Är det svårt att byta bromsbelägg?

sjohan

New member
Hej
Två frågor. Den ena är hurpass svårt är det att byta bromsbelägg? Jag har en suzuki gsx 400f med skivbroms fram och trumbroms bak.

Fråga två. Ungefär hur mycket kostar det att få det bytt på verkstad? Ungefär? 500? 1500?

/Johan
 

Zopilote

New member
Om du inte har bägge händerna fulla med tummar är det (iallafall på skivbromsarna) en väldigt enkel operation.
Oftast får du plocka bort oken från gaffeln, sedan brukar beläggen hållas fast med en pinne eller två och eventuellt något metallbleck. Var noga med att rengöra bromskolvarna noga och smörj dom med lite bromsvätska innan du pressar tillbaka dom i oken. Håll även koll på nivån i bromsvätskebehållaren på styret, så det inte svämmar över.
Passa på att rengöra och smörja upp alla delar som glider mot varandra, men se till att du inte får fett på skiva eller belägg.
Trumbroms är lite mer pyssel med eftersom hjulet måste av, men det är ingen hjärnkirurgi direkt det heller. När du fått isär det, ser du hur saker och ting hänger ihop. Rengör och smörj måttligt även här.
Fotografera gärna med digitalkamera under jobbets gång, så glömmer du inte hur saker och ting satt ihop. En verkstadshandbok är också en väldigt bra investering om du inte redan har en.
Lycka till!
 

sporTlovER

New member
Hej
Två frågor. Den ena är hurpass svårt är det att byta bromsbelägg? Jag har en suzuki gsx 400f med skivbroms fram och trumbroms bak.

Fråga två. Ungefär hur mycket kostar det att få det bytt på verkstad? Ungefär? 500? 1500?

/Johan

Byta bromsbelägg är lätt, bak kanske du inte behöver byta med tanke på att man använder frambromsen nästan till 100%. Du har väl bara ett Ok fram? Ganska enkel teknik, vet du ingen som bytt på bil som kan hjälpa dig om du är osäker? Passa på att byt bromsvätska som det ofta slarvas med/glöms bort.
Tar kanske 20 minuter att byta själv även som ovan! Versktadspriser vet jag inte, men 500-800 kr, har svårt att tänka mig de kan ta mer debitering än för 1 timmes jobb tar de 1500 kr så ring en annan verkstad!

Jag byter belägg minst 1 gång per säsong ibland 2 ggr. Men kör en del bana med hårda inbromsningar....
 

Scorpionfighter

New member
Hej
Två frågor. Den ena är hurpass svårt är det att byta bromsbelägg? Jag har en suzuki gsx 400f med skivbroms fram och trumbroms bak.

Fråga två. Ungefär hur mycket kostar det att få det bytt på verkstad? Ungefär? 500? 1500?

/Johan


Det är Jätte enkelt bytte på min speed triple i maj
Det gick jättesmidigt köpte klossarna på mascot motor i Nässjö
De hade satt på dom gratis om jag inte hade klarat det!:D

DE har hutlösa bra priser på däck å grejjer!
 

Norqen

New member
Det är busenkelt. Bytte själv på min gamla cbr och i år bytte jag på en R1. Kom ihåg att inte trycka på bromshandtaget när du tagit lös allt. Då kan kolvarna komma ut för långt

Lycka till
 

Melchet

New member
Det är busenkelt. Bytte själv på min gamla cbr och i år bytte jag på en R1. Kom ihåg att inte trycka på bromshandtaget när du tagit lös allt. Då kan kolvarna komma ut för långt

Lycka till

Sätt en träbit eller liknande mellan bromshandtaget och styret innan du sätter igång.
 
Top