Äntligen har vi en bana, nu vill vi ha dig!

Micke65

New member
Jo cleaner det stämmer . Det är lätt att stirra sig blind på 1800kr .

Jag får faktiskt krypa till korset och erkänna att jag inte har räknat på allt runtomkring sas .

Nu är det väl bara en sak som kan ställa till det ...Välljudet som hojen spelar ur sig .

Min hoj låter rätt mkt efter 5000 varv och det vore trist om man inte fick gasa .....det står 98db/3780rpm 103db/5890 rpm på ramen .

Är dock tyst i jämförelse med ducati 1098 och ktm 999 med slipon :)
 

SGM

Moderator
Jo cleaner det stämmer . Det är lätt att stirra sig blind på 1800kr .

Jag får faktiskt krypa till korset och erkänna att jag inte har räknat på allt runtomkring sas .

Nu är det väl bara en sak som kan ställa till det ...Välljudet som hojen spelar ur sig .

Min hoj låter rätt mkt efter 5000 varv och det vore trist om man inte fick gasa .....det står 98db/3780rpm 103db/5890 rpm på ramen .

Är dock tyst i jämförelse med ducati 1098 och ktm 999 med slipon :)

...det som mäts på banan är förbifart, inte statiskt en viss sträcka ifrån hojen (i en viss vinkel) som märkningen på ramen anger.

Stor skillnad. Äpplen - päron s.a.s.
 

Micke65

New member
Jovisst , ok .

Ok vilka hojar har svårt att klara sig då ?

Eller är det så att om man använder db-killer så är man grön :)


Medans jag redan är i gång och frågar .. hur många deltagare är max på a.t.t ?
 

BusAnna

New member
Jovisst , ok .

Ok vilka hojar har svårt att klara sig då ?

Eller är det så att om man använder db-killer så är man grön :)


Medans jag redan är i gång och frågar .. hur många deltagare är max på a.t.t ?

Slå av på gasen vid ljudmätarn så klarar du dig fint.

Antal vet jag inget om, men banan sväljer def fler deltagare än vad som kommer dyka upp.
 

cleaner

New member
Jo cleaner det stämmer . Det är lätt att stirra sig blind på 1800kr .

Jag får faktiskt krypa till korset och erkänna att jag inte har räknat på allt runtomkring sas .

Nu är det väl bara en sak som kan ställa till det ...Välljudet som hojen spelar ur sig .

Min hoj låter rätt mkt efter 5000 varv och det vore trist om man inte fick gasa .....det står 98db/3780rpm 103db/5890 rpm på ramen .

Är dock tyst i jämförelse med ducati 1098 och ktm 999 med slipon :)

:)

Vet att det körde minst 1 1198 på banan när jag var där och det gick bra, ingen fullgas kanske men det behövs inte heller. :)

Not sent from an iProduct...
 

påK-en

New member
Slå av på gasen vid ljudmätarn så klarar du dig fint.
..............................

Är det endast mätvärdena vid förbifart på banan som gäller? :confused:
Jag trodde att det gällde att inte reta upp dem som bor i närheten för att undvika klagomål och risk för att inte få köra.
 

lime

Skriver inte
Dessutom känns det som att när smc knix Tuvängen och Järfälla försvann i år så finns inget större intresse att "ordna" till det , utan att ni hoppas på att folket åker på arlanda tt istället .. Kan vara inbillning vilket jag verkligen hoppas ...

Det där tog jävligt illa. Tänk dig för innan du delar ut sådana där pungsparkar. Det har lagts ner otaliga timmar på att få köra vidare på Tuvängen och Järfälla. Personligen har jag som debiterande konsult kunnat ägnat fakturerbar tid åt annat än att försöka fixa till Knixkörningarna.

Mina egna pengar kan jag ta igen men det som svider ännu mer är att utbildningen av nya Grundinstruktörer blir rejält lidande. Nu är samarbetet mellan SMC Stockholm och SMC Uppsala sådant att vi hjälper och stöttar varandra. Men det blir en del resande för våra GI-aspiranter.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Är det endast mätvärdena vid förbifart på banan som gäller? :confused:
Jag trodde att det gällde att inte reta upp dem som bor i närheten för att undvika klagomål och risk för att inte få köra.

Det är ett antal mätpunkter som gäller. En av dessa finns vid närmaste granne. Senaste körningen fick vi till chikanen på rakan så att det både gick att köra fort genom den och vi höll ner ljudet rejält under vår högsta gräns. Både vid banan och vid de övriga mätpunkterna.
 

lime

Skriver inte
okidoki :)

Angående A.t.t så skulle det vara najs om man kunde köpa en plats på plats sas ..Då det finns lediga platser .

Det går. Om du är där vid inskrivningen så fyller du bara i en besiktningslapp som har en annan färg och så efterfaktureras du.
 

BusAnna

New member
Jag var resurs på Arlanda förra veckan och är alltså inte talesperson för SMC men följande är min erfarenhet:
Antar att man mäter på rakan eftersom det är accet som låter mest. Där står iaf tornet med utrustning. Under två dagar var ingen ens nära bullergränsen och då var det en salig blandning hojar där.
Sen åker man även till närmsta hus och bullermäter hur utsatt det är där. Jag var med på den mätningen sist och då kom en bybo förbi och undrade om vi skulle köra under dagen. Då hade vi redan kört nonstop i två timmar men det kunde alltså inte ens höras utomhus vid närmsta hus.
Vindriktningen den dagen spelade såklart in också.
 

Micke65

New member
Det där tog jävligt illa. Tänk dig för innan du delar ut sådana där pungsparkar. Det har lagts ner otaliga timmar på att få köra vidare på Tuvängen och Järfälla. Personligen har jag som debiterande konsult kunnat ägnat fakturerbar tid åt annat än att försöka fixa till Knixkörningarna.

Sorry .

Blir bara så trött när jag tänker på eländet ...


Trevligt att det går att efterfaktureras lime !! :)
 

Geggamoja

New member
Angående ljud finns det rykten om att en 1098 med öppen kopplingskåpa kunde gasa obehindrat av ljudmätningar förra helgen.

Sluta nojja! :)
 

Jukka

New member
efterfakturering

Det går. Om du är där vid inskrivningen så fyller du bara i en besiktningslapp som har en annan färg och så efterfaktureras du.

Hej, vi från kansliet samt instruktörer föredrar om alla bokar sig på webben, om det kommer för många efteranmälda så kan det vara brist på instruktörer, resurser mat mm.
mvh
Jukka
0243 - 669 75
jukka@svmc.se
 

påK-en

New member
...............................................................................

Att åka på tex Smckurs på Mittsverigebanan kostar:
1250 anm. avg.
1000 kr soppa tor.
250 kr boende
60-150 kr middag

Totalt ca 2600 kronor, då är ju Arlanda billigt :)

Jag gjorde samma räknefel som dig när jag först hörde om avg. på Arlanda men sen räknade jag rätt :)

Obs priset för Mittsverige utgår från att man har skåpbil/släp.
Har man inte det tillkommer ev. hyra.

Svart smcår? Nejdå ett bra år :)

Not sent from an iProduct...


Är ATT endast tänkt för Stockholm och närmast däromkring? :confused:
 

lime

Skriver inte
Hej, vi från kansliet samt instruktörer föredrar om alla bokar sig på webben, om det kommer för många efteranmälda så kan det vara brist på instruktörer, resurser mat mm.
mvh
Jukka
0243 - 669 75
jukka@svmc.se

Mycket bra påpekande Jukka. Utan mat orkar man inte en hel dag och utan instruktör så blir det liksom inte en lika bra kurs.
 
Top