Hälsa eller inte...

Hälsar du på andra hojåkare?

  • Självklart, jag hälsar alltid på alla

    Votes: 243 76.4%
  • Ja, men bara på de med samma hojtyp

    Votes: 5 1.6%
  • Ja, men aldrig när jag kör på motorvägen

    Votes: 49 15.4%
  • Nja, det händer men ibland glömmer jag bort det

    Votes: 21 6.6%
  • Nej, jag visste inte att hojåker brukar hälsar på varandra

    Votes: 0 0.0%
  • Nej, varför ska man vara vänlig i trafiken?

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    318

Ducatista

New member
På en av mina långresor fördrev jag tiden med att räkna hur många hojåkare som hälsade och det blev ett magert resultat. Diskuterade det med några kompisar och enligt dem hälsar alla alltid. Är det bara mig ingen vill hälsa på eller har jag bara haft otur?
 

Goffen

New member
Jag hälsar för det mesta vill jag påstå, däremot många som kör hd alt glidarhoj verkar har svårare för att hälsa på en sporthoj...... men det finns även dom som hälsar på sånna hojjar !
 

swischmc

New member
Ah, en länk jag funderat på att öppna, men inte riktigt vågat... *skäms*

Har en ytterst ovetenskaplig teori om hur hälsningar fungerar här i landet. :rolleyes:
* Icke-Stockholm hälsar mycket mer än Stockholmare
* Mån-fre hälsar ingen i Stockholm
* Lö-sö hälsar Stockholmare - om de befinner sig på utflykt.
* Glidare hälsar bara på varandra
* Sporthojar hälsar inte alls
* Vi andra blir förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska göra och hälsar på alla - och får svar ibland...

Hur fel har jag? Berätta! :)
 

Mirre

New member
Har en ytterst ovetenskaplig teori om hur hälsningar fungerar här i landet. :rolleyes:...
/klipp/
* Vi andra blir förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska göra och hälsar på alla - och får svar ibland...

Instämmer helt i sistnämnda iaf! :)
Jag hälsar på alla, så pass att det ibland slinker med nån moped också, men inte alla hälsar tillbaka. Däremot är det redig spridning på vilka som gör det och inte! Sporthojar som vinkar glatt, glidare som nästan tittar åt andra hållet, nick på motorvägen och drottningvink i stan... Finns många varianter!
Bland det första min handledare lärde mig var just hälsandet, så jag blir faktiskt smått förnärmad när folk inte hälsar...! ;)
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Ah, en länk jag funderat på att öppna, men inte riktigt vågat... *skäms*

Har en ytterst ovetenskaplig teori om hur hälsningar fungerar här i landet. :rolleyes:
* Icke-Stockholm hälsar mycket mer än Stockholmare
* Mån-fre hälsar ingen i Stockholm
* Lö-sö hälsar Stockholmare - om de befinner sig på utflykt.
* Glidare hälsar bara på varandra
* Sporthojar hälsar inte alls
* Vi andra blir förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska göra och hälsar på alla - och får svar ibland...

Hur fel har jag? Berätta! :)

Nästan... :D
- Stockholmare hälsar inte må-fre, för då är de på tok för upptagna med att försöka hålla reda på trafiken i övrigt.
- Sporthojar hälsar inte, för om de tar bort händerna från styret så trillar de frammåt och slår i hakan. Om en sporthoj hälsar så är det förmodligen en SMC-instruktör som vet hur man ska sitta och hålla emot med knä och rygg.
- Glidare hälsar inte, för de framförs bara av närsynta, äldre medborgare som vägrar ha linser och därför inte ser dig helt enkelt. Orsaken till att de hälsar på andra glidare är att de dels hör dem på lång väg och dels känner igen kromblänket.
- Icke-Stockholmare hälsar eftersom de blir så glada över att se någon annan människa.
 

Harrysson

New member
Jag hälsar på allt och alla när jag kan. Vet däremot inte om alla hälsar tillbaka. Efter att ha varit nära att sätta mig i r-n på en bromsande bil håller jag blicken framåt. :eek: Ibland slarvar jag på motorväg. Likaså vid krypkörning i stan. Jag vågar inte släppa vänstran med kopplingen indragen... Det får räcka med en nick. En och annan gång blir en moppe påhälsad av misstag. Men ok, hälsar dom först vinkar jag tillbaka. Likaså på småungar som vinkar och ler med hela ansiktet. :D

Du får väl helt enkelt låta håret hänga utanför hjälmen så det syns att det är en tjej som kommer. Då ska du se att det blir skillnad. ;)
 

britt-mari

New member
Jag hälsar på allt och alla när jag kan. Vet däremot inte om alla hälsar tillbaka. Efter att ha varit nära att sätta mig i r-n på en bromsande bil håller jag blicken framåt. :eek: Ibland slarvar jag på motorväg. Likaså vid krypkörning i stan. Jag vågar inte släppa vänstran med kopplingen indragen... Det får räcka med en nick. En och annan gång blir en moppe påhälsad av misstag. Men ok, hälsar dom först vinkar jag tillbaka. Likaså på småungar som vinkar och ler med hela ansiktet. :D

Du får väl helt enkelt låta håret hänga utanför hjälmen så det syns att det är en tjej som kommer. Då ska du se att det blir skillnad. ;)

Jag blev så glad när "alla" mc-förare jag mötte (när jag började köra hoj), hälsade med vänstran - så jag hälsar på alla jag möter! De flesta hälsar faktiskt; även H-D-åkare (de kanske blir överrumplade av hälsningen, så det går av bara farten!). Det får jag annars höra rätt ofta: "alla utom H-D-åkare hälsar; H-D-åkarna hälsar bara på varandra"! Men det ligger kanske något i det där med håret - inte vet jag! Eller så är det så det går till här nere i Skåne! Det känns bra att utbyta hälsning, tycker jag! Så ge inte upp!
 

maria_p

New member
hälsa eller inet

Bara ett litet kul inlägg: Just hemkommen från hojsemester i södra europa. Där, spec. på motorvägarna hälsar hojåkarna på varandra med benet!Inte så dumt!Bra hållar båda händerna på styret när det går fort!! HÄlsn. Maria
 

Mirre

New member
Tacka vid omkörning?

... Där, spec. på motorvägarna hälsar hojåkarna på varandra med benet! ...

Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?
 

britt-mari

New member
Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?

Bra fråga! Det funderar jag också över, så jag ser fram emot förslag!
 

Eken87

New member
Hälsa

Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?

Själv brukar jag göra som med bilen, en blick höger en vänster och en höger.
Och om nu någon tackar mig för att jag har gått åt sidan brukar jag blinka tillbaks med hellyset, som för att säga "det var så lite så".
 

Goffen

New member
glöm inte att hälsa på alla barn som glatt hälsar när man kommer. Jag vill minnas att sånt gjorde intryck på mig när jag va liten och SE nu är man biker själv ! =)
 

Mathias

Active member
hälsar på allt, men inte på motorvägen.

tackandet då.
Som Eken skrev blinkerskombinationen hö, vä, hö
 

JanneH

New member
Jag vill gärna hälsa på alla jag möter men har under de senaste åren 2007 och 2008 märkt hur en del hojåkare kränker min trafiksäkerhet genom att köra om alldeles för närgånget eller som vid ett tillfälle tidigare i somras då flera mc på slingerbulten "tappat" (monterat bort sin reg.skylt). För att sedan köra som svin. De körde även ganska tufft i närheten av mig och jag tycker inte det är juste (schysst).

Hur ska mckollektivet få förtroende i framtiden jag har det definitivt inte för er som beter på ovannämnda sätt. Ni tar av min trafiksäkerhet.

Och jag blir säkert betraktad som en tråkmåns men jag vill att alla ska ha nöje av sin mcåkning under säkra former. Varför kör ni inte roadracing? Det skulle vara bättre för er och även för allmänheten som inte behöver få försämrad trafiksäkerhet för att ni är i närheten.
 

Rubbe

New member
Jag hälsar på de flesta (läs: ej moppar eller hojar som ser ut som moppar) och de flesta hälsar på mig. HårdDiskarna har jag inga prolem med heller, de hälsar glatt. Likaså sporthojarna. :)

Ang. omkörningstack så brukar jag lyfta lite på högra handens fingrar just när man glidit förbi (precis innan man kommer in helt i spåret igen). Det syns bra trots den subtila manövern och man behöver aldrig ta nån hand från styret heller i en annars kanske känslig situation.
 

swischmc

New member
Nästan... :D
- Stockholmare hälsar inte må-fre, för då är de på tok för upptagna med att försöka hålla reda på trafiken i övrigt.
- Sporthojar hälsar inte, för om de tar bort händerna från styret så trillar de frammåt och slår i hakan. Om en sporthoj hälsar så är det förmodligen en SMC-instruktör som vet hur man ska sitta och hålla emot med knä och rygg.
- Glidare hälsar inte, för de framförs bara av närsynta, äldre medborgare som vägrar ha linser och därför inte ser dig helt enkelt. Orsaken till att de hälsar på andra glidare är att de dels hör dem på lång väg och dels känner igen kromblänket.
- Icke-Stockholmare hälsar eftersom de blir så glada över att se någon annan människa.

Ha ha! :D
Jag uttryckte mig lite mer subtilt... men det är det som ligger bakom mina tankar om hälsningar.
Tur att det finns undantag som bekräftar regeln dock - så ingen behöver ta illa vid sig... :)
 

Katarina

Helt okej
Jag hälsar på alla men där jag behöver båda händerna på styret hälsar jag inte. Eller vid höga farter som på motorvägen. Men annars hälsar jag på alla, glidare, sporthojar, gruspiskar…

Dock upplever jag att jag inte blir hälsad på när jag sitter på min gruspisk, tyvärr. Främst inte av sporthojar men kommer jag på min Traja så duger jag att hälsas på. Skit detsamma vad folk kör för nåt, att hälsa är så trevligt och man blir glad.

Längs Bulten brukar en del fotografera hojar, det är jättekul att få se sin mc i bruk och inte stillastående. Ena dagen körde jag min Traja, blev fotograferad och bilden blev superfin. Men jag kom på min gruspisk en annan dag och såg fotograferna krypa runt i dikena men ingen plåtade min BMW. Anledningen är att man inte plåtar gruspiskar. Jaha, så min Triumph dög att plåta alltså? Jag tycker det hade varit superkul att få se även BMW:n in action på bild!
 
Last edited:

Maru

New member
- Sporthojar hälsar inte, för om de tar bort händerna från styret så trillar de frammåt och slår i hakan. Om en sporthoj hälsar så är det förmodligen en SMC-instruktör som vet hur man ska sitta och hålla emot med knä och rygg.

Du får det att låta som att en sporthojsåkare sitter en en påse nötter på hojen.:D Alla som tagit tagit körkort vet ju hur man ska sitta...det behöver man inte vara instruktör för å förstå. Sen hoppas jag det är hjälmen som man slår i....inte hakan...:rolleyes:;)

Jag vet bilister som tycker det ser löjligt ut när vi hälsar.....de har inte samma samvaro som hojåkare, därför förstår de inte. :rolleyes:

En del hojåkare väljer att inte hälsa för att de känner sig otrygga i att lyfta handen från styret...i andra änden på skalan hittar jag sporthojsåkare som med "fullt" nerlägg vinkar glatt......vilket ser djäkligt coolt ut...:cool:
 

Prinsessan

New member
Självklart ska man hälsa. Det har motorcyklister alltid gjort och det finns ingen anledning att sluta med det nu.

Åsså ere faktiskt så här: bara för att man sitter på en hoj och är ute och kör är det inte säkert att man är en riktig motorcyklist. Så ha överseende med den som inte lyfter på handen. Personen i fråga är helt enkelt inte en av oss.

Sug på den ni.......

OBS! Personer utan humor fråntages rätten att läsa detta.

:p :D :) : cool: :eek: :rolleyes:
 
Top