Personuppgifter i IdrottOnline

smcrobot

New member
I egenskap av SMC:s Generalsekreterare vill jag be om ursäkt till de medlemmar som känner sig oroliga och/eller arga i och med utskicket från IdrottOnline och klargöra SMC ställningstagande kring medlemmarnas personuppgifter i förhållande till IdrottOnline. SMC har givetvis inte för avsikt att oroa sina medlemmar. Det visar sig dock att en del medlemmar känner sig oroliga och/eller arga i och m...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Personuppgifter-i-IdrottOnline/

Assar

New member
Bra info.
Tack för det!

Det finns dock utrymme för förtydligande av delar av texten, för den som inte är så insatt i det juridiska:
På förekommen anledning har SMC gjort en intresseavvägning och bedömt att det finns ett berättigat intresse, för SMC och dess medlemmar, som väger tyngre än SMC:s medlemmars intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten. (Se 10 § punkten f i Personuppgiftslagen, PUL)
Det är så att all hantering av personuppgifter måste hänföras till nån form av "Legal grund". Annars har man inte rätt att hantera dem.
Här hänvisas till "Intresseavvägning", vilket innebär att SMC anser att deras intresse av att hantera våra personuppgifter väger tyngre än vårt behov av integritet. Det är en helt okej legal grund, men den är inte självklar. Den som anser att SMC:s intressen inte väger tyngre har möjlighet att be Datainspektionen pröva denna intresseavvägning för att på så sätt få besked om vad som gäller. Att hänvisa till "Intresseavvägning" är alltså lite som att ta sig friheter för att man gjort en viss bedömning.

Som info kan nämnas några andra "legala grunder". T ex
- "Legala krav" som innebär att man MÅSTE hantera personuppgifter för t ex brottsbekämpning. Den hanteringen kan man inte motsätta sig.
- "Tillhandahållande av tjänst" som innebär nödvändig hantering av personuppgifter för att leverera den tjänst man köpt. Den hanteringen kan man endast motsätta sig genom att säga upp tjänsten eller avsluta sitt medlemskap.
- "Samtycke" som innebär att man samtycker (eller inte) till att ens personuppgifter används för direktmarknadsföring eller komplex profilering. Den hanteringen har man all rätt att säga nej till. Enligt PuL är det något man kan avsäga sig. Med nya EU-förordningen krävs ett aktivt samtycke.

SMC hänvisar alltså till den legala grunden "Intresseavvägning", vilket gör att det måste prövas av Datainspektionen om man vill stoppa hanteringen. Om ingen invänder till DI så rullar det på som SMC vill. Om SMC hade hänvisat till "Samtycke" istället så hade vi haft all möjlighet att säga "samtycker inte!". Men det kan vi alltså inte göra.

Obs, jag säger inte detta för att uppmana till anmälan utan för att vi medlemmar ska förstå vad som händer och vilka regler som gäller. Spring inte iväg och anmäl av principskäl! SMC är *vår* förening, en medlemsorganisation och inte en kommersiell part. *Vår* organisation har gjort en bedömning utifrån från *våra* intressen. Ta hellre en diskussion än att anmäla om du inte håller med dem.

roffe_s

Active member
Bra info.
Tack för det!

SMC hänvisar alltså till den legala grunden "Intresseavvägning", vilket gör att det måste prövas av Datainspektionen...

...Obs, jag säger inte detta för att uppmana till anmälan utan för att vi medlemmar ska förstå vad som händer och vilka regler som gäller. Spring inte iväg och anmäl av principskäl! SMC är *vår* förening, en medlemsorganisation och inte en kommersiell part. *Vår* organisation har gjort en bedömning utifrån från *våra* intressen. Ta hellre en diskussion än att anmäla om du inte håller med dem.
Hej Assar,

Utan att ge mig in i det juridiska undrar jag om det inte är enklare än så att komma ifrån registreringen i Idrottonline? För läser jag hela brevet finns ju en länk där SMC erbjuder sig att avlägsna den medlem som motsätter sig att finnas med även i registret Idrottonline? Det innebär väl att jag inte behöver anmäla då SMC, så länge det finns ett eget medlemsregister, erbjuder oss medlemmar att plocka bort oss från Idrottonline utan vidare diskussion?

Så tolkar i alla fall jag den i mailet bifogade länken. Personligen stör det inte mig att stå kvar då jag förstår fördelen med att kunna nå 160 000 motorintresserade om behov uppstår men samtidigt är det ju rätt och riktigt att den som önskar minimera sin förekomst i flera olika register på ett enkelt vis kan ordna detta :)

Last edited:

Assar

New member
Hej Assar,
Utan att ge mig in i det juridiska undrar jag om det inte är enklare än så att komma ifrån registreringen i Idrottonline? För läser jag hela brevet finns ju en länk där SMC erbjuder sig att avlägsna den medlem som motsätter sig att finnas med även i registret Idrottonline? Det innebär väl att jag inte behöver anmäla då SMC, så länge det finns ett eget medlemsregister, erbjuder oss medlemmar att plocka bort oss från Idrottonline utan vidare diskussion?
Hej Roffe!
Det är egentligen två olika saker.
Den som motsätter sig att de egna personuppgifterna delats kan använda sig av länken, även om den vägen egentligen inte förpliktigar på något sätt.
Den som anser att hela lösningen är tvivelaktig kan vända sig till DI för granskning.

Personligen stör det inte mig att stå kvar då jag förstår fördelen med att kunna nå 160 000 motorintresserade om behov uppstår men samtidigt är det ju rätt och riktigt att den som önskar minimera sin förekomst i flera olika register på ett enkelt vis kan ordna detta
Jag ser också fördelarna med massan. Men jag vill se att hanteringen är reglerad så att inte mina personuppgifter (namn, epost, tfnnr, personnr, adress, medlemskap etc) sprids obehindrat till part efter part efter part. Det är därför jag ställer frågor om hur lösningen ser ut och hur personuppgifterna har spritts.

roffe_s

Active member
Hej Roffe!
Det är egentligen två olika saker.
Den som motsätter sig att de egna personuppgifterna delats kan använda sig av länken, även om den vägen egentligen inte förpliktigar på något sätt.
Den som anser att hela lösningen är tvivelaktig kan vända sig till DI för granskning...
Jo. Och förutsätter vi då att det Jesper skriver är korrekt så kommer personuppgifterna att avlägsnas från Idrottonline om man skickar ett enkelt mail via länken. DI blir ju mer en principfråga i så fall. Förstår jag saken rätt är Idrottonline i praktiken en onlinetjänst för att underlätta medlemsorganisationerna hemsida och medlemsregister, i detta fall finns ju redan ett register internt inom SMC vilket är orsaken till att det just nu föreligger uppgifter på två ställen.

Jag ser också fördelarna med massan. Men jag vill se att hanteringen är reglerad så att inte mina personuppgifter (namn, epost, tfnnr, personnr, adress, medlemskap etc) sprids obehindrat till part efter part efter part. Det är därför jag ställer frågor om hur lösningen ser ut och hur personuppgifterna har spritts.
Mmm, att Idrottonline skulle utgöra källa till ytterligare spridning förefaller, med anledning av alla nuvarande medlemmar, väl rätt osannolikt? Och med anledning av dessa trådar och inlägg gissar jag att det dröjer innan uppgifterna distribueras till fler... :)

Tack för vettigt resonemang och bra förklaringar!