Däcksval Suzuki GS 1100

Krokmark

New member
Hej

Jag har en gammal Suzuki GS1100G - 84 som behöver nya däck.
Jag vill ha däck som fungerar på grus, bra grepp på våt och torr asfalt.
Finns det andra alternativ av kvalitetssäkring dom kan funka?

Då jag blivit avrådd från Michelin Anakee 3 så skulle jag vilja ha lite tankar och erfarenheter om dessa...

Metzeler Tourance
Conti Trail Attack
Dunlop TrailMax

Metzeler ser ut att vara lite mer öppna och bör erbjuda bättre fäste på grus men frågan är hur de är på asfalt.

Conti Trail Attack har lite mindre mönster så de bör ge bättre fäste på asfalt men hur är de på grus?

Dunlop TrailMax är rätt lika Metzeler...

David

Skye

Kör Mycket!
Kör nästan enbart på asfalt på mina Tourance och funkar hur bra som helst i Norska serpentiner. Bra också i väta. det är väl grusegenskaperna som är egentligen sämre och om det är grus eller barskrapat blöt hårdpackad lera under.. Torrt så är det inga problem. Det ultimata däcket finns inte.

Andra vägen är att satsa på "nabba"-däck. Heidenau K60, TKC 80, Metzeler Karoo t ex mer offroad däck men slits snabbt på asfalt av värmen och halverade mil man får ut av ett däck.

Anakee 3 och Tourance Next är likvärdiga däck. Skulle klassa de som regndäck. Slits snabbt i sydeuropa med varmare asfalt. Skandinaviskt bruk är helt ok men grusdäck.. Nä. 95/5 asfalt-grus

Likaså Anakee 2 och "vanliga Tourance" eller däck med liknande mönster är lite bättre 90/10

Skulle nog funka lika bra med ett Asfaltdäck med trail egenskaper. Pirelli Angel eller Michelin Pilot road 4 är några exempel

Krokmark

New member
Kör nästan enbart på asfalt på mina Tourance och funkar hur bra som helst i Norska serpentiner. Bra också i väta. det är väl grusegenskaperna som är egentligen sämre och om det är grus eller barskrapat blöt hårdpackad lera under.. Torrt så är det inga problem. Det ultimata däcket finns inte.

Andra vägen är att satsa på "nabba"-däck. Heidenau K60, TKC 80, Metzeler Karoo t ex mer offroad däck men slits snabbt på asfalt av värmen och halverade mil man får ut av ett däck.

Anakee 3 och Tourance Next är likvärdiga däck. Skulle klassa de som regndäck. Slits snabbt i sydeuropa med varmare asfalt. Skandinaviskt bruk är helt ok men grusdäck.. Nä. 95/5 asfalt-grus

Likaså Anakee 2 och "vanliga Tourance" eller däck med liknande mönster är lite bättre 90/10

Skulle nog funka lika bra med ett Asfaltdäck med trail egenskaper. Pirelli Angel eller Michelin Pilot road 4 är några exempel
Ja, tanken är inte att ligga och mala på grusvägar men jag bor utmed en grusväg och kommer ofrånkomligt att köra en del grus.
Det viktigaste är väl egentligen regngreppet...

Prioritetsordning:
Blöt asfalt
Torr asfalt
Grus

Slitstyrkan är väl anledningen till varför jag vill hålla mig till kvalitetsdäck.
Känns mer pålitlig...

David

Skye

Kör Mycket!
Som sagt, nöjd med mina Tourance. Kört i hällande regn i Norge på dess serpentiner utan minsta släpp. Går bra på grus och får ut ca 1000 mil på bakdäcket. Går säkert längre, beror helt och hållet på körstil.
Är det nån gång det har släppt beror det på diesel-spill eller någon metall-klack på broar och liknande.

På videon finns både Tourance Next och Anakee2 monterade

Krokmark

New member
Låter riktigt bra.

Vad har du för hoj?
Håller de för lite tyngre maskiner?
Min väger ca 270 kg...

David

Krokmark

New member
Såg en tysk testvideo där de testade bla Michelin Anakee 3, Metzeler Tourance NEXT och Continental Trail Attack 2.

Michelin och Continental angavs till ca 800 mil livslängd och Metzeler ca 600 mil.

Kanske ska man satsa på Continental TrailAttack 2.
Det har ju bra livslängd och bra våtgrepp och det är viktigare än gruset.
Får helt enkelt göra lite avkall på grusegenskaperna.

Metzeler Tourance NEXT verkar inte finnas i 130/80-17...

Eller köpa en Offroadhoj...

David

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Jag bytte mina Next efter 920 mil, då hade jag mönster kvar men chansade inte på en långresa till Norge igen då det tickade upp 250 mil till

Sitter på en Honda Varadero, 275 kg. Satsa du på ett Michelin Pilot Road 4 Trail. Det funkar.. Starkare stomme för tunga hojar.

Last edited: