Ögonoperation

JHkillen

New member
Funderar att slänga brillorna och linser till sommaren. Men lägga sig under laser känns som ett stort beslut. Har flera jobbarkompisar som kört och är nöjda men en har fått torra ögon och en annan fick inte kanonresultat på ena ögat. Han ska köra igen då justering ingår i priset.
Funderar på FS Lasik men då jag är 43 till hösten pratar Memira (Kliniken) om att RLE är bättre om man väntar ett par år, detta pga man troligen måste ha läsglasögon efter några år, åldersyntheten kommer springande tydligen. RLE är byte av linsen och känns inte ok då jag ej är sjuk, detta kan utföras på starr.
Är det någon här som har kört med Lasik eller RLEsom kan säga hur det blev för er. Skriv inte bara att det blev ok, antingen blir det mycket bra eller så är det något man ej blev 100 nöjd med. Bara ok, lite halvsuddigt eller något, då kör jag nog hellre med glasögon/linser.
Självklart förstår jag att resultatet skiftar efter dagsform på kirurg och den som lasras. Kör lugnt.
 

Zigge100

New member
Jag kan bara rekomendera dig att göra en operation, jag gjorde själv en Lasik förra sommaren, hade lite ont på eftermiddagen efter operationen och halvsov bort den, sedan på kvällen var smärtan borta. Dagen därpå skall man på efterkontroll så då tog jag hojen dit.. :)
Jag fick tillbaka en del av mitt synfel så jag opererades om sista november förra året, den operationen känndes ännu mindre, gick snabbare och nu ser jag som en hök!
Jag har inte haft några problem med torra ögon.
Som sagt, kan varmt rekomendera detta, jag operarde mig på Memira, bokade mig via God Syn på nätet, då är det Memira som gör allt men du får ett par tusen i rabatt.
 

pashans

New member
Jag genomgick en Lasik-operation hösten 2008 hos Memira i Gävle och är helnöjd med resultatet. RLE verkar vara ett större ingrepp med tanke på att man opererar ett öga i taget och jag tycker att det verkar lite overkill i ditt fall.

Innan min operation använde jag i huvudsak linser men även glasögon. Mitt synfel var -4.25 så jag var tvungen att använda korrektion varje dag för att kunna fungera.
Då jag inte bara är knutte utan även håller på med sportdykning kändes det som att en operation skulle vara bra om än dyrt.

Utifrån resonemanget att linser, vätskor, glasögon etc. också kostar pengar i små summor men kontinuerligt så beslöt jag att betala en större (24 000:) summa och slippa korrektion.
Operationen föll mycket väl ut och jag ser bättre nu än vad jag gjorde med linserna tidigare.

Vill du slippa brillor så förordar jag laseroperation.

Lycka till och välkommen till ett enklare liv.

PS.
Det hände faktiskt en gång att jag tidigt en morgon letade efter mina glasögon en stund innan jag kom på att jag inte behövde dem längre.
:)
M.v.h
Hans Norell
 

Zopilote

New member
Jag kom äntligen till skott och gjorde en LASEK-operation för ungefär två månader sedan. Har varit på gång vid ett par tillfällen tidigare, men har av olika anledningar fegat ur. Nu blev det till sist ohållbart med glasögon och linser, eftersom jag börjat jobba som brandman.
Jag blev tvungen att köra med LASEK-metoden, då mina hornhinnor var för tunna för LASIK. Nackdelen med LASEK är att smärtan efter operation är betydligt värre och läkningstiden något längre. Däremot skall risken för biverkningar vara mindre, då det är ett ytligare ingrepp än LASIK.
Operationen i sig var absolut inget bekymmer, lite obehagligt men ingen som helst smärta. Sedan började det göra ont redan i bilen hem efter operation när bedövningsdropparna släppte. Första kvällen och natten var INTE roliga... Jag låg still i sängen, och försökte jag bara glänta på ögonen sprutade tårarna och det gjorde riktigt ont. Tyvärr är man tvungen att droppa med antibiotikadroppar, så det fick sambon hjälpa till med. Man är också extremt ljuskänslig den första tiden. Ungarnas nattlampa var alldeles för stark :)
Tre dagar efter operation fick jag åka tillbaka för efterkontroll och tog då även bort bandagelinserna. Vid det laget var obehaget nästan helt borta, lite "grusigt" i ögonen bara och en aning suddig syn. Fortfarande varierar synen lite grann och ögonen är en aning torra på morgonen, men det blir bättre hela tiden och skärpan är inte långt ifrån perfekt :D
Jag ångrar inte en sekund att jag opererade mig!

För två veckor sedan gjorde även min sambo ögonoperation. Hon fick göra FS-LASIK, och det är verkligen piece of cake jämfört med LASEK. Hon vilade ett par timmar efter operationen, men satt och tittade på TV samma kväll...:cool:

Nu för tiden kan man ju också (om man har snäll arbetsgivare) göra operationen mot bruttolöneavdrag. Sparar många sköna tusenlappar :p
 

kingarne

New member
Jag gjorde en LASIK-operation för några år sedan och ångrar ingenting. Då hade jag -9,0 och -7,5 i synskärpa samt att jag hade astigmatism.

Själva operationen tog inte många minuter att göra och jag körde båda ögonen på samma gång. Samma kväll som jag opererade mig så kunde jag se på tv utan glasögon. Dagen därpå så körde jag till efterkontrollen.

Då man inte fick gnugga ögonen på någon vecka så kändes det som om man hade grus i ögonen, ungefär som när man har badat i saltvatten. Det retade en något och jag kan inte beskriva hur skönt det var att kunna skölja och tvätta ögonen efter någon vecka.

Det som jag har märkt är att jag har något sämre mörkerseende. Ljuspunkter blir inte helt klara vilket gör att det kan vara svårt att bestämma avståndet till ljuspunkten. Man måste koncentrera sig mer nu än tidigare.

Problemet med mörkerseendet uppvägs helt och hållet av att jag annars jag ser utmärkt utan glasögon. Tidigare kunde jag inte gå någonstans utan att ha extra glasögon med mig för säkerhets skull, ifall jag nu skulle ha sönder glasögonen som jag hade på mig. Även kostnaden för operationen kontra kostnaden för alla glasögon som jag skulle ha köpt under tiden gör att jag känner att jag har tjänat in operation flera gånger om.

Jag ångrar inte att jag gjorde operationen utan tycker snarare att det är det bästa jag gjort i mitt liv då det har underlättat i så många avseenden.

Om jag behöver läsglasögon eller inte när jag blir äldre vet jag inte men det blir ett senare problem som får lösas då.
 

Texas

New member
Hej

Jag gjorde FS-Lasik hos Memira Januari 2010 och jag ångrar inte det en sekund. Själva operationen tog ca 2-5 min och det gjorde ont när bedövningdropparan släppte men dagen efter körde jag bil. Hade ca -8,5 på båda ögonen och nu har jag 1,3. Har något sämre mörkerseende och behöver läsglasögon på nära håll ( men det har med åldern att göra)

Känslan att kunna ha på sig ett par coola solbrillor i hjälmen är priceless.

mvh//Texas
 

JHkillen

New member
Tack för alla avar på hur ni har upplevt Lasik/Lasek. Fick lite kalla fötter när jag började kolla runt på youtube och Googla biverkningar. Torra ögon och snabbt få läsglasögon för att man ej kan läsa på nära håll är det som gnager just nu. Har bokat förundersökning så får väll se vad dom säger. Tack alla.
 

zuzzuki

New member
intressant att läsa,har oxå funderat på det men är så rädd om ögonen så jag törs nog inte i allafall,men ni är modiga.......
 

Toxicated222

New member
Hej
Det började för nått år sen, använt linsor sen 17års ålder, alltid skött hygien, tagit ut dem på kvällen osv. Men för 1,5 år sen började jag få vaglar, gick till sjukvården och fick opereras inte en utan två ggr för detta. (Fick vaglar vid två olika tillfällen men i tät följd) min ögonläkare sa bara att "du bör inte använda linsor"
Nähe tänkte jag, det kan han ha rätt i så jag skaffade glasögon och växlade mellan linsor och glasögon för att få variation. I samma veva anmälde jag mig för en konsultation på en laserklinik för en laserop då jag inte gillar glasögon.
Det första hon säger är, vi operera inte dig i det tillståndet dina ögon är i, desutom skall du inte ha linsor,det ör därför du fått vaglar. släng linsorna när du kommer hem och använd aldrig dem igen. Skaffa glasögon. Du kan komma tillbaka tidigast om ett år för en ny undersökning. Inget muntert besked men samtidigt gav det mig ett väldigt förtroende för en ögonlaserklinik, hon nekar mig behandling och samtidigt ger mig ett rakt besked om att det är det som orsakat mina vaglar. Det gjorde ALDRIG min ögonläkare trots att jag frågat honom varför jag fick vaglar.
Efter några månader tänkte jag " äh vi testar om jag kan laserbehandla mig nu det har ju gått ett tag"
Det blev ett barskt besked, tidigast mars 2013 är du välkommen på en undersökning.
Så på många forum läser man att de är pengakåta och opererar när de inte bör, jag kan inte hålla med om det efter min erfarenhet.

Mars 2013 kom, jag gick på undersökning, allt såg mycket bättre ut och nu kan de operera mig, nu var jag både glad och rädd, började googla, kolla youtube osv, svårt att hitta objektiv information, ville veta allt. Många förståsigpåare på olika forum skriver en massa utan eg belägg eller hänvisar till några källor. Då är det svårt att veta vad man skall tro.
Det bästa jag hittade ör denna rapporten som ör en statlig utredning, den gav mig en mycket bra bild av nyttan och rsikerna samt den var riktig, med källhänvisningar, evedensstyrka på källorna.

Här hittar du den (kan ladda ner som pdf på sidan o skriva ut så blir det lättare att läsa) http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Operation-vid-brytningsfel-i-ogat/

Efter att ha läst den var jag villig att operera och nyttan övervann riskerna för mig. Jag har -3.75 i linsor kan sägas. Närsynt.

Fs-Lasik
Så var det dax, kom dit 10:00 fick en lugnande tablett som var skitbra, kände mig mycket lugnare efter den. In till kirurgen och han undersökte mig i microskopet, allt såg bra ut för en op, tillbaka ut i väntrum, rätt som det var var det min tur. Det var ju inte så man njuter av att ligga där men det var hanterbart, det var över på några minuter. Klockan var nu 10:55
In i vilorummet, samtalade lite med en dam som också behandlats, ögon började svida, sköterskan kom och gav mig droppar, så det gick över. Halv tolv var det hemfärd, väl hemma var det tre till fyra timmars av sveda o värk, men man fick med bedövningsdroppar som man fick ta max eb gång var 30min, det kändes men när jag väl fick ta dropparna försvann det på ett par sekunder, tiden som det kändes bra blev längre och lämgre, vid 16-17 började jag bli människa och kunde gå runt, äta lite, testa mina nya ögon :) såg direkt bättre även om jag fick kisa pga ljuskänsligheten så på med solisar och häckar inomhus så man inte drar på sig någon infektion.

Framtiden får utvisa hur det blir, men även jag som andra har folk i bekantskapskretsen som gjort op och är nöjda, detta är ju inget statisktiskt säkert underlag men det gjorde mig tryggare i alla fall. Jag tyckte det kan vara värt att leva med sämre mörkerseende och jag kan även tänka mig att behöva använda ögondroppar vid tillfälle om jag slipper ha glasögon. sen är det inte säkert jag får sämre mörkerseende eller torra ögon det får vi se.

På efterkontrollen en dag efter hade jag 100%syn på båda ögonen, från tidigare 5%, det har gått 4dagar nu och det känns hur bra som helst.

Anledningen att jag inte skriver var jag behandlade mig är för att då blir man väl anklagade för att tillhöra den firman.
Mitt råd är läs rapporten, det är det bästa underlaget jag hittat, där finns tabeller över statistiskt utfall även om man inte skall glömma att vi är individer och kroppen är en biologisk process.

Lycka till
 
Top