En liten fundering. Varselljus eller DRL-ljus som dom också verkar kallas är något jag planerar att installera. När jag köpte min MC satt det två diodlampor (ganska starka, med endast en diod). Dock var dessa kopplade så de alltid lyser, vilket inte är lagligt i Sverige (varselljus + halvljus är bara tillåtet tillsammans i dagsljus).
När jag läst om DRL-ljus ser jag att många även använder dessa som extraljus.
Funderar därför på följande koppling:
Halvljus --> brytare --> DRL-ljus
Helljus --------------> DRL-ljus
Dvs, om halvljuset är på så kan jag välja om jag vill ha DRL eller inte, via en brytare på styret. Men när jag slår på helljuset så slås DRL-ljuset på som ett extraljus, oavsett vilket läge brytaren är i.
Det här borde gå att lösa ganska enkelt. Men jag tror man behöver två dioder och kanske ett separat relä för DRL-ljuset. Dioderna för att inte strömmen ska kunna gå bakvägen mellan hel- och halvljus ifall brytaren är i läge på.
Ett extra relä tänkte jag kunde vara bra så det bara är styrströmmar som går över dioderna. Vet inte om det har någon betydelse, MÅNGA år sedan jag läste ellära..
Andra som använder DRL som både varselljus och extraljus? Har ni kopplat så här?
När jag läst om DRL-ljus ser jag att många även använder dessa som extraljus.
Funderar därför på följande koppling:
Halvljus --> brytare --> DRL-ljus
Helljus --------------> DRL-ljus
Dvs, om halvljuset är på så kan jag välja om jag vill ha DRL eller inte, via en brytare på styret. Men när jag slår på helljuset så slås DRL-ljuset på som ett extraljus, oavsett vilket läge brytaren är i.
Det här borde gå att lösa ganska enkelt. Men jag tror man behöver två dioder och kanske ett separat relä för DRL-ljuset. Dioderna för att inte strömmen ska kunna gå bakvägen mellan hel- och halvljus ifall brytaren är i läge på.
Ett extra relä tänkte jag kunde vara bra så det bara är styrströmmar som går över dioderna. Vet inte om det har någon betydelse, MÅNGA år sedan jag läste ellära..
Andra som använder DRL som både varselljus och extraljus? Har ni kopplat så här?