Äntligen…

Katarina

Helt okej
Jag gjorde misstaget att köpa en hoj först och sen börja köra och komma på att grus är ju kul att köra på… ;)
Men nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt en BMW GS så nu kan jag äntligen köra in på grusvägarna, slippa köra förbi och svära för att jag är ”förpassad” till asfalten på min glidare.

Så gör inte som jag: köpa en hoj först och sen börja köra! :eek:
Kör först, känn efter och sen köp. Fast det visste jag inte om mig själv för drygt ett år sen, att jag ska titta på de mest fulaste hojarna, dels kör jag dom bättre och dels verkar jag trivas på dom. Maka söker kaka…? ;)

Jag provkörde Kawasaki ER-6 för den var snygg men min ergonomi och den hojen gick inte alls ihop. Jag trivdes inte alls på den, men däremot Versys vilken jag tyckte var lite fulare, nja ful-snygg möjligen. Den gick som en dans under mig, åååh vad vi kom överens!

För att göra en lång historia kort: jag slogs med mig själv mellan en BMW F650 GS och en Kawasaki Versys och velade hit och dit som en yrhöna mellan dom. Kriget pågick under ca 3-4 veckor men till slut beslöt jag köpa BMW:n ändå. Jag både vann och förlorade på samma gång och det gör ingenting, jag är nöjd med valet. BMW:n hämtas om några dagar, även om säsongen är slut men jag ser fram emot nästa säsong. :)

Grusvägar, here I come.
 

Marie

Banned
Jag gjorde misstaget att köpa en hoj först och sen börja köra och komma på att grus är ju kul att köra på… ;)
Men nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt en BMW GS så nu kan jag äntligen köra in på grusvägarna, slippa köra förbi och svära för att jag är ”förpassad” till asfalten på min glidare.

Så gör inte som jag: köpa en hoj först och sen börja köra! :eek:
Kör först, känn efter och sen köp. Fast det visste jag inte om mig själv för drygt ett år sen, att jag ska titta på de mest fulaste hojarna, dels kör jag dom bättre och dels verkar jag trivas på dom. Maka söker kaka…? ;)

Jag provkörde Kawasaki ER-6 för den var snygg men min ergonomi och den hojen gick inte alls ihop. Jag trivdes inte alls på den, men däremot Versys vilken jag tyckte var lite fulare, nja ful-snygg möjligen. Den gick som en dans under mig, åååh vad vi kom överens!

För att göra en lång historia kort: jag slogs med mig själv mellan en BMW F650 GS och en Kawasaki Versys och velade hit och dit som en yrhöna mellan dom. Kriget pågick under ca 3-4 veckor men till slut beslöt jag köpa BMW:n ändå. Jag både vann och förlorade på samma gång och det gör ingenting, jag är nöjd med valet. BMW:n hämtas om några dagar, även om säsongen är slut men jag ser fram emot nästa säsong. :)

Grusvägar, here I come.

Då får man väl hoppas att få se dig på BMW-klubbens forum också framöver?
Grattis till ett klokt hojval!
 

Katarina

Helt okej
Då får man väl hoppas att få se dig på BMW-klubbens forum också framöver?
Kanske det, har ju seglat in där ibland. Undrar vad försäkringen skulle kosta om jag blev medlem i klubben och har If? Har just nu Bilsport & MC och får 49% rabatt på hoj nr 2. Frågan är vilket som är billigast, nån som vet?

:)
 

Marie

Banned
Kanske det, har ju seglat in där ibland. Undrar vad försäkringen skulle kosta om jag blev medlem i klubben och har If? Har just nu Bilsport & MC och får 49% rabatt på hoj nr 2. Frågan är vilket som är billigast, nån som vet?

:)

Klubbmedlemskapet är inte nödvändigt för if-försäkringen. Den är ett avtal mellan if och BMW.

Bästa sättet att få reda på saken är att ringa if och fråga.
 

mudder

Member
Grattis till ett bra hojval och välkommen att hänga med oss i Gästrikeskogarna.:D

Har du köpt en med ABS bromsar?
 

mudder

Member
...Har du köpt en med ABS bromsar?...

Nu citerar jag mig själv.:eek: Jag kollade på din blogg och såg bilden på din gula GS. Det ser ut som att det är ABS bromsar på den. Det är viktigt att du testar hur dessa funkar INNAN du måste göra en panikbromsning.

Min sambo har en 650GS och den lånade jag för att testa hur bra den är på grus. Jag testade även ABS bromsarna och gjorde en mycket intressant notering. Testet gick till så att jag körde 50km/tim på grusväg och bromsade så snabbt som möjligt till stillastående.
Med ABS inkopplat och endast frambroms: 28 meter bromssträcka!:eek:
Med ABS inkopplat och fram & bakbroms: 14 meter bromssträcka.

Jag testade även utan ABS inkopplat och fick då 10 meter bromssträcka.
Men 10 meter utan ABS klarar jag säkert inte om jag blir överraskad av en älg som hoppar upp strax framför hojen. I det läget är det säkert bättre med ABS inkopplat och stanna på 14 meter.

Använder man ABS är det alltså väldigt viktigt att alltid använda både fram och bakbroms. Jag vet inte varför det blir så lång bromssträcka med bara frambroms. Kan det vara att ABS datorn behöver broms på båda hjulen för att kunna beräkna bäst bromskraft? Eller så är det helt enkelt så att det inte blir tillräckligt tryck på framhjulet, så att det trycks ner i gruset.

Jag bifogar en bild på Lenas GS med TKC80 däck.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Oh ja, jag testade ABS:en och den slog till men hojen har bara gått 210 mil totalt sen 2004. Den är väl knappt inkörd ens. :)
Svärfar har en likadan, han gav mig en bra lektion i hur de fungerar, i alla fall om den inte vill fungera och var man kan felsöka nånstans.
 

OH-

Member
Jag gjorde misstaget att köpa en hoj först och sen börja köra och komma på att grus är ju kul att köra på… ;)
Men nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt en BMW GS ........

Grattis och välkommen till den skitiga sidan! Grus - dubbla nöjet med halva farten.
 

Katarina

Helt okej
Tackar, nej jag har inte bråttom så hojen är bra med sina 50 hkr. Jag är inte så motiverad av höga farter i 200 km, jag nöjer mig med avsides kurviga vägar bredvid motorvägen (och det är väl då man upptäcker grusvägarna?). :)

När jag skulle provköra hojen vandrade tomgången men jag antar att batteriet inte var riktigt 100% uppladdat för hojen stod på laddning när jag kom inför provturen. I går när jag köre hem den fanns ingen vandrande tomgång alls, antar de laddat den ordentligt före jag kom. Insprutningen är ju elektronisk var det nån som sa, därför misstänkte jag batteriets kapacitet (hojen hade stått sen 4 juli, tror inte de tänkte på att underhållsladda det heller). Hoppas batteriet klarat sig ändå, jag vill gärna underhållsladda varannan månad ungefär.

Den kändes stabil och så. Jag hamnade i bilköer och fick krypköra en hel del, jag märkte att jag inte hade krypkört sen uppkörningen i augusti så det var lite vingligt i början ha ha… ;)
 

Katarina

Helt okej
He he, den gör ändå inte mer än max 170 km men det har inte jag tänkt prova i alla fall. Den är visst lite vinglig i höga farter, har jag läst. :)
 

Leif H..oj

New member
....men stabilare på grus och det är väl därför du har köp den.;)

Vill du veta mer om grusåkning kan jag rekomendera filmen "Dual sport riding techniques" En mycket bra film med tips om olika övningar mm.

http://dualsportriding.com/

Bra tips. Jag ska köpa den filmen. Men innan man beställer från USA (ca 200 kr) kan man ju kolla här om någon har sett nog av filmen, har den liggande hemma och vill sälja den för lite lägre peng. Klicka på min avatar så har du mejlen.
 

Katarina

Helt okej
....men stabilare på grus och det är väl därför du har köp den.;)

Jupp, det var därför jag köpte den, för grus. :D
Blev hemskt uttråkad på glidar'n, jag satt ju bara och glodde ut från den, helt värdelöst. Fast jag får väl köpa styreshöjare eller vad de kallas, så styret kommer upp lite till så man kan stå bättre. Tack för tipset, det verkar vara en bra DVD!
 

Jåke

New member
Jag vet inte varför det blir så lång bromssträcka med bara frambroms. Kan det vara att ABS datorn behöver broms på båda hjulen för att kunna beräkna bäst bromskraft? Eller så är det helt enkelt så att det inte blir tillräckligt tryck på framhjulet, så att det trycks ner i gruset.
Utan att kommentera Katharinas fina köp i övrigt, ville jag bara konstatera att du nog är på rätt spår. Med bara det smala framhjulet får man inte tillräcklig bromsverkan därför att ABS:en släpper för tidigt på löst underlag. Bäst bromsverkan har ju egentligen ett hjul som nästan står stilla, det skapar en bromsande "grusvall" framför hjulet. Med bägge hjulen bromsandes men inte låsta är det mer däck som tar emot i gruset, därav skillnaden.

Att bromsa grus med en 650GS är inte som att ställa en R1 på nosen på asfaltsunderlag... ;)
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Jag använder båda bromsarna, är det ett löst grus och brant nerförsbacke som dessutom svänger mitt i alltihop så tar jag bakbromsen och krypkör ner. Det fungerar bra för mig att köra så, annars är det båda bromsarna som gäller.

I dag kom vi till en olycka som skett på grus och mc-föraren verkar ha bromsat med bakbromsen. Han genade i vänsterkurvan och där kom en bilist som på beställning. Han körde tyvärr in i bilen och fläkte upp hela bilflygeln som stod rakt ut när vi kom. Tur jag har varningsblinkers på min hoj så nu fick jag testa dom också. Jag hoppas det går bra med hans fot som hamnade i kläm där.
 

mudder

Member
....I dag kom vi till en olycka som skett på grus och mc-föraren verkar ha bromsat med bakbromsen. Han genade i vänsterkurvan och där kom en bilist som på beställning.......
Usch va otäckt.:eek:

Kan det ha varit någon som var rädd för att köra ute i lösgruskanten?

Ett tips. Kör i mittsträngen så ofta du kan, (inte i skymda kurvor) så blir du van med att hojen vandrar lite hit & dit i lösgruset. Vid fri sikt, träna på att ta kurvor i den lösa mittsträngen. Sen en dag när det blir kris behöver du inte bli skiträdd när du blir tvingad att köra på den lösa kanten.
 

Katarina

Helt okej
Usch va otäckt.:eek:
Kan det ha varit någon som var rädd för att köra ute i lösgruskanten?

Nej då, han var en van grusförare men han körde lite i fel spår där. Han skulle hållit mer åt höger i fall att en bilist dyker upp bakom krönet, vilket det gjorde tyvärr. Bilisten höll så långt ut i högerkanten hon bara kunde, han genade lite för mycket utan en bra uppsikt i kurvan.

Tackar för tipset, jag är inte rädd för grus och faktiskt svär jag lite när gruset är tillplattat och önskar mig mera löst grus så blir det lite roligare. :)
Hojen går kanonfint på gruset, faktiskt bättre än på asfalten tyckte jag men det är nog däckens förtjänst. Jag var tvungen att köra igenom värsta lervällingen också. Bara man inte råkar stanna till just där och har rull hela tiden så går det bra. Hojen blev lerig och mina byxor likaså samt stövlarna, det blir litegrann att putsa nu… :rolleyes:

Men, hojen har stått en lång tid innan jag köpte den så den tjyvstannade för mig, betedde sig som om den fick för mycket bränsle och flödade över. BMW GS brukar ju vara ganska tåliga vad jag hört om dom.
 
Last edited:
Top