Snorhal körbana

Hojkul!

New member
Det kan synas "futtigt" att börja debattera om en liten incident som en enkel omkullbromsning på våt vägbana, samtidigt som en annan tråd behandlar det oerhört tragiska dödsolyckan som inträffade vid Nyköping för några år sedan.

Men, ändå tar jag upp denna incident för att få tips och råd.

I veckan körde jag och en kompis, på varsin MC, i Sthlm´strakten. Det hade regnat och asfalten var blöt. En stund senare kom vi fram till ett trafikljus och det slog om till gult och sedan snabbt till rött (ovanligt snabbt bör tilläggas). Hastigheten var ca. 30-40 km/h (högsta tillåtna hastighet var 50 km/h på platsen), eftersom vi just kom ut från en tvär avfartskurva. Vi noterade båda två att trafik från vänster var på väg ut och vi tänkte båda samma sak; "det är bäst att stanna", istället för att helt enkelt glida förbi trafikljuset (dock olagligt!).
När kompisen anlägger frambromsen "försvinner" framhjulet åt höger och han går i asfalten med vänster sida... Jag tvärvänder min motorcykel och parkerar med varningsblinkers påslagen mitt i körfältet för att varna andra trafikanter, och skyndar fram till kompisen.
Hans motorcykel gled 21 meter bort från islagsplatsen och hade snurrat in i kantstenen, medan kompisen hamnat 15 meter från islagsplatsen.

Vid kontroll några minuter efter olyckan visade det sig att körbanans ytbeläggning var FRUKTANSVÄRT hal, och när jag gick där kändes det nästan som att glida på ett vaxat trägolv iklädd endast strumpor...

Ska vi ens bemöda oss om att rapportera/anmäla till Trafikverket att vägbanan uppenbarligen inte fungerar tillfredsställande? Vad får vi/ni andra motorcyklister (och andra trafikanter) ut av det? Bryr Trafikverket sig över huvud taget? Kanske ska vi lägga ner detta med MC-körning helt... (det är ju ändå det Trafikverket och andra myndigheter som arbetar med trafik vill att vi ska göra)

Tacksam för tips och råd/reflektioner.

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Anmäl till Trafikverket, då får du i alla fall ett mail som säger att det inte är något fel på vägen!
(har jag fått ett antal ggr.)
Sen när någon BILIST åker åt H-E, meddela personen i fråga , gärna direkt efter inträffad avkörning, (vilket jag gjorde) så kanske i alla fall den personen får självrisken ersatt av Trafikverket.
Jag har mail-konversationen med lokala trafikverket och bilder på en riktig avkörning med bil kvar.....

Efter att BILEN kört åt H.E blev vägen mätt, varningsskyltar kom upp och därefter blev vägen slipad!

PROTESTERA MERA !!!!!!!

Hojkul!

New member
Tack för din reflektion xj900s!

Begäran om skadestånd är nu skickad till Trafikverket. Min kompis (och jag) hävdar att varningsskylten "Varning för slirig väg" och tilläggstavla "Vid regn" saknas.

Försäkringsbolag verkar tillämpa separata självrisker för hjälm och motorcykel. Dvs. om självrisken för hjälm och motorcykel är 1000:- vardera, och hjälmens inköpskostnad var lägre, är det ingen idé att skicka in hjälmen.
Om någon har erfarenhet beträffande hur olika försäkringsbolag bedömer skador på hjälm, kläder, skyddsutrustning och stövlar efter en incident/olycka är det mycket tacksamt om du/ni delger dem i denna tråd.
Vissa (kanske alla?) försäkringsbolag kräver att man skickar all utrustning till dem för att de ska kunna göra en bedömning.
Vilka skador på utrustningen "krävs" för att försäkringsbolaget ska betala ut ersättning? Skador på skinnkläder, allvädersställ, GoreTex, hjälm etc.; hål? skrapat? endast märke? osv.
Är det någon idé att anmäla och skicka in utrustning om den endast har skrapmärken och inte uppenbara hål? Räcker några skrapmärken på hjälmen för att den kommer att "tas ur bruk"?

roffe_s

Active member
Är det lätta skrapmärken kan en skräddare göra underverk, men de flesta jag känner till fotograferar helt enkelt utrustningen, mailar handläggaren och sedan pratar man om vad som lämpligen ska göras.

Bra att Ni anmälde, se till att berätta hur det går. Lycka till :)
...Vissa (kanske alla?) försäkringsbolag kräver att man skickar all utrustning till dem för att de ska kunna göra en bedömning.
Vilka skador på utrustningen "krävs" för att försäkringsbolaget ska betala ut ersättning? Skador på skinnkläder, allvädersställ, GoreTex, hjälm etc.; hål? skrapat? endast märke? osv.
Är det någon idé att anmäla och skicka in utrustning om den endast har skrapmärken och inte uppenbara hål? Räcker några skrapmärken på hjälmen för att den kommer att "tas ur bruk"?

Last edited:

Cawwa

New member
Bra initiativ!
När jag vurpade ville försäkringsbolaget ha allt inskickat jag begärde ersättning för. Dom betalade frakten, det var bara att lägga till detta på ersättingslistan.
En skarapad hjälm skall du absolut bytra ut. Sprickor som inte syns kan finnas. En affär en hade skylt "Tappad hjälm=köpt hjälm". Så fort du har tappat din hjälm från c:a 1 meter och uppåt bör den bytas.
Stövlarna hade rejäla skrapmärken på tådelen, det räckte. Men dom hade några år på nacken och ersattes till 80%.
Kläderna var både skrapade och hål på. De var bara något år så då blev det full ersättning.

Bolaget var Bilsport o Mc. Mycket bra att ha att göra med, rekommenderas