Montera kraschkåpor

kimelliz

New member
Undrar om det är svårt att montera kraschkåpor? Måste man hålla på och såga i dem eller är det lika enkelt som att montera original?
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Har aldrig skruvat på från scratch. Men väl bråkat med Hondans (satt på när vi köpte) och ställt samma fråga som dig tidigare.

Verkar bero lite på var du köper ifrån. Jag har inte hört att man skulle behöva styra med fästen och sånt, däremot kan passformen vara lite sådär många gånger viket gör på-/avskruvandet lite meckligare, men teoretiskt same same som original.
 

Peter1980

New member
Menar du "riktiga" kraschkåpor eller kinakåpor?

Kinakåporna verkar variera lite, men överlag så tycker jag att de flesta får på sina utan problem. Blev förvånad att mina passade så bra som de gjorde.

Undertailen var helt åt helvete med fästena, så den gick inte att få på. Resten passade mkt bra, inkl. tank-dummyn.

En kompis köpte kinakåpor till sin gsxr, även de passade helt klockrent, behövde inte modda nånting. "Riktiga" kraschkåpor brukar man väl få såga ut om man ska ha lysena kvar iaf?

Huvudsaken är att man köper nån sorts extrakåpor iaf och inte gör som jag.. "funderar" på det hela vintern + halva våren, och vurpar innan man fått på dem..
 
Last edited:

lime

Skriver inte
De flesta lite mer påkostade kåpset brukar passa direkt.

I vissa fall kan man behöva ha lite andra stag, speciellt till front-kåpan, men då brukar de antingen följa med eller stå i beskrivningen.
 

Juh@

New member
Köpte också kraschkåpor Från Polidom förra året till min R1-07. Passar bra förutom att jag fick skära ut lite för stödet. Tyvärr han jag lägga mig mig innan jag hade lackat dom.

Det som är bra är att dom paasar lika bra på min "nya" R1-07 :D och den här gången ska dom sitta på före säsongen börjar.

Om du kör med kraschkåpor så återstår "problemet" med belysning ifall du vill köra på gata. Då får man börja skära hål i dom flesta fallen. Kinakåpor är enkla att använda om du ska behålla originalbelysning, men svåra att laga om dom går sönder.
 

He rik

New member
Köpte workskåpor till R6an,bara borra de förmarkerade ställena och skruva fast,perfekt passform.

Mina works består av totalt 5 delar,mina kina består av lika många delar som originalkåporna,mycket smådelar att passa ihop då när man spritt ut dom i en sandfålla.

Polidom och works och liknande,om man handlar förborrat med monterade snabbfästen,är det bara att beställa den delen som gått sönder med rätt passform direkt om det inte går att laga,kina inte lika enkelt.

Henrik
 

anders r

Member
:confused::confused:
Varför är Kinakåpor svårare att plasta ihop än andra?

Fet ABSliknande plast istf glasfiber och polyester. Polyester fäster inte så bra på fet plast. För att fixa till de flesta kraschkåpor i övrigt handlar man bara aceton, glasfiber, polyester och härdare på båtavdelningen på biltema och sen är det inga problem. På ABS behövs speciella kemikalier för att limma osv osv

Till TS om man vill behålla lampor mm i kraschkåporna då är det en hel del jobb att slipa upp de hålen annars brukar det bara vara att hänga på som tidigare svarat. Jag tog upp hålen för lamporna på mina kraschisar och då använde jag en liten slipmaskin dremelkopia från Clasisjön. Tålamod är vad som krävs, man får ta upp hål som har ungefär 1-2 cm mindre än samma orginalhål och sedan slipa prova slipa prova osv osv till man blir nöjd. Lampfästen kan man plasta fast med Vp-rör eller vinkelhakar enligt repationsplastningsvarianten.
 
Last edited:

kimelliz

New member
Tack för tips!

Tänkte använda hojen för banåka så lysen etc skall plockas bort. Verkar bra att man kan få dem förborrade och med snabbfästen.
Ska kolla upp Polidom och Works.
Verkar som det jag skall ha är "riktiga" kraschkåpor.
 

Niklasinorr

New member
Top