Metropolis 400

Highspeed

New member
Tänkte så här med mitt första inlägg, först och främst så undrar jag hur vanlig denna trehjuliga "hoj" är i Sverige.
Har rest runt en del men inte sett mycket av denna öht.
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av modellen eller rent utav kör/kört denna?

För min del har jag klurat på det jag ser som positivt med Metropolis, att den får köras på B-kort.
Är själv strax under 50 och känner inte riktigt för att sätta mig i skolbänken igen för att ta A-behörighet
utöver min B-behörighet och på detta köpa en MC utan vill ha friheten att slippa men vill ändå kunna köra en lite tyngre maskin.
Tror ni detta skulle vara ett gott alternativ istället för att jaga mil med bil under de bättre årstiderna?

Jag har förstått att Metropolis är bränslesnål och verkar mycket lättkörd och bra för att ta sig både kortare och längre sträckor med eller utan passagerare.

Finns det några här på forumet som har erfarenhet av trehjulingar och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vad är bra och mindre bra med dessa fordon?
Jag kan förstå att många nog vill glida lugnt på 2-hjulingar men det är nog inte fy skam med tre stabila på vägen ändå.
Allt gott :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det var första gången jag hörde talas om Metropolis. Det blir allt vanligare med den här typen av motorcyklar i Europa där de främst används som pendlarfordon. De är smidigare än en bil och man behöver inget A-kort. Det finns också en del knuttar som skaffar trehjuligt då balansen inte längre är optimal. Men, då du ska parkera räknas den som bil och får inte stå i MC-ruta.
Är den kul att köra? Hur smidig är den egentligen? Vad ska du använda den till? Provkör innan du köper!
 

Alexander76

Member
Jag började min bana med en MP3 500, den var trevlig. Lite stor bara. I normala hastigheter känns den som en vanlig stor skooter (typ), i krypkörningsfart känns den ungefär som en vattenskooter :)

Jag minns att den var ganska tung så om du hamnar i situationen att du håller på "tappa" den så kan det vara svårt att parera - speciellt om du panikbromsar i låga hastigheter och hojen inte är rakt upp, då fortsätter hela den massan rakt ner i backen. Någon med dåligt balanssinne är nog alltså den sista jag skulle rekommendera en MP5 eller dylik till, den hjälper dig nämligen inte ett piss at hålla balansen förutom möjligen vid stillastående där du kan låsa fjädringen så den står rakt.

Jag skaffade också en trehjuling för att slippa ta A-kortet men när jag väl kom ut och såg allt det andra roliga som finns så fick jag mig en tankeställare. Men om jag verkligen verkligen verkligen inte ville ha A-kortet hade jag nog varit nöjd ägare till min MP3 än idag!
 

TMax500

Member
Det finns mycket att säga om trehjulingarna. Först - och det är inte alls det du frågar om men det har ändå relevans - är att man helt utan mc-utbildning kan köra tung mc på B-kort. Men det är en annan diskussion. Min personliga uppmaning är att det är väldigt klokt att köpa ett antal lektioner mc-körning hos en trafikskola. Jag försöker inte sätta mig på höga hästar... men det är skillnad på mc och bil. Fast det har du nog fattat själv! :)

Nog med pekpinnar! ;)

Marias svar säger en hel del. Väldigt få har någon erfarenhet av Peugeot Metropolis. Den är ovanlig i Sverige. Det betyder inte att det är något fel på den. Googlar du så finner du ett antal provkörningar (utomlands) som generellt är positiva. Peugeot är ju ett stort märke inom mindre scootrar. Har själv haft en liten 50 cc Peugeot i familjen och tycker att deras retro-scooter Peugeot Django är såååå snygg! Hade gärna haft en själv.

Jag har inte kört Metropolis (den är ju så ovanlig) men har gjort ett antal mil på Piaggio MP3 som har liknade konstruktion. Inte alls som Alexander76 som ju ägt en, men ändå... Och jag har kört många år med scootrar på 500 cc, 300, 200, 180 och 125 cc - med två hjul då.

MP3 känns väldigt mycket som en vanlig stor-scooter. Så betrakta även Metropolis som en mc-scooter på 250 kg. Inte någon "stabil trehjuling". Jovisst, det är lite mer grepp fram (två hjul -> mer gummi mot asfalten) och tryggare med dubbla framhjul. Men man ser det mer med ögonen än man märker av det när man kör. Så fort du sätter dig och kör iväg är det en vanlig scooter. Vanlig fast ovanlig.

MP3:an är lite sävligare i styrningen än andra stora scootrar jag kört, men det är inte konstigt. Det är ju en massa grejor där framme som skall röra på sig. Väggreppet upplever jag dock som mycket tryggt. Stabiliteten i hög fart likaså. Inga problem att ligga i 140 km/t i vänsterfilen på motorvägen (har inte testat mer än 140, tyvärr). Mycket tryggt och stabilt. Sannolikt är Metropolis ungefär likadan, skulle jag tro. Peugeot kan rimligen inte sälja en produkt som är så mycket sämre än huvudkonkurrenten Piaggio. Det skulle ju inte funka.

Jag har inte provat, men skulle inte tveka att köra 20-30-40 mil med en sådan maskin. God komfort. I stan däremot är de riktigt stora scootrarna väl stora, upplever jag. Det var därför jag sålde min 500:a och började experimentera med mindre scootrar. Mindre fysisk storlek, tar sig lättare fram i trafiken. T ex om man vill smita mellan filerna. (Det skall du inte försöka dig på som nybörjare! Vänta 2-3 år med det.)

Nästa aspekt är just modellen. De är som sagt väldigt ovanlig. Så när du en vacker dag vill sälja den så kan den vara svårare att sälja den än mer etablerad modell som t ex MP3. (Fast jag tycker att Metropolis är snyggare!) Så det är ju en totalkalkyl man får göra - vad kostar den i inköp, hur länge tänker jag behålla den, hur ser andra kostnader ut (service, försäkring), mm. Var och en får räkna själv.

Och det blir ofta dyrare än man trott. Men fasen så mycket roligare! :)
Så köp en scooter, vetja! Det är jättekul!

*Som har 6 scootrar i mitt "CV" - just nu en Kawasaki J300*
 
Last edited:

Highspeed

New member
Hej igen och tack för alla bra svar och alla bra tips :)

Har nu bestämt mig för att under nästa vecka kliva in hos en handlare för att se och prova modellen, såg att det fanns en handlare ganska nära som hade den inne och jag var välkommen då.
Fick mig en bra tankeställare om hur tung denna maskin egentligen är och TMax du har rätt i att 250kg är bra tungt för någon som inte suttit på liknande maskiner tidigare. I bilen sitter man både bra och stabilt men vet ju inte riktigt ännu hur det är med denna maskin. Har provat moppe i och för sig men det är självklart inte ens i närheten ;).

Kollade också en extra gång under veckan med försäkringsbolag (ICA som exempel) innan jag bestämde mig för att besöka handlaren och där fick jag veta att de inte försäkrar denna typ av fordon. Tyckte det var märkligt men fick rådet att kolla med Transportstyrelsen om jag var behörig och det var jag såklart. Det verkar vara lite olika regler för olika försäkringsbolag. Vanlig MC kunde ICA försäkra (men den behörigheten har ju inte jag) men inte just Metropolis för B-kort...lustigt. Tar det där med annat bolag när det är dags.
Det löser sig nog ändå om det blir affär :)

Förstår absolut att det är skillnad i att köra snabbt på motorväg med bil eller med två- trehjulingar. De där extralektionerna ska jag absolut kolla upp, blir kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig men lönar sig nog ändå och blir nog rätt kul.
Vet ju själv hur snabbt det kan gå att glömma bort sig när man sitter i bilen och det susar förbi en MC i full fart eller tvärtom.
Inte för att jag är ute efter full fräs utan mer som ytterligare frihetskänsla och varför åka med tre tomma säten i bilen när man kan slippa? :victorious:

Får uppdatera vad som händer och sker.
Allt gott :)
 

Alexander76

Member
Förstår absolut att det är skillnad i att köra snabbt på motorväg med bil eller med två- trehjulingar.
Jag märkte att i ca 120 och uppåt kunde den börja vingla om vägen kurvade det minsta, vilket var lagom läskigt kan jag lova. Det behöver inte betyda att metropolisen gör det (eller ens andra MP5or) men jag fick definitivt intrycket att det inte är en maskin byggd för höga farter.

Däremot körde jag den ett gäng gånger med temperaturer kring nollan och när framhjulen släpper, exempelvis i rondeller, så blir det exakt samma resultat som i en bil dvs hela alltet bara fortsätter rakt fram tills greppet återfinns. Detta är helt klart att föredra framför motsvarande på en tvåhjuling :) Mycket bra pendlare som går att köra mycket längre om året än vanlig MC. Glöm dock inte att det fortfarande finns endast ett hjul bak, tappar du greppet med den blir det asfaltsmacka som vanligt. Jag skulle tänka så här: kör som om du hade två hjul och om det tredje hjulet räddar dig någon gång så se det som en bonus.
 

TMax500

Member
Du kan ha en poäng där, Alexander76, att den primärt inte avsedd för höga farter.

(En utvikning: Det är kanske inte är en trehjulig scooter som är det första valet om man skall bränna Autobahn i ytterfilen till alperna. Även om den självklart klarar av det. Jag tänker mer på att även mittfilen på Autobahn håller c:a 130 och det är ganska nära toppfarten på scootern (c:a 150?). Ganska jobbig körning, alltså. Lite som när man körde moppe - full gas i alla lägen och ändå är man inte snabb nog.)

Att den skulle vingla i hög fart på lätt kurvig väg har jag dock inte upplevt på min (ganska få) mil på MP3. Får testa ordentligt på sonens MP3:a i sommar. Har bara kört högfartstest på motorväg och där var den helt stabil upp till 140. De stora scootrarna är enligt min erfarenhet väldigt stabila i motorvägsfart (110 km/t + lite moms).

Även min halvklena Kawasaki J300 cc är stadig och fin i 130 (går knappt fortare än så). Min gamla TMax jag körde i åtta år var väldigt fin när man "utmanade" landsvägarna och körde med så mycket moms att jag inte skall skriva det rent ut. (En halvtrist 80-väg kan vara kurvig och rolig om man adderar 50-60 % till det som står på skylten. Rent teoretiskt alltså, har läst detta i en bok ... ;) )
 
Last edited:

Alexander76

Member
Att den skulle vingla i hög fart på lätt kurvig väg har jag dock inte upplevt på min (ganska få) mil på MP3. Får testa ordentligt på sonens MP3:a i sommar. Har bara kört högfartstest på motorväg och där var den helt stabil upp till 140. De stora scootrarana är enligt min erfarenhet väldigt stabila i motorvägsfart (110 km/t + lite moms).

Jo jag tyckte det var lite underligt. Rent pulvermässigt kunde den nog klara betydligt högre hastigheter än så, jag tänkte att det kanske var en effekt av hur upphängningen beter sig när den är på sniskan så att säga med olika förlängning på höger och vänster. Det kan ju också ha varit något som inte var som det skulle på just min.
 
Last edited:
Top