn innan jag fattade men ok, du syftar på diskussionsforumet medans jag trodde forum syftade på hela siten!

I vilket fall som helst så kan man ju konstatera ännu en förbättringspotential: Det är lite kokko att ha länkar/puffar/knappar (el vad det heter) som kallas "mitt konto" men som leder till helt olika sidor med uppgifter på siten beroende på varifrån man klickar på "mitt konto"-knappen. Man kanske skulle kalla den ena sidan för mitt konto och den andra för mina medlemsuppgifter el nåt.
 

BusAnna

New member
Två önskemål till.
1. att admin bekräftar att haon läser förslagen i tråden, oavsett om de kommer genomföras eller ej. Det är en trevlig gest mot de medlemmar man bett bidra till utvecklingen.
2. att man kommer till sista sidan, inte första i forumstrådar när man klickar på ämnen. Borde inte forumet kunna komma ihåg att man varit inne och läst tidigare?
 

Peter1980

New member
2. att man kommer till sista sidan, inte första i forumstrådar när man klickar på ämnen. Borde inte forumet kunna komma ihåg att man varit inne och läst tidigare?

I forumdelen där man ser trådarna så ser man "Senaste inlägg" längst till höger. Vem som postat det och när.
Där finns en liten blå knapp/pil. Klickar man på den hamnar man på senaste inlägget, dv s sista sidan i tråden.

Men förstår din fråga, och tror att jag håller med (inte riktigt bestämt mig)
 

BusAnna

New member
I forumdelen där man ser trådarna så ser man "Senaste inlägg" längst till höger. Vem som postat det och när.
Där finns en liten blå knapp/pil. Klickar man på den hamnar man på senaste inlägget, dv s sista sidan i tråden.

Men förstår din fråga, och tror att jag håller med (inte riktigt bestämt mig)

Aha, jag landar alltid här: http://forum.svmc.se/ och där finns inget sånt alternativ.
 

swischmc

New member
Vart har forum-delen tagit vägen från första sidan? Det var så praktiskt att läsa de senaste aktuella trådarna redan på första sidan. Saknar det...
 

påK-en

New member
Vart har forum-delen tagit vägen från första sidan? Det var så praktiskt att läsa de senaste aktuella trådarna redan på första sidan. Saknar det...

Håller med och när man klickar på Vad är nytt? så är det bara tre trådar med, skulle vilja ha fler av de senast kommenterade, ungefär som det var på förstasidan förr i världen.
 

Swedie

Administrator
Personal
På startasidan av SMC, www.svmc.se, kommer det snart komma upp en preview av de 3-4 senaste trådarna. Allt lite beroende på plats, utan att det ser intryckt ut.
 

Swedie

Administrator
Personal
Att på SMCs FORUM så finner du medlemnumret högst upp på sidan under knapparna jag skrev.

Anmälningssidan till aktiviteter är en helt annan femma.

Och nej, jag sätter mig inte emot själva idén men när du ställde frågan utgick jag ifrån vad tråden heter och därmed finns inte problemet på så sätt, först senare kom det fram att du ville ha det på "mitt konto" under själva anmälningssidan.

Medlemsnumret är privat och syns ej för någon annan än för medlemmen själv, eller för admin av sidan. Medlemsnr KAN vara känsliga uppgifter, därför syns det inte utåt mot vem som helst.
 

Swedie

Administrator
Personal
Det tog nästan ett dygn innan jag fattade men ok, du syftar på diskussionsforumet medans jag trodde forum syftade på hela siten!

I vilket fall som helst så kan man ju konstatera ännu en förbättringspotential: Det är lite kokko att ha länkar/puffar/knappar (el vad det heter) som kallas "mitt konto" men som leder till helt olika sidor med uppgifter på siten beroende på varifrån man klickar på "mitt konto"-knappen. Man kanske skulle kalla den ena sidan för mitt konto och den andra för mina medlemsuppgifter el nåt.

Det är ju så att det kan vara förvirrande. Men alla förslag är välkomna på hur man kan göra det mindre förvirrande. Vi måste dock ha seperationen av de olika sidorna på vår webb. Vi har www2 där man blir medlem och kan ändra på sina medlemsuppgifter. Där kan man även anmäla sig till kurs och resor m.m.

I forumet / garaget heter det "Min profil", inte Mitt konto. Liten skillnad, men skillnad.
 

påK-en

New member
På startasidan av SMC, www.svmc.se, kommer det snart komma upp en preview av de 3-4 senaste trådarna. Allt lite beroende på plats, utan att det ser intryckt ut.

3-4 tycker jag är för lite, det var bättre förr när man lätt kunde se vilka som folk nyligen hade varit inne och skrivit i. Det räcker med trådrubrikerna - det spar ju lite plats dessutom.
 

swischmc

New member
Tre-fyra trådar låter lite, tycker jag också.
Forumet är en (i mitt tycke) viktig del av smc's hemsida och visar att medlemmarna är aktiva. Att det då inte får synas på första sidan är trist.

Hoppas att det går att fixa!
 

Smurfen

Airhead Traveller
Medlemsnumret är privat och syns ej för någon annan än för medlemmen själv, eller för admin av sidan. Medlemsnr KAN vara känsliga uppgifter, därför syns det inte utåt mot vem som helst.

Jag har noterat vad du skriver om medlemsnumret och då måste jag undra?

Jag har tidigare lagt märke till att en del medlemmar lägger ut medlemsnumret i sin signatur och jag har också själv gjort det, och då kommer frågan: avråder du från det?
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag har noterat vad du skriver om medlemsnumret och då måste jag undra?

Jag har tidigare lagt märke till att en del medlemmar lägger ut medlemsnumret i sin signatur och jag har också själv gjort det, och då kommer frågan: avråder du från det?

Som alltid med lite smått personliga uppgifter, kanske man inte alltid bör dela ut medlemsnumret. Jag tror inte det är något större fara, men en försiktighetsåtgärd vore väl bra. Jag har inte själv hört om någon som råkat illa ut för att någon annan vet medlemsnumret. Så det ska nog vara OK ändå :)
 

Peter1980

New member
Som alltid med lite smått personliga uppgifter, kanske man inte alltid bör dela ut medlemsnumret. Jag tror inte det är något större fara, men en försiktighetsåtgärd vore väl bra. Jag har inte själv hört om någon som råkat illa ut för att någon annan vet medlemsnumret. Så det ska nog vara OK ändå :)

Ska man prata säkerhet så tycker jag att hela mitt konto-delen känns osäker.
Medlemsnummer som inloggning och personnummer som password. (ja, jag vet att lösenordet går att ändra, men hur många gör det?)

Hur svåra är dessa att koppla ihop om man t ex hittar ett medlemskort eller att bara kommer över/råkar se vad som står på en inskrivningslapp på en kurs.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag skulle gilla att kunna se alla tidigare besökare på "min profil"-sida. Nu är det begränsat till 5 st.
 
Top