Z400J – sex växlar?

rolfmm

New member
Hej! Har köpt min förste hoj. En gammal trotjänare, Kawasaki Z400J -82:a. Cykeln går bra men enligt allt jag har läst på nätet ska den ha sex växlar men jag (och besiktningsmannen med) hittar bara fem. Det står också märken ved växelspaken som indikerar sex växlar. Tidigare ägaren menar den bara har fem. Vad är rätt?
Ved 100 km/t varvar den 6000 omdr. Tycker det är lite högt.........
 

Bob Sweden

New member
6000 vid 100 är nog att betrakta som normalt för en så liten hoj som en 400.
Den orkar nog inte med något annat.

Enda sättet att få reda på vad som gäller din hoj är nog att leta rätt på en reservdelslista eller verkstadshandbok. Där står ofta utväxlingen för de olika växlarna.
Men ändå, hojen funkar som den ska, varvar inget onormalt, bara att gasa och vara glad.
För som sagt, 6000 rpm på en 400cc hoj är inte onormalt, inte på något sätt.

Gasa på bara!


/B
 

tersan

New member
Med risk för att idiotförklara mig själv eller trådstartaren: det är inte så att hojen ifråga har 1an neråt och de andra växlarna uppåt? Isåfall finns det ju en risk för att man bara hittar fem växlar om man börjar från friläget... alternativt att något hindrar spaken från att gå neråt till 1an.

Att lita på mätarna är lite vanskligt, varv och hastighet behöver inte stämma med verkligheten på ett gammalt fordon.
 

Oldbiker

New member
Med risk för att vara dum även jag. Har för mig att det är samma motor och växellåda som på Kawasaki 400 LTD och den har sex växlar. Min dotter har en sådan och vi ska ut i morgon så ska jag be henne kolla hur mycket den varvar vid 100 km/h.
 

Moje_VS1400

Member
Jar har också en KZ400 LTD som har använts som "inkörningshoj" då min sambo skulle börja övn.köra. Den är 6-växlad och på 6an ger den 20 km/h / 1000 rpm, alltså 5000 rpm för 100 km/h

Edit: En liten sökning på nätet:
Bikez.com säger 6 växlar:
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_z_400_j_1982.php
Denna sida är intressant för alla z400, hittar inte "J" där men den innehåller mycket matnyttigt för att sköta om den gamla hojen ...
http://www.kz400.com/index.html
 
Last edited:

V Saarela

New member
Nu är ju LTD en tvåcylindrig medan Z400J är en fyrcylindrig....

Var man än kikar(årsmodell, 500cc osv utifall bytt motor....) så är det bara sexväxlat. Verkar som du saknar sista växeln....
 

Moje_VS1400

Member
oops! noterade inte det, men bikez.com bekräftar det du säger V Saarela :)
(Sträcker man sig upp till 750 LTD finns både 2- och 4-cyl och där är det 5-växlat)
 

rolfmm

New member
Tack för alla svar :)

Bob Sweden: Jo, det räcker för mej (ännu) men jag tänker också på den som har den efter mej.....

Tersan: Stämmer; 1an neråt och de andra växlarna uppåt 2-3-4-5.....??

Oldbiker o Moje_VS1400: LTD är tvåcylindrig medan Z400J är en fyrcylindrig. Och, ja kz400.com innehåller mycket nyttigt för att sköta en gamla hoj, dock är hans hoj också tvåcylindrig. (Han är förresten Norbagge presis som jag......) Men var kan sista växeln vara?? Kan det vara en justering?
 
Last edited:
Top