yamaha ybr 125

OH-

Member
Hej,

Är det ngn som har en rimlig förklaring varför yamaha tar bara ut 10 hk ur sin ybr 125 när de kan ta ut 15 hk?

Tja, det är väl för att det är en 10-hästars-hoj!

Jo, jag menar allvar. Den är enkelt, ekonomiskt byggd och uppenbarligen främst tänkt som pendlarhoj (för dom länder där det finns en sån marknad). Snäll, snål och förnuftig liksom.
Strax under 100 hk/liter är ju egentligen inget att skämmas för.

Sen får vi inte glömma att man ofta försöker sälja både dyra och billiga produkter för att tjäna pengar på kunder av alla de slag. Då är det viktigt att det finns en klar statusskillnad på grejerna. Se t ex BMW som både programmerar bort 14 hk och kallar en 800 cc cykel för 650 för att kunna hålla stor prisskillnad mellan F800GS och F650GS.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag menar att ju fler hästkrafter den där lilla krabaten har så ju mer användbar blir den och kan nå ut till fler kunder. Med sina 10 hk gör den väl antagligen 100 km/h vilket iofs fungerar i stadstrafik men hade han gjort runt 120-130 km/h, då hade den fungerat för lite turer utanför stan också och då hade jag nog nappat på att ha en sån cykel också i garaget.

// Amir
 

OH-

Member
Jag menar att ju fler hästkrafter den där lilla krabaten har så ju mer användbar blir den och kan nå ut till fler kunder. Med sina 10 hk gör den väl antagligen 100 km/h vilket iofs fungerar i stadstrafik men hade han gjort runt 120-130 km/h, då hade den fungerat för lite turer utanför stan också och då hade jag nog nappat på att ha en sån cykel också i garaget.

Du vill alltså ha nåt i stil med http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/125cc/yzf-r125.jsp ? Kan mer - kostar mer (ungefär dubbelt så mycket). Kunder med större krav förväntas ha större budget och då blir det mer klirr i Yamahas kassa.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag vill ha ngt som liknar ybr:n men med mera hästkrafter så att den blir mer användbar.
 

V Saarela

New member
Förmodligen används motorn i nåt annat chassi, hojar typ i Thailand, Taiwan etc. Ny/omarbetning av motorn skulle då innebära mycket högre prislapp för oss.

Andra liknande exempel: tex Hondornas CBR 125(13,6hkr) CBF 125(11,3) XR 125L(11,0)
 
H

honda cbf 500

Guest
Kan mkt väl vara som du beskriver detVS, men varför då inte från början konstruera en motor som uppfyller kraven för de länder med högst tillåtna hästkraft och för andra länder strypa hojen elektroniskt via hojens elektronik?

VS, har du kvar din cbf 500?

// Amir



Förmodligen används motorn i nåt annat chassi, hojar typ i Thailand, Taiwan etc. Ny/omarbetning av motorn skulle då innebära mycket högre prislapp för oss.

Andra liknande exempel: tex Hondornas CBR 125(13,6hkr) CBF 125(11,3) XR 125L(11,0)
 

V Saarela

New member
Kan mkt väl vara som du beskriver detVS, men varför då inte från början konstruera en motor som uppfyller kraven för de länder med högst tillåtna hästkraft och för andra länder strypa hojen elektroniskt via hojens elektronik?

VS, har du kvar din cbf 500?

// Amir

Neee, CBF:en är såld för länge sen. Najs hoj annars :)

Ang motorn: Nja, är vi beredda att betala tusenlapparna extra? Det är ju kunderna som bestämmer marknaden och.....i det här fallet har vi bestämt att vi vill ha en mycket billig 125:a.

Var för dryga månade sedan på mc-träff i Finland och besökte en mc-affär där. Fick en fruktansvärd habegär så jag nästan kröp på alla fyra och dräglade när jag såg denna VTR 250 :)
090829b15.jpg
 
H

honda cbf 500

Guest
VS, håller med dig angående vtr 250. Kommer du ihåg prislappen?

// Amir


Neee, CBF:en är såld för länge sen. Najs hoj annars :)

Ang motorn: Nja, är vi beredda att betala tusenlapparna extra? Det är ju kunderna som bestämmer marknaden och.....i det här fallet har vi bestämt att vi vill ha en mycket billig 125:a.

Var för dryga månade sedan på mc-träff i Finland och besökte en mc-affär där. Fick en fruktansvärd habegär så jag nästan kröp på alla fyra och dräglade när jag såg denna VTR 250 :)
090829b15.jpg
 
Top