Zumo 220

Tysken

New member
Jag funderar på en GPS. Har tittat på Zumo 220 och Tom Tom Raider. Men har svårt att få koll, på vilken som är bäst. Vill ej betala 4- -5000 kr för Garmins större modeller, som jag förstår är bättre! Skulle vara kul med lite synpunkter.
 

Bob Sweden

New member
Jag funderar på en GPS. Har tittat på Zumo 220 och Tom Tom Raider. Men har svårt att få koll, på vilken som är bäst. Vill ej betala 4- -5000 kr för Garmins större modeller, som jag förstår är bättre! Skulle vara kul med lite synpunkter.

Det enda jag vet om 220 är att den spänningsmatas genom en vanlig Mini USB kontakt.
Den typen av kontakt är inte lälplig att utsätta för vare sig vibrationer eller fukt, känns som en MYCKET svag punkt om du frågar mig.

Tittar du på Garmins dyrare modeller har dom alla ett eget kontaktsystem. Man kan ju undra varför.... :slagen:
 

Baldec

New member
Hejsan, har själv en BMW Navigator IV eller som Garmin kallar den Zumo 660. Kan inte rekommendera Garmins navigator alls måste jag tyvärr säga. Den ger felaktiga vägbeskrivningar(sväng höger när man ska svänga vänster t.ex), säger till att man ska svänga efter man redan passerat avfarten osv. Har pratat med dem(Garmin och BMW) om detta och tydligen så var det inga nyheter utan vanligt förekommande klagomål. Så utan att ha testat TomTom Rider så skulle jag förespråka den. Har kört en del med föräldrarnas TomTom när jag lånat deras bil, en GPS som är 2-3 år äldre än Zumo 660, med mycket bättre resultat än den egna. Dock en bilmodell och inte en dedikerad MC modell som jag har på hojen.

Jag lever dock i villfarelsen att 660 ska fungera bättre än 220, vilket inte behöver vara sanningen.
 

Bob Sweden

New member
Kör sedan ett par år med en enkel bilnavigator på hojen.

Garmin 245W har jag för mig den heter. Betalade 500:- för den och körde den först i vattenskyddad väska.
Funkade väl sådär bra med väskan så öppnade den i vintras och tätade med silicon. :tomte:
Skulle den nu få för sig att haverera så köper jag en ny.
Och en till.
Och en till.
Flera gånger om innan kostnaden är densamma som för en motorcykelGPS.
På köpet får jag friska kartor också.

En modern bilGPS tål nog en hel del tror jag.
Tänk på miljön i bilen: Varmt, kallt, kondens etc.


Sitter nu monterad i ett fast fäste på hojen, relativt skyddad bakom kåpan.
Skärmen är SKITKASS när det är solljus, men det löser man enkelt genom att göra en lite skärm av silvertejp.
Det där som Gamin svamlar om att 220 och 660 kan "manövreras med handskar på" gäller så vitt jag vet alla Garmin, i vart fall de äldre.
In till din elektronikhandlare och testa!

Kontentan av detta blir följande:
Ska du inte köra übermycket hoj så köp dig en billig BIL gps och montera den lite vettigt.
Viktigare med stor skärm än vattentät.

Det där med att Garmin skulle vara dåliga på vägvisningar, ge instruktioner efter korsningar etc. är inget jag känner igen.
Kör även en gammal och mycket enkel handhållen Garmin Csx60, en sådan där riktig gammal traktor.
Enda gången den hade problem var mitt inne bland höga hus i London. Den fick inte sattelitkontakt, men då spelar det ju ingen roll vilken GPS man har...

Jo jag ANVÄNDER mina grejor. 2000 mil hittills i år, 3000 i fjol.
Klart jag kör fel ibland men det gäller att ligga steget före och inte bara lita på sin GPS.
Kommer man ner på kontinenten är det ibland lite luriga korsningar som även en bra GPS har lite svårt med.
Frågar du leverantören så löser sig säkert aaaaaaalllt om du bara köper den där svindyra kartuppdateringen.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Zumo 220 lider av samma vansinniga strömförsörjning som Nüvi 500 / 550:
en naken mini-usb rätt in i... ...på baksidan av apparaten.

En urbota dum lösning som bara inte kan fungera. Kopplar man upp kabeln på konstantström så äts kontaktytorna upp av oxid på någon vecka ungefär.

Men - där kan man själv tänkas sig för och lägga brytare emellan. Det som är värre ändå är att anslutningen inte klarar jobbet ens om navigatorn är igång!
Rekordet här ligger på 14 timmar: ny kabel monterad, kopplas upp mot navin - 14 timmar senare börjar enheten larma om att den tappat strömförsörjningen och stänger ner om man inte bekräftar att den skall kopplas över till batteri, vilket man klickar på, varfter den hittar ström igen, varfter den larmar om att den tappat strömförsörjningen och man måste bekräfta att den tappat stömförsörjningen om och om igen.
14 timmar! 14 timmar i drift, utan att varit urkopplad en enda gång... "Military specs". NOT!
Andra kablar har levt både veckor och kanske någon månad innan man fått byta ut dem.
...och ja, det har varit Garmin original. ...och ja, jag har försökt reklamera.

"Men du får inte ha konstantström på, vet du väl - lille vän?"
- Det har jag inte.
"Men det måste du ha, ser du - annars skulle det inte bli så här."

Som jag ser det så måste man antingen gå full monty och köpa värsta värsta som just nu är Zumo 660 antar jag, eller också göra en Bob Sweden och köpa billig skit, vattentäta den själv och hoppas på det bästa.

Att snåla sig in i något slags mellansegemnet med nästan bra grejer för ganska mycket pengar lönar sig föga.



Hampe


Disclaimer 1: Vissa citat ovan är kanske inte helt ordagrannt återgivna utan fångar mer typ stämningen i samtalet...


Disclaimer 2: Den köper ny navigator på SibaMarkt och därefter sprutar in silkon i alla synliga öppningar har möjligen, eventuellt, kanske därmed avstått sin rätt att senare lämna in grunkan på garantireklamation. Även om man sparat på originalförpackningen.



Edit:

Eller sök en beggad 278. Resmarks jämförelse här http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
har 5 år på nacken, men utvecklingen på navigatorer för MC-bruk har inte gått framåt sedan dess. Tvärtom!
Den har både fått in backen och fått upp farten dessutom!


H


Edit igen!

Jo jag ANVÄNDER mina grejor. 2000 mil hittills i år, 3000 i fjol.

Lite blekt. Du får utnyttja resterande del av året effektivt.

H
 
Last edited:

gundj

New member
En lösning som fungerar är att ha den vinklade USB-kontakten i baksidan på mottagaren och så araldita dit den ordentligt.
Jag har en gammal Quest, en Nuvi 250 och en 765T alla mer eller mindre moddade för MC-bruk.
Överlägset bäst är Quest men utan möjlighet att uppdatera kartor lätt och väl liten skärm, som dock alltid är läsbar.
250:n är tätad och limmad o fixad o lever nog länge än.
Ska köpa en ny till bilarna och väderskydda 765:an i vinter, lite större skärm än 250:n är alltid bra.
 

JoHu

New member
Hejsan, har själv en BMW Navigator IV eller som Garmin kallar den Zumo 660. Kan inte rekommendera Garmins navigator alls måste jag tyvärr säga. Den ger felaktiga vägbeskrivningar(sväng höger när man ska svänga vänster t.ex), säger till att man ska svänga efter man redan passerat avfarten osv. Har pratat med dem(Garmin och BMW) om detta och tydligen så var det inga nyheter utan vanligt förekommande klagomål. Så utan att ha testat TomTom Rider så skulle jag förespråka den. Har kört en del med föräldrarnas TomTom när jag lånat deras bil, en GPS som är 2-3 år äldre än Zumo 660, med mycket bättre resultat än den egna. Dock en bilmodell och inte en dedikerad MC modell som jag har på hojen.

Jag lever dock i villfarelsen att 660 ska fungera bättre än 220, vilket inte behöver vara sanningen.



Kan inte dela den uppfattningen. Min 660 funkar som den ska.
Men där emot kan kartan du ha installerad vara gammal.....alltså vägen du kör på är nyare.
Har sett att Garmin separerar BMW 660 och Garmins egna 660 när det gäller uppdateringar i mjukvaran.

Kan manövreras med handskar väldigt enkelt

Kan tala om att 660 funkar jäkligt bra med Friluftskartan pro v3 om man tycker om att utforska världen, typa om kartan så förbättrar man synbarheten.

Nuvi 500 är klart en billigt alternativ till de dyra zumo serien. Som vanlig väg navigator så duger den....har en sådan också. Tappar spänningen vid gropig väg pga anslutningen på baksidan.
 

choken

New member
Har kört 1500 mil i år med Garmin 220. Inga driftproblem alls.
Vad jag kan säga som negativ kritik mot Garmin är hanteringen av IP. Där upplever jag Tom Tom som mycket bättre, eller också finns det funktioner jag inte hittat.
Garmin är klart bäst om man vill dela en rutt med dem man reser tillsammans med. Tycker jag.
 

John Smith

New member
Hej.
Ärligt talat... jag förstår inte hur ni menar. Jag har kört hoj med Garmin GPS sen 2007. Den första var en bilnavigator som jag tejpat i alla skarvar för att vattenskydda den. Funkade hur bra som helst, inklusive strömmatningen via mini-USB från Kjell & Co. Tills förra året, kan man säga. Den drunknade mellan Rostock och Hamburg, blev sig aldrig mer lik. Köpte därefter en Zümo 220, great machine indeed. Fantastiskt bra med rutter och spårloggar. Kartnavigerade hela vintern och gjorde detaljerade rutter från Italien till Stockhom.

Allt fungerade fantastiskt bra, även om man får se upp lite när man lägger en rutt. Det är tvärt emot fuzzy logic att GPS-navigera. Säg att du vill köra från Stockhom till Eskilstuba via Strängnäs, inte så svårt. Vägen går ju förbi Strängnäs, alla fall tycker vi det. Men det tycker inte en GPS. För den är Strängnäs en bestämd punkt i Strängnäs. Även om man själv tycker att man är i Strängnäs, så navigerar GPS:n till den bestämda punkten i Strängnäs. Men eftersom man även fattar att det står Eskilstuba på vägskyltarna, korrigerar man det ändå och kör bara vidare mot Eskilstuba. Efter ett tag begriper även den dummaste GPS vad det är frågan om och hoppar över etappmålet när det är passerat. Oftast i alla fall. Men inte alltid.

Om man däremot är nere i resten av Europa och kör efter en förprogrammerad rutt, kan det bli lite tokigt fick jag lära mig. Jodå. Man kommer till rätt by och så, men men men. Man kör också in till nåt jämra torg, gärna via nån trång gränd. Och NU är man framme tycker GPS:n, sen är det bara att trixa sig ut via helst en ny gränd och låtsas som om man visste precis vad man gjorde.

Så undvik att lägga in ortsnamn när du gör en rutt. Lite mer jobb när man programmerar, men det är värt det. Samtidigt är det så det måste fungera, man vill ju inte att GPS:n ska tycka att man är framme i en by, när man egentligen är på andra sidan byn. Exempel: Var är Göteborg? Dumt exempel, det är ingen som bryr sig. Ta ett annat exempel: Björn Borg kom från Sötälje, var ligger det? Till och med centrum är ganska stort.

Ok, du ger upp? Jamen, vaf#¤#n, nån måste ju ha bestämt var Sötälje ligger. Korrekt. Kartmakaren did it. På en vanlig vägkarta kan man själv bestämma sig för vilken del av Sötälje som är intressant. Då är det där Sötälje är. Men kartmakaren måste bestämma sig, det är ju inte bara Sötälje som ska makeras, varenda jämra ort ska ju med. Vad ska kartmakaren göra nu då? Äh, han tar en punkt nånstans i mitten bara. Problemet löst. För kartmakaren.

På fartyg är det ännu knepigare. Exaktheten på GPS ligger kanske i domänen 3 - 15 m. En Finlandsfärja är himla mycket större, så vad ska man svar på frågan "Var är vi"? Man måste alltså bestämma vilken del av båten som är "båten". Samma problem igen. Men det behöver vi inte tänka på, såvida vi inte kör med extremt lång gaffel. Spännande tanke.

Till sist. Garmin 660 hittar lika bra som 220. Varken mer eller mindre. Solljus på skärmen är knepigt. Jag använder sugkoppsfäste (bilfäste), som gör att jag kan vinkla om skärmen för bättre synbarhet. Vattentålighet. My my... Med tanke på att jag körde från Milano till Rostock i ösregn, njae förresten, det var SNÖ i delar av Schweitz, så kan man bara konstatera att allt lirar som det ska. Nemas problemas. Men. Man behöver alltid ha med en bra karta åsså för överskådligheten. Annars kan det bli så att man hittar exakt dit man ska och på exakt rätt väg dit. Men man vet inte var man är.

Vilket hände mig i somras i Italien. Yes, ösregn. Ett franskt touringpar står med en gröt till papperskarta, ser min GPS och frågar på all engelska de kan: Where are we? Jag zoomar ut, alla vägar och platser förvinner utom Geneve, Basel och Milano. Vad svarar man? Regnet bara piskar ner. Ni är här? Inge bra svar, de vet dom ju redan. Jag drar till med ett mer filosofiskt: "If you don't care where you are, you can't go wrong either", drar ner cyklopen och fortsätter norrut mot snö och drivis.
 
Har just lämnat in och reklamerat den andra Garmin Zumo 220 som jag haft. Efter ett år ungefär började den första att krångla för att till slut hänga sig helt. Reklamerade den och fick en ny likadan av Garmin inom en vecka. Ett snabbt och smidigt agerande, tycker jag. Tyvärr har även min nya Zumo 220 kraschat. Skulle Garmin återigen ge mig en ny likadan har jag meddelat återförsäljaren att jag inte längre kan lita på den modellen och att jag därför kommer att vilja hämta ut någon annan modell, eventuellt mot pristillägg. Garmin eller TomTom är då mindre viktigt.
 
2 kraschade Zumo 200

Garmin skickade en sprillans ny Zumo 220 som svar på min andra reklamation av felfunktioner hos modellen. I och för sig ett trevlig agerande utan knussel. Skulle jag ta ut den och gå på samma smäll igen, frågade jag mig? Jag valde att begära pengarna åter och fick det av den skicklige skadehandläggaren hos Elgiganten. Gick rakt in i butiken och beställde en TomTom Rider Pro. Nu är MC-säsongen snart över, varför en utvärdering får anstå till våren 2013.
 

wbr

New member
Hejsan, har själv en BMW Navigator IV eller som Garmin kallar den Zumo 660. Kan inte rekommendera Garmins navigator alls måste jag tyvärr säga. Den ger felaktiga vägbeskrivningar(sväng höger när man ska svänga vänster t.ex), säger till att man ska svänga efter man redan passerat avfarten osv. Har pratat med dem(Garmin och BMW) om detta och tydligen så var det inga nyheter utan vanligt förekommande klagomål. Så utan att ha testat TomTom Rider så skulle jag förespråka den. Har kört en del med föräldrarnas TomTom när jag lånat deras bil, en GPS som är 2-3 år äldre än Zumo 660, med mycket bättre resultat än den egna. Dock en bilmodell och inte en dedikerad MC modell som jag har på hojen.

Jag lever dock i villfarelsen att 660 ska fungera bättre än 220, vilket inte behöver vara sanningen.

Vill bara säga att jag känner inte igen något av det du skriver. Jag har en Garmin 660 som används i ur och skur på MC:n, i kajaken t o m i handen vid Geocaching både dag och natt. Knappt jag vågar skriva detta, MEN ALDRIG NÅGRA PROBLEM. De problem du nämner hade jag aldrig tålt mig med.
 
Top