Ögonlaseroperation??

catwoman_w

New member
Hej alla.

Nu är jag igång igen.*s*

Nu till en fråga som berör mig väldigt mycket. Jag funderar på att göra en ögonlaseroperation för att ev. kunna slippa mina glasögon och linser. Någon som har gjort det här inne? Vore himla glad ifall det fanns det. Finns det så hör av er till mig så är ni gulliga. Visst jag har sökt på nätet men jag vill personligen kunna prata med den som har gjort det. Kollar man in på ställen där de har det så kommer det ju inte med de misslyckande utan bara de som har gått bra för.

Så ge mig lite tips.

flex

New member
Min arb kamrat gjorde det på det största sjukhuset i Bangkok för halva priset gemf med sverige , hade goda ref av andra som gjort det där, idag behöver han inte glösögon alls, kombinera sem med operation .

catwoman_w

New member
Det går ju också.

Min arb kamrat gjorde det på det största sjukhuset i Bangkok för halva priset gemf med sverige , hade goda ref av andra som gjort det där, idag behöver han inte glösögon alls, kombinera sem med operation .

Ja,det går ju göra det där också men frågan är ju mer vad det kostar med resan och allt. Det handlar ju tyvärr alltid om pengar som vanligt. Jag har ju ett antal tusenlappar som ska räcka till en ögonoperation. Men tack för tipset ska ha det i åtanke. :)

Laila

New member
Jag funderade också för en tid sedan. Jag kollade med polare som gjort operationer (några gjort lyckade operationer och några mindre lyckade), med mina optiker (en för linser och en för glasögon) och surfade mycket.

Jag avstod till slut operation för att mina synfel är sådana att de kan bara fixa 2 av 3 synfel, vilket gör att jag ändå inte kommer att se helt bra utan skulle behöva glasögon/linser ändå. Ögat kommer efter operation att kännas torrare, jag har redan torra ögon och att bli beroende av ögondroppar kändes si så där. Sist men inte minst, risken för sämre mörkerseende är överhängande.

Nu vet jag inte hur gammal du är men närmar du dig, eller är över 40, så är åldesrelaterade synförändringar nära förestående och effekterna av en operation kommer inte att hålla i sig så länge.

Mitt råd är att be en klinik kolla på dig så du får veta om vad som gäller för ditt synfel.

:)

swischmc

New member
Jag gjorde en laseroperation när jag var drygt 20 år. Nu, en sisådär 15 år senare, fungerar det fortfarande bra. Jag hade -6, var närsynt och astigmatisk. Nu har jag bra syn på båda. Dubbelkollade synen när jag tog mc-kort för tre år sedan och allt var fortfarande ok.

På den tiden kostade op'n 25 000:-, för mig har det varit värt pengarna.

Torrare ögon har jag inte märkt något av. Mörkerseende kan jag inte uttala mig om, minns helt enkelt inte hur det var innan. :) Däremot är det underbart att vakna på morgonen och faktiskt se både rum och klocka. Kunna kliva på bussar under vintern utan att glasögonen immar igen. Köpa vanliga solglasögon till humana priser. Och när jag sedan behöver läsglasögon kan jag gå till närmsta mack och handla - om jag inte vill gå till optiker.

För mig var det perfekt. Jag rekommenderar det verkligen. Numera är op-metoderna dessutom mycket bättre. När jag gjorde tog det 6 månader för ögat att läka = lika lång tid mellan op. Nu tar de båda på en gång och har ändrat metoderna så det läker snabbare.

Lycka till, vilket beslut du än tar!

catwoman_w

New member
Jag funderade också för en tid sedan. Jag kollade med polare som gjort operationer (några gjort lyckade operationer och några mindre lyckade), med mina optiker (en för linser och en för glasögon) och surfade mycket.

Jag avstod till slut operation för att mina synfel är sådana att de kan bara fixa 2 av 3 synfel, vilket gör att jag ändå inte kommer att se helt bra utan skulle behöva glasögon/linser ändå. Ögat kommer efter operation att kännas torrare, jag har redan torra ögon och att bli beroende av ögondroppar kändes si så där. Sist men inte minst, risken för sämre mörkerseende är överhängande.

Nu vet jag inte hur gammal du är men närmar du dig, eller är över 40, så är åldesrelaterade synförändringar nära förestående och effekterna av en operation kommer inte att hålla i sig så länge.

Mitt råd är att be en klinik kolla på dig så du får veta om vad som gäller för ditt synfel.

:)

Ok men vad har du för tre fel då? Jag lider ju av kraftig närsynthet och astimatism. En sak de inte kan korrigera är faktiskt prisman i mina ögon men det är så lite så det är hanterbart utan också.

Jag har fyllt 40 iår så det är rätt så stabilt enligt optikern. Men är man närsynt och lider av astigmatism så ska brukar det inte förändras vad jag vet.
Jo, jag kommer att kolla runt.

catwoman_w

New member
Jag gjorde en laseroperation när jag var drygt 20 år. Nu, en sisådär 15 år senare, fungerar det fortfarande bra. Jag hade -6, var närsynt och astigmatisk. Nu har jag bra syn på båda. Dubbelkollade synen när jag tog mc-kort för tre år sedan och allt var fortfarande ok.

På den tiden kostade op'n 25 000:-, för mig har det varit värt pengarna.

Torrare ögon har jag inte märkt något av. Mörkerseende kan jag inte uttala mig om, minns helt enkelt inte hur det var innan. :) Däremot är det underbart att vakna på morgonen och faktiskt se både rum och klocka. Kunna kliva på bussar under vintern utan att glasögonen immar igen. Köpa vanliga solglasögon till humana priser. Och när jag sedan behöver läsglasögon kan jag gå till närmsta mack och handla - om jag inte vill gå till optiker.

För mig var det perfekt. Jag rekommenderar det verkligen. Numera är op-metoderna dessutom mycket bättre. När jag gjorde tog det 6 månader för ögat att läka = lika lång tid mellan op. Nu tar de båda på en gång och har ändrat metoderna så det läker snabbare.

Lycka till, vilket beslut du än tar!

Ja,jag har också hört att mörkerseendet kan bli försämrat och även att man blir torrare vilket jag inte har lust med heller.
Ja, jag vet att de tar båda på en gång och det är ju himla skönt faktiskt.
Som det ser ut just nu så lär det bli det. Jag håller just nu på att kolla priser i Sverige, resor till Turkiet ska även kolla runt lite mera.

Gixxer-86

New member
Ögon laser operation

Ja,jag har också hört att mörkerseendet kan bli försämrat och även att man blir torrare vilket jag inte har lust med heller.
Som det ser ut just nu så lär det bli det. Jag håller just nu på att kolla priser i Sverige, resor till Turkiet ska även kolla runt lite mera.

:)Hej Catwoman!
Jag gjorde en ögon laser operation i januari-09.
Det gick snabbt och enkelt, frånsett ett visst obehag i några sekunder per öga.Jag gjorde den på förmiddan och tittade på tv på kvällen. Jag kommer dock att göra om den då jag inte är helt nöjd.
Kostnaden blev 28000kr, räntefri avbetalning i 2 år. Jag använde Memira som jag tycker ger ett seriöst intryck. Att göra operationen utomlands låter inte bra. Efter operationen är det återbesök efter en dag, sen veckan efter, sedan varje månad. Åter besök och om ytterligare korrigering behövs måste bli väldigt dyrt om du väljer att göra det utomlands.Efter c:a 6 månader behövs inte ögondropparna, det beror på att nervtrådarna växt ihop igen så att hjärnan förstår att det behövs tårar. Mörkerseende ok, lite ljuskänslighet första månaden. Jag är +50 och ångrar att jag inte gjort det tidigare. Jag tror att du bör välja en seriös firma i Sverige, boka en tid idag!
Lycka till!

catwoman_w

New member
:)Hej Catwoman!
Jag gjorde en ögon laser operation i januari-09.
Det gick snabbt och enkelt, frånsett ett visst obehag i några sekunder per öga.Jag gjorde den på förmiddan och tittade på tv på kvällen. Jag kommer dock att göra om den då jag inte är helt nöjd.
Kostnaden blev 28000kr, räntefri avbetalning i 2 år. Jag använde Memira som jag tycker ger ett seriöst intryck. Att göra operationen utomlands låter inte bra. Efter operationen är det återbesök efter en dag, sen veckan efter, sedan varje månad. Åter besök och om ytterligare korrigering behövs måste bli väldigt dyrt om du väljer att göra det utomlands.Efter c:a 6 månader behövs inte ögondropparna, det beror på att nervtrådarna växt ihop igen så att hjärnan förstår att det behövs tårar. Mörkerseende ok, lite ljuskänslighet första månaden. Jag är +50 och ångrar att jag inte gjort det tidigare. Jag tror att du bör välja en seriös firma i Sverige, boka en tid idag!
Lycka till!

Ok, men det låter ju bra men visst oroar man sig alltid för att det ska hända något. Jag tror inte idag att man behöver vara så orolig ifall att det ska gå snett om man gör det utomlands utan mer att något kan gå snett. Visst är Sverige bra men tyvärr så har läkarna blivit mer slarvig får jag säga men det kan ju vara fördomar jag har.

Innan jag bokar tid så ska jag läsa lite mera om det och se om det finns fler negativa saker med i bilden. Det är trots allt många pengar det handlar om. Visst i långa loppet så blir det billigare än att hålla på och köpa glasögon och linser för 19000 kr vart tredje år. Det har jag då tjänat in men jag vill ju kunna veta att jag inte blir översynt efter några år.

bmw650gs

New member
Vet inte om du gjort operationen ännu men här kommer min erfarenhet av operationen. Opererade mig med laser 1995 båda ögonen och jag var starkt närsynt. Ångrar mig inte en sekund, det är värt varenda krona.
Jag har dock i alla år efter det haft en "ring" runt gatuljusen vid mörker körning och har senaste tiden (senaste året) haft smärre problem vid snabba ljusinsläpp som tex. xeonljus vid möten och starka reflexer i dagsljus.
Kan beskriva det som att ögat inte hinner ställa om pupillen vid snabba ljusförändringar. Har fått problem med huvudvärk ibland, om det är en men efter operationen vet jag inte till 100%
Jag vet dock att försvaret inte godtar denna operation för deras piloter just för sådana biverkningar men som sagt till att bli pilot bakom styret är ju ok;-)

JHkillen

New member
Avstod pga åldersförsämringen

Jag tänkte operera mig för ca 6 mån sedan men avstod då dom informerade om att jag pga åldersförsämringen troligen skulle behöva läsglasögon inom 2-3 år efter op. Vet ej om man kunde köra en op till då men tog beslutet att det inte var värt pengarna om det inte höll i sig längre pga min ålder.
Är bara 41 så tycker det lät lite konstigt, dom ville kanske gardera sig eller så var dom bara ärliga.
Det hade varit skönt att slippa linser o glasögon om dom kunnat garanterat en lite längre hållbarhetstid på resultatet.

Last edited:

Josef

New member
Jag kunde inte köra hoj med linser eller använda dom mer än ca 10 timmar i sträck pga torra ögon, nu efter intralase LASIK op i våras har Jag inga problem med torrhet, irritation, mörkerseende, ljuskänslighet eller annat. Synen är så gott som perfekt på höger öga och något lite sämre på vänster men det är ingenting Jag märker av.

Jag gjorde en deal med min arbetsgivare som betalade op och därefter drog det på min lön OSKATTAT. Detta är helt ok enl skatteverket och sparade mig 15000kr. Med tanke på det finns det ingen anledning att åka utomlands.

vormannen

Moderator

Hej!
Jag måste passa på att nämna at vi har 2000kr rabbat på Memira i Sundsvall samt att det är kostnadsfri förundersökning (en massa grejor de kollar) för SMC medlemmar.

Jag gjorde min ögon-op på båda ögonen i april i år - toknöjd. Jag tror aldrig jag har sett så skarpt ens med vara sig linser eller glasögon förut.
Vad gäller mörkersyn vet jag inte om det blev sämre... i o med att man blev av med det ljusbrytande skiktet av lins eller glasögon så skulle jag ändå vilja hävda att man ser klarare i mörker. men precis som innan operation tappar man skärpa med mörkret men inte alls lika mycket..

Jag har inga problem med torrhet nu längre, det var mest i början. Det klingar av med tiden varefter ögat anpassar sig.

Däremot har jag kanske blivit en aning ljuskänsligare... men det finns ju coola solbriller så.

http://www.memira.se/web/hem.aspx

Mvh Peter

Last edited:

bmw650gs

New member
Det är 16 år sedan jag opererade mina ögon på US i linköping. Jag har hela tiden sett perfekt men börjar nu också få problem att läsa på nära håll(min ålder nu är 45 år).
Detta har inte med operationen att göra då den var gjord för att för att bli kvitt närsyntheten. Detta bör nog hållas isär då det är två skilda fenomen.
Jag har inte upplevt någon torrhet i ögonen utan endast detta med "ringarna" runt gatuljus kvällstid, ljuskänsligheten med huvudvärk mm.
Men det finns nu mera så många olika typer av laseroperationer och det är väl högst individuellt hur vi upplever saker och ting också.
Den läkare som opererade mig sa att närsyntheten kommer ändå med åren men att när de opererade äldre personer så laserbehandlade man endast ett öga och då kompenserade ögonen med närsynheten kontra läsproblemet.
Jag skulle dock inte avråda någon att göra operationen....

stanic

New member
Jag gjorde op med laser 1994. Kostade då cirka 25000. Kraftigt närsynt och astigmatism. Fick inte operera öga två förrän efter sex månader.

Rejält med värk och obehag i någon vecka efter bägge op.

Men vilken känsla att se! Fick fullgod syn och den höll i sig i .... tio år, blev återigen närsynt men bara lite, får köra utan korrigering. Innan såg jag knappt glasögonen på nattduksbordet...

Nackdelar är att jag blivit ljuskänslig efter op, inte extremt men behöver solglasögon oftare etc.

Tänk på ålderns inverkan på "läkeköttet".

Lycka till om du gör det.

catwoman_w

New member
Gjorde opererationen.

Hej alla som har svarat.

Tack för era tips och råd. Jag fixade min operation för en vecka sedan nu. Har inte svarat innan men jag har jobbat som en galning också innan och försökt få kroppen van att kliva upp klockan fyra på morgonen vilket inte har varit så enkelt. Plus att det har varit sjukdomar m,m.

Jag kan bara säga idag att jag är jättenöjd även om jag fortfarande se lite suddigt men det håller på att läka så det är därför. Det är först idag som jag kan läsa text utan att förstora den så att all text täcker skärmen.

Nej, jag ångrar inte min operation. Jag är jättenöjd. så snart jag är jag på vägarna igen.

Önskar er alla en bra höst.

*kram*

/catwoman

swischmc

New member
Grattis!
Smart att göra det nu, till våren har du perfekt syn och är van att inte ha glasögon. Kommer kännas helt naturligt att ta på hjälmen utan att hålla ordning på glasögonen. :)

badpitt

New member
Hej alla som har svarat.

Tack för era tips och råd. Jag fixade min operation för en vecka sedan nu. Har inte svarat innan men jag har jobbat som en galning också innan och försökt få kroppen van att kliva upp klockan fyra på morgonen vilket inte har varit så enkelt. Plus att det har varit sjukdomar m,m.

Jag kan bara säga idag att jag är jättenöjd även om jag fortfarande se lite suddigt men det håller på att läka så det är därför. Det är först idag som jag kan läsa text utan att förstora den så att all text täcker skärmen.

Nej, jag ångrar inte min operation. Jag är jättenöjd. så snart jag är jag på vägarna igen.

Önskar er alla en bra höst.

*kram*

/catwoman

Vilket företag använde du?
Vad kostade det?