Äntligen! Förslag till ny föreskrift för skyddshjälmar

challe

Member
- "Exempel på åtgärder som kan försämra skyddshjälmens egenskaper är ditsatta dekaler, utskjutande föremål eller överdrag, håltagning i hjälmskalet samt om hjälmen målats."

Då kan man alltså inte längre ha en kommunikationsutrustning monterad på hjälmkanten? Det är ju ett utstickande föremål. Detta är ju mindre bra.
 
Den här formuleringen är inte heller helt lyckad:

"§ En skyddshjälm får inte användas om den utsatts för åtgärder som kan
försämra hjälmens egenskaper. Åtgärder som vidtas ska därvid
överensstämma med det som framgår i typgodkännandet. "

Orden "som kan" betyder att det blir någon som ska värdera om en åtgärd försämrar hjälmens funktion.
Om det inte finns någon auktoritet på området (vilket jag undrar om det gör?) så finns risken att alla
förändringar bedöms försämra hjälmens egenskaper, dvs ingen förändring tillåts....

Mvh,
Ingvar
 

Niklasinorr

New member
Detta är inte en dag för tidigt. Gällande föreskrift för MC-hjälm är från 1987. Har du synpunkter på förslaget? Maila mig senast 8 maj.

https://transportstyrelsen.se/sv/Re...foreskrifter-och-allmanna-rad-om-skyddshjalm/

Som ovan, intercom får ej längre användas med undantag för polisen OM de har en hjälm som är modifierad för detta.
Samma sak med hjälmkamera, bara att glömma alltså...

Vilket innebär att man placerar kamera på hojen istället vilket kommer att skapa en massa nya lagbrytare när folk lämnar hojen och glömmer bort att stänga av kameran...
 

CB_Tobbe

New member
Det finns ett litet sakfel kring beskrivning av hjälmlagen. Lag kravet på mopedhjälm gällde inte EU klass 1 moped ( som inte fanns 1978) . Det gällde för moped som senare kallades för 30 moped och jämställs med med eu klass2 moped ( 25 km/h) .
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du har rätt. Är för insnöad på att alltid skriva moped klass I. Det var enklare förr, då fanns bara en sorts moped.
 

Alexander76

Member
Så om man ska koka ner detta till "ren svenska", blir det alltså olagligt med kamera på hjälmen?

En annan sak som isf borde bli olaglig är att köra med öppen systemhjälm. Då har man verkligen nånting som sticker ut och försämrar hjälmens egenskaper :)
 

CB_Tobbe

New member
Förbjuda öppen hjälm på MC är nog mer effektivt än kamera och intercom förbud.
Öppen hjälm endast på EU 45 km/h moped.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det går inte att förbjuda en hjälm som är godkänd enligt gällande standard. Då måste man ändra standard så att bara integralhjälmar är godkända. Sedan är då frågan om öppningsbara hjälmar ska vara godkända. Allt detta beslutas i Europa, inte i Sverige, så vi måste vara eniga om detta med vår omvärld = svårt.
 

Pricken

New member
Eftersom jag bedömer att riskerna ökar om jag inte kan prata med min resekamrat under våra turer, kommer interkom'en få sitta kvar på hjälmen. Chansen att någon skulle beivra detta är lika stor som att jag skulle vinna på lotto, och då spelar jag inte ens på lotto. Återigen en tandlös lagstiftning som inte är teknikanpassad.
 

Alexander76

Member
Förbjuda öppen hjälm på MC är nog mer effektivt än kamera och intercom förbud.
Öppen hjälm endast på EU 45 km/h moped.

Jag tror tanken med att ha en slät yta på hjälmen är att den inte ska kunna fastna någonstans, med en bruten nacke som påföljd. Sen om gopros och sändare faktiskt utgör en sån fara i praktiken kan väl diskuteras. Vad är beslutsunderlaget till ett sånt förbud tro?

Vad gäller utrustningsnivå på moped så anser jag, tvärt emot vad instinkterna säger, att mopedister behöver långt mer skydd än motorcyklister. Man är extremt utsatt i trafiken som mopedist, man syns sämre och har i princip noll möjlighet att ta trafiksituationen i egna händer och är därmed helt utelämnad till sina medtrafikanters uppmärksamhetsförmåga.
 

Bodensaren

New member
Författningen TSFS 2017:94 har som jag tolkar det redan börjat gälla enligt nedan citat, så min fråga blir då kan jag ha kvar min Scala rider eller inte?__
_________
Denna författning träder i kraft den 1 december 2017, då
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter (TSVFS 1987:10) om skyddshjälm ska
upphöra att gälla.
På Transportstyrelsens vägnar
JONAS BJELFVENSTAM
Kristofer Elo
(Väg och järnväg)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Författningen TSFS 2017:94 har som jag tolkar det redan börjat gälla enligt nedan citat, så min fråga blir då kan jag ha kvar min Scala rider eller inte?__
_________
Denna författning träder i kraft den 1 december 2017, då
Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter (TSVFS 1987:10) om skyddshjälm ska
upphöra att gälla.
På Transportstyrelsens vägnar
JONAS BJELFVENSTAM
Kristofer Elo
(Väg och järnväg)

Ja, det kan du!
 

RobotScooter

New member
Ja, en kamera på hjälmen blir olagligt med de nya föreskrifterna - så är min tolkning.

Ingen kan väl hindra mig från att montera en GoPro kamera på styret på hojen. Jag äger min kamera och ingen skitlag kan hindra mig från att montera kameran på styret man behöver ju inte montera kameran på hjälmen heller.
 
Top