Yamaha XT med laddningsproblem.

kennek

Moderator
Hej.

Jag har en -87 Tenere med en -94 E motor på. Har haft problem med laddningen sen jag köpte den. Var till och med så desperat att jag betalade 4500:- till mc varuhuset för ny stator med montering!
Den laddade då men har börjat krångla igen. Det underliga är att när jag stänger av lyset så laddar den som den ska! 13.85W.
Hoppas på att någon på detta forum kan ha tips om åtgärd. Tack på förhand //Kenne
 

Marie

Banned
Ger den inte mer än 13,85W så är det väl inte konstigt att du har laddproblem?

Bara halvljustråden i en standard H4 tar väl 55W om jag inte missminner mig och lägger du sen till bakljus och instrumentlampor sä lär det väl bli minst 10W till....
 

NeXTer

New member
Låter som om det är dags att kolla elsystemet så du inte har avskavda ledare eller andra problem. Mät upp alla kretsar och se om det är någonting som förbrukar mer än det borde.
 

OH-

Member
Om jag nu minns rätt så hade jag problem med korrosion på kontakterna på likriktaren/regulatorn. Oxid ger spänningsfall ger mindre spänning vid belastning. Värt att kolla.
 

kennek

Moderator
Hittade felet. Det var en kabel som låg och jordade till och från. Tack till er som tagit er tid att hjälpa mig
 
Top