Ögonoperation

Zopilote

New member
Kul! FS-Lasik gjorde min sambo, och hon satt och tittade på TV samma kväll. Visserligen suddigt, men ingen direkt smärta... Fick du ta det via bruttolöneavdrag? (Gör det ju betydligt billigare...)
 

Tessan67

New member
Kul! FS-Lasik gjorde min sambo, och hon satt och tittade på TV samma kväll. Visserligen suddigt, men ingen direkt smärta... Fick du ta det via bruttolöneavdrag? (Gör det ju betydligt billigare...)

Ja, det fick jag och visst blir det billigare. Kunde din sambo jobba dagen efter?
 

Zopilote

New member
Om jag inte minns helt fel, så gjorde hon det på en fredag. Någon vilodag är nog inte dumt att planera in... Det beror ju givetvis på vad du jobbar med, men en aning ljuskänslig blir man ju och att t.ex. sitta framför en datorskärm är kanske inte helt lyckat dagen efter op. Sen är ju alla individer... Det kanske blir helt smärtfritt för dig :)
 

Tessan67

New member
Om jag inte minns helt fel, så gjorde hon det på en fredag. Någon vilodag är nog inte dumt att planera in... Det beror ju givetvis på vad du jobbar med, men en aning ljuskänslig blir man ju och att t.ex. sitta framför en datorskärm är kanske inte helt lyckat dagen efter op. Sen är ju alla individer... Det kanske blir helt smärtfritt för dig :)

Jag gör det på en torsdag och har sagt att jag kommer på fredag em. Går det inte att vara på jobbet kan jag gå hem igen, det är ok.
Jag tar det som det kommer :)
 

Rauken79

New member
Jag har oxå opererat mina ögon för ca 2 år sedan (oktober 2009) men jag gjorde min i turkiet.
Åkte med ett företag som anordnar resor från Sverige dit ner. Man åker som en gruppresa på torsdagen. undersökning och operation på fredagen, efterkontroll och korrigering på lördagen, guidad tur i Istanbul på lördag eftermiddag sen hem under söndagen.
Jag har inte haft ett enda problem efter. Gjorde operationen kl 16 på fredagen och gick på stan och åt kl 2030.
Man kan läsa om företaget på www.perfektsyn.se
Valde att åka med dem för det kändes seriöst, billigt och man fick bra info via deras sida mm.

Jag hade brytningsfel samt +3,5 på båda ögonen innan. Nu perfekt syn på båda.
 

Tessan67

New member
Dagen efter!
Lyckad operation, nu ska jag åka in på efterkontroll om en timme. Vilken känsla att inte behöva ta på sig glasögonen innan jag har gått ur sängen! Jag tittade på tv igår kväll och jag har aldrig sett texten så bra!
 

Zopilote

New member
Grattis!!! Kul att det gick bra, och det blir bara bättre :)
Däremot får du nog räkna med lite bakslag den första tiden när synen blir tillfälligt sämre, men det är inget att oroa sig för... Det blir bättre igen :tummenupp
 

JHkillen

New member
Roligt att du blev nöjd. vad sa dom om åldersynthet och läsglasögon till dig? Till mig sa dom 2 max 3 år då jag är 43 år, sedan skulle jag troligen behöva läsglasögon. Var en stor anledning till att jag avstod min FS Lasik. Har inte bestämt mig om jag ska ändra mig ändå kanske ska köra i alla fall hmm.
 

Marie

Banned
Roligt att du blev nöjd. vad sa dom om åldersynthet och läsglasögon till dig? Till mig sa dom 2 max 3 år då jag är 43 år, sedan skulle jag troligen behöva läsglasögon. Var en stor anledning till att jag avstod min FS Lasik. Har inte bestämt mig om jag ska ändra mig ändå kanske ska köra i alla fall hmm.

Jag tvekar fortfarande av diverse skäl, men ålderssyntheten hör inte till dem. Är väl snarast rädd för att något skall gå snett.

Jag kör idag med kontaktlinser och billiga "tappstations"-läsglasögon, och läsglasögonen upplever jag inte som något nämnvärt problem, de har jag ju aldrig på mig när jag kör hoj t.ex. och ytterst sällan annars heller. Egentligen bara ibland när jag sitter vid datorn eller alltid när jag läser någon längre stund.

Däremot skulle jag aldrig i världen kunna tänka mig att gå tillbaka till att ständigt bära glasögon.
 

Tessan67

New member
Roligt att du blev nöjd. vad sa dom om åldersynthet och läsglasögon till dig? Till mig sa dom 2 max 3 år då jag är 43 år, sedan skulle jag troligen behöva läsglasögon. Var en stor anledning till att jag avstod min FS Lasik. Har inte bestämt mig om jag ska ändra mig ändå kanske ska köra i alla fall hmm.

De sa redan innan operationen att jag troligen behöver läsglasögon senare. Det kan jag ta. Det härliga nu är att slippa ta på, putta upp, putsa, putsa och putsa. Slippa att krångla in glasögon under hjälmen är jätteskönt. Visst - om man kör med solglasögon får man ändå krångla in dem men då vet man att det är behagligt att köra när det är sol. Det har aldrig varit roligt att köra när solen står lågt.
Det är många fler fördelar än nackdelar tycker jag. Visst hade det varit skönt att slippa läsglasögon också, men om jag sätter mig en kväll och till exempel ska läsa så kan jag tänka mig att använda läsglasögon.
De kan ju byta linsen så att jag inte behöver läsglasögon, men det hade tagit några år till och de åren slipper jag helst att bära glasögon. Man vet ju inte när man behöver dem.

Själva operationen tog inte många minuter och det kändes inte mycket. mest en obehagskänsla under en halv minut. Under de tre första timmarna skulle det svida i ögonen så jag fick droppar mot det. Det bästa var att när jag kom hem så somnade jag och sov bort de timmarna:)

Jag ångrar det absolut inte!
 

Tessan67

New member
Jag tvekar fortfarande av diverse skäl, men ålderssyntheten hör inte till dem. Är väl snarast rädd för att något skall gå snett.

Efter att ha läst lite om det och fått information via olika sidor på nätet, inklusive smc´s forum, så tvekade jag inte. Nu har det funnits i så många år och tekniken har blivit bättre. Till exempel så tänkte jag på att jag måste ligga absolut still så att lasern inte gick fel, men nu följer lasern med om man råkar röra på ögonen åt något håll, den följer altså efter ögat. Skulle man råka hosta eller nysa så bryter lasern vad den håller på med. Detta känns ändå tryggt.
 

swischmc

New member
Efter att ha läst lite om det och fått information via olika sidor på nätet, inklusive smc´s forum, så tvekade jag inte. Nu har det funnits i så många år och tekniken har blivit bättre. Till exempel så tänkte jag på att jag måste ligga absolut still så att lasern inte gick fel, men nu följer lasern med om man råkar röra på ögonen åt något håll, den följer altså efter ögat. Skulle man råka hosta eller nysa så bryter lasern vad den håller på med. Detta känns ändå tryggt.

Vilken smart utveckling! Det fanns inte när jag lasrade mina ögon, för sådär en 15 år sedan. Råkade titta bort en microsekund på ena ögat och där har jag en lite sämre skärpa idag. Skönt att se att utveckligen går frammåt.
 

Hojkul!

New member
Jag gillar att väcka gamla trådar ;-)

Kul att läsa om alla ni som blivit "friska" genom ögonlaseroperation! Grattis!
Säkrare i trafiken blir ni på köpet :)

Funderade själv på detta med laserbehandling av mina ögon, eftersom jag ser halvdåligt. Sämst på vänster öga.
Genomgick en (obehaglig) undersökning för 3 år sedan och bokade tid för operation, senare samma vecka. Läkaren sa att det är möjligt att operera det fel som dina ögon har (ganska kraftigt brytningsfel) och om det inte blir bra kan vi bli tvungna att göra om operationen.
MEN, dagen efter undersökningen läste jag en objektiv rapport om detta med ögonlaser och om det blir bra för alla eller inte. Det stod i rapporten att just det fel som mina ögon drabbats av, ger den sämsta %:en för att bli helt bra. Därmed kontaktade jag företaget i fråga och avbokade operationstiden.
Det är inte värt alla de nackdelar som jag läst om (det blir inte helt bra och man måste ändå använda glasögon/linser emellanåt, torra ögon, ljuskänslig lång tid framöver, viss smärta etc.) så nu har jag i stället ett par "hojglasögon" som funkar helt ok :)

Slutsummeringen blir att det kan vara en bra idé att ta reda på exakt vilket fel dina ögon har, och även fakta huruvida det faktiskt ger en bra % att bli helt ok. Samt vilka eventuella uppoffringar som man tvingas till i framtiden.
 

steelis

New member
Jag gillar att väcka gamla trådar ;-)

Kul att läsa om alla ni som blivit "friska" genom ögonlaseroperation! Grattis!
Säkrare i trafiken blir ni på köpet :)

Funderade själv på detta med laserbehandling av mina ögon, eftersom jag ser halvdåligt. Sämst på vänster öga.
Genomgick en (obehaglig) undersökning för 3 år sedan och bokade tid för operation, senare samma vecka. Läkaren sa att det är möjligt att operera det fel som dina ögon har (ganska kraftigt brytningsfel) och om det inte blir bra kan vi bli tvungna att göra om operationen.
MEN, dagen efter undersökningen läste jag en objektiv rapport om detta med ögonlaser och om det blir bra för alla eller inte. Det stod i rapporten att just det fel som mina ögon drabbats av, ger den sämsta %:en för att bli helt bra. Därmed kontaktade jag företaget i fråga och avbokade operationstiden.
Det är inte värt alla de nackdelar som jag läst om (det blir inte helt bra och man måste ändå använda glasögon/linser emellanåt, torra ögon, ljuskänslig lång tid framöver, viss smärta etc.) så nu har jag i stället ett par "hojglasögon" som funkar helt ok :)

Slutsummeringen blir att det kan vara en bra idé att ta reda på exakt vilket fel dina ögon har, och även fakta huruvida det faktiskt ger en bra % att bli helt ok. Samt vilka eventuella uppoffringar som man tvingas till i framtiden.

Definiera hojglasögon? :)
 

bosseman

New member
Har en kompis som gjorde en laseroperation hos memira i Helsingborg förra året och han är jättenöjd. Fick en gratis undersökning av honom men tyvärr så ser jag bra på nära håll men behöver glasögon på längre håll, så alternativet för mig var att behålla synen på korta avståndet på ett öga och operera det andra så att man såg på lång sikt, skulle ta ett tag att vänja sig sa dom. Bestämde mig för att fortsätta med glasögon.
 
Top