Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Camel

Member
Camel: tycker du det är värt att uppgradera till en DL1000 prestandamässigt (utan att tänka på xtra lull-lull som kurv-abs och dubbelverkande bromssystem)
Min DL650 hade tillräckliga prestanda. Man kan inte påstå att kraften i DL650 inte skulle räcka för normal (laglig) körning, den är fullt tillräcklig. Men alla tycker ju olika och väger man in vad man tycker personligen så kan man hamna var som helst i bedömningar. En DL1000 är naturligtvis kraftfullare än en DL650. Störst skillnad märker man med passagerare, packning och långresor. Men en DL650 klarar det också. Att jag bytte hoj beror på att jag provkörde en DL1000 och gillade den. Fick en bra deal av handlaren så jag bytte. Var det nödvändigt? Absolut inte. Var det roligt? Absolut, och det är det fortfarande. Vilken hoj man föredrar är en smaksak. En sak förutom prestanda som jag märkt av tydligt är bättre stabilitet i DL1000. Kanske inte så konstigt med bättre framgaffel samt nyare hoj.
 

RobertB

New member
Jag var nere till Alperna förra sommaren med min DL 650. Låg i 140 på Autobahn som mest och det var ju inga problems. Tänker mig ett byte av tre skäl 1. annan färg till en som jag gillar bättre (fullt tillräckligt skäl till att byta eller hur ;). 2. Det andra är att DL 1000 har dubbelverkande bromsar. 3. Jämnare och lugnare gång på motorväg misstänker jag.

Att den dessutom går mer stabilt är ju ett plus som inte är att förakta.

jag lugnar mig dock en aning och åker på riksträffen i stället och kollar på ny håjj till våren :)

Tack för svaret
 

RobertB

New member
Testade en KTM 1290 I helgen på Romme. Nog var det ett jävelusiskt drag i maskinen när jag hittade rätt varvtal, men i marschfart tyckte jag inte det var så stor skillnad. Nä jag tror jag håller mig till 650. Synd bara att det inte plockar på samma godis på lillebror som de har på DL 1000. Men de kanske kommer..........
 

Camel

Member
Tänker mig ett byte av tre skäl 1. annan färg till en som jag gillar bättre (fullt tillräckligt skäl till att byta eller hur ;).
Javisst! Ingen ursäkt är sämre än den andra. :tummenupp

2. Det andra är att DL 1000 har dubbelverkande bromsar.
Det är märkbart bättre "bett" i frambromsen, lättare att dosera, på min DL1000 -16 än på min förra DL650 -12.

3. Jämnare och lugnare gång på motorväg misstänker jag.
Det tycker jag nog att det är. Men DL650 är bra den också.
 

Camel

Member
Nä jag tror jag håller mig till 650. Synd bara att det inte plockar på samma godis på lillebror som de har på DL 1000. Men de kanske kommer..........
Behåll din DL650 ett tag, kolla in om det finns något överblivet exemplar av DL1000 -16 till bra pris hos handlaren nästa vår om kan avstå från kurv-ABS, kopplade bromsar samt "easy-start". Min DL1000 -16 har inte detta, den har vanlig ABS samt TC. Likt den nya DL650 17-.
 

RobertB

New member
mmm, ja jag har sett att de har en röd fin rackare upp i östersund för ett bra pris. Allt lull-lull kan jag vara utan, förutom ABS och kopplade bromsar :I

Annars så har jag lugnat mig, tänker att jag ska beta av studielånet först innan vi byter hojj..............(om jag klarar av att vänta i 3 år dvs ;)
 

Staffan2

New member
En fråga till er som monterat relä till hel- och halvljus. Var nånstans monterade ni relä + säkringar?

Jag ser två alternativ. Antingen att montera relä + säkring under sadeln och dra nytt kablage till både hel och halvljus därifrån, eller att bara klippa kabeln vid strålkastarna och montera relä + säkring nånstans innanför kåpan nära strålkastaren. Alternativ 2 känns smidigare att göra. Bara att dra en grov kabel från batteriet till reläna och sedan är resten snabbt fixat.

Tycker dock alternativ 1 vore snyggare om man får till på ett bra sätt. Då får man kapa ledningarna redan vid säkringsdosan och dra nya ledningar till både hel- och halvljus därifrån. Dock är det lite trångt att få plats med två reläer och två säkringar. Jag har redan ett extra relä och säkring där för handtagsvärme och 12V-uttag för GPS, etc.

Finns det smidigare relän än dom vanliga bil-reläna?

Edit: hittade följande i Amerikat som vore smidigt:
https://www.easternbeaver.com/Main/Wiring_Kits/Fuseboxes/PC-8/pc-8.html
 
Last edited:

Staffan2

New member
Svarar mig själv. Jag monterade reläena bakom strålkastarna. Inte bästa stället för att komma åt dem, men monteringen och kabeldragningen blev smidigare så.
 

hedan17

New member
Hej, var tidigare ägare till en DL1000 men har nu köpt en DL650. Jag jättenöjd men skulle vilja byta sadeln till en DL1000 sadel som är 2 cm högre. Jag har ganska långa ben så benvinkeln blir ganska skarp med originalsadeln till DL650.
Finns det nån som har en DL1000 sadel och som vill sitta lite lägre?

Maila då gärna till mig, hedan17@yahoo.se

Med vänlig hälsning,
Anders
 

Jonas 021

New member
Köpte en Suzuki 650 V-strom årsmodell 2008 som gått 2000 mil förra sommaren. Den var utrustad med centralstöd och motorbågar. Har nu monterat värmehandtag och Givi fästen för sidoväskor och toppbox. Är grymt nöjd med bensinförbrukningen. Kör man lugnt så har den dragit 0.37.
 
Top