Äntligen har vi en bana, nu vill vi ha dig!

Patrik Ericsson

New member
Många motorcyklister i Stockholmsområdet har efterfrågat en större motorbana att träna mc-körning på. SMC har därför jobbat med frågan i många år. Vägen har varit gropig och vi har haft en del hinder, men nu har vi fått vår efterlängtade bana med Arlanda Test Track (ATT). Det vi saknar just nu är dig!

Så det här är en önskan riktat till dig som motorcyklist. Vill du att det skall finnas en anläggning för körning på en större bana i vid Arlanda i framtiden så gör du en hjälteinsatts att boka dig på en kursdag där.

För endast 1800 kronor får du inte bara en hel dags utbildning som gör dig till en bättre mc-förare. Du får även en fantastiskt kul dag på en fin bana och massor av nya MC-kompisar.

I kurspriset priset inryms banhyra, ambulans, direkta kostnader för instruktörer, utbildningskostnader för instruktörer, mat och fika till alla, material, administrativa kostnader och annat nödvändigt.

Vi hoppas nu att antalet kursdeltagare blir stort så att vi kan fortsätta och utveckla den verksamhet som vi så länge önskat oss.

Datum för körningar är:
20 och 21 augusti
27 och 28 augusti
10-11 september
24-25 september

Så sitt inte och vänta. Boka dig för en kursdag! Det enda du riskerar är att det kan bli kul.
Boka kurs gör du på https://www2.svmc.se/school
Varmt välkomna!

Patrik Ericsson
Manager School
__________________________________
Sveriges MotorCyklister
Tel: 0243-669 77, 070-592 35 36
patrik.ericsson@svmc.se
www.svmc.se
 

Björn S

New member
Tråkigt nog ställdes kursdagarna i Linköping in den 26 och 27 augusti. Men vi som anmält oss dit har bara fått alternativet att byta till Arlanda. Inte till någon annan bana trots att det finns platser kvar på andra banor. Är det enbart för att fylla upp Arlandakurserna?
För min del passar inte Arlanda så jag blir utan kurs i år. Hoppas att både Arlanda OCH Linköping finns nästa år.....
 

-Chrille-

New member
Tilläggas kan väl att det även är beställt sol och en riktigt god lunch..;)
MCGruppen kommer också att vara på plats med support.
Välkomna!

MVH // Chrille TL på flera av ATT dagarna
 

Patrik Ericsson

New member
Tråkigt nog ställdes kursdagarna i Linköping in den 26 och 27 augusti. Men vi som anmält oss dit har bara fått alternativet att byta till Arlanda. Inte till någon annan bana trots att det finns platser kvar på andra banor. Är det enbart för att fylla upp Arlandakurserna?
För min del passar inte Arlanda så jag blir utan kurs i år. Hoppas att både Arlanda OCH Linköping finns nästa år.....

Det går bra att välja någon av de andra kurserna åx som är kvar. Kinnekulle är dock fullbokad
 

Q_Ball_Racing

New member
vill ej vara negativ....men jag önskar en större bana här nere i småland med...får vi det nu??? det funkar ju i sthlm att önska...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
vill ej vara negativ....men jag önskar en större bana här nere i småland med...får vi det nu??? det funkar ju i sthlm att önska...

Ja, ibland är det enkelt ;)

Blädrade lite i gamla tidningar på kansliet för en stund sedan. Noterade att i 1967, skrevs det i SMC:s tidning om att SMC jobbade för att får en motorbana i Stockholmstrakten, hufvudstaden, för MC övningar!
- Och redan nu har vi banan på plats, endast 40 år i efterskott - fast den ägs inte av SMC..

Så jag rekommenderar att Småland, skriver sig upp i listan hos jultomten - kanske det då kan fixas med en filial av Knutstorp, Sturup, Falkenberg eller Anderstorp - lycka till...

:D:D
 

Q_Ball_Racing

New member
Ja, ibland är det enkelt ;)

Blädrade lite i gamla tidningar på kansliet för en stund sedan. Noterade att i 1967, skrevs det i SMC:s tidning om att SMC jobbade för att får en motorbana i Stockholmstrakten, hufvudstaden, för MC övningar!
- Och redan nu har vi banan på plats, endast 40 år i efterskott - fast den ägs inte av SMC..

Så jag rekommenderar att Småland, skriver sig upp i listan hos jultomten - kanske det då kan fixas med en filial av Knutstorp, Sturup, Falkenberg eller Anderstorp - lycka till...

:D:D


är du rubbad på riktigt eller låtsas du???
 

Herr Fuggle

New member
På Anderstorp är flygrakan ganska smal i 250+ och högern efter känns som ett gathörn så jag skulle nog också vilja ha en större bana!:D
 

SuperRetard

New member
På Anderstorp är flygrakan ganska smal i 250+ och högern efter känns som ett gathörn så jag skulle nog också vilja ha en större bana!:D

Dög den att åka F1 på så är det snarare du som är farträdd än banan som är för liten, på allvar.

Blir lite larvigt att kräva en "större" bana i småland när de har en av sveriges bästa just i det avseendet. Är man bara ute efter kurvhastigheter på 160+ så får man väl flytta ner i europa där banorna är större.
 

SGM

Moderator
Dög den att åka F1 på så är det snarare du som är farträdd än banan som är för liten, på allvar.

Blir lite larvigt att kräva en "större" bana i småland när de har en av sveriges bästa just i det avseendet. Är man bara ute efter kurvhastigheter på 160+ så får man väl flytta ner i europa där banorna är större.

...och sådana kurvhastighter når man på Gelleråsen och Sviestad, som båda räknas som små kartbanor av alla förståsigpåare. :D

ATT ser skoj ut, hoppas man får tid över att haka på och prova den i år, det är mycket nu..
 
Last edited:

Carnivore

New member
På Anderstorp är flygrakan ganska smal i 250+ och högern efter känns som ett gathörn så jag skulle nog också vilja ha en större bana!:D

Vadå också? Var i Sverige har det byggts en större bana?

Men gör som alla andra ställen där det satsas på motorsport, börja med en förening och staka ut intresset och leta finanser... för mig veterligen finns det ingen sådan anläggning som byggts med statliga bidrag.
 

swischmc

New member
Mycket ironi i tråden just nu, hoppas alla förstår det!

Ang ATT så är det en bana jag verkligen kan rekomendera. Det är som att köra en härligt kurvig landsväg - utan att behöva vara orolig för mötande trafik, djur, barn, grus m.m. Det svänger i princip hela tiden, det går uppför och nedför. Visst finns det en raka, men för att hålla nere bullernivåerna fylls den med chikaner. Ren teknikträning och bara skoj hela tiden. :D

Jag hoppas att jag hinner gå någon dag/helg, för trots att priset är högre blir det billigare än att köra tex. t.o.r. Karlskoga med övernattning. Dessutom är banan roligare. (Har jag sagt det tillräckligt många gånger nu? Okej, en gång till: banan är hysteriskt utmanande och härligt kurvig. ;))
 

Jukka

New member
Arlanda TT hösten 2011

Hej, det finns fortfarande möjlighet att prova på Arlanda banan, vi kör lörd/sönd 27 och 28/8, 10 och 11/9 samt 24 och 25/9.
Välkomna till bokningen
Jukka
0243 - 669 75
jukka@svmc.se
 

Micke65

New member
För endast 1800 kronor

Skulle gärna testa A.t.t dock är det på tok för dyrt och jag förstår om det inte blir fullt ....

Dessutom känns det som att när smc knix Tuvängen och Järfälla försvann i år så finns inget större intresse att "ordna" till det , utan att ni hoppas på att folket åker på arlanda tt istället .. Kan vara inbillning vilket jag verkligen hoppas ..

Så i år har det inte blivit en enda körning i Smc regi och det gäller även mina Hoj kompisar .

Dock så har vi åkt på annat håll 5ggr .

Trist att -11 blev ett svart smc år för oss .
 
Last edited:

@nderz

New member
Dessutom känns det som att när smc knix Tuvängen och Järfälla försvann i år så finns inget större intresse att "ordna" till det , utan att ni hoppas på att folket åker på arlanda tt istället .. Kan vara inbillning vilket jag verkligen hoppas ..

Så i år har det inte blivit en enda körning i Smc regi och det gäller även mina Hoj kompisar .

Dock så har vi åkt på annat håll 5ggr .

Trist att -11 blev ett svart smc år för oss .

Ja, det är inbillning. Det handlar inte om intresse utan tillgång till banor, hade det funnits andra go-kartbanor som tillät hoj-körning hade vi gärna börja köra där. Men tyvärr är tillgången på banor där ägaren är intresserad och (minst lika viktigt) att kommun godkänner hojkörning begränsad.

Arlanda-kurserna anordnas av SMC-Riks och utsedda Träningsledare och Gokart-körningarna anordnas av distrikten och har inte mer med varandra att göra än att många av instruktörerna är samma.

Nu finns även http://www.salaracingpark.se/, förvisso inte i Stockholm men inte allt för långt bort
 

Micke65

New member
okidoki :)

Angående A.t.t så skulle det vara najs om man kunde köpa en plats på plats sas ..Då det finns lediga platser .

Och hur fungerar det om man är för högljudande även med orginal avgassystem ? Inte så kul att åka under 5000 varv ..
 

cleaner

New member
Skulle gärna testa A.t.t dock är det på tok för dyrt och jag förstår om det inte blir fullt ....

Dessutom känns det som att när smc knix Tuvängen och Järfälla försvann i år så finns inget större intresse att "ordna" till det , utan att ni hoppas på att folket åker på arlanda tt istället .. Kan vara inbillning vilket jag verkligen hoppas ..

Så i år har det inte blivit en enda körning i Smc regi och det gäller även mina Hoj kompisar .

Dock så har vi åkt på annat håll 5ggr .

Trist att -11 blev ett svart smc år för oss .

A.T.T är dyr att hyra, behövs i princip fullbelagd kurs för att det ska gå runt.

Finns inga gokartbanor i sthlm som tillåter att köra där för närvarande.

Att åka på tex Smckurs på Mittsverigebanan kostar:
1250 anm. avg.
1000 kr soppa tor.
250 kr boende
60-150 kr middag

Totalt ca 2600 kronor, då är ju Arlanda billigt :)

Jag gjorde samma räknefel som dig när jag först hörde om avg. på Arlanda men sen räknade jag rätt :)

Obs priset för Mittsverige utgår från att man har skåpbil/släp.
Har man inte det tillkommer ev. hyra.

Svart smcår? Nejdå ett bra år :)

Not sent from an iProduct...
 
Top