Testa Sinusräfflor och ge feedback!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vägverket testar en ny typ av räffla på två vägavsnitt i Region Mälardalen, den s k "sinusräfflan". Den ger lika mycket buller inne i ett fordon, däremot betydligt mindre buller för dem som bor i närheten.

Jag är tacksam om ni som bor i närheten kan testa och köra på dessa vägar och räfflor och återkomma med synpunkter i denna tråd. Sinusräfflan används mycket i Danmark och våra danska kollegor har inga negativa synpunkter.

Sinusräfflan finns på väg 953, Sundbyholm-Eskilstuna samt väg 250, Köping-Kungsör. På väg 953 är räfflan fräst mitt i linjen, väg 250 är den fräst på bägge sidorna om linjen. Sinusräfflan är 30 cm bred och max 7 mm djup.

Denna tråd får ansvariga på Vägverket för att snabbt kunna få feedback på sinusräfflan.

Last edited:

-ah

New member
Vägverket testar en ny typ av räffla på två vägavsnitt i Region Mälardalen, den s k "sinusräfflan". Den ger lika mycket buller inne i ett fordon, däremot betydligt mindre buller för dem som bor i närheten.

Jag är tacksam om ni som bor i närheten kan testa och köra på dessa vägar och räfflor och återkomma med synpunkter i denna tråd. Sinusräfflan används mycket i Danmark och våra danska kollegor har inga negativa synpunkter.

Sinusräfflan finns på väg 953, Sundbyholm-Eskilstuna samt väg 250, Köping-Kungsör. På väg 953 är räfflan fräst mitt i linjen, väg 250 är den fräst på bägge sidorna om linjen. Sinusräfflan är 30 cm bred och max 7 mm djup.

Denna tråd får ansvariga på Vägverket för att snabbt kunna få feedback på sinusräfflan.

Och vet du var i Danmark "sinus-räfflor" finns?
En del av oss har betydligt närmare dit än till Mälardalen, för att testa. ;)

SuperRetard

New member
Hmm.. :confused:

Max 7mm djup. Vilken funktion väntas den fylla egentligen?

Kanske backar från min tidigare kritik.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Och vet du var i Danmark "sinus-räfflor" finns?
En del av oss har betydligt närmare dit än till Mälardalen, för att testa. ;)

Inte en susning. Enligt de två personer jag talat med på Vägverket använder man i stort sett bara sinusräfflan i Danmark sedan två år p g a det minskade bullret.

Spiff

New member
Hmm.. :confused:

Max 7mm djup. Vilken funktion väntas den fylla egentligen?

Kanske backar från min tidigare kritik.

Om de är på rätt avstånd så kommer antagligen fjädringen i självsvängning och då upplevs det nog rätt obehagligt i bilen.

http://www.mussec.se/skolan/vibrationer_resonans

Den vanligaste lösningen idag för att undvika egensvängning i konstruktioner idag är att köra med "överkritisktvarvtal" dvs man konstruerar så att resonansen är vid låga farter/varvtal så när man är i drift är man över det. Går säkert att tillämp på sinusräflorna också, kör man bara tillräckligt fort märks dom inte.....

Triumph int

New member
Hej

Jag vet inte vad som menas med sinusräffling
men det finns nått liknande på väg 352 mellan
örnsköldsvik och Björna.

Där har samma bredd som mittlinjen och ligger
väldigt tätt, känns som man kör på fälgen.

Om du kör fort och lägger ner mycket och kör över
dessa slipningar så är risken att köra av vägen stor.

När jag kör bil så är det bra men inte på mc.

SuperRetard

New member
"Sinus"räfflor om begreppet ska vara korrekt innebär väl att räfflorna om de är 7mm höga borde vara... :confused:

Fan, matte igen..

9,7 eller nåt "långa"? En sån form är inte värre än en dålig väg, och dåliga vägar går det att åka förbannat fort på om man låter hojen göra jobbet!

Som andra sagt, inte värre än curbs iaf :D!

dalis

New member
Ja hur är dom utformade egentligen?
En sinusvåg vet jag ungefär hur den serut men har svårt att se räfflor som skulle kunna benämnas sinus :confused:
Kan TS lr nån svara....

Ove 60+

Active member
:confused: En sinusvåg innebär ju att den övre delen av vågen är likadan som den nedre oavsett amplitud... bör alltså likna tvättbrädorna som uppstår på grusväg innan de blivit riktigt djupa.
Förstår i så fall att bullret utanför fordonet minskar något för kanterna som orsakar ljudet mellan däck och asfalt finns ju inte.

Hamnar man på en riktig tvättbrädesväg med bil är den närmast ostyrbar och det torde vara samma förhållande med mc. Bromsa är inte att rekommendera.
Nu gäller det inte hela vägen utan en fräst linje. Teoretiskt: Om man driver ut över linjen i en kurva kan nog resultatet vara att man är utan väggrepp i fräsningens bredd.

mudder

Member
....Hamnar man på en riktig tvättbrädesväg med bil är den närmast ostyrbar och det torde vara samma förhållande med mc. Bromsa är inte att rekommendera.
Nu gäller det inte hela vägen utan en fräst linje. Teoretiskt: Om man driver ut över linjen i en kurva kan nog resultatet vara att man är utan väggrepp i fräsningens bredd.
Jag kan bekräfta att så är fallet. Om man kör fort i en tvättbrädekurva så vill hojen studsa utåt.

Spiff

New member
"Sinus"räfflor om begreppet ska vara korrekt innebär väl att räfflorna om de är 7mm höga borde vara... :confused:

Fan, matte igen..

9,7 eller nåt "långa"? En sån form är inte värre än en dålig väg, och dåliga vägar går det att åka förbannat fort på om man låter hojen göra jobbet!

Som andra sagt, inte värre än curbs iaf :D!

En sinusvåg kan ha vilken amplitut (max höjd) som helst oavsett perioden (hur ofta den växlar eller "längden).
http://en.wikipedia.org/wiki/Sine_wave