Ännu en motion om regskylt fram

Maria Nordqvist

Super Moderator
Att sätta på en främre registreringsskylt och samtidigt kräva ägaransvar för motorcyklister anser en riksdagskvinna vara ett bra sätt att snabbt minska antalet MC-olyckor och öka trafiksäkerheten för alla. SMC kommer att kontakta henne och informera om statistik för överträdelser vid kameror där MC minskat dramatiskt. SMC förutsätter att Trafikutskottet även i år avslår motion om regskylt fram på MC.
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2011/12&bet=S10114&dok_id=GZ02XS10114
 

lime

Skriver inte
Det är som på krogen. Om man bara frågar tillräckligt många gånger så kommer man till slut att få napp...
 

Jåke

New member
Är det någon som frågat henne hur hon kom fram till slutsatsen? Eller fått henne att erkänna att det bara är ogrundat tyckande från hennes sida?

Hon bör ha grundat sin åsikt på fakta för och emot, om hon är seriös i sitt mandat. Annars är hon bara ännu en åsiktsmaskin (vilket väl egentligen de flesta politiker är).
 

BMW R90s

New member
Jag skickade ett mail till Phia.
Ett snällt mail där jag undrade vad hon och riksdagen gjorde för
att förhindra 1100 självmord /år.
 

pikeman59

New member
Att sätta på en främre registreringsskylt och samtidigt kräva ägaransvar för motorcyklister anser en riksdagskvinna vara ett bra sätt att snabbt minska antalet MC-olyckor och öka trafiksäkerheten för alla. SMC kommer att kontakta henne och informera om statistik för överträdelser vid kameror där MC minskat dramatiskt. SMC förutsätter att Trafikutskottet även i år avslår motion om regskylt fram på MC.
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2011/12&bet=S10114&dok_id=GZ02XS10114

När man ser hennes aktuella uppdrag så förstår man ju att hon är väldigt insatt trafikfrågor och mc-relaterade frågor i synnerhet. :eek::eek::eek:
 

Igge

New member
Hur många MC-olyckor (i procent eller antal) sker på vägar med fartkameror? Och hur många där motorcykelns hastighet varit över den lagliga gränsen?

Bara ett par funderingar :)
 

Hampe

Skriver massor!
Är det någon som frågat henne hur hon kom fram till slutsatsen? Eller fått henne att erkänna att det bara är ogrundat tyckande från hennes sida?

Hon bör ha grundat sin åsikt på fakta för och emot, om hon är seriös i sitt mandat. Annars är hon bara ännu en åsiktsmaskin (vilket väl egentligen de flesta politiker är).

Hon har ju rätt! Kolla bara på traktorer - dom har nummerskylt fram, och det är banne mig inte ofta dom kör för fort!

Däremot gör hon en oförlåtlig tabbe i sin motion:

...därför har Trafikverket satt upp hastighetskameror på olycksdrabbade vägavsnitt...

Det heter faktiskt "trafiksäkerhetskameror" på nyspråk! :D
Minisann kan inte vara långt borta...


Hampe

Edit:
När man tittar igenom vad männschan gör för nytta så visar det sig att att hon satt i system att återanvända gamla motioner som inte gått igenom, ibland år efter år.

Kravet på nummerskylt fram fanns med på paletten redan 2010:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3120&doktyp=motion&bet=2010/11:T289
och är copy-pastead rakt av i år.

Vad är meningen med sådant? Om man blir nedröstad ena året, ser man då inte till att slipa sina argument och finna nya belägg för sina teser...?

Bara smälla iväg samma blaffa igen verkar ärligt talat en aning svagbegåvat.

Vi vet att politikers lön och arvoden på intet sätt är prestationsbaserade - så vad är meningen med sådana här okynnesmotioner som måste behandlas även om dom inte tillför ett smack jämfört med den förra som föll platt till marken...?

På ett forum blir du bannad om du spammar meningslösheter.
Borde inte riksdagen kunna ställa liknande krav?



H
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
En stilla undran är bara om jag ska ta av mig hjälmen varje gång jag kör förbi en fartkamera så att polisen kan indentifiera att det verkligen är jag som kör. :cool:

Snart blir väl det förbjudet att använda solglasögon i bil oxå?

Lösningen blir att fartkameror får ta bilder bakifrån. Schhh. Det får vi inte säga högt, eller?
 

Chopperbyggarn

New member
Ja jösses!! Att dom orkar hålla på på det viset år ut och år in.:mad:

Bäst att se upp med den sortens politiker o byråkrater!! Hur dumt det än är så kan sådant här slinka igenom till lag om inte detta bevakas o besvaras med största allvar varje gång!

Anders.J
 

lime

Skriver inte
Det som förvånar mig är ATT det idag finn relativt billig teknik både för att identifiera fordon och förare utan att ens blanda in en skylt. Men ingen politiker skulle våga föreslå en sådan lösning för det skulle innebära att tillverkarna var tvungna att modifiera hojarna lite. Och då säger EU nej

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 

Pisken

New member
Om... jag säger OM det skulle gå igenom med skylt fram på MC , och det dyker upp massa bilder på wheelande hojåkare... blir det lag på 3 skyltar på alla MC då ? en bak en fram och en under ? :D

Kanske även ett förstorat foto påklistrat på bröstet så dom ser vem som kör , eller lag på öppen hjälm och inga solbrillor......

jisses
 

powerglide

New member
Är det någon som frågat henne hur hon kom fram till slutsatsen? Eller fått henne att erkänna att det bara är ogrundat tyckande från hennes sida?

Hon är politiker. Sedan när bryr de sig om fakta när de argumenterar?
Fast som tur är viker de sig för starka opinoner.
 

Kraftfull

New member
Nja, hon har faktiskt inte kopierat rakt av... Hon har faktiskt lagt till att "göra ägaren ansvarig" i motionen ;). Snacka om att förnya sig... Undrar om hon kräver ägaransvar för alla fordon? Har hon uppmärksammat att MC-kollektivet har sänkt olyckstalen över tid?

Det är bra att politiker engagerar sig i att minska olyckstalen för oss som kör MC. Det är mindre bra när man inte gör sin hemläxa och läser på om vad MC-kollektivet redan presterat. Det är rent pissigt när man vill särbehandla en hel grupp människors rättssäkerhet!
 
M

magne

Guest
Nja, hon har faktiskt inte kopierat rakt av... Hon har faktiskt lagt till att "göra ägaren ansvarig" i motionen ;). Snacka om att förnya sig... Undrar om hon kräver ägaransvar för alla fordon? Har hon uppmärksammat att MC-kollektivet har sänkt olyckstalen över tid?

Det är bra att politiker engagerar sig i att minska olyckstalen för oss som kör MC. Det är mindre bra när man inte gör sin hemläxa och läser på om vad MC-kollektivet redan presterat. Det är rent pissigt när man vill särbehandla en hel grupp människors rättssäkerhet!

Maila henne direkt på
phia.andersson@riksdagen.se

http://www.socialdemokraterna.se/Socialdemokratiska-riksdagsgruppen/Phia-Andersson/Kontakt1/
 

Tyrannosaurus

New member
Det är perfekt om det blir ägaransvar, då hamnar fortkörning i samma kategori som parkeringanmärkningar och trängselskatten i Stockholm.
Det blir alltså en anmärkning alternativt en avgift och inte längre något som är straffbart ;)

Slutsats, riksdagsmän och andra med bra inkomster kan gasa bäst dom vill och kasta in några spänn då och då. Lite som de s.k. "blåhinkarna" i Moskva och det måste ju vara bra för trafiksäkerheten enligt Phia Anderssons version av verkligheten :rolleyes:
 

cleaner

New member
Har mailat Phia med lite tankar kring motionen och dess syfte, skrev bla.
att det finns massor med andra saker som går att göra om man verkligen
vill få ner olyckorna. Bilarna ser oss inte, Oförlåtande sidoområden,
Räckesfrågorna, Olycksantalet är oförändrat trots femfaldig ökning av
antalet motorcyklar, m.m.
 

Carnivore

New member
Slog en sökning på vilka motioner hon varit delaktig i och kan säga att hade jag jobbat med så spridda skurar på jobbet så hade jag garanterat inte haft ett jobb längre då.

Nu vet jag att benämningen Politisk Vilde redan är tagen men detta är banne mig vad det borde klassas som.
 

Maru

New member
Är det någon som frågat henne hur hon kom fram till slutsatsen? Eller fått henne att erkänna att det bara är ogrundat tyckande från hennes sida?

Hon bör ha grundat sin åsikt på fakta för och emot, om hon är seriös i sitt mandat. Annars är hon bara ännu en åsiktsmaskin (vilket väl egentligen de flesta politiker är).

En streesig dag i bilkön på väg hem från jobbet... och så blir hon omkörd av en hoj som kommer hem i tid. Då skriver man en motion i ren bitterhet.
 
Top