Varselljus och extraljus

Staffan2

New member
En liten fundering. Varselljus eller DRL-ljus som dom också verkar kallas är något jag planerar att installera. När jag köpte min MC satt det två diodlampor (ganska starka, med endast en diod). Dock var dessa kopplade så de alltid lyser, vilket inte är lagligt i Sverige (varselljus + halvljus är bara tillåtet tillsammans i dagsljus).

När jag läst om DRL-ljus ser jag att många även använder dessa som extraljus.

Funderar därför på följande koppling:

Halvljus --> brytare --> DRL-ljus
Helljus --------------> DRL-ljus

Dvs, om halvljuset är på så kan jag välja om jag vill ha DRL eller inte, via en brytare på styret. Men när jag slår på helljuset så slås DRL-ljuset på som ett extraljus, oavsett vilket läge brytaren är i.

Det här borde gå att lösa ganska enkelt. Men jag tror man behöver två dioder och kanske ett separat relä för DRL-ljuset. Dioderna för att inte strömmen ska kunna gå bakvägen mellan hel- och halvljus ifall brytaren är i läge på.

Ett extra relä tänkte jag kunde vara bra så det bara är styrströmmar som går över dioderna. Vet inte om det har någon betydelse, MÅNGA år sedan jag läste ellära.. :)

Andra som använder DRL som både varselljus och extraljus? Har ni kopplat så här?
 
Jag tänker att det vore enklare med ett dubbelrelä;
Ena halvan kopplas ljusomkopplarens halvljusläge -> brytare -> DRL, den andra halvan ljusomkopplarens helljusljusläge-> DRL.

Mvh,
Ingvar
 

F800ST

Member
Koppla så här med en PWM styrning från biltema. Den kostar 49kr, ett växlande relä för ungefär samma summa, lite kabel och du är klar, då kan du ställa in extraljusen att enbart lysa med 10-20% vid halvljus (DRL) ger full effekt vid helljus, eller med den inbyggda on/off knappen på PWN'en slå av dom helt.

PWM
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/belysning/dimmer-led-inline-2000034845


Relä art: 42-134
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/rela-2000017796

View attachment 8161

Du kan lägga in säkringar och brytare där du vill, detta är bara hur jag byggt. Saker inom gränt är tillval jag markerade för mitt bygge, det inom blått är säkringarna.

PWM'en klarar upp till 72W så vid 12v ca 6A.
 

F800ST

Member
Hur min hoj ser ut. Detta är EJ full effekt (min trafo klarade bara att ge 1,5A och det krävs 2,5A för de ska lysa på full effekt) så detta är ca 60% av effekten och vanliga hel och halvljus är ej påslaget på dessa bilder. Alla drl lyser vid halljus på dimmad effekt , slås helljuset på tänds alla 3 lamporna på full effekt.

View attachment 8162





Denna bild visar alla 3 lamporna, drl(lyser aningen kortare bredare) på sidan samt extraljuset(lyser långt spot) på undersidan.
View attachment 8163

Enbart drl på full effekt.
View attachment 8164

Kan rekommendera dessa lampor för den som funderar på extraljus till motorcykel eller annat.

Det är dessa jag har som drl på dimmad effekt på sidorna.
https://www.diodhuset.se/varumarken...g-10-30v-2-led-ip67-10w-700-lm-6000k-8-grader
Denna sitter under lamphuset som rent extraljus endast på vid helljus.
https://www.diodhuset.se/varumarken/ledson/led-extraljus/slim-led-extraljus-10-30v-3-led-ip67
 

Staffan2

New member
Tackar!
Vilken belysning du har! :)

Beställt 2 st DRL som du länkade till. Väntar med extraljuset, men har det som tillval till senare. :)
 
Last edited:

Staffan2

New member
Förresten, kommer PWM:en ihåg vilket läge den var i efter att man stängt av strömmen? Dvs om den var i läge off eller vilken procent den var inställd på?
 

Staffan2

New member
En fundering. Jag har köpt alla delar och håller på att planera inkopplingen. Tänkte samtidigt fixa så hel och halvljus går via relä, därför började jag rita upp ett kopplingschema på allt.

Men en sak förbryllar mig inser jag nu. När jag tittar på ditt kopplingschema så är det tydligt att då halvljuset är på så går plus 12V från halvljuset, via PWM:en till lamporna och vidare genom relät och PWM:en (minus) till jord. Kretsen är sluten.

Men då helljuset är påslaget innebär det att reläet slår om så kopplingen mellan 30 och 87A försvinner och 30 och 87 har i stället förbindelse. Samtidigt försvinner 12V från halvljuset (då halvljuset stängs av när helljuset slås på). Detta innebär att PWM:en inte har någon spänning. Samtidigt innebär kopplingen mellan 30 och 87 att lamporna får jord direkt (istället för via PWM). Men hur ska lamporna i detta fall få +12V? Är det något som saknas eller är det jag som är virrig (rätt trött idag).
 

Seth

New member
En liten fundering. Varselljus eller DRL-ljus som dom också verkar kallas är något jag planerar att installera. När jag köpte min MC satt det två diodlampor (ganska starka, med endast en diod). Dock var dessa kopplade så de alltid lyser, vilket inte är lagligt i Sverige (varselljus + halvljus är bara tillåtet tillsammans i dagsljus).

När jag läst om DRL-ljus ser jag att många även använder dessa som extraljus.

Funderar därför på följande koppling:

Halvljus --> brytare --> DRL-ljus
Helljus --------------> DRL-ljus

Dvs, om halvljuset är på så kan jag välja om jag vill ha DRL eller inte, via en brytare på styret. Men när jag slår på helljuset så slås DRL-ljuset på som ett extraljus, oavsett vilket läge brytaren är i.

Det här borde gå att lösa ganska enkelt. Men jag tror man behöver två dioder och kanske ett separat relä för DRL-ljuset. Dioderna för att inte strömmen ska kunna gå bakvägen mellan hel- och halvljus ifall brytaren är i läge på.

Ett extra relä tänkte jag kunde vara bra så det bara är styrströmmar som går över dioderna. Vet inte om det har någon betydelse, MÅNGA år sedan jag läste ellära.. :)

Andra som använder DRL som både varselljus och extraljus? Har ni kopplat så här?
Vad är det för mc? även om dioderna lyser "starkt" så kan dem kanske bara räknas som positionsljus
 

Staffan2

New member
Vad är det för mc? även om dioderna lyser "starkt" så kan dem kanske bara räknas som positionsljus

En Suzuki V-Strom 650. Jag hörde av förra ägaren att den inte går igenom besiktningen om dioderna lyser, så han brukade plocka ut säkringen innan besiktning.
 

Staffan2

New member
En fundering. Jag har köpt alla delar och håller på att planera inkopplingen. Tänkte samtidigt fixa så hel och halvljus går via relä, därför började jag rita upp ett kopplingschema på allt.

Men en sak förbryllar mig inser jag nu. När jag tittar på ditt kopplingschema så är det tydligt att då halvljuset är på så går plus 12V från halvljuset, via PWM:en till lamporna och vidare genom relät och PWM:en (minus) till jord. Kretsen är sluten.

Men då helljuset är påslaget innebär det att reläet slår om så kopplingen mellan 30 och 87A försvinner och 30 och 87 har i stället förbindelse. Samtidigt försvinner 12V från halvljuset (då halvljuset stängs av när helljuset slås på). Detta innebär att PWM:en inte har någon spänning. Samtidigt innebär kopplingen mellan 30 och 87 att lamporna får jord direkt (istället för via PWM). Men hur ska lamporna i detta fall få +12V? Är det något som saknas eller är det jag som är virrig (rätt trött idag).

Kan det vara så att "Matning + från halvljus" på kopplingsschemat egentligen är +12V hela tiden (dvs inte halvljuset)?

Och är det så att PWM:en släpper igenom 12V oförändrat och att den modulerar signalen på minussidan? Om det stämmer så tror jag att jag förstår funktionen.
 

F800ST

Member
PWM'en från biltema styr på jord, alltså minussidan enbart. 12v matning till drl/extraljusen som lyser tillsammans med halvljuset tar jag från halvljuset.


Min cykel är en Bmw k1300s där tänds halvljuset enbart när motorn är igång, därför kopplat så här. Det är separata H7 lampor för hel och halvljus.
Skulle man koppla med konstant 12v från tändningen skulle lamporna lysa direkt tändningen kommer på och det ville jag inte, därav matning från halvljuset.

Korrekt att när helljus slås på så kopplas jorden om från att gå via PWM (87A) till att ha direkt jord via (87), det är det som ger full effekt på lamporna vid helljuspåslag, de är ej styrda längre då.

Du säger att din halvljus slås av, har du H4 lampa? ledsen å dina vägar isf. (jag gillar inte den förlegade lampdesignen personligen)

Då funkar inte denna koppling direkt tyvärr, Men löses genom att lägga till en extra kabel från 86 (helljusets matning till relä) på reläet ned till matningen av 12v+ mellan PWM och drl lamporna.
För att hindra att detta tänder både hel och halv samtidigt så monterar man en likriktardiod på den kabeln samt en likadan diod på matningen från halvljuset. Syns som lila kabel och dioderna är inom orange ringar.

Se denna modifierade bild. Likriktardioder finns här: https://www.kjell.com/se/sortiment/.../dioder/luxorparts-diod-1n5408-20-pack-p90412

View attachment 8167

(städade bort extraljusvalet och knappar då de inte är nödvändiga för dig och det gör kopplingen enklare att läsa)
 
Last edited:

F800ST

Member
Redigerade mitt förra inlägg, hade skrivit att man skulle lägga en extra kabel från 30 på reläet ned till matning av drl, detta är fel, en ren felskrivning av mig.

Det ska givetvis vara från 86 på reläet där matningen till reläet kommer in från helljuset, det är korrekt på ritningen men jag hade skrivit fel.

Har ordnat detta men ville bara påpeka utifall någon kopierar texten.
 

F800ST

Member
Vad är det för mc? även om dioderna lyser "starkt" så kan dem kanske bara räknas som positionsljus

Var och besiktigade min hoj igår, direkt när jag åkte in frågade han om jag kunde slå av mina drl då ej fick lysa samtidigt som halvljuset.....sen la han till: de får inte lysa när jag testkör för då är det en 2:a på felaktigt ljus, men jag förstår varför du har dom, så slå av dom medans jag byter om.

Startade hojen på utsidan och tryckte av dom på PWM on/off. Godkänt.
 

Camel

Member
Var och besiktigade min hoj igår, direkt när jag åkte in frågade han om jag kunde slå av mina drl då ej fick lysa samtidigt som halvljuset.....sen la han till: de får inte lysa när jag testkör för då är det en 2:a på felaktigt ljus, men jag förstår varför du har dom, så slå av dom medans jag byter om.

Startade hojen på utsidan och tryckte av dom på PWM on/off. Godkänt.
Besiktningsmannen borde läsa på i Trafikförordningen om det vid tillfället var dagsljus och bra väder. Vad jag vet är det tillåtet för MC att ha halvljus tillsammans med t.ex. DRL på dagen genom ett undantag i Trafikförordningen 3 kap 71 §. Men besiktningsmannen menade kanske att avstängsmöjlighet saknades?

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).
 
Last edited:

F800ST

Member
Ja jag vet inte, har iofs hört att det ska vara OK med flera lampor på halvljus hoj men jag slog av dom på knappen, satte på dom sen när han var klar. Mött flertalet poliser och ingen har brytt sig heller.
Får inga blink vid mörkekörning och möte.
 

Tracer 700

New member
Hej,
Vill bara tacka F800ST för det fina kopplingsschemat!

När jag hittade denna tråden blev jag sugen på att installera DRL på min lilla Yamaha Tracer 700.
Jag har hojen till pendling dagligen så jag känner behov av DRL för att öka chansen att bilisterna ser mig i backspegeln innan de byter fil. Samt att jag tränger mig dagligen emellan bilar eller kör på vägrenen (helt lagligt enligt min vän MC-polisen).
Jag kan väldigt lite om el, men det gick att leda sig fram med schemat och en herrans massa youtubande. Jag kopplade vanliga slutande reläer för att sätta på ljuset.

Största problemet var att hitta styrsignal från hel och halvljus. Det slutade med att jag borrade mig in genom locken för byte av lampor och drog en kabel igenom och satte en färdig adapter (Jula) på mina H7:eek:r och anslöt pluskabeln.

Jag drog halvljussignalen till en on/off switch som jag satte på styret för att med lätthet kunna stänga av DRL:n om jag vill det (Besiktning bl a).

Sen var det bara att montera lampor och dra kablar. Jag monterade två Biltema arbetsljus som jag dimmade med det fina elschemat (version 2, eftersom mitt halvljus stängs av vid heljus).
Jag monterade ytterligare två strålkastare med inbyggd DRL och spot. Till dessa två kopplade jag separat relä eftersom det inte behövdes dimning. Kanske går att integrera i befintligt kopplingsschema, men jag löste inte det.

Nästa problem dök upp när jag free-basade och hittade på att jag skulle seriekoppla två dimmers för att dimma mer. Det funkade perfekt till en början sen la det av och jag fick inte igång seriekopplingen igen.
Efter att jag tog bort seriekopplingen och funkar det perfekt igen..

Ett litet problem som brände säkringar och gjorde mig gråhårig (har nästan inget hår) var en adapterkabel som jag köpte till reläerna på Biltema var en felmonterad (svart och grön kabel hade bytt plats). När jag hittade det i härvan av kablar funkade allt.

Tror att en kunnig person löser detta projektet på två-tre dagar med planering och inköp.
Mig tog det tre månader med tankepauser........

Trots att det ligger ett ormbo av kablar och reläer under sadeln som ser för jävligt ut är jag nöjd så in i helvete.
1. Jag har ett fantastiskt DRL-ljus.
2. Jag har en enormt helljus och en riktigt elak ljustuta som får garvade lastbilschaffisar att studsa i sätet.

MVH Magnus
 
Top