Yamaha xt600, ett sorgebarn?

kkj

New member
Ja, den är för tung och för hög!

Tung, ja det kan man nog inte göra så mycket åt gissar jag. Jag har original avgassystem bara till besiktning. Det väger många kilo. Det finns antagligen mycket järn på insidan. Fattar egentligen inte varför hojen är så tung? Är det motorn?

Är det någon som har försökt sig på att sänka den?
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, den är för tung och för hög!

Tung, ja det kan man nog inte göra så mycket åt gissar jag. Jag har original avgassystem bara till besiktning. Det väger många kilo. Det finns antagligen mycket järn på insidan. Fattar egentligen inte varför hojen är så tung? Är det motorn?

Är det någon som har försökt sig på att sänka den?
Vad är det för hoj? "XT 600" producerades under 20 år, i en otal varianter som spänner från hojar som ser ut som ökenräsers - och som faktiskt kan utgöra bas för ett bygge, med standard 30 liters tank och solosadel ned till helt menlösa posörhojar med 13 liters tank och massa trist dödkött.

En tidig XT 600, 34L eller 55W med hela tankvolymen om 30 liter och bränslekran ovanför flottörnivån kan absolut kännas topptung som fulltankad, men är det en sådan du har så vore det ett helgerån att sänka den.

Alla XT 600 stannar under 200 kg våta och startklara, vare sig det är supertankers eller meshojar med stort batteri och elstart.
Mycket vikt...?
Inte ställt i förhållande till att dom faltiskt håller.
KTM gör både lättare och vassare hojar. "Kanske Tusen Mil" om man intensivservar enligt boken.

XT är skottsäkra - förutom möjligen 1VJ som har lite problem med kylningen av toppen vid bruk i höga kringtemperaturer.
Dom har torrsumpsmörjning som dels drar upp vikten några kilo, och tillika lyfter tyngdpunkten med någon decimeter, men just torrsumpen är just en av nycklarna till hållbarheten.

Fram till modell 3AJ så var inte ens ljuddämparen ett problem. Lätta, strömmande och rimligt svala utan några behov för modifikationer.

Så, KKJ - vad har du för modell? Är det en 34L eller 55W är det kanske bäst att jag köper den av dig? :)
3AJ går bra det med.
Är det senare modell som du inte trivs med så är det vara att byta till något lämpligare.
Det lönar sig aldrig att hålla på att lätta och bygga om en nyare modell. Ingen vill betala för ombyggnaden, tvärt om så sänker man värdet på hojen.
Är det en gammal skorv så kan det kanske göra det samma att man bränner värdet på hojen - men att sätta kapen i en gammal klassiker är som sagt inte så lyckat.



Hampe
 
Last edited:

kkj

New member
Det är en Dj02 600e -99. Jag har lättat den lite! Tagit bort en backspegel :) Det går ju att släppa upp gaffelbenen lite, då blir den något lägre.
 

OH-

Member
OK, då har jag haft en av samma sort. Det är ju inte direkt en hoj man får några wow-upplevelser av, fördelarna ligger i tillförlitligheten och robustheten precis som Hampe skriver.
Jag körde en hel del med två välpackade 35-liters packväskor på grusväg, en bakram som klarar det blir gärna lite tung. Motorn är en gammal standardkonstruktion, med balansaxel, och är mycket riktigt en blyklump. Stålfälgar, en massa billiga men starka och tunga komponenter överallt på hojen. Avgassystemet är väl nåt av det enklaste att byta och jag besiktigade med lättare system utan problem (även om det var ett ganska ljudligt CRD).

Att sänka enbart fram skulle jag inte rekommendera, den kan bli ganska nervös även original på avslag eller vid bromsning när gaffeln trycks ihop (den har ju ganska lång fjädringsväg, svaga fjädrar och stenåldersdämpning). Fulvarianten på sänkning bak (om det inte redan är gjort) är väl att ta bort all fjäderförspänning.

Tyngden i sig upplevde jag aldrig som ett problem så länge det var väg under hjulen, som enduro är den däremot klart o-bra.
 

kkj

New member
Drar mig till minnes någon som sa att det är inte helt fel att sänka den fram med gaffelbenen, eftersom den normalt är ganska trögsvängd? Då jag köpte den var det mest vägar den skulle användas till. Ja, den är en utmärkt landvägsmaskin i all sin anspråkslöshet. Men nu har det blivit allt besvärligare terräng. Borde egentligen sälja den, men ibland blir det ju till att åka lite sträckor. Åsna mellan hötappar.
 

CB_Tobbe

New member
Xt 600 är ingen modern offroadhoj. Yamaha har haft en efterföljare i tio år som heter xt 660 r offroad eller xt 660 x motard. Dom är fortfarande ganska tunga men har bättre motor med både vattenkylning och insprutning. Dom hojarna har används av Stockholms mc bud i många år.

Det är i stort sett xt 660 eller ktm690 som är encylindriga offroadhojar på marknaden idag
 
Last edited:

JoHu

New member
Yamaha Xt är asfaltsmoppar med lite offroad egenskaper.... Ktm 690 enduro är rena enduroräser i jämförelse...
 
Top