Bilder från Bromma rakan 2006-09-13

iceman1975

New member
Trevliga bilder!

Men har läst på andra forum att polisen inte var så trevliga..
Verkligen synd.. Hoppas det blir en gång till..
 

Bajen-Sam

New member
Trevliga bilder!

Men har läst på andra forum att polisen inte var så trevliga..
Verkligen synd.. Hoppas det blir en gång till..

Ja det var riktigt skoj att kolla på och säkert ännu roligare för de som vågade ut på rakan för att köra. ;)

Det var länstrafikgruppen som låg i bakhåll och gjorde flygande besiktningar mm.

Kjelle polis var dock tydligen med och arrangerade detta inget ont om honom, mer poliser borde ta efter honom. :D

Synd dock att LTG kom dit och raserade en bro som höll på att byggas. :mad:

Hoppas dock att även LTG kan lära sig av sina misstag. :cool:
 

KJECOP

New member
Ja man skulle väl kunna säga att det blev en miss i brobyggandet... :(

Men det är väl bara att spotta i nävarna och börja bygga igen. Nu med en stadigare konstruktion...

Allvarligt talat så kommer det nog att hända en del efter den där polisinsatsen som förstörde så mycket av det arbete som mc-samverkansgruppen, som jag är med i, har jobbat för. Både jag, andra i samverkansgruppen och även SMC har reagerat på detta.

Det var ju ett första försök att anordna något för hojåkarna i Stockholm och visst finns det saker som man kan förbättra. Länstrafiken var enligt uppgift jag fått informerade om kvällen och att det var samverkansgruppen som anordnat den. Men tydligen så måste vi i gruppen vara ännu tydligare och informera mera... Frågan är bara hur mycket man skall informera och hur tydligen man måste vara för att budskapet skall gå fram.

Det kommer förhoppningsvis att bli flera sådana här kvällar och vi i samverkansgruppen får lära av våra misstag.

Ett sätt är att ni hojåkare hjälper oss genom att berätta vad ni tycker och vad ni har för idéer.

Jag försöker att jobba med och för hojåkarna och fanns med under kvällen för de som ville prata med mig om vad som föll dem in. Men jag har mycket att lära mig i det arbetet och utvecklas ständigt genom mina kontakter med hojåkare.

Ni är välkomna att maila mig på kjelle@kjelle.com om vad ni tycker och tänker om flera sådana här kvällar och om polisens roll i det hela.

// Kjelle.com
 

Swedie

Administrator
Personal
Det var iaf ett bra initiativ som inte borde inte borde ses på som ett misslyckande bara för att polisen och annat gav en olustig känsla efteråt.

Ett sådant här arrangemang kräver ju dock att de som kommer dit, inte är laglösa på väg dit, eller på väg därifrån... det är ju endast på banan det ska få lekas.
 

H-son

New member
Ni är välkomna att maila mig på kjelle@kjelle.com om vad ni tycker och tänker om flera sådana här kvällar och om polisens roll i det hela.
// Kjelle.com

Kjelle, man ser ditt namn på en rad forum just nu. Det är kalas, jag tycker att engagemanget är mycket bra, och synd att det inte nådde hela vägen fram... Har även läst en radda mer eller mindre trevliga kommentarer. Trots att jag inte bor så att jag kan ta nytta av det arbete du gör, direkt i alla fall, vill jag ändå säga tack för det jobb du lägger ner och hoppas att det uppskattas både bland dina kollegor och bland MC åkarna!!

Det jag vill se är att du inspirerar fler kollegor runt om i landet till att ta initiativet och bygga vidare...

Så lycka till och en ryggdunk!!

/K
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Programförklaring från samverkansgruppen

Programförklaring från samverkansgruppen ”Bättre säkerhet för motorcyklister”

Samverkansgruppen som påbörjade sitt arbete oktober 2003 arbetar i första hand inom Stockholms län. Nedan följer förslag på de områden gruppen skall arbeta med för att öka trafiksäkerheten för motorcyklister.

♦ att fortlöpande följa olycksstatistiken och olika tendenser såsom typ av mc, ålder på förare och orsak till olyckan för att försöka finna åtgärder mot dessa olyckor. Vi följer de djupstudier som Vägverket genomför av dödsolyckor och svårt skadade för att se om det finns brister i vägmiljön. 2002 dödades fem mc-förare och skadades svårt 97, 2003 dödades sju och skadades svårt 99, 2004 dödades 13 och skadades svårt 78, 2005 dödades 7 och skadades svårt 101 i olyckor i Stockholms län.

♦ att arbeta för att det i Stockholmsområdet ska finnas en tränings - övningsbana där det finns möjlighet att anordna tävling och träning under ordnade former.

♦ att verka för att motorcyklister ska få tillgång till de kollektivkörfält som finns på de statliga vägarna i länet.

♦ att fortsätta sprida informationsmateriel med Peter Lindén, Carolina Riedel och mc-polisen Karl-Magnus Niklasson som goda förebilder. Budskapet är att ta det lugnt på vanliga vägar, använda skyddsutrustning och använda övningsbanor för träning.

♦ att verka för att motorcykelbranschen tar ett aktivt trafiksäkerhetsansvar genom att diskutera trafiksäkerhet i så många sammanhang som möjligt, bl a i media. Härigenom borgas för en sund utveckling. Områden som bör tas upp är tex synbarhet, hastighet och avrostning - fortbildning. Med motorcykelbranschen avses leverantörer, handlare, motorcykelpress, organisationer och klubbar.

♦ att verka för att de motorcykelförare som medvetet grovt åsidosätter gällande regelsystem och därmed ställer sig utanför trafikens spelregler ska få kännbara straff i form av böter och beslagtagna fordon. Trafikövervakningen måste också utökas

♦ att vi aktivt sprider/diskuterar frågor och regler om däck, försäkringar, förarutbildning - förarprov mm.

Gruppens medlemmar
♣ Gruppen har företrädare från följande myndigheter – organisationer och branscher.
Bilprovningen distrikt Stockholm, Bengt ”Grottis” Pettersson
Ignite MC, Jannica Sjöstedt
NTF Stockholm, Kjell Cronvall
McRF, Per Johansson
Polisen, Hans Nilsson och Karl-Magnus Niklasson
Stockholms mc-varuhus, Bengt Gunnarsson
SMC Stockholm, Ricard Koljo
Riskorganisationen Sveriges Motorcyklister Jesper Christensen
Stockholms trafikskolors förening, Roine Karlsson och Pär Gärling
Trygg Hansa, Björn Dalemo, Pernilla Forsberg
Vägverket förarprov, Klas-Ove Kindlund
Vägverket Region Stockholm, Linda Eriksson, Sverker Hagberg och Anders Wedberg
 
Top