Byta belt på min Yamaha Midnight star 1300?

Moppestina

New member
Jag blev lycklig ägare till en Yamaha Midnight star 1300, årsmodell 2008 i början av oktober. Den har gått drygt 2000 mil. Just nu är den nedplockad i atomer, och när den ändå är det funderar vi på om man ska byta remmen. Har förstått att de kan gå en herrejösses massa mil, men frågan är om åren spelar roll.
Finns någon som kan tala om ifall det nästan är nödvändigt eller om vi kan sätta tillbaka den gamla remmen och förmodligen ha den ett tag?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har haft två HD med belt. Bytte en gång då belten var skadad i samband med service. En gång gick belten av under semestern på en trefilig motorväg ut ur Budapest, vet ej varför. Detta hände i slutet av 90-talet, då fanns inte just den belten i Ungern utan fick flygas in från SOS International.

Mitt tips utifrån mina erfarenheter: är inte belten skadad, låt den vara kvar. Livslängden är lång om den inte är skadad. Belt är väldigt bra och underhållsfritt - tills de går av!

Läs forum och kolla med Yamaha Custom Club.
 

Walle2205

New member
Motsvarade förra svaret. Även jag 2 HD. samt även på 90-talet bält gick av på en 1200 cc. Min Night Train -07, har gått ung. 6 700 mil och inget fel eller slitage på bälten, eller dreven. De flesta milen har varit i mellan- och syd Europa på heta asfaltvägar och långkörningar. Det som troligen kan förkorta livslängden på belten är "hetsiga" och ryckiga accelerationer. Kör man "normalt" så håller de tydligen väldigt länge. Jo, hört om exempel på att någon sten har råkat flyga in och lägga sig på bälten och på så vis sprängt bälten mot bakre drevet. Vet ej om det är sant!
 

Mr B

New member
Jag köpte en begagnad Kawasaki (från 2008) i höstas som har rullat 4500 mil nu, med rem. Jag frågade handlaren om livslängd på remmen om man ska fundera på ett byte vid lämplig tidpunkt, men han sa att de går aldrig sönder. Fast på just denna var den nybytt... Detta pga en sten som hade kommit mellan remmen och drevet vid körning på grusväg. Tydligen hade försäkringen tagit detta. Jag fick en billig motorcykel med ny rem åtminstone... :victorious:
 

Y62.se

Member
Jag har och har haft flera hojar med belt och en sak som jag tidigare inte förstått är hur extremt noga det är med justeringen. Läs på och justera exakt, då är en belt i princip odödlig.
 
Top