Hojkul!
New member
Det kan synas "futtigt" att börja debattera om en liten incident som en enkel omkullbromsning på våt vägbana, samtidigt som en annan tråd behandlar det oerhört tragiska dödsolyckan som inträffade vid Nyköping för några år sedan.
Men, ändå tar jag upp denna incident för att få tips och råd.
I veckan körde jag och en kompis, på varsin MC, i Sthlm´strakten. Det hade regnat och asfalten var blöt. En stund senare kom vi fram till ett trafikljus och det slog om till gult och sedan snabbt till rött (ovanligt snabbt bör tilläggas). Hastigheten var ca. 30-40 km/h (högsta tillåtna hastighet var 50 km/h på platsen), eftersom vi just kom ut från en tvär avfartskurva. Vi noterade båda två att trafik från vänster var på väg ut och vi tänkte båda samma sak; "det är bäst att stanna", istället för att helt enkelt glida förbi trafikljuset (dock olagligt!).
När kompisen anlägger frambromsen "försvinner" framhjulet åt höger och han går i asfalten med vänster sida... Jag tvärvänder min motorcykel och parkerar med varningsblinkers påslagen mitt i körfältet för att varna andra trafikanter, och skyndar fram till kompisen.
Hans motorcykel gled 21 meter bort från islagsplatsen och hade snurrat in i kantstenen, medan kompisen hamnat 15 meter från islagsplatsen.
Vid kontroll några minuter efter olyckan visade det sig att körbanans ytbeläggning var FRUKTANSVÄRT hal, och när jag gick där kändes det nästan som att glida på ett vaxat trägolv iklädd endast strumpor...
Ska vi ens bemöda oss om att rapportera/anmäla till Trafikverket att vägbanan uppenbarligen inte fungerar tillfredsställande? Vad får vi/ni andra motorcyklister (och andra trafikanter) ut av det? Bryr Trafikverket sig över huvud taget? Kanske ska vi lägga ner detta med MC-körning helt... (det är ju ändå det Trafikverket och andra myndigheter som arbetar med trafik vill att vi ska göra)
Tacksam för tips och råd/reflektioner.
Men, ändå tar jag upp denna incident för att få tips och råd.
I veckan körde jag och en kompis, på varsin MC, i Sthlm´strakten. Det hade regnat och asfalten var blöt. En stund senare kom vi fram till ett trafikljus och det slog om till gult och sedan snabbt till rött (ovanligt snabbt bör tilläggas). Hastigheten var ca. 30-40 km/h (högsta tillåtna hastighet var 50 km/h på platsen), eftersom vi just kom ut från en tvär avfartskurva. Vi noterade båda två att trafik från vänster var på väg ut och vi tänkte båda samma sak; "det är bäst att stanna", istället för att helt enkelt glida förbi trafikljuset (dock olagligt!).
När kompisen anlägger frambromsen "försvinner" framhjulet åt höger och han går i asfalten med vänster sida... Jag tvärvänder min motorcykel och parkerar med varningsblinkers påslagen mitt i körfältet för att varna andra trafikanter, och skyndar fram till kompisen.
Hans motorcykel gled 21 meter bort från islagsplatsen och hade snurrat in i kantstenen, medan kompisen hamnat 15 meter från islagsplatsen.
Vid kontroll några minuter efter olyckan visade det sig att körbanans ytbeläggning var FRUKTANSVÄRT hal, och när jag gick där kändes det nästan som att glida på ett vaxat trägolv iklädd endast strumpor...
Ska vi ens bemöda oss om att rapportera/anmäla till Trafikverket att vägbanan uppenbarligen inte fungerar tillfredsställande? Vad får vi/ni andra motorcyklister (och andra trafikanter) ut av det? Bryr Trafikverket sig över huvud taget? Kanske ska vi lägga ner detta med MC-körning helt... (det är ju ändå det Trafikverket och andra myndigheter som arbetar med trafik vill att vi ska göra)
Tacksam för tips och råd/reflektioner.