Hej
Det började för nått år sen, använt linsor sen 17års ålder, alltid skött hygien, tagit ut dem på kvällen osv. Men för 1,5 år sen började jag få vaglar, gick till sjukvården och fick opereras inte en utan två ggr för detta. (Fick vaglar vid två olika tillfällen men i tät följd) min ögonläkare sa bara att "du bör inte använda linsor"
Nähe tänkte jag, det kan han ha rätt i så jag skaffade glasögon och växlade mellan linsor och glasögon för att få variation. I samma veva anmälde jag mig för en konsultation på en laserklinik för en laserop då jag inte gillar glasögon.
Det första hon säger är, vi operera inte dig i det tillståndet dina ögon är i, desutom skall du inte ha linsor,det ör därför du fått vaglar. släng linsorna när du kommer hem och använd aldrig dem igen. Skaffa glasögon. Du kan komma tillbaka tidigast om ett år för en ny undersökning. Inget muntert besked men samtidigt gav det mig ett väldigt förtroende för en ögonlaserklinik, hon nekar mig behandling och samtidigt ger mig ett rakt besked om att det är det som orsakat mina vaglar. Det gjorde ALDRIG min ögonläkare trots att jag frågat honom varför jag fick vaglar.
Efter några månader tänkte jag " äh vi testar om jag kan laserbehandla mig nu det har ju gått ett tag"
Det blev ett barskt besked, tidigast mars 2013 är du välkommen på en undersökning.
Så på många forum läser man att de är pengakåta och opererar när de inte bör, jag kan inte hålla med om det efter min erfarenhet.
Mars 2013 kom, jag gick på undersökning, allt såg mycket bättre ut och nu kan de operera mig, nu var jag både glad och rädd, började googla, kolla youtube osv, svårt att hitta objektiv information, ville veta allt. Många förståsigpåare på olika forum skriver en massa utan eg belägg eller hänvisar till några källor. Då är det svårt att veta vad man skall tro.
Det bästa jag hittade ör denna rapporten som ör en statlig utredning, den gav mig en mycket bra bild av nyttan och rsikerna samt den var riktig, med källhänvisningar, evedensstyrka på källorna.
Här hittar du den (kan ladda ner som pdf på sidan o skriva ut så blir det lättare att läsa)
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Operation-vid-brytningsfel-i-ogat/
Efter att ha läst den var jag villig att operera och nyttan övervann riskerna för mig. Jag har -3.75 i linsor kan sägas. Närsynt.
Fs-Lasik
Så var det dax, kom dit 10:00 fick en lugnande tablett som var skitbra, kände mig mycket lugnare efter den. In till kirurgen och han undersökte mig i microskopet, allt såg bra ut för en op, tillbaka ut i väntrum, rätt som det var var det min tur. Det var ju inte så man njuter av att ligga där men det var hanterbart, det var över på några minuter. Klockan var nu 10:55
In i vilorummet, samtalade lite med en dam som också behandlats, ögon började svida, sköterskan kom och gav mig droppar, så det gick över. Halv tolv var det hemfärd, väl hemma var det tre till fyra timmars av sveda o värk, men man fick med bedövningsdroppar som man fick ta max eb gång var 30min, det kändes men när jag väl fick ta dropparna försvann det på ett par sekunder, tiden som det kändes bra blev längre och lämgre, vid 16-17 började jag bli människa och kunde gå runt, äta lite, testa mina nya ögon

såg direkt bättre även om jag fick kisa pga ljuskänsligheten så på med solisar och häckar inomhus så man inte drar på sig någon infektion.
Framtiden får utvisa hur det blir, men även jag som andra har folk i bekantskapskretsen som gjort op och är nöjda, detta är ju inget statisktiskt säkert underlag men det gjorde mig tryggare i alla fall. Jag tyckte det kan vara värt att leva med sämre mörkerseende och jag kan även tänka mig att behöva använda ögondroppar vid tillfälle om jag slipper ha glasögon. sen är det inte säkert jag får sämre mörkerseende eller torra ögon det får vi se.
På efterkontrollen en dag efter hade jag 100%syn på båda ögonen, från tidigare 5%, det har gått 4dagar nu och det känns hur bra som helst.
Anledningen att jag inte skriver var jag behandlade mig är för att då blir man väl anklagade för att tillhöra den firman.
Mitt råd är läs rapporten, det är det bästa underlaget jag hittat, där finns tabeller över statistiskt utfall även om man inte skall glömma att vi är individer och kroppen är en biologisk process.
Lycka till