Route des Grandes Alpes, Col de l'Iseran

tomosandra

New member
Min fru, Sandra, och jag har kört MC de fyra senaste somrarna. Första resan gick till Nordkap och därefter har det blivit Alperna, de två första i Schweiz, Österrike och Italien och 2017 lade vi till Frankrike. Jag har tillbringat många timmar framför datorn för att planera resorna. Det jag har efterlyst är videor där jag kan få en uppfattning om respektive pass. Oftast är videorna för korta eller så verkar föraren vara ute för att slå personliga rekord, vilket leder till att jag tenderar att bli sjösjuk.
För att eventuellt hjälpa andra som, liksom jag, vill kunna planera i lugn och ro, och veta vad man ger sig in på, köpte jag en GoPro Hero 5 Black och filmade senaste resan. Jag är inget redigeringsproffs, men jag tycker ändå att resultatet blev över förväntan.
Första filmen från resan får bli Col de l’Iseran, som du hittar på följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=4hkKGrpPw9o&t=8s

Gillar du inte ”okända” länkar så kan du söka på ”tomosandra” på Youtube, eller använda:

https://www.youtube.com/channel/UC5F4P8GJvFaQorX9jwa9mQw/videos

Där du också hittar ytterligare 36 videor från samma resa. Nästa höst kommer det fler videor, bl.a. från Pyreneerna.
 
Last edited:

tomosandra

New member
Viktigast är att köra hoj. Huddingevägen är naturligtvis inte samma som Alperna, men ingen kan bestämma vad som är bäst:D
 

Yxan

Member
Bang on Target!

Har ännu inte kollat igenom aaaallt... bara en liten glimpse, intressant.
Ska i sommar företaga en soloride ned till ESP (S om Alicante) och har planerat in just Route des Grandes Alpes!
(https://www.routeyou.com/en-fr/route/view/2049305/touring-motorcycle-route/route-des-grandes-alpes)

Har enkom för endamålet köpt lite 'huvudvärk', en TomTom Rider 450 (SMC-erbj via Dustin).
Känns som att möjligheterna är oändliga... (på alla 'plattformar'), gäller bara att fatta; när var hur...

Men innan SE-ES-Riden blir det en liten sväng upp till; Senja - Andöya - Lofoten... (mitten juni).

@Alexander76, om du glider runt på Huddingevägen - tycks du bo kring mina/våra trakter (Enskede).
Vi är ett par stycken som träffas regelbundet under hojsäsongen och bränner runt i Sörmlands- och Upplandsnejden (samt givetvis Södertörn). Turerna är på mellan 30~40 mil, starten utgår alltid på en LÖR kl 8 fr antingen; Shell/Stureby alt Shell/Tele2 Arena, frukost i det fria ca 1h senare - lurre i Hälleforsnäs alt Skärplinge, typ ;-)

@tomosandra - sorry om jag råkade avv ngt fr ämnet, tack för ditt inlägg ang RdGA.

Mange
http://mc.beronius.eu
 
Last edited:

tomosandra

New member
Hej, Yxan! Har du gjort FN-tjänst?

Kul om du kan få lite nytta av mina filmer. Vi investerade också i en TomTom i somras, och den skapade naturligtvis en del huvudbry innan vi lärde oss att hantera den.
Senja - Andöya - Lofoten är en höjdare. Där har vi varit sex gånger med bil och en gång med MC. 2014 körde vi hela Norge upp till Nordkap - Mehamn och sedan ner till bl.a. Trollstigen - Geiranger. Det var förresten direkt efter det att min fru Sandra tagit MC-kort. Uppkörning i mitten på maj, och Nordkap i mitten på juni, på varsin Yamaha 1100 Dragstar. Första resan till Alperna körde Sandra samma Dragstar medan jag hade bytt till en Yamaha Midnightstar 1300. Måste nog tillstå att våra Honda CBF 1000 är betydligt mer lämpade för alpresor. Men det viktigaste är förstås att man kör hoj, oavsett vilket märke, och var man kör.

Fortsätt njuta!
/Tom
 

Alexander76

Member
@Alexander76, om du glider runt på Huddingevägen - tycks du bo kring mina/våra trakter (Enskede).
Vi är ett par stycken som träffas regelbundet under hojsäsongen och bränner runt i Sörmlands- och Upplandsnejden (samt givetvis Södertörn). Turerna är på mellan 30~40 mil, starten utgår alltid på en LÖR kl 8 fr antingen; Shell/Stureby alt Shell/Tele2 Arena, frukost i det fria ca 1h senare - lurre i Hälleforsnäs alt Skärplinge, typ ;-)

Nice! Kanske hör av mig :)
 

Yxan

Member
Merhaba Tom!
Japp, en liten sväng ned till Libanon 91-92 (L110), Naqoura Sunwing, hehe
Hade så sent som i NOV 2017 en återträff i vår APC-grupp, alltid lika jovialiskt...

Ang nord-Norge; vi har mer el mindre prenumererat på de ngt nordligare breddgraderna de senaste ~7 åren. Hur vi än försöker... sugs vi dit upp alltjämt; midnattssolen, naturen, ensligheten och sk wildCamping... lockar!
(så pass mycket och till den milda graden att jag hyrde en huuuusbil och slängde in familjen i den och brände av 'hela nordNorge' 2015 - hur lyckat som helst!)

Riktigt stabilt jobbat gällande frugan - imponerande!
För egen del, ännu endast en 'alpresa' ned till de italienska Dolomiterna (2008).

"Men det viktigaste är förstås att man kör hoj, oavsett vilket märke, och var man kör"
Så rättså - i vår lilla hojgrupp har vi en salig blandning av hojar (märken/typer).

@Alexander76 - vi syns när vi råkas... kör runt i en öppen hjälm i de italienska färgerna - på en röd VTX1800...

Mange
 

Lasse01

New member
Hej igen! Såg just att du fick ett intressant möte på väg upp till Passo di Gavia. Det är förvisso ett pass som man inte bör ge sig på om man är ovan.

Nej, var ett lite "scary moment". Vet inte om han körde vänstertrafik eller var livrädd för stupet på högersidan. På nervägen får jag ett intressant möte där en sporthoj gör en omkörning som inte lämnar många meters marginal. Var en värre upplevelse än vad som framgår på filmen. Resten av resan var tack och lov fri från otäcka incidenter.
 

tomosandra

New member
Nej, var ett lite "scary moment". Vet inte om han körde vänstertrafik eller var livrädd för stupet på högersidan. På nervägen får jag ett intressant möte där en sporthoj gör en omkörning som inte lämnar många meters marginal. Var en värre upplevelse än vad som framgår på filmen. Resten av resan var tack och lov fri från otäcka incidenter.

Visst är det trist att de där "Rossi-wanna-be:s" inte kan hålla sig på tävlingsbanan. Det var dem jag menade med förare som verkar vara ute efter personliga rekord. Det otäckaste hustrun och jag varit med om var när ett gäng galna tyskar, i sina porschar och med vita kepsar, höll på att knuffa ner oss i dalen på Jaufenpass. Ett "event" anordnat av Porsche. Vi fick stopp på arrangörerna och gav dem rätt tydlig information om vad vi tyckte.
 

BMW R90s

New member
Körde större delen av Route des Grandes Alpes 2016. Visst vägen är fin hojväg, men delar av den är ''vanlig landsväg''.
Vi siktade på Castellane och körde Georges Du Verdon. Räkna med en dag om du ka köra runt hela Europas största canyon.
En dag spenderade vi på en runda till Gorges de Daluis.Väg D902,D2202, D28, D6202.
Vägen ska helst köras från söder mot norr för att ge mest.
https://www.google.se/maps/@44.0468...4!1sWjyMNl8hOpPLP_21WfwDyw!2e0!7i13312!8i6656
 

tomosandra

New member
Körde större delen av Route des Grandes Alpes 2016. Visst vägen är fin hojväg, men delar av den är ''vanlig landsväg''.
Vi siktade på Castellane och körde Georges Du Verdon. Räkna med en dag om du ka köra runt hela Europas största canyon.
En dag spenderade vi på en runda till Gorges de Daluis.Väg D902,D2202, D28, D6202.
Vägen ska helst köras från söder mot norr för att ge mest.
https://www.google.se/maps/@44.0468...4!1sWjyMNl8hOpPLP_21WfwDyw!2e0!7i13312!8i6656

Hej! Ja mycket landsväg blir det ju oavsett vilka alppass man siktar på. Gorges du Verdon är en upplevelse. Nu i sommar har vi tänkt köra Route Napoleon och vidare ner till Pyreneerna. Så får det bli delar av Route des Grandes Alpes på hemvägen. Schweiz, Österrike, Italien missar vi aldrig. På tal om mycket landsväg. Resan till och från Österrike via Danmark och tyska autobahn innebär nästan en överdos av den varan :)
 
Top