Hur många lektioner?

chrillekrycka

New member
Jag upplevde tvärtom, att det var mycket vunnet med att ha kört bil i massa år. Hade en lektion i trafiken, resten (9 lektioner) var på konbanan, tog en uppkörningslektion som var blandat konbana/trafik.

Har man kört bil i många år kan man förhoppningsvis massor av de regler och saker som händer i trafiken, det är ju ingen större skillnad på trafikreglerna beroende av vilket fordon du framför. Exempelvis - en som inte kört bil innan vet inte hur man beter sig hastighetsmässigt vid på/avfart till motorväg. Det vet man om man kört bil i 10 år.

Samma med moppeerfarenhet - jag visste hur ett tvåhjuligt motorfordon fungerade bättre än om jag inte kört moppe. Gashanden är mindre ryckig, använda reglage som koppling, växelförare, bromsar - ja det satt där lättare helt enkelt, trots att jag inte kört moppe på 15 år när jag tog A-kortet.

Men vi är alla olika ju. :)

Hej där, i just detta fall tycks åtminstone du och jag vara ganska lika :)
 

chrillekrycka

New member
Vill bara säga ett par ord nu när jag tagit ett par lektioner...

WHOAAA!!! Jag fattar verkligen varför folk älskar att köra mc! Det känns ju som att sitta på en raket, vilken acceleration! Helt underbart, även om jag siktar på en lite softare glidare när jag har kortet i handen. Planen är att jag ska köra upp i april -20, och köra risktvåan nu i höst.

Ojojoj, jag är verkligen helt såld, kan faktiskt inte förstå att jag inte tagit tag i detta förrän nu. Men allt har ju sin tid :)
 

MartinSwede

New member
Vet precis hur det känns! Tog kortet 14 juni i år och jag har i helgen kört 975 mil sedan dess. Bor några mil norr om Malmö och har tillbringat helgerna med att utforska Skåne både med och utan fru eller döttrar på bönpallen. Sillmackor på Österlen, bokskogar kring Häckeberga Slott, åkerlandskap strax norr om Ystad/Trelleborg och lugnt puttrande längs havet norrut mot Klippan och Båstad. Det är ren och skär terapi. Spelar ingen roll vad du åker på så länge du är lycklig.
Lycka till med kortet!
 

chrillekrycka

New member
Vet precis hur det känns! Tog kortet 14 juni i år och jag har i helgen kört 975 mil sedan dess. Bor några mil norr om Malmö och har tillbringat helgerna med att utforska Skåne både med och utan fru eller döttrar på bönpallen. Sillmackor på Österlen, bokskogar kring Häckeberga Slott, åkerlandskap strax norr om Ystad/Trelleborg och lugnt puttrande längs havet norrut mot Klippan och Båstad. Det är ren och skär terapi. Spelar ingen roll vad du åker på så länge du är lycklig.
Lycka till med kortet!
Bor ju själv i Malmö, så bra tips på vägar att åka på!
Har köpt en suzuki marauder vz 800 - 99, kortet ska jag ta i april nästa år, har tagit lektioner under hösten.
Får man fråga vad du har för hoj?

Skickat från min H8416 via Tapatalk
 
Last edited:

MartinSwede

New member
Började på en 2013 BMW f700gs eftersom det var exakt samma hoj som dom använde på körskolan. Bra första mc i alla avseenden.
Som sagt ... är 54 år utan tidigare erfarenhet och behövde en del träning på den långsamma manöverbanan. Resterande delar för att få kortet var odramatiska.
Blev snart kär i andra märken, sålde BMWn och köpte en Ducati Multistrada. En helt annan maskin. Fullvuxen liksom och med ett jäkla drag. Men jag suktar också efter en glidare som komplement och tittar lystet på Yamaha XV 1900 Midnight Star eller liknande. Vi får se var det slutar.
I Skåne har vi turen att vara fullständigt nerlusade med riktigt bra mc vägar. Tog en 4h tur med madame i lördags förbi Bjärsjölagård, Christinehof Slott och vidare till Buhres Fisk i Kivik för lunch och sedan tillbaka igen. 14 grader och fin höstsol. Föreslår att vi hörs igen när vårsolen tittar fram så kan vi nog hitta lite vägar för seriös mc terapi.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

chrillekrycka

New member
I Skåne har vi turen att vara fullständigt nerlusade med riktigt bra mc vägar. Tog en 4h tur med madame i lördags förbi Bjärsjölagård, Christinehof Slott och vidare till Buhres Fisk i Kivik för lunch och sedan tillbaka igen. 14 grader och fin höstsol. Föreslår att vi hörs igen när vårsolen tittar fram så kan vi nog hitta lite vägar för seriös mc terapi.
Låter som en plan!
 

Pobe

New member
Hejsan!

Tänkte skaffa en hoj typ den jag provsitter på bilden (Suzuki Marauder, 800cc). Bekymret är förstås att jag har körkort för bil sen snart 40 år, men inget körkort för MC!
Tänkte fixa teoriplugg via en app (iKörkort MC), men praktiska lektioner måste förstås till också. Finns ett par bra körskolor här i Malmö, men tänkte höra om nån av er har nån fundering kring hur många lektioner jag måste ta (ungefär) innan jag kan testa att köra upp?
Jag kommer inte ha nån möjlighet att köra privat, för jag känner ingen med mc...
Mina "förkunskaper" är att jag körde fotväxlad moppe en hel del i tonåren, och att jag har kört otroligt mycket bil, och att jag nog har åtminstone lite feeling för mc "i blodet" - hoppas jag iallafall.

Tacksam för feedback!
Lite samma sitta; b-kort +40 år, ingen tidigare erfarenhet av mc. Allt via körskola inget privat. Från dag 1 tills kort hämtades ut på poster 3,5 måndander. Kostnad ca 50’ sek inkludera allt, risk I+II, uppkörning, lektioner, prov etc. Hade (har) det jobbigt med krypkörningen, fick jobba upp riskmedvetenheten i trafiken. Med åren blir det inte lättare med de betingade reflexerna. Men det räckte med ett försök. Skulle vilja säga att det är stor skillnad att ta körkort vid 20-30 och +60, just saying 😂
 
Top