Ny hoj

Wmark

New member
Hej
Jag vill gärna ha tips på en hoj som jag kan använda. Jag bröt båda armarna för ett år sedan i en olycka med min hoj:mad: . Har stelopererat min vänstra handled och jag har inte mycket styrka kvar i den så jag måste få tag på en hoj som jag klarar att trycka in kopplingen på. Jag har inte hittat någon som har tillräkligt svagt koplings handtag. Jag hade en FJR 1300 tidigare och gillar den typen av hoj.
Wmark
 

crv

New member
Allt går att fixa

Tråkigt att läsa om olyckan men det finns alltid hopp.
Det finns en möjlighet att du kan välja vilken hoj du vill för det går att bygga om utväxlingen i kopplingen med fördel om det redan finns med hydraulik. FJR 1300 har ju en hydraulisk koppling och det för med sig att det är relativt bra men inte helt enkelt att bygga om.
FJR modell 06 finns med halvautomat där du slipper koppla.
(Typ paddlar) Det är en dyr hoj och då lär ombyggnad vara ett alternativ. Äger du inte kunskaperna att utföra det själv så föreslår jag dig att kontakta hjälpmedelscentralen som kan rekommendera ett företag som handikapps anpassar fordon.
/Johan T:)
 

Zopilote

New member
Jag har för mig att vissa som håller på med lite mer avancerad stuntkörning monterar ett litet handtag för bakbromsen som liknar en "tumgas" som du har på snöskoter t.ex.
Borde inte denna idé kunna användas även för en hydrualisk koppling på ett enkelt och billigt sätt?
Då kan du ju ha kopplingen på högersidan där det finns mer kraft i handen kvar.
Vet inte om de blir godkänt däremot, då det blir många saker för högerhanden att ta hand om vid en eventuell panikinbromsning.
 

Koljo

New member
Hallu!

Tråkigt att läsa om dina skador...Hu, det går ilningar längs med ryggraden...

Det finns ett företag i Hedemora som heter: Anpassarna AB.
De bygger om allt möjligt, (skulle inte förvåna mig om att de ordnar så att jag skulle få plats i ett Tetra-pack...) ring och hör med dem. Tel: 0225-152 04 eller: www.anpassarna.se

Lycka till!!
 

@nderz

New member
Hej.
"Saxat" från Yamahas hemsida:
nya FJR1300AS har det oerhört bekväma och imponerande systemet YCC-S (Yamaha chip Controlled Shift). YCC-S är en elektroniskt styrd växlingsmekanism utan koppling som minimerar växlingsproblem och trötthet så att du bättre kan njuta av resan.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/street/FJR1300AS.jsp

Låter som det kanske skulle passa.

Har själv provkört FJR:en för några veckor sedan (på riks-årsmötet i Ronneby), en mycket trevlig hoj. I och för sig var det med traditionell koppling och växling.
 

Ducatista

New member
...måste få tag på en hoj som jag klarar att trycka in kopplingen på.

Prova Ducatis Monster Dark-serie.
Första gången jag drog in kopplingen på min hoj trodde jag den var frånkopplad, så lätt var den. Jag har visserligen 'bara' en 620ie men kopplingen lär vara snarlik på övriga storlekar i serien.

Förutom den lätta kopplingen finns det fler plus med Monster-serien.
Den är nämligen byggd för maximal körglädje
 
Last edited:

Marie

Banned
Hej
Jag vill gärna ha tips på en hoj som jag kan använda. Jag bröt båda armarna för ett år sedan i en olycka med min hoj:mad: . Har stelopererat min vänstra handled och jag har inte mycket styrka kvar i den så jag måste få tag på en hoj som jag klarar att trycka in kopplingen på. Jag har inte hittat någon som har tillräkligt svagt koplings handtag. Jag hade en FJR 1300 tidigare och gillar den typen av hoj.
Wmark

Såg att någon nämnt FJR 1300 AS tidigare. Jag skulle tro att den skulle kunna passa dig eftersom den saknar frikopplingshandtag, och dessutom gillar du ju den hojtypen sedan tidigare.
/Marie
 
Top